LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dienstencheques

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Geisha

Dienstencheques

Ongelezen bericht door Geisha »

Ik werk nu een tijdje in de zorg en heb te maken met dienstencheques die ik van cliënten moet krijgen voor ieder uur dat ik werk. Voor de client zelf natuurlijk erg fijn maar ik vind het als werknemer toch niet zo prettig dat ik van die cheques afhankelijk ben qua loon. Het is ook al een paar keer voor gekomen dat er iets mis was gegaan omdat o.a. de cheques bij een client op waren en ik ze dus niet mee kon krijgen waardoor ik op een ander tijdstip, in mijn privé tijd, terug moest gaan om alsnog de cheques op te halen voor de uren die ik gewerkt heb.

Heb eens gevraagd of het niet anders opgelost kon worden bij mijn werkgever maar ze hebben die cheques echt nodig anders kunnen ze niet uitbetalen.

Ik vraag mij af mag dit zo maar? Ik moet mijn gewerkte uren toch sowieso uitbetaald krijgen? Heb al wel wat gezocht op internet en kom dan vooral sites tegen uit België maar de wetten in Nederland zijn wellicht anders.

gordr

Re: Dienstencheques

Ongelezen bericht door gordr »

Als je per gewerkt uur uitbetaald krijgt, dan is het logisch dat je een urenregistratie moet bijhouden. Ik zie die cheques gewoon als een vorm van urenregistratie. Maar stel dat er cheques missen en je op een andere manier kunt aantonen dat je die uren wel hebt gewerkt, dan zullen ze die uren alsnog uit moeten betalen.

Geisha

Ja ik zie het ook als uren registratie en toen de cheques op waren heb ik dat ook meteen gemeld bij de werkgever want ik dacht het is vast ook op een andere manier op te lossen, bijvoorbeeld dat men even de client belt om te vragen of ik ben geweest, maar nee ze hebben per se die cheques nodig blijkbaar.

gordr

Geisha schreef:... bijvoorbeeld dat men even de client belt om te vragen of ik ben geweest, maar nee ze hebben per se die cheques nodig blijkbaar.
Dat is voor hen natuurlijk wel gemakkelijk, maar ik denk niet dat ze dat juridisch hard kunnen maken.
Een rechter zal toch echt kijken naar de gewerkte uren en die moeten worden betaald. Ze dienen je uit te betalen met een wettig betaalmiddel, niet met wat zelf verzonnen cheques.
Op zich vind ik het systeem best wel handig hoor, kost je weinig administratief werk. Je zou natuurlijk zelf ook dwars kunnen liggen door gewoon bij aanvang van het bezoek aan de client te vragen naar de cheques en als die er niet zijn, gewoon de client laten zitten. Het is immers niet de bedoeling dat jij in je vrije tijd achter je cheques aan moet lopen. Maak van jouw probleem maar eens hun probleem.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd dat er hier zo makkelijk over wordt gedaan. De dienstencheques zijn ook een bewijs dat je er gewerkt hebt. Net als dat je bijvoorbeeld bij de postbode vaak moet tekenen voor ontvangst. Moet je de postbode dan ook op zijn blauwe ogen geloven als hij zegt dat hij de pakjes bezorgd heeft?

Onderdeel van het werk van iedereen is dat er op een goede manier, zoals meestal in de arbeidsvoorwaarden staat, een registratie van het uitgevoerde werk plaatsvindt. Niet alleen omdat je werkgever dat eist (omdat hij anders jouw werk ook niet betaald krijgt), maar ook de belastingdienst kan anders wel eens geïnteresseerd raken. Het registreren/bijhouden van je werk, op de afgesproken manier, is dus gewoon onderdeel van je werkzaamheden. Dat kun je niet simpelweg negeren. Voor het ene werk zal dat simpel met een wekelijks urenbriefje gaan (wat iha ook een vastgelegd format heeft), voor ander werk zal dat meer moeite kosten, bijvoorbeeld met dienstencheques. Maar óók dat is dus onderdeel van je werkzaamheden.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

gordr schreef:
Geisha schreef:... bijvoorbeeld dat men even de client belt om te vragen of ik ben geweest, maar nee ze hebben per se die cheques nodig blijkbaar.
Dat is voor hen natuurlijk wel gemakkelijk, maar ik denk niet dat ze dat juridisch hard kunnen maken.
Een rechter zal toch echt kijken naar de gewerkte uren en die moeten worden betaald. Ze dienen je uit te betalen met een wettig betaalmiddel, niet met wat zelf verzonnen cheques.
Op zich vind ik het systeem best wel handig hoor, kost je weinig administratief werk. Je zou natuurlijk zelf ook dwars kunnen liggen door gewoon bij aanvang van het bezoek aan de client te vragen naar de cheques en als die er niet zijn, gewoon de client laten zitten. Het is immers niet de bedoeling dat jij in je vrije tijd achter je cheques aan moet lopen. Maak van jouw probleem maar eens hun probleem.
Die dienstencheque worden door de cliënten waar TS werkt gekocht, dus die cheques hebben een geldelijke waarde, geen cheques, geen geld.

Hier vindt je meer info

http://www.dienstencheque.nl/vraag-antwoord/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

gordr schreef:Een rechter zal toch echt kijken naar de gewerkte uren en die moeten worden betaald. Ze dienen je uit te betalen met een wettig betaalmiddel, niet met wat zelf verzonnen cheques.
Nee, een rechter kijkt of je je aan de onderlinge afspraken hebt gehouden. Als die inhouden dat je cheques moet overleggen, wijst een rechter een salarisclaim alleen toe als je die cheques ook daadwerkelijk kúnt overleggen.

Volgens mij snap je het systeem ook niet, want van "uitbetalen met cheques en niet met een wettig betaalmiddel" is geen sprake.

Los daarvan: als je als bedrijf een dergelijk systeem hanteert, zorg dan wel dat je het ook goed faciliteert. In je vrije tijd achter je cheques aan moeten hobbelen is niet erg relax.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

gordr schreef: Een rechter zal toch echt kijken naar de gewerkte uren en die moeten worden betaald.
En hoe toon je aan hoeveel uren je gewerkt hebt?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:
gordr schreef: Een rechter zal toch echt kijken naar de gewerkte uren en die moeten worden betaald.
En hoe toon je aan hoeveel uren je gewerkt hebt?
Moneyman schreef:Nee, een rechter kijkt of je je aan de onderlinge afspraken hebt gehouden. Als die inhouden dat je cheques moet overleggen, wijst een rechter een salarisclaim alleen toe als je die cheques ook daadwerkelijk kúnt overleggen.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ik deel de mening van Moneyman. En ik geef een praktische tip: vraag bij elke klant heel regelmatig of ze nog voldoende dienstencheques hebben. Een vriendelijke herinnering zal op prijs gesteld worden. En u loopt (bijna) niet meer tegen dit probleem aan.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

gordr

Ik zie het zo: als ik mijn auto laat repareren bij de garage en vervolgens betaal ik de rekening niet, dan heeft die garage een vordering op mij, de opdrachtgever.
Analoog daaraan: als TS werkzaamheden verricht, maar ze krijgt daar geen cheques voor, omdat de bewuste client die niet heeft, dan heeft TS een vordering op haar opdrachtgever.

@Uw_jurist: ja, dat had ik ook al voorgesteld, gewoon voor aanvang van de werkzaamheden naar die cheques vragen en niet aanvangen met de werkzaamheden als die er niet zijn. Maar ja, het betreft hier wel de zorg.

Uw Jurist
Contacteer:

gordr schreef:
@Uw_jurist: ja, dat had ik ook al voorgesteld, gewoon voor aanvang van de werkzaamheden naar die cheques vragen en niet aanvangen met de werkzaamheden als die er niet zijn. Maar ja, het betreft hier wel de zorg.
Wat u voorstelt is iets heel anders dan wat ik voorstel. Uw advies moet vraagsteller zeker niet opvolgen want dat betekent werkweigering.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Uw Jurist
Contacteer:

gordr schreef:Ik zie het zo: als ik mijn auto laat repareren bij de garage en vervolgens betaal ik de rekening niet, dan heeft die garage een vordering op mij, de opdrachtgever.
Analoog daaraan: als TS werkzaamheden verricht, maar ze krijgt daar geen cheques voor, omdat de bewuste client die niet heeft, dan heeft TS een vordering op haar opdrachtgever.
Die redenering klopt ook niet. Vraagsteller wordt niet betaald met die cheques; dat kan ook niet. Die cheques zijn een soort urenbriefjes. Op basis van de cheques wordt normaal loon betaald onder inhouding van loonbelasting etc.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Geisha

Ja ik ga voortaan denk ik maar vooraf vragen of cliënten voldoende cheques hebben en ook de juiste anders werk ik gewoon voor de uren waar ze wel cheques voor hebben (wat ik dan natuurlijk wel even overleg met werkgever). Het is voor mij niet te doen om steeds een afspraak te maken om ze op een ander tijdstip op te halen omdat ik vaak meerdere clienten op een dag heb en de tijd tussen de cliënten vaak beperkt is. Het is soms al passen en meten qua pauze. En in de regels staat ook dat je buiten werktijd geen contact mag onderhouden met cliënten. Daarom vond ik het ook zo raar dat ik het in mijn prive tijd moest regelen.

Tijdens het sollicitatiegesprek en bij het tekenen van het contract is er trouwens niks gezegd over het werken met dienstencheques. Dat kwam ik pas te weten toen ik daadwerkelijk bij cliënten aan de slag ging en er werd gemeld dat ik die echt niet moest vergeten.

Gesloten