LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
TimHulsker
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2005 00:31

Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door TimHulsker »

Hallo,

Afgelopen week heb ik in mijn kassa een kasverschil gehad van 100,-. Is dit een risico voor de ondernemer of moet ik deze 100,- nu uit eigen zak terug betalen?

Is het een reden tot ontslag als ik weiger deze 100,- te betalen? Ik ben me van geen fout en kwaad bewust!

Gr.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door quantas01 »

Indien jij alleen op die kassa draait is het idd jouw verantwoording.

Het is wel ondernemersrisico dat klopt maar als jij bv de zaak wegjat ben je toch verder van huis.
100 euro is geen klein foutje maar een zeer grote, ieder mens kan fouten maken maar met geld moet je gewoonweg goed opletten.

Misschien is het deze keer voor de ondernemer maar geloof maar dat ze je in de gaten gaan houden nu.

Een paar cent door afronden kan gewoon maar dit is geen afrondingsverschil

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Het is apert onredelijk dat je dit zelf moet betalen. Het is een ondernemers risico. Je kan niet ontslagen worden, als je weigert dit te betalen.

Een andere zaak is natuurlijk als je doorlopend kasverschillen zou hebben.
Maar dan nog zou de ondernemer ervoor moeten kiezen om je ander werk in de iwnkel te geven, of als hij opzet vermoed een videocamera kunnen installeren, om diefstal aan te tonen.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door pbarendse »

Ben het met Seagoing Racer eens. Als het eenmalig gebeurt in ieder geval. Het kan wel aanleiding zijn voor je werkgever om je scherper in de gaten te gaan houden. Je werkgever kan niet zomaar uitgaan van diefstal, dat zal eerst bewezen moeten worden.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door quantas01 »

Het is apert onredelijk dat je dit zelf moet betalen. Het is een ondernemers risico. Je kan niet ontslagen worden, als je weigert dit te betalen.
Dat weet ik zo net nog niet.
Kasverschillen van een paar cent dat kan, maar 100 euro is een heel flink bedrag.

Als jij de enige bent die op die kassa draait, en ook de kassa hebt geteld voor je begon ( is trouwens altijd verplicht ) dan heb je wel een probleem, 1x zullen ze het door de vingers zien maar je bent nu op het punt dat je in de gaten gehouden wordt.

Tegenwoordig zijn het allemaal computerkassa's en is elke handeling te achterhalen, ook als er dus iemand in je pauze op jou kassa heeft gezeten.

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

seagoing racer2 schreef:Beste,

Het is apert onredelijk dat je dit zelf moet betalen. Het is een ondernemers risico. Je kan niet ontslagen worden, als je weigert dit te betalen.

Een andere zaak is natuurlijk als je doorlopend kasverschillen zou hebben.
Maar dan nog zou de ondernemer ervoor moeten kiezen om je ander werk in de iwnkel te geven, of als hij opzet vermoed een videocamera kunnen installeren, om diefstal aan te tonen.
Laat ik het nu ook eens toevallig met jou eens zijn seagoing racer2 :mrgreen:
Nee, een werkgever kan jou nooit verplichten dit bedrag bij te betalen als het eenmalig is. Mogenlijk komt het nog ergens te voorschijn...zo een mooi bedrag...is het niet onder de lade geschoven ? Werken jullie met meer mensen aan een kassa ?
Ontslaan om die reden kan natuurlijk niet, maar als je er nog maar net werkt en nog in je proeftijd zit heeft hij uiteraard geen reden nodig om je te laten gaan.
Ik zou zeggen, praat eens met je baas. Misschien toon je op die manier dat je eerlijk bent, en komen jullie er vanzelf uit.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door antileugens »

Dit artikel is heel duidelijk: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=57795 en dit is ook wel een leuke: http://www.ornet.nl/nieuws/ontslag-na-6 ... -2466.html

Probeer het eerst op te lossen door te praten maar als je baas voet bij stuk houd zou ik het advies in de eerste link opvolgen.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door ron1 »

Volgens mij vergeten jullie, inclusief de gratis adviseurs, een essentieel detail......


WIE heeft de kas afgeroomd cq opgemaakt.......bent U met de kassa onder arm naar het kantoor gelopen, heeft hem neergezet zodat een andere collega het ging opmaken cq afromen en bent U toen weggelopen, of...................... heeft U de kassa geteld zelf en in het bijzijn van andere mensen....dit is een ESSSENTIEEL DETAIL !!

Concreet, men kan zoveel zeggen, vooral in supermarkten is het makkelijk als men van een werknemer af wil oid...ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar ik heb gehoord dat dit regelmatig voorkomt.....

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Ron
WIE heeft de kas afgeroomd cq opgemaakt.......bent U met de kassa onder arm naar het kantoor gelopen, heeft hem neergezet zodat een andere collega het ging opmaken cq afromen en bent U toen weggelopen, of...................... heeft U de kassa geteld zelf en in het bijzijn van andere mensen....dit is een ESSSENTIEEL DETAIL !!

Concreet, men kan zoveel zeggen, vooral in supermarkten is het makkelijk als men van een werknemer af wil oid...ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar ik heb gehoord dat dit regelmatig voorkomt.....
Dit is geen essentieel detail.

Want zelfs al zou TS het verkeerd gedaan hebben en inderdaad iemand 100 euro teveel hebben teruggegeven ,dan is nog geen reden voor een refund.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, en een eenmalige fout dient de werkgever te accepteren.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door ron1 »

Het is wel een essentieel detail.

Is de kassa nog een keer extra nageteld door een andere collega kan je er ook nog bijzetten.

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door quantas01 »

Het is heel simpel.

Aankomst dienst telt de werknemer zijn eigen kassa, klopt het neemt ie de verantwoordelijkheid daarvan over.

Diegene mag dan ook alleen op die kassa draaien, immers computer kassa's werken met inlog codes dus duidelijk is altijd wie er gedraaid heeft.

Draait er wel iemand anders op die kassa dient dat ook vermeld te worden en vervalt de verantwoordelijkheid deels bij de 1ste.

In goede bedrijven tel je samen met de manager na afloop zelf je eigen kassa lade mee.

Het klopt dat de werkgever aansprakelijk is normaal gesproken maar als jij elke dag zoiets hebt houden ze je in de gaten.

Ieder mens kan fouten maken dat klopt maar zelf erg goed opletten is toch wel een vereiste

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door antileugens »

Het mag dan heel simpel zijn, een antwoord op de vraag is het niet.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door ron1 »

Dat beschouw ik als een leugen.

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Stop eens met dat gekibbel. Daar schiet niemand iets mee op 8)

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door antileugens »

@ ron1: Je kunt makkelijk zeggen dat het een leugen is maar is deze vraag door quantas01 beantwoord?:
Is het een reden tot ontslag als ik weiger deze 100,- te betalen? Ik ben me van geen fout en kwaad bewust!

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Je mag er redelijkerwijs wel van uit gaan dat, als iemand al de moeite neemt om hier een vraag te plaatsen, hij dat doet met een reden. Ik zie helaas weer een draadje dat dood loopt i.p.v dat iemand een nuttig antwoord geeft.

Ik denk dat het verstandig is om deze vraag bij de rechtswinkel neer te leggen. Die weten hier vast wel raad mee.
Succes :D

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door ron1 »

Een gesprek met een weldenkend manager van een supermarkt is ook een optie, hierna overige stappen ondernemen.

xnez
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2009 09:08

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door xnez »

@ Ts...heb je het al op kunnen lossen met je baas?
Of is het kasverschil er al weer uitgekomen??

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door brenda229 »

Wat vervelend, maar ik heb ook een aantal jaren gewerkt op zaterdag en avonden in een supermarkt. Het is ondernemersrisico.
Ondanks ik het wel vreemd vind 100 euro. Dit doe je toch gelijk in je box.
is de kas van te voren geteld en is dit samen gebeurd? Is de kas een keer overgenomen?
Dat zijn vragen die van belang zijn.

Ik heb ooit bij een ah gewerkt en bij mij was ook een groot bedrag verdwenen, ik had er echt niet van geslapen, toen bleken er steeds meer grotere bedragen te verdwijnen. We begrepen er niks van en lette nog meer op.
toen bleek een vaste medewerker die er al jaaaaaren werkte en de pauzes overnam dus geld uit de lades te halen. Ze had geldnood en was zo haar probleem aan het oplossen.
gr brendA

marije h
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:56

Re: Kasverschil...wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door marije h »

wie werkt maakt fouten toch, en 100 euro een grote fout, waar hebben we het over, het is maar geld, ik zou gewoon een gesprek aangaan met je werkgever, je zult wel iets verkeerd hebben gedaan met wisselen kan gebeuren toch, lijkt me geen reden om je meteen te ontslaan,

succes ik hoop voor je dat je er uitkomt met je werkgever

Gesloten