LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In het harnas gejaagd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Mandy84

In het harnas gejaagd

Ongelezen bericht door Mandy84 »

Het bedrijf waar mijn partner heeft gewerkt is half augustus failliet gegaan. Momenteel zit hij nog in zijn opzegtermijn tot eind deze maand. Er kwam ook geen doorstart, dus mijn partner was begonnen met het opzetten van zijn eigen bedrijfje. De bedoeling is/was om na zijn opzegtermijn te gaan draaien hiermee. Er zijn hier al een hoop dingen voor geregeld.

Nu heeft mijn partner afgelopen week vernomen dat er een doorstart komt onder een andere naam en een andere directeur. Die directeur wil graag dat mijn partner in dienst komt gezien zijn kennis, klantencontacten etc etc.Van het weekend hebben ze in gesprek zeten hierover en ze zijn er niet over uitgekomen. Nu wordt hij bedreigd door de oud directeur (deze heeft goed contact met de nieuwe) dat als hij niet in dienst komt dat ze zijn bedrijf om zeep willen gaan helpen als hij start.
Hij voelt zijn eigen nu in het harnas gejaagd en weet even niet wat hij moet doen? Hij is bang dat hij straks geen bestaansrecht heeft als hij voor zichzelf start. Kunnen wij dit aankaarten bij een jurist of kunnen we andere stappen ondernemen?

Klaas Jan

Re: In het harnas gejaagd

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik alles wat deze oud-directeur zegt of schrijft bewaren c.q. opnemen en gebruiken op een moment dat er daadwerkelijk uitvoering wordt gegeven aan de dreigementen. En deze persoon laten weten dat er stappen worden ondernomen als hij deze weg inslaat.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Mandy84 schreef:Het bedrijf waar mijn partner heeft gewerkt is half augustus failliet gegaan. Momenteel zit hij nog in zijn opzegtermijn tot eind deze maand. Er kwam ook geen doorstart, dus mijn partner was begonnen met het opzetten van zijn eigen bedrijfje. De bedoeling is/was om na zijn opzegtermijn te gaan draaien hiermee. Er zijn hier al een hoop dingen voor geregeld.

Nu heeft mijn partner afgelopen week vernomen dat er een doorstart komt onder een andere naam en een andere directeur. Die directeur wil graag dat mijn partner in dienst komt gezien zijn kennis, klantencontacten etc etc.Van het weekend hebben ze in gesprek zeten hierover en ze zijn er niet over uitgekomen. Nu wordt hij bedreigd door de oud directeur (deze heeft goed contact met de nieuwe) dat als hij niet in dienst komt dat ze zijn bedrijf om zeep willen gaan helpen als hij start.
Hij voelt zijn eigen nu in het harnas gejaagd en weet even niet wat hij moet doen? Hij is bang dat hij straks geen bestaansrecht heeft als hij voor zichzelf start. Kunnen wij dit aankaarten bij een jurist of kunnen we andere stappen ondernemen?
Mag ik vragen waarom hij bij zijn toekomstige concurrenten aan tafel is gaan zitten, als hij al zo ver is met het opzetten van een eigen bedrijfje, zo te lezen in dezelfde branche? Dat voelt niet echt als iets wat zakelijk slim is als je nog in de opstartfase zit. Of had je partner alle voorbereidingen gestopt als ze er wel uit waren gekomen?

Los van dat dit niet netjes is, en als ze het doorzetten het een geval van smaad en/of laster is, is zelfredzaamheid, en dus ook het omgaan met concurrenten, deel van de eigen verantwoordelijkheid die je als zelfstandig ondernemer draagt. Ik bedoel, hij zal wel vaker lastige gesprekken moeten gaan voeren, bijvoorbeeld bij niet (op tijd) betalende klanten etc. Niet dat ik vind dat je hier maar zo overheen moet stappen, maar het is wel iets om van te leren.

Voorlopig is het niet veel meer dan een verhitte discussie, met als enig bewijs "hij zei/zij zeiden", waar niet echt juridische vervolgstappen op te baseren zijn lijkt me.

Voor de toekomst is het goed om te bedenken wat jullie willen, en wat dit betreft om dingen op schrift bij te houden, of zelfs op te nemen. Dit zou je mogelijk wel even moeten aankondigen met als reden het vorige gesprek, volgens mij worden stiekeme opnames niet geaccepteerd als bewijs, mocht dit misgaan en voor een rechter eindigen. Maar dat zou ik even aan een jurist voorleggen.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

volgens mij worden stiekeme opnames niet geaccepteerd als bewijs, mocht dit misgaan en voor een rechter eindigen. Maar dat zou ik even aan een jurist voorleggen.
Het is niet strafbaar om je eigen gesprekken op te nemen (wel strafbaar is het opnemen van gesprekken waar je zelf niet aan deelneemt). De wederpartij hoef je ook niet in te lichten. De opnamen kunnen wel degelijk als bewijs worden gebruikt.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Mandy84

Mag ik vragen waarom hij bij zijn toekomstige concurrenten aan tafel is gaan zitten, als hij al zo ver is met het opzetten van een eigen bedrijfje, zo te lezen in dezelfde branche? Dat voelt niet echt als iets wat zakelijk slim is als je nog in de opstartfase zit. Of had je partner alle voorbereidingen gestopt als ze er wel uit waren gekomen?
Ik had het wat anders moeten omschrijven. De doorstart is er met een net iets andere naam. (voorb: Snoepdoos bv (failliet) Snoepdoos Nederland bv (nieuwe naam) ).

Los van dat dit niet netjes is, en als ze het doorzetten het een geval van smaad en/of laster is, is zelfredzaamheid, en dus ook het omgaan met concurrenten, deel van de eigen verantwoordelijkheid die je als zelfstandig ondernemer draagt. Ik bedoel, hij zal wel vaker lastige gesprekken moeten gaan voeren, bijvoorbeeld bij niet (op tijd) betalende klanten etc. Niet dat ik vind dat je hier maar zo overheen moet stappen, maar het is wel iets om van te leren.

Voorlopig is het niet veel meer dan een verhitte discussie, met als enig bewijs "hij zei/zij zeiden", waar niet echt juridische vervolgstappen op te baseren zijn lijkt me. Ondertussen zijn er ook e-mails en whatsapp berichten binnengekomen.

Voor de toekomst is het goed om te bedenken wat jullie willen, en wat dit betreft om dingen op schrift bij te houden, of zelfs op te nemen. Dit zou je mogelijk wel even moeten aankondigen met als reden het vorige gesprek, volgens mij worden stiekeme opnames niet geaccepteerd als bewijs, mocht dit misgaan en voor een rechter eindigen. Maar dat zou ik even aan een jurist voorleggen.[/quote]

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je kunt de gesprekken zonder hun medeweten opnemen. Bij een voorlopig getuigen verhoor blijken ze vaak goud waard te zijn.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Natuurlijk zal het doorgestarte bedrijf proberen om het nieuwe bedrijf direct om zeep te helpen, en mits dit met de toegestane middelen ( concurrentie, prijsverlaging, betere service, etc ) wordt gedaan, is er niks aan de hand.

Als jouw partner zich hierdoor erg onzeker voelt , dient hij zich eerder af te vragen of hij wel de juiste persoonlijkheid/ambitie heeft om een eigen bedrijf te beginnen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Is het niet zo, al is het bestaande bedrijf failliet gegaan en uw partner word nog uitbetaald tot eind September er in zijn contract iets staat over concurrentiebeding? M.a.w. door het nog te krijgen salaris is hij m.i. toch nog officieel in dienst van de (failliete) toko? Bedreigingen zijn natuurlijk niet acceptabel. Echter, als hij in hetzelfde field blijft, nu als zelfstandig ondernemer, kan het best zo zijn dat hij in ieder geval tot het einde "in dienst is van".

Uw Jurist
Contacteer:

Als geen sprake (meer) is van een concurrentiebeding of relatiebeding kan toch sprake zijn van onrechtmatige concurrentie door een voormalig werknemer.
Volgens rechtspraak kan onrechtmatige concurrentie worden aangenomen indien sprake is van specifieke omstandigheden, bijvoorbeeld doordat sprake is van oneerlijk gedrag dat gepaard gaat met het concurreren van de ex-werkgever of door een optelsom van bijkomende omstandigheden die concurrentie onrechtmatig maken. Indien een werkgever wil aantonen dat sprake is van onrechtmatige concurrentie dient sprake te zijn van stelselmatig en substantieel afbreken van het duurzame bedrijfsdebiet van de voormalig werkgever, dat de werknemer in het kader van de arbeidsovereenkomst mee heeft helpen opbouwen met de hulpmiddelen die de werknemer daartoe vertrouwelijk van zijn voormalig werkgever ter beschikking kreeg.
E.e.a. hangt dus af van de concrete omstandigheden van het geval.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tenormin

@Uw Jurist, yep, zo probeerde ik het te schrijven maar.... U heeft doorgestudeerd en ik ben maar een simpel huisvrouwtje gebleven. :(

Mandy84

Dank jullie voor de informatie.

Oud klanten zijn juist op zoek naar mijn partner. Zij bellen hem en via Social media wordt hij benaderd door hun.
We hebben nogmaals zijn contract doorgekeken en er staat niks in over relatiebeding en concurrentiebeding. Eigenlijk heel vreemd dat het er niet in staat.

Uw Jurist
Contacteer:

Komt er dus in het kort op neer dat je geen bestaande klanten over mag hevelen naar het bedrijf die je als ex werknemer op wil starten.
Nee, dat is 'te kort door de bocht'. Als je benaderd wordt ligt dat bijvoorbeeld anders.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tenormin

Mandy84 schreef:Dank jullie voor de informatie.

Oud klanten zijn juist op zoek naar mijn partner. Zij bellen hem en via Social media wordt hij benaderd door hun.
We hebben nogmaals zijn contract doorgekeken en er staat niks in over relatiebeding en concurrentiebeding. Eigenlijk heel vreemd dat het er niet in staat.
Als dat nergens vermeld staat lijkt het me dat er nu "blufpoker" gespeeld wordt. Dat zou heel goed kunnen. Kan dan in deze situatie alleen maar zeggen: laat je partner nog nergens aan beginnen tot het laatste loon is uitgekeerd. Maar wel heel zeker zijn dat er echt nergens het concurrentiebeding is opgenomen, dus de (misschien) kleine lettertjes. Veel succes gewenst.

Anduril.tr

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Als ik het goed lees zou er geen doorstart zijn en heeft de partner van TS op die basis besloten als zelfstandige door te gaan. Als daarna de failliete firma onder een andere naam doorgaat, dan heeft die 'nieuwe' firma geen poot om op te staan.

Gesloten