LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwart inkomen kwijt na overplaatsing

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Borgdrone

Kwart inkomen kwijt na overplaatsing

Ongelezen bericht door Borgdrone »

Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem in mijn maag.
ALs cateringsmanager ben ik al 13 jaar werkzaam bij een groot bedrijf waarvan de laatste 4 jaar op een lokatie die 3 weken terug is gesloten. ( ik werk nu even op verschillende locaties) Nu moet ik volgens zeggen een nieuwe locatie accepteren en krijg een aangepast contract met aangepaste arbeidsvoorwaarden,wat mij een kwart van mijn inkomsten gaat kosten.
IK lever uren in, ben geen manager meer, zak een schaal en raak mijn Onregelmatigheidtoeslag kwijt. Men zegt dat ik dat laatste niet mee mag tellen en daardoor valt mijn teruggang netjes binnen de 15% zoals in het cao van de contractcatering is vastgesteld.
Het is echter wel zo dat ik vier kinderen heb en de fulltimebaan nodig heb om rond te komen. Wanneer ik deze baan accepteer weet ik dat er ( na de afbouw periode) grote financiele problemen zich aandienen. Van nog geen 1200 euro en wel een werkweek van 35 uur is het bijna onmogelijk normaal mijn hypotheek en dergelijke te betalen. Het feit dat je blij moet zijn een baan te hebben wordt natuurlijk wel ergnstig uitgebuit. Ik heb aangegeven dat acceptatie mijner zijds enorme problemen met zich meebrengt maar daarop geeft men te kennen dat dit passend genoeg is en ik anders voor ontslag in aanmerking kom. Het feit wil dat er geen garantie is dat een soortgelijk euvel zich over een half jaar niet voor zal doen en ik ook weer met 15% terug kan vallen. Ik weet het even niet meer, wat heeft een contract voor onbepaalde tijd nu eigenlijk nog voor zin als men deze aan kan passen wanneer de baas het uitkomt. Voor alle duidelijkheid: ik heb verschillende aanbiedingen ontvangen waarvan er maar één overeen komt met mijn huidige functie en waarvan de teruggang te aanvaarden is. Weliswaar ruim 2 uur reistijd ( 4 uur per dag) maar heb aangegeven bereid te zijn dit te doen en aan te nemen. Daarop kreeg ik het antwoord dat het niets voor mij is en maar voor een andere keuze moet gaan. Waarom ze mij dan de aanbieding ( op papier) deden? OOk ben ik bezig ( eerste contact gelegd) met een jurist daar ik geen perspectief meer zie. Het is enorm frustrerend dat je weet dat acceptatie lijdt tot een bankroet.
Let wel.....ik ben niet werkeloos maar zal met behoud van baan terugvallen tot bijstandsniveau.

Bedankt voor het lezen.

gr, drone

Ulbe

Re: Kwart inkomen kwijt na overplaatsing

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Drone,

Ik heb deze situatie ook meegemaakt door een faillissement van het bedrijf,
Je dondert zo honderden euro's netto naar beneden, en je kunt opnieuw beginnen!, :cry:

Na een paar honderd sollicitaties te hebben verstuurd heb ik weer een baantje, maar het "oude" loon dat ik verdiende heb ik niet meer gekregen, daar ik nu in een bagger CAO zit maar ik mag blij zijn dat ik weer werk heb, hier in het noorden is de werkgelegenheid echt slecht te noemen, :cry:

In uw situatie is er geen sprake van faillissement maar omdat er een lokatie gesloten is wordt u voor het blok gezet; doorwerken met minder uren en minder loon of de straat op gezet worden,

In uw situatie lijkt het mij dat het bedrijf een flinke fout maakt, het lijkt mij dat het bedrijf u niet zo maar na 13 jaar mag afschepen met een loontje van net boven het minimum loon,

Laat u goed voorlichten bij een rechtswinkel, bondswerk, e.d.,

In mijn situatie was het te laat, misschien kunt u er nog wat mee winnen,

Sterkte en veel succes toegewenst,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Borgdrone

dank je wel Ulbe. Ik ben ook niet van plan om zomaar toe te geven. Ik wil graag werken voor mijn geld, maar wel met een redelijke vergoeding, zodat mijn kinderen te eten en een dak boven hun hoofd hebben. Er zijn geen doorgroei mogelijkheden naar een hogere schaal dus zal alleen met een loonsverhoging iets meer kunnen krijgen in de toekomst.

Ad Verkaad

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Teken in ieder geval niet het nieuwe contract! Het oude contract, inclusief het oude salaris, blijft namelijk gewoon staan; de werkgever moet jou gewoon blijven betalen, zelfs als er geen werk voorhanden is. Als je het nieuwe contract wel tekent, betekent dat dat je akkoord bent met het nieuwe lagere salaris.

Maak voor de zekerheid een afspraak met een advocaat, die zal dit bevestigen.

Borgdrone

Vriendelijk dank voor uw reactie Ad. tekenen doe ik voorlopig niets. Wel heb ik een schrijven verstuurd met de voorkeur van lokatie. Wonderbaarlijk is er vandaag geen contact door het bedrijf opgenomen, hoewel dat afgesproken was. Ben erg benieuwd wat ik te horen krijg van de week. Ben overigens nog wel gewoon aan het werk.
In de tussentijd heb ik contact gehad met jurofoon maar deze vertelde enkel wat ik al wist, wanneer ik betaal zullen zij meer kunnen vertellen.
Ook contact met het juridisch loket zegt weinig wat ik voor rechten heb. Zij adviseren een mediation ( of iets dergelijks) om te bemiddelen. Ook kreeg ik het advies na te gaan op welke bijstandmiddelen ik recht heb. Het zou toch van de gekke zijn dat je met een baan nog om bijstand moet gaan vragen. Morgen neem ik contact op met mijn rechtsbijstandverzekering of er überhaupt nog rechten zijn te verlenen aan een arbeidsovereenkomst in de contractcatering. Zoniet dan zal ik echt uit gaan zien naar een andere betrekking, wat heb ik dan nog te verliezen. Met een dienstbetrekking van 13 jaar, met behoud van baan voor 35 uur en dan terug op bijstandsniveau.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

@Borgdrone:
Zit het hoofdkantoor van die cateraar toevallig aan het Rivium? Zo ja, dan kun je de OR in ieder geval overslaan. Dat bedrijf staat bekend om dit soort strapatsen.
Bewaar in ieder geval alles wat je schriftelijk van je werkgever hebt ontvangen en teken niets. Zoek rechtsbijstand en, aangezien je 13 jaar ervaring hebt, steek je licht 's op bij de concurrentie. Wellicht hebben die een beter aanbod.
Succes.

Borgdrone

Inderdaad Kiz we hebben het over dezelfde. Dat u reageert doet me deugd, het geeft mij het gevoel dat ik het bij het rechte eind heb. Alles heb ik bewaard en onthou mij van elke ondertekening. Wat de Or betreft: zij hebben mij vorige week te kennen gegeven niets voor mij te kunnen betekenen. Ook konden zij mij niet vertellen of ik in mijn recht stond. Het bedrijf doet alles volgens de cao werd er gezegd. Begin van het jaar was er ook een conflikt. We kregen bezoek op de lokatie met de mededeling dat de vaste ORT naar ratio zal gaan worden uitbetaald. De dag daarop kwam het contract met de vernieuwde arbeidsvoorwaarden binnen. Mijn weigering tot acceptatie en de klacht bij de OR heeft er toegeleid dat het terug moest worden gedraaid. Enkele weken later kwam de mededeling dat de locatie gesloten zou gaan worden. Toen begreep ik hun actie en wat was ik blij dat ik niet heb zitten slapen. Mijn collega's hebben allen de nieuwe arbeidsvoorwaarden geaccepteerd en zijn er flink het schip door in gegaan. Ik ben in die 13 jaar maar twee keer ziek geweest en dat was inbeiden gevallen met zwangerschapsverlof, maar je blijkt alleen maar een nummer. Inzet en enthousiasme wordt zo absoluut niet beloond.
Ik wacht even af wat er gaat gebeuren, zelf ontslag nemen is niet de bedoeling daar er veel geld mee gemoeid zou kunnen gaan. Ik hoop inderdaad dat de concurentie de waarde van pesoneel beter in weet te schatten. Het pensioen zal ik waarschijnlijk niet gaan halen bij mijn huidige werkgever.
Mag ik u vragen Kiz hoe het komt dat u zo op de hoogte bent?

gr, borgdrone.

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] »

1 tip, MELD JE AAN BIJ EEN BOND. FNV, CNV, of dergelijke.

Zij weten als geen ander wat wel en niet kan.
Hebben zeer ervaren juristen in dienst en zijn uiteindelijk goedkoper dan een eigen advocaat.
Je kunt er ALTIJD terecht voor al je vragen. staan aan JOUW kant en adviseren je.

DOEN!!

kiz

Ik heb er gewerkt, voor de OR. Toen het OR kantoor naar het Rivium verhuisde kon ik kiezen om elke dag 50 km (en weer terug) te reizen (op een dienstverband van 16u per week, verdeeld over 4 dagen), óf ik zou in aanmerking komen voor ontslag. De OR (Cees S./Wibo P.) speelt onder één hoedje met de bestuurder, ze zullen het altijd zó op het randje van het toelaatbare spelen dat je geen zaak hebt. Vandaar mijn advies bij de concurrentie te kijken.
De bond kwam er destijds ook niet doorheen, overigens kan een vakbond pas bemiddelen als je er al lid bént (je kunt je dus niet aanmelden met het oog op al lopende problemen!)
Ik heb de branche helemaal verlaten overigens.

Borgdrone

Info, als ik het zou kunnen betalen was ik wel lid geweest, maar dat is helaas niet het geval. Het is keihard werken ( sta elke morgen om 4,30 uur op) met een minimum aan salaris. Ik ga niet akkoord en kunnen me niet dwingen te tekenen. Ontslag zal gaan via de kantonrechter, want ook daar ga ik niet mee akkoord uiteraard.
Kiz, je noemt details die je alleen kan weten als je er mee temaken hebt gehad. ik ben dan ook blij dat je mij een steuntje in de rug hebt gegeven. Gelukkig ben ik al jaren verzekerd van rechtsbijstand en ga hun om advies vragen.
Als ik het goed begrijp Kiz heb je ook destijds ontslag gekregen? Net als jij zijn er al velen uit de branch vertrokken. Ik zit er ook mee in mijn hoofd. Als het dan toch af gelopen is, dan kan ik net zo goed bij AH achter de kassa. Ik zal er zeker niet minder verdienen.
Bedankt weer voor de reacties, ik hou jullie op de hoogte.

kiz

@Borgdrone:
Nee, zelf genomen. Ik had een andere baan gevonden, waar ik nu nog steeds werk. Heb ook nooit meer iets van de "heren" gehoord.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wat de voorgangers al zeiden, niet tekenen, onder geen beding!
Ze hebben zich aan het contract zoals met jou is afgesloten te houden.
Ook al zou je ontslagen worden, kan je nog voor een ontslag vergoeding gaan en krijg je WW over je laatst verdiende loon! Als jij er mee akkoord gaat en ze alsnog ontslaan, geld dat nieuwe loon als je laatst verdiende loon!
Dus niet akkoord gaan!

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

Jouw werkgever gaat zeer kort door de bocht.

Het beste advies is al gegeven. Nooit iets tekenen, dat si namelijk helmaal niet nodig.
Jij hebt een contract voor onbepaalde tijd neem ik aan.

Zij hebben wel het recht om je baam te laten vervallen, echter zij moeten zich wel aan het contract blijven houden, dus....

Meerwerken aan het vinden van een neiwue baan binnen het bedrijf.

Maar never nooit iets tekenen, want dan vervallen al jouw rechten.

Zij hebben een probleem en niet jij. Door te tekenen zijn ze van het probleem af.

Borgdrone

Beste mensen, ik ben erg blij met jullie reacties, het geeft me hoop.
Er zijn wat positieve ontwikkelingen.

Vandaag is er contact geweest met de personeelconsulent en het gesprek verliep prettig. Mijn brief met de mijn gemaakte keuze was ontvangen. Het blijkt echter dat de vestiging helemaal niet beschikbaar is en niet als aanbieding gold???? Eind van de week wordt er weer contact opgenomen wat er verder zal gebeuren. Wel werd mij gezegd dat ik misschien als reserve manger zal werken in een pool. Dus dat is wat ik de laatste weken doe, invallen bij ziekte en vakantie op verschillende lokaties. Vind het helemaal prima, ben zeker niet vies van werk en 150% inzet, als ik mijn inkomen maar op peil kan houden. En inderdaad, ik heb een contract voor onbepaalde tijd. De onregelmatigheidstoeslag zal daarom ook naar alle waarschijnlijkheid in 4 jaar afgebouwd gaan worden. Logisch ook, als je niet onregelmatig meer werkt ben je dat kwijt maar gezien ik het al 12 jaar heb kan het niet ineens gestopt.
Dus zoals het er nu naar uitziet, maar vrijdag weet ik misschien meer, komt het allemaal goed. Er was in het gesprek geen druk en geen dreiging, ik heb mij in weken niet zo rustig gevoeld.
Er was mij wel altijd verteld dat je voor die reserve pool een rijbewijs nodig hebt en gezien ik er financieel de kans niet voor had, heb ik deze dan ook niet. Wil het wel gaan halen ( snelcursus) wanneer ik wat extra kan uitgeven.
Maar dat zien we nog wel, het voornaamste is dat men weet dat ik me niet gauw gewonnen geef.

Borgdrone

Het wordt steeds vreemder. Vandaag kreeg ik te horen, niet persoonlijk maar via een collega die de telefoon heeft aangenomen, dat ik op de huidige lokatie blijf tot nader order. Wel onder mijn oude contract.
De keuze die ik gemaakt heb voor de andere lokatie, die bijna gelijk is aan mijn oude contract op de ORT na, wordt niet gehonoreerd. Het is mij wel duidelijk dat het aanbod is gedaan om aan te tonen dat er mij een gelijkwaardig alternatief was gegeven, maar men verwachtte niet dat ik de lange reistijd voor lief zou nemen. Even afwachten wat mij schriftelijk wordt medegedeeld. Wat ik begrepen heb is dat ik de reservepool zal ingaan en af moet wachten tot er iets voor mij gevonden is. Ik moet zwart op wit dat het van tijdelijke aard is. Als het zo is, blijf ik mijn oude salaris ontvangen, maar wel op de vestiging waar zij mij perse willen plaatsen, wat mij uiteindelijk een kwart van het inkomen zou gaan kosten.
Het is voor mij een bewijs dat ik sterker sta dan ik vermoedde. Jullie willen niet weten hoeveel collega's tekenen omdat men zegt dat het legaal is.

Borgdrone

Ik heb een schrijven ontvangen met " bevestiging afspraken"

Hierin wordt aangegeven dat er een wijziging plaats vindt in de werksituatie. Er staat vermeld dat ik per omgaande wordt overgeplaatst naar RPS en dat het niet lokatie gebonden is. Deze brief is in tweevoud opgemaakt en dient voor 6 november ondertekend te zijn terug gestuurd.

Uiteraard teken ik pas wanneer er zwart op wit de toezegging is gegeven wat mijn arbeidsvoorwaarden zijn en/of het oude contract van toepassing blijft. Het lijkt mij te risicovol om hier blind op af te gaan, gezien mijn ervaring de laatste maanden. Wat het verder inhoudt is mij een raadsel.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Uiteraard teken ik pas wanneer er zwart op wit de toezegging is gegeven wat mijn arbeidsvoorwaarden zijn en/of het oude contract van toepassing blijft. Het lijkt mij te risicovol om hier blind op af te gaan, gezien mijn ervaring de laatste maanden. Wat het verder inhoudt is mij een raadsel.
Van een goed werknemer wordt verwacht dat hij/zij op redelijke voorstellen van de werkgever ingaat.

Het is dus verstandig in ieder geval te reageren en de vragen die je nog hebt op het gebied van arbeidsomstandigheden te stellen aan je werkgever

Menasor2002

Ongelezen bericht door Menasor2002 »

Borgdrone schreef: Als het dan toch af gelopen is, dan kan ik net zo goed bij AH achter de kassa. Ik zal er zeker niet minder verdienen.
.
nou nou wat doen we weer minderwaardig over werken in een super , AH is anders heel goed voor zn personeel met een heleboel secundaire voordelen en zo slecht is het echt niet betaald ,nog altijd meer dat een cateraar iig..

En je word tenminste als mens behandelt ipv een nummer.

Borgdrone

seagoing racer2 schreef:Beste,
Van een goed werknemer wordt verwacht dat hij/zij op redelijke voorstellen van de werkgever ingaat.

Het is dus verstandig in ieder geval te reageren en de vragen die je nog hebt op het gebied van arbeidsomstandigheden te stellen aan je werkgever

bedankt voor je reactie. Maar in mijn ogen is alle redelijkheid zoek. Hoe leg ik mijn kinderen uit dat ik de helft van de maand de boodschappen niet meer kan betalen? Dat zullen ze niet begrijpen omdat ik nog steeds 5 dagen ( met reizen mee 81/2 uur per dag)van huis ben. Maar wel een kwart minder verdien.
Kom bij niet mer redelijkheid aan, kan mij er niet in vinden.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Toch zou ik schriftelijk, en op nette toon reageren.

Bevestiging van afspraken doet vermoeden dat er al een deal is. Bestrijd dit als je vindt dat jullie geen overeenstemming hebben bereikt.

Niet reageren is niet in jouw belang

Gesloten