LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mijn 'onterecht' ontslag?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
goblethazel

mijn 'onterecht' ontslag?

Ongelezen bericht door goblethazel »

Ik ben vandaag te horen gekomen dat ik wordt ontslagen maar het is een beetje vreemd gegaan. Ik vroeg me dus af of iemand weet hoe dit precies in elkaar zit:

Ik ben 15 jaar oud en werk nu ongeveer een jaar bij een bakkerij. Mijn ouders zijn de eigenaren van het filiaal maar ik heb nooit problemen gehad. Ik wordt natuurlijk hetzelfde behandeld als elke andere werknemer en heb het erg naar mijn zin.
Maar mijn ouders willen de bakkerij verkopen en nu is het officieel dat er kopers zijn.
De nieuwe eigenaren nemen geen familieleden over in het personeel en het enige familielid ben ik. Maar mijn vraag is: mag dit?
Ik wordt ontslagen zonder enkele reden. Waarschijnlijk wordt ik ontslagen in December (dan is de winkel van de nieuwe eigenaren.)
Maar mijn halfjarig contract loopt tot Februari. Hoe zit dit? Krijg ik nog uitbetaald? Ik heb totaal geen verstand hoe dit zit, ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan maken.

Alvast bedankt!

Chocomelk

Re: mijn 'onterecht' ontslag?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

goblethazel schreef:Ik ben vandaag te horen gekomen dat ik wordt ontslagen maar het is een beetje vreemd gegaan. Ik vroeg me dus af of iemand weet hoe dit precies in elkaar zit:

Ik ben 15 jaar oud en werk nu ongeveer een jaar bij een bakkerij. Mijn ouders zijn de eigenaren van het filiaal maar ik heb nooit problemen gehad. Ik wordt natuurlijk hetzelfde behandeld als elke andere werknemer en heb het erg naar mijn zin.
Maar mijn ouders willen de bakkerij verkopen en nu is het officieel dat er kopers zijn.
De nieuwe eigenaren nemen geen familieleden over in het personeel en het enige familielid ben ik. Maar mijn vraag is: mag dit?
Ik wordt ontslagen zonder enkele reden. Waarschijnlijk wordt ik ontslagen in December (dan is de winkel van de nieuwe eigenaren.)
Maar mijn halfjarig contract loopt tot Februari. Hoe zit dit? Krijg ik nog uitbetaald? Ik heb totaal geen verstand hoe dit zit, ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan maken.

Alvast bedankt!
Je ouders hebben je verder niets uitgelegd hierover ?

Als je ouders het bedrijf verkopen dan zal het contract ook beeindigd kunnen worden omdat
er dus geen werk meer voor je is.
En de nieuwe eigenaren zullen het ook niet verplicht zijn om jou aan te nemen.

goblethazel

Mijn ouders wisten het niet precies maar dachten dat dit eigenlijk niet mocht. Ze zouden het verder nog uitzoeken, maar ik was er zelf wel benieuwd naar en want zit er wel mee.
Als een winkel overgenomen wordt kan het personeel niet ontslagen worden, dacht ik gelezen te hebben. Ontslaan zonder reden kan toch helemaal niet?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

goblethazel schreef:Mijn ouders wisten het niet precies maar dachten dat dit eigenlijk niet mocht. Ze zouden het verder nog uitzoeken, maar ik was er zelf wel benieuwd naar en want zit er wel mee.
Als een winkel overgenomen wordt kan het personeel niet ontslagen worden, dacht ik gelezen te hebben. Ontslaan zonder reden kan toch helemaal niet?
Je ouders hebben je aangenomen, niet de nieuwe eigenaren.......
En neem aan dat je er maar een paar uurtjes per week werkte omdat je nog maar 15 bent.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Als je 15 bent, en al een jaar hebt gewerkt, vraag ik me af of je als 14-jarige al wel had mogen werken in de bakkerij? Zo mag je op die leeftijd nog geen machines bedienen etc.

Maar goed, als je werkgever de zaak verkoopt, met de kennis dat de koper als beleid heeft geen familie over/aan te nemen, dan zou ik dit even aan je werkgever voorleggen. Die mogen het dan oplossen lijkt me. Volgens de KvK is het niet automatisch zo dat het personeel mee gaat, jij kan dus het contract weigeren. En bijvoorbeeld Jumbo laat alle ex C1000 medewerkers opnieuw solliciteren naar hun functie bij de overname, dus dat zal wel mogen.

Je kan ook gewoon de resterende tijd die je hebt, gebruiken om bij een bevriende bakker aan de slag te komen, met je inside kennis en werkervaring, gekoppeld aan je jonge leefijd (en dus salaris) moet dat geen al te groot probleem zijn lijkt me?

goblethazel

sjohie schreef:Als je 15 bent, en al een jaar hebt gewerkt, vraag ik me af of je als 14-jarige al wel had mogen werken in de bakkerij? Zo mag je op die leeftijd nog geen machines bedienen etc.

Maar goed, als je werkgever de zaak verkoopt, met de kennis dat de koper als beleid heeft geen familie over/aan te nemen, dan zou ik dit even aan je werkgever voorleggen. Die mogen het dan oplossen lijkt me. Volgens de KvK is het niet automatisch zo dat het personeel mee gaat. En bijvoorbeeld Jumbo laat alle ex C1000 medewerkers opnieuw solliciteren naar hun functie bij de overname, dus dat zal wel mogen.

Je kan ook gewoon de resterende tijd die je hebt, gebruiken om bij een bevriende bakker aan de slag te komen, met je inside kennis en werkervaring, gekoppeld aan je jonge leefijd (en dus salaris) moet dat geen al te groot probleem zijn lijkt me?
Chocomelk schreef:
goblethazel schreef:Mijn ouders wisten het niet precies maar dachten dat dit eigenlijk niet mocht. Ze zouden het verder nog uitzoeken, maar ik was er zelf wel benieuwd naar en want zit er wel mee.
Op mijn 14de werkte ik inderdaad al ook wel met machines enzovoorts. Mij is verteld dat dat wel mocht als de winkel van je ouders was. Maar daar ben ik niet zeker van.

Maar bedankt voor de informatie en ik zal heus wel weer een baantje vinden! Dankjewel!

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Voor familie gelden andere regels. Er mag meer.

Maar wanneer jij je rechtspositie ten op zichte van je bloedeigen ouders onderzoekt heb je andere zorgen om je druk over te maken.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

zijn niet verplicht om personeel over te nemen,maar dat ligt aan de verkoop.
is de bakkerij verkocht met..personeel,dan gaat het personeel gewoon mee...
zit er een clausule in geen familie,dan ben ik bang dat het ophoud voor je...

http://zakelijk.infonu.nl/banen/58773-v ... erken.html

hier staat dat je als 14 jarige geen machines mag bedienen en of dan de winkel van je ouders?denk niet dat dat voor de inspectie uitmaakt!
ligt eraan welke machines je hebt gewerkt! weet uit ervaring dat er ook onschuldige machines zijn en...je hebt ok gedeeltes waar geen machines staat,dus als er controle had gekomen dan..deed je licht werk,dus dat terzijde..

als er in de clausule staat geen fam,ja dan houd het op..
je zou wel met nw eigenaar kunnen praten...dat je het leuk werk vind?
ik snap hun redenatie ook wel,schone lij beginnen en geen praatjes naar de oude eigenaar(heb zelf ook zo.n overname gehad en dochter van de baas ging ook weg).ook bakkerij...

je ouders hadden wel kunnen bespreken in de onderhandelingen om jou ook over te laten nemen vind ik?niet echt ..bij jou stil gestaan denk ik....

succes

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

ik heb geen idee wat wel en niet mag maar heb wel een aantal vragen die anderen misschien weten:

1) is er nog meer personeel dat wel overgenomen wordt? Want dan lijkt me het zijn van familie van de vorige eigenaar wel erg vreemd als reden voor ontslag
2) ts heeft een tijdelijk contract, hij wordt eigenlijk ontslagen door zijn oude werkgever (zijn ouders dus)maar kun je iemand zomaar eruit gooien terwijl het contract nog loopt? volgens mij moet er dan toch echt een ontslag procedure zijn.

nu lijkt het me niet echt een goed idee om je ouders voor het gerecht te slepen, maar ik vind het wel goed dat je op dit soort dingen let. Het lijkt er inderdaad op dat je ouders dachten je makkelijk te kunnen ontslaan.

isabel

Gesloten