LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Lease auto wel of niet doen
Lease auto wel of niet doen
Beste allen;
Mijn reiskosten zijn €250/maand.
Ik heb een eigen auto, die aan vervanging toe is.
Als ik dit zelf moet kopen, wordt het een 2e hands (diesel) rond de €22.000.
Nu is mij een lease auto voorgesteld (als verlengstuk voor mijn salaris) die € 34.000 kost (nieuw, C4 Picasso Grand LB), incl brandstofpas voor Nederland.
Als ik deze lease auto accepteer, vervallen mijn reiskosten en mijn bijtelling is € 262/maand.
De lease auto "kost" mij dus netto: 250+262 = €512 per maand.
Mijn kosten per maand voor mijn huidige auto zijn nu: verzekering € 40, wegenbelasting €92, brandstof €225 per maand zijn (totaal: €357 per maand).
En dan heb ik het niet over de APK en onderhoud.
Ik rijd rond de 27.000 km/jr.
Vraag: wat is verstandiger en waarom: de lease auto accepteren (is gewoon een stuk van mijn salaris, voor mijn baan heb ik hem niet echt nodig; ik rijd voor de zaak ongeveer 1000 km/jr en die kan ik nu á €0.19/km declareren) of zelf een auto aanschaffen?
Mijn reiskosten zijn €250/maand.
Ik heb een eigen auto, die aan vervanging toe is.
Als ik dit zelf moet kopen, wordt het een 2e hands (diesel) rond de €22.000.
Nu is mij een lease auto voorgesteld (als verlengstuk voor mijn salaris) die € 34.000 kost (nieuw, C4 Picasso Grand LB), incl brandstofpas voor Nederland.
Als ik deze lease auto accepteer, vervallen mijn reiskosten en mijn bijtelling is € 262/maand.
De lease auto "kost" mij dus netto: 250+262 = €512 per maand.
Mijn kosten per maand voor mijn huidige auto zijn nu: verzekering € 40, wegenbelasting €92, brandstof €225 per maand zijn (totaal: €357 per maand).
En dan heb ik het niet over de APK en onderhoud.
Ik rijd rond de 27.000 km/jr.
Vraag: wat is verstandiger en waarom: de lease auto accepteren (is gewoon een stuk van mijn salaris, voor mijn baan heb ik hem niet echt nodig; ik rijd voor de zaak ongeveer 1000 km/jr en die kan ik nu á €0.19/km declareren) of zelf een auto aanschaffen?
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Lease auto wel of niet doen
Je vergeet afschrijving. Ik denk dat je redelijk gelijk zit, maar die 22.000 euro kun je ergens anders weer besteden of apart zetten in het geval je voor een leaser kiest.
Re: Lease auto wel of niet doen
22.000 euro op de bank zetten tegen 3,65% levert al ongeveer 67 euro per maand rente op.
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29
Re: Lease auto wel of niet doen
Hoi Hoeveel rijdt je prive, dat moet je ook meetellen.
stel je gaat 10000 km prive rijden, als je de afschrijving ff niet meerekend kom je dan voor een oto die 1 op 15 rijd op 10000/15*1,40 (prijs benzine)/12 is ommenabijde 70 euri, per maand wat je extra ebspaard.
stel je gaat 10000 km prive rijden, als je de afschrijving ff niet meerekend kom je dan voor een oto die 1 op 15 rijd op 10000/15*1,40 (prijs benzine)/12 is ommenabijde 70 euri, per maand wat je extra ebspaard.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03
Re: Lease auto wel of niet doen
Ik mis enkele dingen.
Waarom vervalt je reiskostenvergoeding?
Als je een leaseauto krijgt kan je toch daarmee naar je werk?
2e hands diesel van 22.000 is behoorlijk duur. Wat voor auto is het?
Als je met de lease auto niet prive rijdt heb je geen bijtelling.
Verder begrijp ik enkele cijfers niet. Je zegt dat je voor de zaak 1.000 km per jaar rijdt. Is dat inclusief of exclusief de ritten naar je werk en terug? Anders snap ik niet waarom ze je een lease auto aanbieden.
Waarom vervalt je reiskostenvergoeding?
Als je een leaseauto krijgt kan je toch daarmee naar je werk?
2e hands diesel van 22.000 is behoorlijk duur. Wat voor auto is het?
Als je met de lease auto niet prive rijdt heb je geen bijtelling.
Verder begrijp ik enkele cijfers niet. Je zegt dat je voor de zaak 1.000 km per jaar rijdt. Is dat inclusief of exclusief de ritten naar je werk en terug? Anders snap ik niet waarom ze je een lease auto aanbieden.
Re: Lease auto wel of niet doen
De auto is een verkapte loonsverhoging.
Omdat ik dan een auto vd zaak heb, vervallen de reiskosten; de brandstofkosten worden immers ook door het bedrijf vergoed.
Auto: Diesel MPV (Touran oid), die is rond de E 22.000.
Ik ga zeker prive rijden met de lease auto.
De 1000 km zakelijke km zijn de kilometers die ik voor mijn werk moet rijden (klanten/relaties); dit is buiten woon-werk verkeer.
Dat is 90km/dag.
Nogmaals, de auto incl brandstofpas (Nederland) is een verkapte loonsverhoging.
Omdat ik dan een auto vd zaak heb, vervallen de reiskosten; de brandstofkosten worden immers ook door het bedrijf vergoed.
Auto: Diesel MPV (Touran oid), die is rond de E 22.000.
Ik ga zeker prive rijden met de lease auto.
De 1000 km zakelijke km zijn de kilometers die ik voor mijn werk moet rijden (klanten/relaties); dit is buiten woon-werk verkeer.
Dat is 90km/dag.
Nogmaals, de auto incl brandstofpas (Nederland) is een verkapte loonsverhoging.
Re: Lease auto wel of niet doen
misschien moet je hier even kijken. Ik heb het idee dat je denkt dat je het bedrag van de bijtelling moet betalen, maar volgens mij ben je alleen inkomstenbelasting over de bijtelling verschuldigd, en dan ziet het financiële plaatje er volgens mij anders uit.
Re: Lease auto wel of niet doen
Misschien dat ik het inderdaad fout "bedenk" maar het is toch zo (nav bovenstaande link):
Auto: 34.0000
Jaarinkomen: 38.000
Eigen bijdrage: 0
Dan is de bijtelling: €262 per maand?
Maw: ik moet dan toch €262 per maand betalen?
Of zie ik het niet goed?
Het is voor mij ook allemaal nieuw, dus als U informatie voor mij heeft.....graag!
Auto: 34.0000
Jaarinkomen: 38.000
Eigen bijdrage: 0
Dan is de bijtelling: €262 per maand?
Maw: ik moet dan toch €262 per maand betalen?
Of zie ik het niet goed?
Het is voor mij ook allemaal nieuw, dus als U informatie voor mij heeft.....graag!
Re: Lease auto wel of niet doen
Je brutoloon wordt € 262 hoger, en daar wordt belasting over ingehouden.Vanaf 1 januari 2006 is het voordeel dat u heeft van het privégebruik van een personen- of bestelauto van uw werkgever, belast als loon in natura. Over die bijtelling wordt loonbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) ingehouden. Uw nettoloon wordt daardoor lager. Woon-werkverkeer wordt als zakelijk aangemerkt.
http://www.belastingdienst.nl/particuli ... ruik_auto/
Gezien je inkomen betaal je waarschijnlijk zo'n 42% belasting, dat zou dan inhouden dat de auto je per maand daadwerkelijk zo'n € 110 kost aan extra belasting.
Daar kun je privé geen auto voor rijden hoor. Het vervallen van je reiskostenvergoeding kun je uiteraard wegstrepen tegen het feit dat je een tankpas krijgt.
Re: Lease auto wel of niet doen
Het is echt niet zo moeilijk om te berekenen. En degene hiervoor heeft het helemaal fout! Je pakt 22% van de waarde van de auto. Voor u is dat 22% maal € 34000,-= €7480,- Dit is je fiscale bijtelling per jaar. Per maand is dit dus € 623 en hier betaal je inkomsten belasting over. Met uw inkomen komt u dus uit op die €260,-
Re: Lease auto wel of niet doen
Een leasebak van E 34.000,= levert een fictieve salarisverhoging op van 22% van E 34.000 = E 7480,= oftewel 7480/12 = E 625,= p.m.
Hierover betaal je dan bv. 42% IB = E 262,50. Dit bedrag ga je dus netto per maand erop achteruit.
Je hebt hiervoor dan wel een redelijke auto voor de deur staan die NIET je eigendom is met alle nadelen vandien.
Je werkgever kan bv. je auto invorderen omdat je -tijdelijk- geen of (te) weinig gebruik maakt van je leasebak of zelfs ruilen met een (mindere) auto van een collega van je omdat die collega meer km's maakt dan jij. Dit laatste heb ik zelf aan den lijve ondervonden, nl: ik had een VW Passat (half jaar oud) en kreeg een Renault Megane (3 jaar oud) ervoor in de plaats. Dat wil je niet!
Ander nadeel van een leasebak is de verplichte keuze in brandstof (diesel of LPG); hierdoor wordt de auto nog duurder voor je, meerprijs van een diesel uitvoering is vaak E 4000 of hoger en LPG installatie minimaal E 2500, dus extra bijtelling. Het verschil in brandstofprijs maakt voor jou als berijder niets uit, voordeel is uitsluitend voor de werkgever.
De dealerkeuze is vaak aan de leasemaatschappij, garages behandelen leaseauto's en de berijders ervan toch vaak effe anders (minder persoonlijk) dan particulieren.
Kies je voor een eigen auto dan zal de werkgever in veel gevallen jou een financiele bijdrage doen toekomen omdat je GEEN leasebak hebt. Plus een brandstofpas natuurlijk, omdat je de auto voor je werk gebruikt.
Die bijdrage is veelal gelijk aan je leasebudget minus de brandstofkosten. Voor een auto van E 34.000 is het leasebudget zo rond de E 700,= bruto p.m. uitgaande van diesel/LPG als brandstof, voor benzine ligt dit dik E 100,= bruto lager.
Reken ook hier 42% IB dan is de werkgeversbijdrage rond E 400,= NETTO p.m.
Dus, verschil tussen wel/geen leasebak is dan E 262,50 + E 400,= wordt dan een dikke E 650,= p.m. NETTO!
En daarbij is het aan jou wat voor auto je wilt rijden, nieuw, 2e hands, diesel, LPG of benzine, groot, klein, kortom dat maakt niet uit.
Wel dient het een representatieve auto te zijn, dus geen roestbak of boodschappenauto o.i.d.
Na enig rekenwerk weet je of je voor E 650,= p.m. een auto kan en wil rijden van je eigen keuze of dat je kiest voor een leasebak.
Hierover betaal je dan bv. 42% IB = E 262,50. Dit bedrag ga je dus netto per maand erop achteruit.
Je hebt hiervoor dan wel een redelijke auto voor de deur staan die NIET je eigendom is met alle nadelen vandien.
Je werkgever kan bv. je auto invorderen omdat je -tijdelijk- geen of (te) weinig gebruik maakt van je leasebak of zelfs ruilen met een (mindere) auto van een collega van je omdat die collega meer km's maakt dan jij. Dit laatste heb ik zelf aan den lijve ondervonden, nl: ik had een VW Passat (half jaar oud) en kreeg een Renault Megane (3 jaar oud) ervoor in de plaats. Dat wil je niet!
Ander nadeel van een leasebak is de verplichte keuze in brandstof (diesel of LPG); hierdoor wordt de auto nog duurder voor je, meerprijs van een diesel uitvoering is vaak E 4000 of hoger en LPG installatie minimaal E 2500, dus extra bijtelling. Het verschil in brandstofprijs maakt voor jou als berijder niets uit, voordeel is uitsluitend voor de werkgever.
De dealerkeuze is vaak aan de leasemaatschappij, garages behandelen leaseauto's en de berijders ervan toch vaak effe anders (minder persoonlijk) dan particulieren.
Kies je voor een eigen auto dan zal de werkgever in veel gevallen jou een financiele bijdrage doen toekomen omdat je GEEN leasebak hebt. Plus een brandstofpas natuurlijk, omdat je de auto voor je werk gebruikt.
Die bijdrage is veelal gelijk aan je leasebudget minus de brandstofkosten. Voor een auto van E 34.000 is het leasebudget zo rond de E 700,= bruto p.m. uitgaande van diesel/LPG als brandstof, voor benzine ligt dit dik E 100,= bruto lager.
Reken ook hier 42% IB dan is de werkgeversbijdrage rond E 400,= NETTO p.m.
Dus, verschil tussen wel/geen leasebak is dan E 262,50 + E 400,= wordt dan een dikke E 650,= p.m. NETTO!
En daarbij is het aan jou wat voor auto je wilt rijden, nieuw, 2e hands, diesel, LPG of benzine, groot, klein, kortom dat maakt niet uit.
Wel dient het een representatieve auto te zijn, dus geen roestbak of boodschappenauto o.i.d.
Na enig rekenwerk weet je of je voor E 650,= p.m. een auto kan en wil rijden van je eigen keuze of dat je kiest voor een leasebak.
Re: Lease auto wel of niet doen
Bedankt tot zover voor alle reacties.
Overigens is deze keuze van salarisverhoging een eigen keuze, evenals de brandstof en type auto.
Deze verhoging had ook een bonus (ander bedrag) kunnen zijn, maar ikzelf zie nu eenmaal meer in een leaseauto, omdat mijn eigen auto aan vervanging toe is en ik graag in nieuw wil rijden.
Daarvoor heb ik zelf niet het geld (zou een goede 2e hands worden; ook niet erg, hoor).
Al met al denk ik dat een lease auto voor mij een goede keus is;
ik lever er netto wel wat geld voor in, maar indirekt kost het minder geld.
Als ik de afschrijving van de afgelopen jaren neem en mijn onderhoud en dit per maand uitreken, kom ik op een aardig bedrag uit.
Dus ik merk direct wel een minder netto salarisbedrag, maar indirect is een lease auto voordeliger (in mijn geval dan).
Overigens is deze keuze van salarisverhoging een eigen keuze, evenals de brandstof en type auto.
Deze verhoging had ook een bonus (ander bedrag) kunnen zijn, maar ikzelf zie nu eenmaal meer in een leaseauto, omdat mijn eigen auto aan vervanging toe is en ik graag in nieuw wil rijden.
Daarvoor heb ik zelf niet het geld (zou een goede 2e hands worden; ook niet erg, hoor).
Al met al denk ik dat een lease auto voor mij een goede keus is;
ik lever er netto wel wat geld voor in, maar indirekt kost het minder geld.
Als ik de afschrijving van de afgelopen jaren neem en mijn onderhoud en dit per maand uitreken, kom ik op een aardig bedrag uit.
Dus ik merk direct wel een minder netto salarisbedrag, maar indirect is een lease auto voordeliger (in mijn geval dan).