in de proeftijd weggestuurd
in de proeftijd weggestuurd
Ik ben bij aankomst op mijn werk (in de proeftijd) weggestuurd van mijn jaarcontract.
Ik heb echter wel reiskosten gemaakt vandaag.
Mijn vragen:
1* Wordt deze dag uitbetaald? (als ik een uitzendkracht aan het begin van de dag wegstuur moet ik meestal de rest van de week ook uitbetalen maar altijd de dag zelf)
2* Hoe zit dat met mijn reiskosten als deze dag niet heft te worden uitbetaald? (het gaat om een behoorlijke afstand met het openbaar vervoer)
Ik heb echter wel reiskosten gemaakt vandaag.
Mijn vragen:
1* Wordt deze dag uitbetaald? (als ik een uitzendkracht aan het begin van de dag wegstuur moet ik meestal de rest van de week ook uitbetalen maar altijd de dag zelf)
2* Hoe zit dat met mijn reiskosten als deze dag niet heft te worden uitbetaald? (het gaat om een behoorlijke afstand met het openbaar vervoer)
wikop
vindt dit leuk
Re: in de proeftijd weggestuurd
Dat is dus hypothetisch. Het gaat dus om de regels die er gelden bij uitzendkrachten.
Aan dit soort aannames heb ik niets, dus als je niet iets weet over BW7 hoef je inzake deze ook niet te reageren want een antwoord op de vragen die ik stel blijft uit. Wil je jezelf graag zien in zoveel mogelijk topics dan is dat hier alvast gelukt, chapeau.
-
StevieNL81
Je moet betaald krijgen voor de uren die je gewerkt hebt. Aan de start van je eerste dag ontslagen worden is 0 gewerkte uren dus 0 salaris. Er is geen sprake van een minimum aan te betalen uren zoals bij een uitzendkracht mogelijk het geval zou zijn (tenzij in uw CAO afwijkende afspraken zijn gemaakt).
Áls er sprake is van een reiskostenvergoeding zullen ze u die dag wel moeten vergoeden. Ze hadden er immers ook voor kunnen kiezen u telefonisch te ontslaan en u de kosten kunnen besparen.
Áls er sprake is van een reiskostenvergoeding zullen ze u die dag wel moeten vergoeden. Ze hadden er immers ook voor kunnen kiezen u telefonisch te ontslaan en u de kosten kunnen besparen.
Sorry, dacht dat het dagkoers was vanwege de manier van vraag stelling.
Laatst gewijzigd door Duc op 28 mar 2026 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
sergio1963
vindt dit leuk
-
StevieNL81
StevieNL81 schreef: ↑28 mar 2026 14:44Je moet betaald krijgen voor de uren die je gewerkt hebt. Aan de start van je eerste dag ontslagen worden is 0 gewerkte uren dus 0 salaris. Er is geen sprake van een minimum aan te betalen uren zoals bij een uitzendkracht mogelijk het geval zou zijn (tenzij in uw CAO afwijkende afspraken zijn gemaakt).
Waar vind ik dit in de wet? Mijn gevoel zegt dit ook maar ik wil het wel zeker weten. Mijn contract vermeldt er in ieder geval niets over. Nu is dat contract ook erg discutabel want er wordt wel gesproken over een concurrentiebeding maar inhoudelijk komt het verder nergens aan bod.
-
J. Deltoer
-
Methusalah
Ligt ook een beetje aan de reden. Als jij bent weggestuurd omdat je altijd te laat bent dan kan je de reiskosten ook wel vergeten. Zij zien het niet meer als een werkdag dus waarom zouden ze dan de reiskosten nog vergoeden?
Tot aan het moment van ontslag wist TS niet beter dan dat het wel een werkdag zou zijn. Reiskosten zijn gemaakt voordat het ontslag werd uitgesproken, en dus zijn reiskosten verschuldigd.Methusalah schreef: ↑28 mar 2026 16:51Zij zien het niet meer als een werkdag dus waarom zouden ze dan de reiskosten nog vergoeden?
Altijd op tijd en ik deed mijn werk ook goed. Ik heb alleen eergisteren aangegeven dat ik niet meer uren ga draaien dan in mijn contract staan. Dat heb ik overigens ook aangegeven bij de sollicitatie en toen zou dat geen probleem zijn.Methusalah schreef: ↑28 mar 2026 16:51Ligt ook een beetje aan de reden. Als jij bent weggestuurd omdat je altijd te laat bent dan kan je de reiskosten ook wel vergeten. Zij zien het niet meer als een werkdag dus waarom zouden ze dan de reiskosten nog vergoeden?
Een uurtje extra vanwege de drukte is geen probleem maar 32 uur per week ipv 24 uur (waarvoor ik ben aangenomen) ga ik niet doen.
Tsja, en dan zijn er veel anderen welke best 40 uur willen werken en dan is het voordeliger om afscheid te nemen van een werknemer met beperkende voorwaarden binnen de bedrijfsvoering, zeker in de proeftijd.
Wat geeft je ex werkgever aan over de reiskosten, een tientjes kwestie, neem ik aan......
Wat geeft je ex werkgever aan over de reiskosten, een tientjes kwestie, neem ik aan......
Het contract geeft niets aan over de reiskosten, ook niet over het al dan niet uitbetalen van de dag. De reiskosten zijn iets boven de veertig euro, de werkdag gaat over de tweehonderd. Alles bij elkaar een bedrag waarvan als ik er recht op heb het niet zomaar laat zitten. Ik kom er alleen niet uit wat de wet zegt.BL2 schreef: ↑28 mar 2026 18:27Tsja, en dan zijn er veel anderen welke best 40 uur willen werken en dan is het voordeliger om afscheid te nemen van een werknemer met beperkende voorwaarden binnen de bedrijfsvoering, zeker in de proeftijd.
Het heet niet voor niets proeftijd
En wil je nu echt voor een paar euro aan reisgeld problemen gaan maken?
Bedenk je wel dat een mogelijk nieuwe werkgever je oude kan gaan bellen,dus die paar euro kunnen je blijven achtervolgen
En ja,ik weet dat die informatie niet gegeven mag worden,maar word wakker,jij bent niet bij dat telefoontje
En wat is nu de echte reden dat je bent weggestuurd,want overal zijn mensen te kort........
En wil je nu echt voor een paar euro aan reisgeld problemen gaan maken?
Bedenk je wel dat een mogelijk nieuwe werkgever je oude kan gaan bellen,dus die paar euro kunnen je blijven achtervolgen
En ja,ik weet dat die informatie niet gegeven mag worden,maar word wakker,jij bent niet bij dat telefoontje
En wat is nu de echte reden dat je bent weggestuurd,want overal zijn mensen te kort........
-
StevieNL81
Als er niets over reiskosten is afgesproken (niet in contract, niet in CAO) dan kunt u daar hoe dan ook geen aanspraak op maken.
-
witte angora
Dan denk ik dat je de reiskosten als aftrekpost bij de inkomstenbelasting op kan voeren.
Alleen al die mogelijkheid geeft toch aan dat er geen wettelijk recht is op een reiskostenvergoeding? Als er dan ook nog niks in het contract of de CAO staat houdt het op. Was dit trouwens je eerste werkdag? En zo nee, hoe zit het dan met de dagen dat je wél gewerkt hebt, kreeg je over die dagen dan wel reiskostenvergoeding?
Maar wat ik in je verhaal mis: heb je dit al bij het bedrijf nagevraagd? Je vraagt het wel op dit forum, maar wij zijn niet degenen die de afspraken na moeten komen.
Alleen al die mogelijkheid geeft toch aan dat er geen wettelijk recht is op een reiskostenvergoeding? Als er dan ook nog niks in het contract of de CAO staat houdt het op. Was dit trouwens je eerste werkdag? En zo nee, hoe zit het dan met de dagen dat je wél gewerkt hebt, kreeg je over die dagen dan wel reiskostenvergoeding?
Maar wat ik in je verhaal mis: heb je dit al bij het bedrijf nagevraagd? Je vraagt het wel op dit forum, maar wij zijn niet degenen die de afspraken na moeten komen.
@Ben 2514, wat opvalt aan je post is dat je vooral heel veel informatie niet geeft. Hoeveel dagen werkte je daar al? Heeft men een reden gegeven, dan wel wat was de exacte bewoording die werd gebruikt toen je werd weggestuurd? zijn er nog veranderingen geweest qua omstandigheden?
En nog los daarvan zou je ook kunnen beargumenteren dat de werkgever hier een onrechtmatige daad pleegt. Iemand alleen maar naar kantoor laten komen om ontslagen te worden is niet wat in het maatschappelijk verkeer betaamt en evenmin goed werkgeverschap. Daarmee ontstaat een plicht tot schadevergoeding (in casu de reiskosten).16again schreef: ↑28 mar 2026 17:05Tot aan het moment van ontslag wist TS niet beter dan dat het wel een werkdag zou zijn. Reiskosten zijn gemaakt voordat het ontslag werd uitgesproken, en dus zijn reiskosten verschuldigd.Methusalah schreef: ↑28 mar 2026 16:51Zij zien het niet meer als een werkdag dus waarom zouden ze dan de reiskosten nog vergoeden?
Ik heb er op drie dagen na twee maanden gewerkt. De locatie leider is niet degene die mij heeft aangenomen maar is wel beslissingsbevoegd inzake deze. Ik heb twee dagen voor de beëindiging aangegeven dat ik drie dagen per week beschikbaar ben en niet de vier die hij ineens van mij verlangde. Dat was ook de reden voor het beëindigen van de proeftijd. De exacte bewoording: "Als je niet naar die vier dagen per week wil gaan dan kan je per direct vertrekken, je zit nog in je proeftijd dus beschouw dit als het einde van de overeenkomst."kuklos schreef: ↑29 mar 2026 16:08@Ben 2514, wat opvalt aan je post is dat je vooral heel veel informatie niet geeft. Hoeveel dagen werkte je daar al? Heeft men een reden gegeven, dan wel wat was de exacte bewoording die werd gebruikt toen je werd weggestuurd? zijn er nog veranderingen geweest qua omstandigheden?
In de afgelopen twee maanden heb ik iedere week wel 1 á 2 uur extra gewerkt omdat het erg druk was en ik graag mijn werkzaamheden afrond.
Verder is er qua omstandigheden niets veranderd, er zijn geen extra klanten bij gekomen, geen grote projecten, geen personeel is vertrokken of met al dan niet betaald verlof.
Dat neem ik morgen even mee als ik de algemeen directeur (die mij destijds heeft aangenomen) ga contacteren.Moneyman schreef: ↑29 mar 2026 19:31En nog los daarvan zou je ook kunnen beargumenteren dat de werkgever hier een onrechtmatige daad pleegt. Iemand alleen maar naar kantoor laten komen om ontslagen te worden is niet wat in het maatschappelijk verkeer betaamt en evenmin goed werkgeverschap. Daarmee ontstaat een plicht tot schadevergoeding (in casu de reiskosten).16again schreef: ↑28 mar 2026 17:05Tot aan het moment van ontslag wist TS niet beter dan dat het wel een werkdag zou zijn. Reiskosten zijn gemaakt voordat het ontslag werd uitgesproken, en dus zijn reiskosten verschuldigd.Methusalah schreef: ↑28 mar 2026 16:51Zij zien het niet meer als een werkdag dus waarom zouden ze dan de reiskosten nog vergoeden?