LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mondelinge opzegging tijdens proeftijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
feigje

Mondelinge opzegging tijdens proeftijd

Ongelezen bericht door feigje »

Mijn mentor/teamleider in opleiding(zelfde dag als mij begonnen en ook nog in proeftijd) heeft mij vandaag mede gedeeld dat mijn contract na aflopen van mijn proefperiode niet verlengd gaat worden. Mijn proefperiode verloopt morgen(dinsdag 4 mei 2010)

Nadat hij mij de reden heeft verteld hem ik meteen gezegd dat ik het er niet mee eens ben en dat ik een gesprek met de directeur wil hebben. Die was niet meer aanwezig dus dat moet morgen gebeuren.

Nou heb ik mijn contract door gelezen en nu staat er in vermeld dat het opzeggen van het contract tijdens de proefperiode schriftelijk moet plaats vinden.
Letterlijke tekst is:" De eerste maand van deze overeenkomst geldt als proeftijd, gedurende welke partijen de onderhavige overeenkomst tegen elke werkdag schriftelijk kunnen opzeggen."

Is deze mondelinge opzegging van vandaag dan wel geldig of niet?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en reacties.

witte angora

Re: Mondelinge opzegging tijdens proeftijd

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi feigje,

Het is voor een buitenstaander natuurlijk moeilijk om te beoordelen, en al helemaal om een juridisch advies te geven. Dit is een consumentenforum, juristen komen hier niet of nauwelijks.

Zoals je het vertelt, lijkt het er op dat de opzegging op dit moment niet rechtsgeldig is. Jouw mentor is ook nog in zijn proeftijd, het kan best zijn dat hij dat stukje gemist heeft, en de juiste procedure nog niet heeft begrepen.

Het kan echter ook zijn, en dat lijkt me veel waarschijnlijker, dat de brief er nog aankomt. Om precies te zijn, morgen, ofwel op kantoor, ofwel via de post, omdat dat de laatste dag is dat het nog kan. In dat geval is het alleen maar correct geweest van je mentor om je hierover onder vier ogen aan te spreken, zodat je vragen kunt stellen, of een weerwoord kunt voeren. Het getuigt dan ook van moed van zijn kant om het zo te doen.

Tevens heb je nu nog de gelegenheid om een en ander rustig te overdenken, en met goede argumenten de directeur ervan te overtuigen waarom je langer zou moeten blijven. Echter, dan moet je niet met dit soort juridische dingen komen, dat zet geen zoden aan de dijk.

Hoewel de boodschap van vandaag ongetwijfeld een klap zal hebben gegeven, denk ik dat de dreun veel groter zou zijn geweest als je morgen onverwacht de brief had gekregen en dat je de dag erna meteen op straat zou staan.

Sterkte, ik hoop, als je inderdaad niet kunt blijven, dat je gauw wat anders vind waar je het net zo naar je zin hebt, en waar je een veel langere tijd kunt blijven.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

feigje schreef:Mijn mentor/teamleider in opleiding(zelfde dag als mij begonnen en ook nog in proeftijd) heeft mij vandaag mede gedeeld dat mijn contract na aflopen van mijn proefperiode niet verlengd gaat worden. Mijn proefperiode verloopt morgen(dinsdag 4 mei 2010)

Nadat hij mij de reden heeft verteld hem ik meteen gezegd dat ik het er niet mee eens ben en dat ik een gesprek met de directeur wil hebben. Die was niet meer aanwezig dus dat moet morgen gebeuren.

Nou heb ik mijn contract door gelezen en nu staat er in vermeld dat het opzeggen van het contract tijdens de proefperiode schriftelijk moet plaats vinden.
Letterlijke tekst is:" De eerste maand van deze overeenkomst geldt als proeftijd, gedurende welke partijen de onderhavige overeenkomst tegen elke werkdag schriftelijk kunnen opzeggen."

Is deze mondelinge opzegging van vandaag dan wel geldig of niet?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en reacties.

Ook ik ben geen jurist, maar ik denk toch, dat je zoiets schriftelijk moet krijgen, en niet op de laatste dag, mondeling !
Heb je geen rechtswinkel bij jou in de buurt?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Als in de voorwaarden staat dat de verbintenis schriftelijk wordt beeindigd, dan heeft u geen enkele boodschap aan de mondelinge aanzegging!
Ik twijfel tevens aan het feit of Uw mentor wel de aangewezen persoon is om deze mededeling aan U te doen.
Advies: morgen gewoon naar Uw werk gaan, Uw leidinggevende aanspreken (niet Uw mentor) en aangeven dat niet aan de voorwaarden is voldaan.

feigje

Hallo,

Ben zeker niet van plan om in het gesprek zulke juridische dingen te bespreken.

Was alleen nieuwsgierig of iemand er iets van af wist.
Ik wacht ook gewoon af of er vandaag of morgen een brief komt.

Ik moest vandaag maar bellen om een afspraak te maken met de directeur omdat ik voor vandaag niet ingeroosterd stond. Dus mijn laatste dag is gisteren geweest.

Ben alweer druk met uitzendbureaus aan het bellen en sollicitatie brief en cv aan te passen de eersten gaan vandaag alweer de deur uit dus ik blijf niet stil zitten ik wil weer aan het werk. Zit alleen in een rolstoel dus dat maakt het iets lastiger i.v.m. vervoer maar ik geef niet op.

Bedankt voor jullie reacties.

feigje

Was helemaal vergeten dat ik een rechtsbijstandverzekering heb dus heb die ingeschakeld.

Heb van hun het advies gekregen: afwachten of er toch nog een brief komt dan is alles rechtsgeldig geregeld.
Voorlopig geen afspraak met directeur maken voordat ik de brief heb gekregen(als die komt).

Verder moet ik hun een kopie van mijn contract opsturen zodat ze precies kunnen lezen wat er onder het stuk proefperiode staat vermeld. Heb het hun precies voorgelezen en op eerste gezicht zeggen zei: dat als er geen brief komt we een zaak hebben en gaan we stappen ondernemen. Omdat ik dan namelijk een jaar contract hebt. Brief met contract is naar hun onderweg.

Heb overigens voor volgende week verschillende afspraken staan met uitzendbureaus om mij alsnog weer in te schrijven en te bekijken wat ze voor mij kunnen doen. Heb niet stilgezeten vanmorgen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

wat ik weet in de branche waar mijn man werkt mag het gewoon mondeling,tuurlijk heb je daarn wel een brief nodig voor het uwv..maar bv een jaarcontract/detachering mag zo opgezegd worden MAAR wel twee weken van te voren......bij hemdan..

ik vind het 1 schandelig dat ze het op de laatse dag doen,heb ik toch goed gelezen?
2 en ze houden zich dus niet aan de regels,bel het juridich loket maar dat heb je al gedaan of niet?dat is gratis....heb je twee meningen en je rechtsbijstand en dit...

sterkte met alles

potgieter

Ongelezen bericht door potgieter »

jij schreef hier vroeger toch als marieke etc.....

feigje

Potgieter: als je het tegen mij hebt dan nee ik heb nog nooit onder de naam marieke hier geschreven. Altijd als feigje.

rozemarijntje: als ik door de proeftijd heen was gekomen zou het een jaarcontract zijn met van beide kanten een maand opzegtermijn. In dit geval staat het expliciet vermeld dat het schriftelijk opgezegd moet worden.Ja het is op de ene laatste dag tegen mij verteld. Ze sjoemelen zelf ook met de datum's van einde proeftijd.
Ben op 6-4 010 begonnen en mijn proeftijd zou dan aflopen 5-5-010. Volgens hun was dat niet zo omdat ze 5-5 dicht zijn dus die datum viel uit en werd het automatisch 4-5 de laatste dag.

Nu is het geval ook nog dat ik bij een ander bedrijf in loondienst ben en dat zij mij uitlenen aan het bedrijf dat mij heeft gezegd dat ik niet door de proeftijd heen ben.
Volgens de rechtsbijstand en Uwv moet het bedrijf waar ik bij in loondienst ben mij schriftelijk hiervan op de hoogte brengen. Ze hebben nog tot as donderdag de tijd om de brief te laten bezorgen. Komt hij uiterlijk donderdag niet dan zit ik met een jaarcontract. En heeft mijn rechtsbijstand al aangegeven dan gaan we een zaak beginnen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

en op 6-4 010 begonnen en mijn proeftijd zou dan aflopen 5-5-010. Volgens hun was dat niet zo omdat ze 5-5 dicht zijn dus die datum viel uit en werd het automatisch 4-5 de laatste dag.
En dit is dus nonsens. Een maand is een maand, en geen dag korter. Wel is het zo dat, aangezien ze de vijfde dicht zijn, ze zelf uiterlijk tot de 4e de gelegenheid hebben het ontslag aan te zeggen - schriftelijk dan. Maar op zich maakt het niet uit, als zij van mening zijn dat je ontslag binnen de proeftijd uiterlijk op 4 mei kan zijn, dan kun je, als je donderdag geen brief ontvangt, beginnen met een juridische strijd.

Toch moet je je wel afvragen wat het je waard is. Immers, als je een jaarcontract krijgt, heeft het bedrijf een opzegtermijn van een maand. En dat betekent dan dat je hooguit een maand betaald thuis komt te zitten, vanaf het moment dat je een ontslagbrief krijgt.

Je bent al druk aan het solliciteren, ik denk dat je het beste daar de meeste energie in kunt stoppen.

feigje

Ben ik helemaal met je eens witte angora maar aangezien de WW uitkering die ik had gestopt is op 1 mei 2010 heb ik dus helemaal geen inkomen meer en voor bijstand verdient mijn man op papier te veel waardoor ik dat niet krijg.
Daarom kan ik elke maand inkomen wel gebruiken.

En er zijn nog enkele kleine dingen die ik hier niet ga bespreken maar dat zijn dingen waarover ze zeggen dat ze inderdaad fout zitten en de hand in eigen boezem steken daarvoor. Maar wel alles bij neerleggen.

En die energie in het solliciteren heeft tot nu toe afgeroepen dat ik volgende week al enkele afspraken heb staan voor banen. Dus dat gaat helemaal goed komen.

rozemarijntje

@feigje

je hoeft hier ook niet alles neer te zetten,we snappen het wel.
laat je weten hoe het afgelopen is?
heel veel succes .
ik snap idd dat je elk inkomen kan gebruiken en het uwv zal ook wel eisen dat je er tegen in gaat misschien?dus doe maar gewoon dan sta je sterk aan alle kanten! of ze kopen je uit dat kan ook nog...

mvg rozemarijntje

rozemarijntje

@vogels

ja weet ik ,een jaar of 2 a3 terug,maar je weet maar nooit bij die lui...
zekere voor het onzekere....
als ze je ergens op kunnen pakken dan doen ze het...ze vinden altijd wel iets...

feigje

Het UWV heeft mij aangeraden om er zeker iets mee te doen omdat er namelijk ook een subsidie bij betrokken is. Er is kans dat de subsidie die aangevraagd is namelijk terug betaald moet worden. Het UWV is er ook al mee bezig.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Nu is het geval ook nog dat ik bij een ander bedrijf in loondienst ben en dat zij mij uitlenen aan het bedrijf dat mij heeft gezegd dat ik niet door de proeftijd heen ben.
Cruciale informatie. Daar vertelt u nog eens wat! Dat konden wij natuurlijk niet raden.

Het verklaart wel waarom een teamleider/mentor mondeling een mededeling doet dat u niet door de proeftijd bent. Dat is dan wel een ander soort proeftijd dan die bedoeld wordt in uw arbeidscontract. Daarover gaat uw werkgever.
Staat in uw arbeidscontract iets over de consequenties voor uw arbeidsovereenkomst van het einde van uw opdracht bij de klant?

Geen slapende honden wakker maken tot de termijn verstrijkt van de ontslagbrief.
Contact houden met de rechtsbijstandsverzekering, én zorgen dat die de juiste en volledige informatie heeft (weten zij al dat het bedrijf waar u werkte en dat de opzegging deed, niet uw werkgever is?).
Als er geen brief komt, moet u zich aan de afspraken houden in uw arbeidsovereenkomst en zult u zich moeten melden voor werkzaamheden bij uw werkgever lijkt mij. U bent dan nog steeds in dienst (en dat staat dan los van het "niet door de proeftijd komen" bij de opdrachtgever).

feigje

Nee daar staat niks over in. Het leuke is ook nog dat het bedrijf waar ik bij in loondienst ben (was?) een administratiekantoor is wat alleen maar de contracten en uitbetaling en ziekte en vakantie dingen doet en veder niks. Zij hebben verder geen andere klussen waar ze je kunnen plaatsen.
Hier hebben ze voor gekozen omdat ze vonden dat het hun zelf te veel tijd en geld koste om de administratie te doen.

Ja dit verhaal weten zij heb ik hun aan de telefoon uitgelegd.

Sorry had ik inderdaad even moeten vertellen.

D2Freak31

Ongelezen bericht door D2Freak31 »

witte angora schreef:
en op 6-4 010 begonnen en mijn proeftijd zou dan aflopen 5-5-010. Volgens hun was dat niet zo omdat ze 5-5 dicht zijn dus die datum viel uit en werd het automatisch 4-5 de laatste dag.
En dit is dus nonsens. Een maand is een maand, en geen dag korter. Wel is het zo dat, aangezien ze de vijfde dicht zijn, ze zelf uiterlijk tot de 4e de gelegenheid hebben het ontslag aan te zeggen - schriftelijk dan. Maar op zich maakt het niet uit, als zij van mening zijn dat je ontslag binnen de proeftijd uiterlijk op 4 mei kan zijn, dan kun je, als je donderdag geen brief ontvangt, beginnen met een juridische strijd.

Toch moet je je wel afvragen wat het je waard is. Immers, als je een jaarcontract krijgt, heeft het bedrijf een opzegtermijn van een maand. En dat betekent dan dat je hooguit een maand betaald thuis komt te zitten, vanaf het moment dat je een ontslagbrief krijgt.

Je bent al druk aan het solliciteren, ik denk dat je het beste daar de meeste energie in kunt stoppen.
Helaas is dit nonsens. anders zou je alle weekeindes ook mee moeten nemen voor de maand om is en dat kan natuurlijk ook niet.
Verder hoeft er geen schriftelijke verklaring te worden gegeven (wel handig en de motiviatie dient wel schriftelijk overhandigd te worden) maar is mondeling opzeggen genoeg. Als je de laatste dag van je proeftijd tot 5 uur moet werken, kunnen ze om 17:00 precies zeggen: prettig weekend, maar je hoeft niet meer terug te komen. Juridisch correct, maar helaas niet echt menselijk.

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h341.htm

D2Freak31

D2Freak31 schreef:
witte angora schreef:

Helaas is dit nonsens. anders zou je alle weekeindes ook mee moeten nemen voor de maand om is en dat kan natuurlijk ook niet.
Verder hoeft er geen schriftelijke verklaring te worden gegeven (wel handig en de motiviatie dient wel schriftelijk overhandigd te worden) maar is mondeling opzeggen genoeg. Als je de laatste dag van je proeftijd tot 5 uur moet werken, kunnen ze om 17:00 precies zeggen: prettig weekend, maar je hoeft niet meer terug te komen. Juridisch correct, maar helaas niet echt menselijk.

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h341.htm[/quote]
feigje schreef:Nu is het geval ook nog dat ik bij een ander bedrijf in loondienst ben en dat zij mij uitlenen aan het bedrijf dat mij heeft gezegd dat ik niet door de proeftijd heen ben.
Volgens de rechtsbijstand en Uwv moet het bedrijf waar ik bij in loondienst ben mij schriftelijk hiervan op de hoogte brengen. Ze hebben nog tot as donderdag de tijd om de brief te laten bezorgen. Komt hij uiterlijk donderdag niet dan zit ik met een jaarcontract. En heeft mijn rechtsbijstand al aangegeven dan gaan we een zaak beginnen.
Dat hangt ervanaf welk type contract je hebt met dit bedrijf. Het is wel heel kort door de bocht om zomaar te zeggen dat je nu in je recht staat. Het hangt af van de proeftijd waar je voor hun misschien nog in zit, het type contract, de lengte van het contract en de (afgesproken) einddatum.

1 Tip, als ze je weg willen hebben kun je ook beter weggaan. Leuk werken word het toch niet meer. Heb je de mogelijkheid een vergoeding mee te nemen, zou ik dat altijd doen, mits dit niet teveel moeite kost. Het kan emotioneel zwaar worden met juridisch getouwtrek.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Verder hoeft er geen schriftelijke verklaring te worden gegeven (wel handig en de motiviatie dient wel schriftelijk overhandigd te worden) maar is mondeling opzeggen genoeg
D2Freak31,

De nonsens zijn hier toch echt voor uw rekening.
De wet kan dan wel bepalen dat zo'n opzegging niet schriftelijk hoeft te geschieden. Het arbeidscontract van TS bepaalt iets anders:
Bovendien zal op basis van de informatie die TS verstrekt geconcludeerd moeten worden dat de mondelinge mededeling dat het contract niet verlengd zal worden na de proefperiode niet gedaan is door de werkgever, maar door de inlener, hetgeen de conclusie rechtvaardigt dat met "contract" hier bedoeld wordt "contract tussen werkgever van TS en inlener" en met "proefperiode" de proefperiode bij de inlener.

TS heeft ook al aangegeven dat in haar arbeidscontract geen bepalingen staan die iets zeggen over het einde van een opdracht bij een inlener in relatie tot het al dan niet voortduren van de arbeidsovereenkomst. D2Freak31 lijkt voorbij te gaan aan deze informatie.

Maar misschien is de ontslagbrief vandaag toch ontvangen?

D2Freak31

gerland schreef:
Verder hoeft er geen schriftelijke verklaring te worden gegeven (wel handig en de motiviatie dient wel schriftelijk overhandigd te worden) maar is mondeling opzeggen genoeg
D2Freak31,

De nonsens zijn hier toch echt voor uw rekening.
De wet kan dan wel bepalen dat zo'n opzegging niet schriftelijk hoeft te geschieden. Het arbeidscontract van TS bepaalt iets anders:
Wettelijke bepalingen staan bij mijn weten nog altijd boven contractuele bepalingen.
Staat er b.v. in een contract dat een proeftijd 2 maand duurt, maar is het een contract voor een periode korter dan 2 jaar of een tijdelijk arbeidscontract zonder afgesproken einddatum, dan is de proeftijd wettelijk 1 maand. Ook al zijn beide partijen akkoord gegaan door ondertekening.

Wat ik hiermee nogmaals aantoon is dat als er wettelijk bepalingen geregeld zijn, deze niet anders opgesteld kunnen worden in een contract, ook al zou dat wel mooi zijn natuurlijk.
Zoals aangetoond schrijft de wet voor dat er binnen de proeftijd alleen een mondelinge opzegging nodig is en dat is in dit geval gebeurd.

Misschien sta jij boven de wet gerland maar ik zie je nergens aantonen dat je gelijk hebt. Je kunt wel meer zeggen, maar dat betekend niet dat je gelijk hebt. Als je gelijk hebt, laat maar eens iets zien waar dat staat?
Opzegging tijdens de proeftijd kan doorgaans op ieder moment plaatsvinden. Dan wordt de arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld meteen (op de minuut) beëindigd, waarvoor een mondelinge verklaring voldoende kan zijn (art 7:676 BW). Ook wanneer de arbeidsovereenkomst nog niet is begonnen (de werknemer nog geen werk heeft verricht) kan de arbeidsovereenkomst opgezegd worden. Voor alle zekerheid wordt een opzegging met een aangetekende brief bevestigd.
gerland schreef: Bovendien zal op basis van de informatie die TS verstrekt geconcludeerd moeten worden dat de mondelinge mededeling dat het contract niet verlengd zal worden na de proefperiode niet gedaan is door de werkgever, maar door de inlener, hetgeen de conclusie rechtvaardigt dat met "contract" hier bedoeld wordt "contract tussen werkgever van TS en inlener" en met "proefperiode" de proefperiode bij de inlener.
Inderdaad. Daar ga je de mist al in. Je neemt een aantal punten uit het verhaal en trekt conclusies terwijl deze punten in werkelijkheid wel eens anders kunnen liggen. Wat jij hierboven schrijft zie ik nergens terug. Dat geef je zelf ook al aan door de woorden "conclusie rechtvaardigen" te gebruiken. Op basis van jou kennis en de verstrekte informatie trek je je eigen conclusie.

Gesloten