LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Baas betaald niet en nu dreig ik met lege handen te staan

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
casper1

Baas betaald niet en nu dreig ik met lege handen te staan

Ongelezen bericht door casper1 »

Goedemorgen, Wij zitten met een groot probleem, mijn werkgever betaald geen salaris, zegt dat hij geen geld heeft, mijn collega's krijgen wel betaald, de achterstand loopt op, we hebben inmiddels juridische bijstand via Arag, deze heeft al meerdere brieven geschreven, maar baas betaald nog steeds niet, UWV zegt dat om uit te betalen er een faillissement moet worden aangevraagd, maar ik sta alleen, dus dat is niet mogelijk. Pas na uitspraak van het faillissement kan UWV maximaal 13 weken uitbetalen ,maar de achterstand is inmiddels zo lang dat ik dreig hele salarissen kwijt te raken ? Hoe kom ik uit deze verschrikkelijke situatie ?

bprosman

Re: Baas betaald niet en nu dreig ik met lege handen te staan

Ongelezen bericht door bprosman »

mijn collega's krijgen wel betaald,
Klein bedrijf ?
Ik zou t gaan halen maar of dat een oplossing is ? :oops:

casper1

Bedankt, ja klein bedrijf, wat het meest steekt is dat mijn werkgever zo kil voorbij gaat aan het feit dat hij een gezin met alle financiële verplichtingen gewoon aan hun lot over laat. UWV zegt ook dat het lijkt op onwil en geen onmacht, maar (voorlopig) kan niemand helpen om mijn baas te laten betalen, ondanks dat er een wettelijke plicht is om salaris uit te betalen.

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

casper1 schreef:Bedankt, ja klein bedrijf, wat het meest steekt is dat mijn werkgever zo kil voorbij gaat aan het feit dat hij een gezin met alle financiële verplichtingen gewoon aan hun lot over laat. UWV zegt ook dat het lijkt op onwil en geen onmacht, maar (voorlopig) kan niemand helpen om mijn baas te laten betalen, ondanks dat er een wettelijke plicht is om salaris uit te betalen.
Arag zou beter moeten weten. Arag zou via de rechter uw salaris kunnen vorderen en via de rechter kunnen er dan ook 'speciale' afspraken gemaakt worden met behoud van uitkering (je raakt dan dus weg bij het bedrijf, krijgt ww en achterstallig loon en kan dan solliciteren). Ik zou eens flink je tanden laten zien bij Arag! Je bent toch zeker niet voor niets verzekerd!!

bprosman

maar (voorlopig) kan niemand helpen om mijn baas te laten betalen, ondanks dat er een wettelijke plicht is om salaris uit te betalen.
Daar schiet je voor nu niets mee op maar ik zou toch eens heel snel rondkijken naar een andere baan.
maar (voorlopig) kan niemand helpen om mijn baas te laten betalen, ondanks dat er een wettelijke plicht is om salaris uit te betalen.
Ik ken het, heb ook ééns voor een bedrijf gewerkt dat salaris stopte met de mededeling "see you in court en ik ben er zeker van dat onze advokaten dat langer volhouden dan jouw rechtsbijstand".
Was gelukkig in de tijd dat een andere baan vinden niet zo'n probleem was.
In echtscheidingsprocedures hebben ze een voorzieningenrechter/kort geding, ik weet niet of dat hier ook kan ?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

het lijkt me een vraag die je aan arag zou moeten stellen
ik zou wel gewoon blijven werken om te voorkomen dat je het risico zou kunnen lopen ontslagen te worden omdat je niet op het werk verschijnt
als de sociale premies ook niet worden afgedragen is via die route misschien een opening, door de uitkeringsinstantie er bij te betrekken

Ex-beheerder

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Het is ook mogelijk als werknemer ontslag aan te vragen via de kantonrechter wegens dringende redenen met behoud van het recht op een uitkering. Voor de werknemer gelden de zelfde rechten als een werkgever.

Daarnaast is de werkgever in gebreke en de verhoging kan oplopen tot 50% van de vordering:

artikel 7:625 BW luidt:
1.Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.
2.Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.

Dus laat ARAG starten met bovenstaand artikel en als dat niet lukt:
In artikel 7:685 BW is uitdrukkelijk bepaald dat het ieder der partijen (wn-wg) te allen tijde vrij staat om zicht tot de kantonrechter te wenden met het verzoek de arbeidsovereenkomst wegens gewichtige redenen (loonbetaling) te ontbinden en aanspraak te maken op een vergoeding.
Het komt niet veel voor, maar het is wel mogelijk.

casper1

Goedemiddag, even een UPDATE, gistermiddag ontving ik een brief van mijn werkgever in de post,
Vol verwachting opende ik deze en daarin bleek een rekening te zitten voor
materialen die ik via de zaak voor mezelf had besteld, met een betalingstermijn
van 2 weken.
Ik had deze items gekocht en was ook zeker niet van plan om ze
niet te voldoen, wij zijn mensen die hun betaalverplichtingen wel ALTIJD nakomen.

Meteen na openen van de enveloppe, ging ik nog even onze rekening checken (want je weet maar
nooit?) en wat bleek, er was een bedrag overgemaakt met de vermelding
“achterstallig salaris” alleen het bedrag klopte niet, het was te weinig ?
Wat bleek, mijn werkgever had meteen de rekening, die we minuten daarvoor
via de post had ontvangen (die met een betaaltermijn van 2 weken ! ) zelf maar alvast van het bedrag afgetrokken.

We zijn natuurlijk erg blij dat er betaald is, maar de manier van handelen met
de rekening vinden we toch, op zijn minst gezegd, onbehoorlijk.

Hartelijk dank voor alle reacties die u gaf, het is een heel fijn idee dat er mensen zijn die met je
meedenken. :D

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

om hoeveel geld ging het ? Die bestelde spullen dan ? Wees blij nu je je geld hebt. Ik vind het al met al maar een warrig verhaal. Volgens mij heb je de helft of meer niet verteld.

bprosman

Ik krijg het idee/gevoel dat de werkgever een ontslagprocedure gestart is of gaat starten.

casper1

De door mij gekochte spullen voor privegebruik hadden een waarde van 450 euro, ik vind het jammer dat ik "warrig" overkom, ben niet gewend om mijn problemen "aan de grote klok" te hangen, en ondanks alles wat er gebeurd is wil ik mijn baas hier niet herkenbaar maken en daarmee zwart maken, dus probeer ik op mijn woorden te letten. Ik betreur het dat ik daarbij bij u onbetrouwbaar overkom. :(
Laatst gewijzigd door casper1 op 06 okt 2012 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

casper1

bprosman schreef:Ik krijg het idee/gevoel dat de werkgever een ontslagprocedure gestart is of gaat starten.
Dit is ook mijn vermoeden, ik hoop dat we er deze week met een gesprek uit kunnen komen wat er kan/moet gebeuren. (alleen blijken sinds een aantal maanden gesprekken moeilijk/ onmogelijk. dus afwachten maar weer) de opluchting is hier wel erg groot dat er weer geld is binnengekomen.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

ben je aangesloten bij de bond? zou daar het hele verhaal eens vertellen en wat hun er van vinden !

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

bprosman schreef:Ik ken het, heb ook ééns voor een bedrijf gewerkt dat salaris stopte met de mededeling "see you in court en ik ben er zeker van dat onze advokaten dat langer volhouden dan jouw rechtsbijstand.
Bestaan er geen prodeo-achtige oplossingen voor dit soort situaties?

casper1

manondoris schreef:ben je aangesloten bij de bond? zou daar het hele verhaal eens vertellen en wat hun er van vinden !

Helaas niet, heel foute zuinigheid geweest :(

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

casper1 schreef:
manondoris schreef:ben je aangesloten bij de bond? zou daar het hele verhaal eens vertellen en wat hun er van vinden !

Helaas niet, heel foute zuinigheid geweest :(
kan nog alleen als je hulp van ze nodig hebt moet je verplicht en x aantal mnd lid blijven !maar gezien de situatie lijkt me dat ook niet onverstandig.

bprosman

@Klaas1978,

//Offtopic.
De (betaling van de) advokaat is niet je grootste probleem op dat moment, maar je salaris stopt en je vaste lasten gaan door. Het bedrijf voelt daar niet zo veel van, en wat kan ze gebeuren ... in het 'ergste geval' worden ze na een tijdje door de rechter veroordeeld tot de nabetaling van je salaris, misschien zelfs nog wel met een schadevergoeding maar tot die tijd heb jij (met je gezin) een probleem, met spaargeld kun je wel iets overbruggen maar ook geen jaar/jaren.
Destijds heel snel de conclusie getrokken 'dit gaat niets meer worden' en gewoon snel een andere baan gezocht (maar zoals ik al zei... een jaar of 10 geleden was de markt wat anders).
Wel geleerd dat bij (veel) Amerikaanse bedrijven het woord "Social" in het woordenboek staat tussen "Sh*t en Syphillus".

Gesloten