LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Baas beschikt over mijn vrije tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Costa_Rica

Baas beschikt over mijn vrije tijd

Ongelezen bericht door Costa_Rica »

Al bijna 2 jaar werk ik, een 17-jarige jongen, bij de Albert Heijn in de buurt. Ik werkt meestal rond de 6 uur per week omdat ik nog naar school ga en dit jaar mijn examen hoop te halen.
Tot nu toe heb ik het altijd naar mijn zin gehad daar, maar nu er een nieuwe leidinggevende is komen er wat veranderingen: ik word betaald voor wat ik doe itt per uur en ik krijg een vast rooster. Met het eerste kan ik leven, maar ik vraag me af of mijn werkgever in zijn recht staat met het laastste. Want met ingang van volgende maand werk ik 3 avonden in de week op vaste tijden en 1 avond in de week sta ik 'reserve'. Dit houdt in dat zij het recht(?) hebben om tot 4 uur 's middags mij op te bellen dat ik moet komen werken, ik ben dan verplicht om te komen, voor het normale salaris. Echter, als ik niet gebeld wordt heb ik dus niks kunnen doen die avond zonder er voor betaald wordt, ik moet als het ware bij de telefoon wachten. Mag mijn werkgever dit doen of spelen ze (zoals ze wel vaker doen) een spelletje blufpoker met mij in de hoop dat ik het maar zo accepteer?

kanovaarder

Re: Baas beschikt over mijn vrije tijd

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Wachten bij de telefoon (oproepverplichting).

Zelf denk ik zo op het oog dat dit een onredelijk beding is maar kan hier geen zekerheid in geven.

Ik raad u aan om bijvoorbeeld met http://www.fnvbondgenoten.nl/vraagbaak/ ... de_vragen/
Uw vraag te herhalen.

Beter nog! Zeker gezien uw leeftijd; wordt lid van een vakbond zodat u bij dit soort problemen in ieder gevasl deskundige juridische hulp krijg bij arbeidsconflicten.
Voor jongeren een betaalbare contributie en voor hen die lid zijn kan een deel via de belastingen gecompenseert worden.

Oproepbeding moet normaal gesproken ook betaald worden, maar ja, wat is normaal tegenwoordig??

Grootvader

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

Beste Costa

Voordat ik een ander oordeel kan geven (het lid worden van een vakbond: m.i. niet nodig voor een bijbaantje) wil ik wat andere gegevens.

HEb je bij AH een contract voor (on)bepaalde tijd met daarin het aantal uren vermeld. Of heb je een oproepkrachtencontract? Dit oproepkrachtencontract kan worden onderverdeeld in een voorovereenkomst (een oproep mag niet worden geweigerd)of een oproepkrachtencontract mup (met uitgestelde prestatieplicht; een oproep mag worden geweigerd). In de eerste oproepkr.con. geldt niet gewerkt niet betaald; in de mup geldt niet gewerkt drie uit betaald krijgen (wel voorwaarden in de zin van minimaal 20 weken hebben gewerkt)

Volgens mij werkt AH met contracten en geen oproepkrachtcontracten. Dus zal je het aantal uren uitbetaald krijgen wat er in het contract staat.

Dat laatste stuk (van oproepen) is echt pure onzin als je geen oproep met mup hebt. Je kan niet verplicht worden om te wachten tot 1600 en dan of verplicht worden of niet te hoeven werken.

Volgens de Wet aanpassing arbeidsduur stel je in goed overleg met je werkgever je rooster vast.
Mocht je nu problemen krijgen, raad ik je aan om een van je ouders mee te nemen om je bij te staan. Zij zijn daartoe gerechtigd omdat je minderjarig bent (onder de 18)

Dus kortom spelletje blufpoker.

Zo te horen is er sinds 11 jaar ( toen ik stopte met mijn bijbaantje bij AH) weinig vernadert bij AH.

Dus Succes

Costa_Rica

Ongelezen bericht door Costa_Rica »

Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Helaas ben ik wel 18 tegen de tijd dat dit ingaat, maar het is dus idd zo dat ik niet verplicht ben om op te komen dagen. Mijn contract is idd voor een bepaalde tijd met het aantal uren vermeld. Nu eerst nog maar even wachten op mijn contract verlenging over 2 weken en dan ga ik ze er maar eens mee confronteren. Hartelijk dank voor jullie hulp!

Gesloten