Ik heb van November 2010 tot April 2011 gewerkt bij ThermenRidderkerk als keukenhulp/afwasser waarna mijn 0-uren-contract afliep en niet werd verlengt omdat het bedrijf over zou worden genomen door een nieuwe baas, en de zomer gebruikt zou worden voor verbouwingen en het bedrijf dus gesloten zou zijn.
Ik werd op 15 Augustus jl. gebeld door de kok waarmee ik samen heb gewerkt in die tijd, of ik weer wilde komen werken, ik heb geaccepteerd en ben op 17 Augustus op gesprek gegaan, Ik had een afspraak staan met de bazin (Corry) maar daar aangekomen kreeg ik te horen dat ze het te druk had voor een gesprek dus ik kreeg een gesprek met Sabine (haar functie in het bedrijf is mij onduidelijk, maar ze lijkt close samen te werken met Corry)
Het gesprek met Sabine was kort maar krachtig, "voor hoeveel uur in de week ben je beschikbaar?" en "kloppen je persoonsgegevens nog?" zijn de enige vragen die ik heb beantwoord, en aangezien ik dacht gewoon mn oude baantje terug te krijgen had ik zelf geen verdere vragen op dat moment heb ik aangegeven dat ik het liefst 20uur per week wilde werken met een maximaal van 25uur per week.
De volgende dag kon ik meteen beginnen met het schoonmaken van alles wat de hele zomer opgeslagen had gestaan, het nieuwe servies afwassen en de hele keuken schoonmaken.
Dit moest allemaal snel gedaan worden want op 22 Augustus zou het bedrijf weer de deuren openen voor klanten. Daar heb ik Donderdag 18 Augustus van 09.00 tot 17.00 uur aan gewerkt, aan het eind van de dag werd mij gevraagd of ik de volgende dag een uurtje eerder kon beginnen. "No problem." Ik heb die dag de bazin wel vluchtig even ontmoet, ze vertelde mij dat door alle chaos en drukte in het bedrijf ze nog geen tijd had om met mij om de tafel te gaan zitten en een contract te tekenen, maar dat zou na het weekend zo snel mogelijk gebeuren.
Vrijdag 19 Augustus heb ik van 08.00 tot 17.00 verder gewerkt aan het optijd schoonkrijgen van alle benodigdheden. Die dag kreeg ik van de kok te horen dat ik zaterdag en zondag ook zou moeten werken omdat er nog zoveel te doen was, ik zou beide dagen van 08.00 tot ??.?? werken. Ik (ervanuitgaande dat mijn afspraak met Sabine gewoon stond) heb geaccepteerd.
Zaterdag 20 Augustus om 08.00 weer hard aan de slag gegaan, en om 12.00uur kwam de kok naar me toe: "De spoelkeuken moet voor 16.00uur helemaal spik en span zijn."
Ik heb toen aangegeven dat het me erg onwaarschijnlijk leek dat dat zou lukken, maar dat ik mn best ging doen om het voor elkaar te krijgen.
Die middag heb ik nog zeker 3 keer te horen gekregen dat ik moest opschieten omdat ik het anders niet voor 16.00uur klaar zou krijgen, en ik heb elke keer geantwoord: "Ik doe mn best."
Uiteindelijk heb ik die deadline ook niet gehaald, Om 5 uur was ik bijna klaar in de spoelkeuken en heb ik tegen de kok laten weten dat ik me erg moe begon te voelen, en vertelde ik hem over mijn plannen voor die avond, waarop hij mij vertelde dat de kans bestond dat ik tot 23.00uur nog wel aan het werk was, dus ik heb toen nog een uur doorgewerkt waarna de spoelkeuken helemaal schoon en opgeruimt was. Toen dat ik dat bij de kok ging melden had hij al een aantal andere klusjes voor me klaarstaan, maar ik was helemaal afgepeigerd, waarop ik de bazin heb opgezocht en heb aangekaart dat ik op dat moment al over de afgesproken 25uur heen zat en dat de kok verwachtte dat ik door bleef werken. De bazin zei tegen mij dat ik dat maar met de kok moest bespreken. Dus ik ben teruggegaan naar de kok en heb aangegeven dat ik het erg onprettig vond dat er niet aan de gemaakte afspraken werd gehouden. Waarop de kok mij vertelde dat hij van niets wist van de afspraken die ik met Sabine had getroffen. Sabine werd erbij gehaald en vertelde de kok dat ik inderdaad die afspraak met haar gemaakt had, De kok keek me verbaast en geirriteerd aan en zei: "Je kan om 19.00uur naar huis, maar ik wist hier niets van." waarna hij met Sabine verder discusseerde en ik in de spoelkeuken mijn spullen ging halen. Toen ik terugkwam in de keuken was Sabine al weg, en heb ik tegen de kok gezegd dat ik het hem niet persoonlijk kwalijk nam dat de afspraak niet doorgegeven was en dat ik de volgende dag nog wel zou kunnen werken omdat ik ook wel begreep dat het met zo'n chaotische situatie lastig is om het onverwachts met een persoon minder te moeten doen.
Dus ik vroeg hem hoelaat hij wilde dat ik de volgende dag aanwezig wou zijn, waarop hij antwoorde: "Ja uh, doe maar 8, uh 11uur, pff ja kijk zelf maar ff, kom maar om 10 uur."
Dus ik antwoorde verbaast van zijn antwoord: "Wat jij wil hoor, tot morgenochtend dan!"
Op weg naar de uitgang van het bedrijf kwam ik de bazin nog tegen die me vroeg hoe het nu afgelopen was, dus ik vertelde haar dat de afspraak met Sabine blijkbaar niet was doorgegeven aan de kok, maar dat ik nu wel naar huis gestuurd was en dat hij zo'n aparte tijdsindicatie had gegeven voor de volgende dag. Waarop zij zich verontschuldigde voor alle chaos rond het laatste weekend voor de opening en ze beloofde me nogmaals na het weekend met mij om de tafel te gaan zitten om te praten over het contract en hoe of wat precies.
De volgende ochtend om 10.00uur heb ik gemeld bij de kok dat ik weer aanwezig was en ben ik in de spoelkeuken begonnen aan de afwas van de vorige avond. Die middag rond 12.30uur was er een lunch voor het personeel waarvoor ik ook uitgenodigd was. Dus ik heb gezellig een klein uurtje met nieuwe collega's en oude bekende collega's bij zitten praten over de zomer en dergelijke.
Na de lunch werd ik naar de spoelkeuken gestuurd om alles van de lunch af te wassen en dat ben ik toen dus ook gaan doen. Na ongeveer een uur kwam de kok naar me toe en zei: "Ik stop ermee voor vandaag, als jij de afwas af kan maken en alles schoon en netjes achter kan laten, ben je morgen vrij en ga ik morgen met Corry praten over je rooster, dan bel ik jou zodra dat besproken is." Dus ik heb de afwas afgemaakt, alles schoon/netjes opgeruimt en alles afgesloten, Heb me bij de bazin gemeld voordat ik wegging, zij bedankte me voor mijn harde werk van het afgelopen weekend en vertelde mij ook dat de kok mij zou bellen op het moment dat zij dingen besproken hadden.
Ik heb die dag in totaal 4.5 uur gewerkt, wat het totaal van die dagen op 31uur brengt.
(daarvan zijn de pauzes en de businesslunch al vanaf getrokken. (Do: 7.5uur, Vr: 8.5uur, Za: 10.5uur en Zo: 4.5uur maakt totaal 31uur.))
De volgende dag heb ik uitgerust en mn eigen ding gedaan terwijl ik wachtte tot de kok belde.
Uiteindelijk ben ik om 21.25uur gebeld door de kok die mij toen vertelde dat ik niet meer hoefde te komen werken omdat hij mij niet kon gebruiken aangezien ik mezelf maar voor 25uur beschikbaar had gesteld, Ik heb hem toen uitgelegd dat ik meer uur in de week niet zou trekken en dat ik het daarom ook al had aangegeven. (Ik had het werk natuurlijk al bijna een half jaar gedaan en heb daaruit geconcludeerd hoeveel ik kon hebben.) Ik heb hem toen gezegd dat ik het erg apart vond hoe ze met mij afspraken hebben gemaakt, me met die voorwaardes hadden aangenomen en aan het werk hebben gezet, ze zich vervolgens niet aan die afspraken hielden en me vervolgens meteen ook weer ontslaan.
Waarop hij zei dat dat niet zijn schuld was, maar dat ze mij voor mijn moeite en inspanning in plaats van de reguliere €230 (ongeveer) die ik verdiend had, mij €250 euro zouden geven en dat zouden storten op mijn bankrekening.
Waarop ik heb aangegeven heel erg verbaast te zijn aan de ene kant omdat ze in eerste instantie de afgesproken werkuren accepteerde en mij beloofde zo snel mogelijk na de opening een contract te laten tekenen, maar op het moment dat alles klaar was voor de opening ze mij zo weer aan de kant schoven, maar aan de andere kant ook wel kan begrijpen dat hij iemand nodig heeft die meer uren kan maken, maar het dan alsnog erg frapant vond dat ze daar niet meteen mee gekomen zijn.
Aangezien het al laat in de avond was heb ik het voor die avond maar even laten gaan, maar nu is het de volgende ochtend en vraag ik mezelf af of het wel legaal is hoe ze dat gedaan hebben, want ik voel me nu erg misbruikt, maar weet niet wat ik ertegen kan doen, en aangezien er ook geen contract of iets nog getekend was ben ik nu natuurlijk ook niet zeker van het feit dat mijn loon inderdaad ook wel gestort gaat worden.
What to do now?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Een weekend hard gewerkt en toch ontslagen.
Re: Een weekend hard gewerkt en toch ontslagen.
Allereerst, de dagen en uren die gewerkt zijn, moeten gewoon betaald worden. Verder weet ik even niet precies wat de juridische positie is in deze. Dat zal onder meer afhangen van of het bedrijf enkel dicht is geweest voor de verbouwing of dat het een nieuw opgestart bedrijf is enz.
Je zou eens advies kunnen inwinnen bij een juridisch loket. Eerste advies is doorgaans gratis. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Of eventueel via de rechtsbijstandverzekering, mocht je die hebben.
Een aantal dingen zijn redelijk te verklaren omdat het zo'n hectische periode is geweest, maar zeker vervelend hoe dit gelopen is. Wat ik een beetje krom vind is dat er op 1 dag al 10,5 uur gewerkt is en ze aangegeven hadden dat je eigenlijk tot 23u had moeten blijven dus een werkdag van zo'n 14,5 uur excl. de pauzes.. lijkt mij dat dat toch echt teveel is en dat werkgever dat niet mag verwachten.
Je zou eens advies kunnen inwinnen bij een juridisch loket. Eerste advies is doorgaans gratis. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Of eventueel via de rechtsbijstandverzekering, mocht je die hebben.
Een aantal dingen zijn redelijk te verklaren omdat het zo'n hectische periode is geweest, maar zeker vervelend hoe dit gelopen is. Wat ik een beetje krom vind is dat er op 1 dag al 10,5 uur gewerkt is en ze aangegeven hadden dat je eigenlijk tot 23u had moeten blijven dus een werkdag van zo'n 14,5 uur excl. de pauzes.. lijkt mij dat dat toch echt teveel is en dat werkgever dat niet mag verwachten.