LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] discussie met werkgever over nakomen cao

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Julie4444

Re: discussie met werkgever over nakomen cao

Ongelezen bericht door Julie4444 »

[Bericht aangepast door Moderatie: Offtopic bijdragen en verwijderde quotes]

Hoe ouder je bent, des te duurder je bent om aan te nemen. Dacht je soms dat mensen in de bijstand te lui zijn om bij de appie heijn vakken te gaan vullen en dat er daarom voornamelijk kinderen werken in hun supermarkten? De appie (en veel andere bedrijven) weigeren mensen boven een bepaalde leeftijd (meestal 23) aan te nemen voor ongeschoold werk omdat ze duurder zijn.

Dat heeft niets met oordelen te maken maar met weten hoe de wereld werkt. Als je 50+ bent een geen opleiding of ervaring hebt, én een ontslag op je naam hebt staan neemt bijna geen enkele werkgever je aan. Gewoon een feit. Een schandalig feit, maar wel gewoon een feit.

TS is opgeleid tot chauffeur en is hierin flink ervaren. Tenzij hij zich laat omscholen zal hij moeten blijven werken in de zelfde branche.

Overigens heeft je verhaal over sociaal zijn en whatnot geen fundering. In alle socio-economische groepen zijn sociale mensen, en minder sociale mensen. De grootste uitschieters zitten in de marges (hoogbegaafdheid en zwakbegaafdheid). De middengroep is merendeels egaal. Daar hoef je niet in te discrimineren.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Bosco, ik snap je frustratie echt wel, en ik snap ook echt wel waarom je liever je oude werk blijft doen, en ik denk ook dat je echt geknipt bent voor dat werk.
Die uren die je wel hebt gewerkt, maar eerst niet hebt uitbetaald gekregen daar kon je wat mee, en dat is nu dus ook inmiddels recht gezet.
Maar als je volgens contract chauffeur bent, en ook elders ingezet kan worden en vervolgens geen "passend" chauffeurswerk aanvaard, dan sta je juridisch helemaal niet zo sterk. Zelfs al is het werken als lijndienstchauffeur in jouw beleving totaal anders. Voor je werkgever gaat het gewoon ook om personen die voor de laagste prijs van A naar B gebracht moeten worden.
Dat je nu "gestraft" wordt met dat andere werk getuigt niet van goed werkgeverschap als dit te maken heeft met alleen dat gezeur met die uren.
Het is ook oneerlijk als jij als enige deze uren met terugwerkende kracht betaald hebt gekregen, en je collega's niet. Maar die hebben niet aan de bel getrokken ... Werkgever zal vast ook niet blij zijn als je collega's nu ook ineens gaan vragen om achterstallige uren die nooit zijn berekend. Er is immers veel concurrentie en je werkgever moet laag inschrijven,

Ik mag het eigenlijk niet zeggen , en misschien druist het wel in tegen alle normen en waarden, maar als je echt het gevoel hebt dat het alleen als pesterij gedaan wordt . kun je maar beter aan het werk gaan als lijndienstchauffeur en je vervolgens ziekmelden, overspannen ofzo. Dat moet de baas jou gewoon doorbetalen, en heb jij voorlopig weer een wat betere troef in handen over je eventuele terugkeer naar het werk. Lijkt me beter dan een ontslag wegens werkweigering.

Maar inderdaad , beter toch even nog voor de laatste keer een gesprek aangaan met de werkgever om te kijken of jullie echt niet tot elkaar kunnen komen.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

[Bericht aangepast door Moderatie: verwijderde quote]

Hoe ik dit stukje van jouw oppak is het volgende.
Je bent 50+ en bent chauffeur. je moet in jouw tak blijven want in andere gebieden maak je geen tot weinig kans. tenzij jij als schoonmaakster wilt gaan werken onder minimumloon en uitgebuit wilt worden of iets dergelijks. Want schoonmaaksters worden uitgebuit? Andere gebieden onder minimumloon? Ts heeft geen andere kwaliteiten?{ geeft aan dat hij kan lassen} Iedereen wordt dus in jouw oog punt door die opmerking uitgebuit?{die geen opleiding hebben} Kan ts niet als taxi planner in combi met ritten aan de slag? ervaring zat dat hij een kantoor baan kan vinden als hij dat zou willen en als er iets is. Ik ken iemand met alleen een mavo diploma en runt nou succesvol een bedrijf. In 3 jaar van 1 locatie naar 5 locaties.
Hoe ouder je bent, des te duurder je bent om aan te nemen. Dacht je soms dat mensen in de bijstand te lui zijn om bij de appie heijn vakken te gaan vullen en dat er daarom voornamelijk kinderen werken in hun supermarkten? De appie (en veel andere bedrijven) weigeren mensen boven een bepaalde leeftijd (meestal 23) aan te nemen voor ongeschoold werk omdat ze duurder zijn.
Denk dat niet. Ouder die lang hebben gewerken maakt je ook meer ervaren. Kunnen jongeren nog van leren. Vooral mensen met werk mentaliteit zijn een goed voorbeeld hoe het moet.
Dat daar werkgevers anders overdenken kan, maar niet allemaal. In transport liever een ervaren chauffeur i.p.v. een jonge die alles nog kapot rijd en alles nog moet leren hoe het echt gaat.{vooral kleine familie bedrijven denken zo}

Ik discrimineer niet. Heeft niks met zwak of hoog begaafd te maken wat jij zegt. Bij ons komt regelmatig iemand die zwakbegaafd is want mijn vrouw werkt in de zorg en is vrijwilligster voor iemand.
Nu zijn we weer off topic.
En ik probeer jouw ook niet aan te vallen maar ik heb een andere mening.

Ts succes met je gesprek

bosco40

Ongelezen bericht door bosco40 »

Misschien interessant voor mensen die niet weten hoe taxi bedrijven met hun werknemers omgaan.

het is chanteren bedreigen en de chauffeurs bedonderen enz
Kunnen chauffeurs ergens terecht nee dus sociaal fonds taxi moet er zijn voor de chauffeurs maar eigenlijk zijn ze er voor de werkgevers.
Maar wij zijn wel de gene die elke maand sociaal fonds taxi betaald.

Ook het verhaal van mij is bekend en er werd niets mee gedaan. Sociaal fond taxi moet streeksgewijs taxi bedrijven controleren of ze de cao enz wel na komen.

Zoals ik al zei ik ben niet de enige waar uren worden weg gestreept maar er zijn er nog veel meer bij het bedrijf waar ik werk en dat speelt al jaren.
Schijnbaar heeft het bedrijf nog nooit een bezoek gehad van sociaal fonds taxi.

Hier de link met de verhalen van de chauffeurs ja ook mijn werkgever komt in dit forum heel vaak naar voren.

http://mommen.nl/meldpunt/comment-page-29/#comments

bosco40

Aan komende dinsdag heb ik dus het gesprek.

Ik hoop dat wij er samen uitkomen

john18

Succes en laat ons weten hoe het afloopt.

bosco40

Ik heb er weinig hoop op maar goed

Heb laatst een collega gesproken die op de lijndienst zit bij het bedrijf waar ik werk

Het bedrijf heeft mij beloofd via de mail vorige week dat de tijden nauwelijks gaan veranderen let op echt nauwelijks!!!!!!
Ik draaide tijden tussen half 8 tot en met een uurtje of 6

De tijden van de lijndienst zijn totaal anders namelijk
vroege dienst tussen 6:30 en 15:00 en late dienst van 15:00 tot 00:30 en om het weekend.

ik ga ervanuit dat ik door de toezegging in de email die ik gehad heb van mijn werkgever deze tijden niet hoef te accepteren .
of maakt het niet uit wat er schriftelijk word gezegd door werkgever????

bosco40

Dank je john

bosco40

Nou ik heb nieuws

E

bosco40

Nou ik heb nieuws

En ben ook best positief

Ik heb het volgende afgesproken met mijn baas

maandag t/m vrijdag van 07:00 t/m 09:00 en van 15:00 tot 17:00 op de lijndienst.

dus de belofte om de uren niet veel te wijzigen zijn ze nagekomen,
ik kon zelf kiezen
k mocht ook de ene week van 07:00 tot 11:00 en de andere week van 15;00 tot 17:00 maar dat levert mij in de week met de late dienst problemen op omdat mijn vriendin dan de auto nodig heeft.

Ik wordt deze week ingewerkt dus al met al
eind goed al goed :D

john18

Nou dat is mooi! Veel succes.

Gesloten