LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Riaction
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2009 21:09

Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door Riaction »

In september`09 ben ik bij de ARBO geweest op verzoek van mijn huisarts. Zij constateerde een Burn-out en gaf advies: 1 week verlof. Mijn werkgever vond dit niet nodig en samen met hem hebben we besloten dat ik als plan 1 aangepast ("verlicht") werk zou krijgen. Dit hield voor mij in dat mijn portfolio wat lichter zou worden. Dit aangepast werk doe ik op dit moment nog steeds. Plan 2 zou dan de advies van de Arbo zijn en dat ik dan een week verlof zou krijgen.

Vandaag krijg ik een brief van mijn werkgever met een aanbod tot ontslag met wederzijds goedvinden. De reden is omdat het bedrijf moet inkrimpen. Wanneer ik niet akkoord ga met dit aanbod zouden ze het met mij voor de rechter uitvechten.
Na met het Juridisch Loket gesproken te hebben en die mij verzochten contact op te nemen met de Arbo(daar ik een burn-out heb) bleek dat ik door mijn werkgever in oktober reeds "volledig herstellend" ben gemeld bij de Arbo.
Maar volgens het Juridisch Loket en het UWV is het vreemd dat ik beter ben gemeld door mijn werkgever bij de Arbo zonder dat ik een gesprek heb gehad met de bedrijfsarts en/of wergkgever.

Volgens de arbodienst website bij de FAQ staat het volgende:
Bepaalt de bedrijfsarts of de werkgever wanneer ik weer aan het werk ga?Op basis van de aard van de klachten zal de bedrijfsarts een moment afspreken met de werknemer, waarop hij/zij weer arbeidsgeschikt wordt geacht voor eigen of vervangende werkzaamheden. Dit wordt teruggekoppeld aan de werkgever. Dit is een advies. Uiteindelijk bepaalt de werkgever of zij dit advies volgt. Het niet opvolgen van een advies kan echter grote financiële gevolgen hebben voor de werkgever indien hij zelfstandig een beslissing neemt en zich niet baseert op een second opinion (deskundigenoordeel).
Ik heb echter nooit meer een gesprek gehad na de eerste in september met de Arbo-arts. Ook heb ik nooit een bericht ontvangen van de Arbodienst dat ik weer beter ben gemeld en ik weer mijn normale werkzaamheden kan doen.

Mijn vraag is dan ook:
-Mag de werkgever aan de Arbo doorgeven dat ik weer " volledig hersteld" ben buiten mijn weten om en zonder dat de Arbo met mij gesproken heeft?
- Zou ik dan ook een brief moeten ontvangen van de Arbo dat ik weer "volledig hersteld" ben?

Alvast bedankt voor de hulp.

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door rene117 »

nee dat mag hij niet de arbo moet je beter melden als jij zeg ik kan weer aan het werk
wel is het zo dat als jij tegen je baas zegt dat je beter ben dit is dus niet het geval dan mag hij je beter melden
dus nu krijg je een brief waar in staat dat er uit moet
en hier mee acc moet gaan
ik zal dat niet doen en zeker nu nergens een handtekening onder zeten
als jij bewijs heb dan is het een klaare zaak laat het dan maar voor komen
dat gaan ze niet winnen

laat even weten hoe het af loopt

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door vroem »

ARBO arts meldt je beter niet wanneer jij zelf dat vindt hoor, maar als de arts dat vindt...
Dat er geen gesprekken met de arbo arts geweest zijn had je natuurlijk al aan het denken moeten zetten, heb je achteraf ook niets meer aan natuurlijk, maar dat er door niemand geinformeerd is, is niet correct. Had je trouwens wellicht moeten merken aan het salaris, of is er bij ziekte 100% doorbetaling afgesproken? Ook mbt de burn out en het advies van de eigen huisarts vragen (wat heeft die trouwens gezegd? neem aan dat je daar ook geweest bent ook na het bezoek aan de ARBO arts... Arbo arts is geen vervanging van de huisarts namelijk.) overigens is een weekje vrij bij een Burn-out ook geen oplossing. stelletje prutsers. Wat je nu gaat doen is zoals dat heet dossiervorming: alles schriftelijk doen want dan sta je sterker. Dat je toen die week niet genomen hebt maar in overleg aangepast werk hebt geaccpeteerd is trouwens ook niet helemaal handig, het hele traject rammelt aan alle kanten: de eigen huisarts heeft neem ik aan de diagnose moeten stellen, dan meld je je ziek, en komt de Arbo aan de beurt, die eigenlijk alleen maar de diagnose van de huisarts hoeft te bekrachtigen en in overleg met jou het evrvolg bespreekt. Dat vervolg word in eerste instantie door de huisarts voorgeschreven trouwens! Pas als de Arbo het er niet mee eens is komt de volgende : een second opinion elders .

ik mis heel veel in dit verhaal dus. Begin eens met een klacht in te dienen, schriftelijk dus, bij zowel werkgever als arbo dat je niet geinformeerd bent dat je beter verklaard bent. Mening huisarts over situatie nu is daarin leidend denk ik.

Als je ziek bent heeft de werkgever 2 jaar verplichting in loonkosten, dus natuurlijk wil hij je eruit hebben... op papier niet ziek.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Zoals je zelf al zegt heeft de bedrijfsarts je weer hersteld gemeld, en ben je aan het werk gegaan. Dit is in overleg tussen jou en de bedrijfsarts gegaan in september 09. Dat je lichter werk hebt gekregen mag dan zo zijn, dat betekent niet dat je nog ziek bent. Je had uit het voorgaande kunnen en moeten concluderen dat je weer hersteld gemeld bent.

Tevens heb je de maanden oktober en november 09 blijkbaar gewerkt zonder een ziekmelding, dus het lijkt er ook op dat je inderdaad in staat bent om het lichtere werk wel uit te voeren, en de herstelmelding ook niet ten onrechte is gegeven.

(overigens ben ik ook van mening dat bij een burn-out een week verlof niets helpt, maar de diagnose burn-out is niet gesteld door de bedrijfsarts maar door de huisarts, en diens advies is dus waardeloos)

Dat er nu een ontslagronde aankomt is vervelend, maar staat in principe los van je ziek- en herstelmelding uit september 09.

Het ontslag dient dus ook beoordeeld worden op de merites van de ontslagmotivatie, en niet op een ziekmelding uit het verleden

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door antileugens »

Zoals je zelf al zegt heeft de bedrijfsarts je weer hersteld gemeld, en ben je aan het werk gegaan. Dit is in overleg tussen jou en de bedrijfsarts gegaan in september 09.
Beter lezen, want dat staat er niet. Dit staat er:
Mijn werkgever vond dit niet nodig en samen met hem hebben we besloten
En bij een vast contract mag je een ziek iemand niet zomaar ontslaan. Mijn advies is dan ook om een of andere vorm van rechtshulp te zoeken (via je rechtsbijstand als je die hebt of via bureau rechtshulp als je daar voor in aanmerking komt of anders via een advocaat (al gaat dat snel in de papieren loop hoewel een eerste gesprek meestal nog wel meevalt).

Wees in elk geval voorzichtig met het advies dat je hier krijgt omdat er nogal wat mensen rondlopen die heel goed kunnen doen voorkomen alsof ze weten waar ze het over hebben terwijl dat absoluut niet zo is.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Citaat:
Zoals je zelf al zegt heeft de bedrijfsarts je weer hersteld gemeld, en ben je aan het werk gegaan. Dit is in overleg tussen jou en de bedrijfsarts gegaan in september 09.


Beter lezen, want dat staat er niet. Dit staat er:

Citaat:
Mijn werkgever vond dit niet nodig en samen met hem hebben we besloten

Dat staat er wel. Alleen als je wilt quoten moet je het wel goed doen en onderstaande zin ook meenemen:
Ik heb echter nooit meer een gesprek gehad na de eerste in september met de Arbo-arts.
Hier blijkt dus duidelijk uit dat het gesprek in september 09 met de bedrijfsarts van de werkgever was en dat ze in overleg hebben besloten tot een werkhervatting.
Wees in elk geval voorzichtig met het advies dat je hier krijgt omdat er nogal wat mensen rondlopen die heel goed kunnen doen voorkomen alsof ze weten waar ze het over hebben terwijl dat absoluut niet zo is.
goh, hier ben ik het mee eens, maar met name omdat anti-leugens nogal eens onzin wil vertellen

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door antileugens »

Je zoveelste persoonlijke aanval (die ook nog eens gelogen is) is onmiddelijk gemeld bij de moderator. Het is maar dat je het weet. Dat vind ik wel zo fatsoenlijk.

Menasor2002
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 apr 2009 13:58

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door Menasor2002 »

Dit is volgens mij gewoon een Dosier opbouwen om je eruit te werken fijne werkgever..

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door antileugens »

Ik ken werkgever die gewoon het dossier vervalsen. Helaas gebeurt hier niks mee, ook niet als je het meld. De burger is momenteel gewoon loslopend wild.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Menasor,

Dit zou kunnen als de werkgever voor een ontslag aanvraag vanwege onterechte of veelvuldig of langdurig ziek zijn had gekozen.

De werkgever kiest echter voor een ontslagaanvraag op economische gronden. Of dit terecht of onterecht is, is niet vanuit hier te beoordelen.

In iede geval speelt de ziekte formeel geen rol, en is er geen dossier voor nodig. (Je kan natuurlijk wel vermoeden dat de werkgever TS wil ontslaan vanwege mogelijke burn-out, maar dit is moeilijk te bewijzen).

Het ontslag op economische gronden dient beoordeeld te worden op de merites die hiervoor gelden (afspiegelingsbeginsel of LIFO, ... )

Menasor2002
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 apr 2009 13:58

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door Menasor2002 »

Hoe je het ook went of keert werkgevers/management directie blijven allemaal graaiende schoften...

Maargoed wat doe je eraan he :mrgreen:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Beter gemeld bij de arbo door werkgever.

Ongelezen bericht door vroem »

Hoe je het ook went of keert werkgevers/management directie blijven allemaal graaiende schoften...

Maargoed wat doe je eraan he
zelfstandig worden ipv alleen te klagen maar geen actie te nemen?

Gesloten