Vandaag krijg ik een brief van mijn werkgever met een aanbod tot ontslag met wederzijds goedvinden. De reden is omdat het bedrijf moet inkrimpen. Wanneer ik niet akkoord ga met dit aanbod zouden ze het met mij voor de rechter uitvechten.
Na met het Juridisch Loket gesproken te hebben en die mij verzochten contact op te nemen met de Arbo(daar ik een burn-out heb) bleek dat ik door mijn werkgever in oktober reeds "volledig herstellend" ben gemeld bij de Arbo.
Maar volgens het Juridisch Loket en het UWV is het vreemd dat ik beter ben gemeld door mijn werkgever bij de Arbo zonder dat ik een gesprek heb gehad met de bedrijfsarts en/of wergkgever.
Volgens de arbodienst website bij de FAQ staat het volgende:
Ik heb echter nooit meer een gesprek gehad na de eerste in september met de Arbo-arts. Ook heb ik nooit een bericht ontvangen van de Arbodienst dat ik weer beter ben gemeld en ik weer mijn normale werkzaamheden kan doen.Bepaalt de bedrijfsarts of de werkgever wanneer ik weer aan het werk ga?Op basis van de aard van de klachten zal de bedrijfsarts een moment afspreken met de werknemer, waarop hij/zij weer arbeidsgeschikt wordt geacht voor eigen of vervangende werkzaamheden. Dit wordt teruggekoppeld aan de werkgever. Dit is een advies. Uiteindelijk bepaalt de werkgever of zij dit advies volgt. Het niet opvolgen van een advies kan echter grote financiële gevolgen hebben voor de werkgever indien hij zelfstandig een beslissing neemt en zich niet baseert op een second opinion (deskundigenoordeel).
Mijn vraag is dan ook:
-Mag de werkgever aan de Arbo doorgeven dat ik weer " volledig hersteld" ben buiten mijn weten om en zonder dat de Arbo met mij gesproken heeft?
- Zou ik dan ook een brief moeten ontvangen van de Arbo dat ik weer "volledig hersteld" ben?
Alvast bedankt voor de hulp.