LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] faillissement werkgever

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Erkie1

faillissement werkgever

Ongelezen bericht door Erkie1 »

Het bedrijf waar ik al jaren werk gaat failliet. Ik ben in dienst met een 24 uur contract maar werk er 40. Mijn salaris is aangevuld met een auto (op naam van de zaak), benzinekosten, telefoon. Nu het bedrijf echter failliet dreigt te gaan zal ik de ww in gaan. Met natuurlijk een lage uitkering.
Die auto is sedert 2 jaar mijn loon. Daar ga ik niets voor krijgen. Is er een manier om te zorgen dat de uitkering hoger uitpakt of dat ik die auto kan behouden?

prem

Re: faillissement werkgever

Ongelezen bericht door prem »

Dat zal helaas heel moeilijk worden en de auto houden....dat begrijpt u zelf ook wel.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

De auto is loon in natura en u krijgt hiervoor belastingtechnisch een bijtelling. Misschien kunt u het uwv overtuigen dat deze fiscale bijtelling ook loon is.

De auto behouden na een faillissement.....ik zou daar niet teveel energie in stoppen...

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vreemde gang van zaken. 24 uur volgens contract en bijna het dubbele werken. Dat lijkt me niet helemaal kosher. Er mag helemaal niet in natura betaald worden. Auto van de zaak is een extra. Als jij structureel 40 uur werkt moet je daarvoor ook betaald krijgen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je uitkering is gebaseerd op het loon dat je daadwerkelijk hebt ontvangen, niet op het aantal uren (of het loon) dat in je contract staat.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Erkie1 schreef:Het bedrijf waar ik al jaren werk gaat failliet. Ik ben in dienst met een 24 uur contract maar werk er 40. Mijn salaris is aangevuld met een auto (op naam van de zaak), benzinekosten, telefoon. Nu het bedrijf echter failliet dreigt te gaan zal ik de ww in gaan. Met natuurlijk een lage uitkering.
Die auto is sedert 2 jaar mijn loon. Daar ga ik niets voor krijgen. Is er een manier om te zorgen dat de uitkering hoger uitpakt of dat ik die auto kan behouden?
Als de auto eigendom van je werkgever is, kun je 'm vast kopen van de curator. Zo niet, dan zul je met de leasemaatschappij in conclaaf moeten gaan.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nog niet failliet......

Een goede werkgever mag indien er een krasje of zo op zou zitten het voertuig als schade auto aan personeel verkopen....
En je mag schade herstellen en dus vervalt het bewijs...

Dus na zoveel jaren een vriendenprijsje, mag niet maar moeilijk bewijsbaar......
Ik bied al jarenlang mijn afgeschreven voertuigen aan het personeel aan voor handels prijzen...
Dit is al 9 jaren lang erg leuk voor het personeel en ik krijg zonder inruil een lagere aankoop prijs...

16again

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:Nog niet failliet......

Een goede werkgever mag indien er een krasje of zo op zou zitten het voertuig als schade auto aan personeel verkopen....
Merkt de curator dat dan niet aan als verdachte transactie?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat werkt alleen bij auto's in eigendom. Het gros van de auto's van de zaak is echter geleased, en dan werkt het niet. Bovendien zal een curator dergelijke transacties met een vergrootglas bekijken, omdat er vermogen aan de boedel onttrokken is, en op dat gedonder zit je echt niet te wachten.

Om de vraag van TS te beantwoorden: nee, er is geen manier om je WW omhoog te krikken, dat wordt gewoon gebaseerd op je daadwerkelijk ontvangen salaris. Je auto is géén salaris, al voelt dat soms wel als zodanig, en telt dus nooit mee in de bepaling van de uitkeringshoogte.

Eén tip: richt je energie op het vinden van een andere baan, dan ben je van dit probleem af!

Moneyman

16again schreef:Merkt de curator dat dan niet aan als verdachte transactie?
Ja dus ;)

prem

Dus na zoveel jaren een vriendenprijsje, mag niet maar moeilijk bewijsbaar......
Ik bied al jarenlang mijn afgeschreven voertuigen aan het personeel aan voor handels prijzen...
Dit is al 9 jaren lang erg leuk voor het personeel en ik krijg zonder inruil een lagere aankoop prijs...
Dat is pas een goed advies. Wel eens gehoord van paulianeus handelen?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

prem schreef:

Dat is pas een goed advies. Wel eens gehoord van paulianeus handelen?
ik niet in elk geval

prem

Ok, dat kan. Artikelen onttrekken uit de boedel terwijl een bedrijf op een faillissement aanstuurt.
Kost de bestuurder zijn kop. Ofwel hij wordt persoonlijk aansprakelijk gesteld voor de schuld.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Moneyman schreef:Dat werkt alleen bij auto's in eigendom. Het gros van de auto's van de zaak is echter geleased, en dan werkt het niet.
TS schrijft dat de auto op naam van de zaak staat. Dan is de auto dus niet geleased.

Moneyman

Als daarmee de daadwerkelijke tenaamstelling wordt bedoeld wel ja. Maar in de volksmond wordt "op naam van" op meer manieren gebruikt.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

voor TS doet het er niet toe of het een lease auto of eigendom is. ze zal toch bijtelling moeten betalen.
het is overigens wel heel dom om je op die manier te laten "belonen" voor 13 uur per week extra werken.
dat is wel dik 600 uur per jaar. zelfs bij een loon van 10 euro per uur heb je je werkgever al 12000 euro bespaard, voor een auto die hij gewoon van zijn omzet mag aftrekken. over dat geld bouw je geen ww en pensioenop.
nu gaat de baas over de kop, jij hebt dus 12000 euro betaald en je hebt nog steeds geen auto

Rolfer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rolfer »

Auto is van de zaak en dus niet op jou naam, en dus niet bij te tellen in jou vermogen.
Toegestane vermogen voor de bijstandsuitkering is ongeveer 11000,- of meer, geloof ik. Moet je even nazien op de overheid site, voor de WW zit dat anders.
En zou de auto zo duur zijn dat het UWV van jou zou eisen dat je het verkoopt en een goedkoper model koopt? Niet waarschijnlijk voor een standaard bedrijfsauto.

Uitkering wordt in dit geval dus zoals altijd de WW voor jou salarisgroep.

prem

Rolfer schreef:Auto is van de zaak en dus niet op jou naam, en dus niet bij te tellen in jou vermogen.
Toegestane vermogen voor de bijstandsuitkering is ongeveer 11000,- of meer, geloof ik. Moet je even nazien op de overheid site, voor de WW zit dat anders.
En zou de auto zo duur zijn dat het UWV van jou zou eisen dat je het verkoopt en een goedkoper model koopt? Niet waarschijnlijk voor een standaard bedrijfsauto.

Uitkering wordt in dit geval dus zoals altijd de WW voor jou salarisgroep.
Wie heeft het nou over vermogen? Bijtelling werd er gezegd.

Moneyman

Als TS de auto overneemt, valt die in zijn vermogen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar dat is hier helemaal niet relevant. Dan kun je net zo goed zeggen: als TS de auto overneemt, moet hij houderschapsbelasting betalen. Heeft immers ook helemaal geen invloed op de hoogte van de WW.

De vraag was of de uitkering hoger zou kunnen worden (i.c. de bijtelling zou kunnen 'meetellen' voor de WW), of dat de auto behouden kan worden. En in de praktijk zal dit waarschijnlijk geen van beide kunnen. Dat is één van de nadelen van zulk soort 'loon in natura'. Helaas staan mensen daar vaak pas bij stil als het te laat is.

Gesloten