LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet uitbetaald gekregen van werkgever

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
kvdh98

Niet uitbetaald gekregen van werkgever

Ongelezen bericht door kvdh98 »

Hoi,

Ik ben een student van 18 jaar en heb afelopen zomervakantie ong. 2-3 dagen in de week gewerkt bij een eenmanszaak (1 eigenaar + ongeveer 5 man personeel dat voornamelijk uit stagiaires bestaat en 2 vaste werknemers).

Met mijn ex-baas telefonisch contact gehad en telefonisch afspraken gemaakt. Zo hebben we afgesproken dat ik 1 dag zou 'proefdraaien'. Na die dag kon ik meer dagen komen. Ik moest steeds alles aan hem vragen omdat hij alles vergeet en elke keer zegt 'ja dat komt nog wel jongen, komt goed'. Uiteindelijk na 3 keer bellen hebben we telefonisch afgesproken wat mijn uurloon zou zijn en wanneer ik uitbetaald zou worden (hij zei als ik in juli werk dan wordt dit rond 21 augustus verwerkt en heb je dit rond 25 augustus op je bankrekening staan). Echter heeft hij mij nooit gevraagd om mijn IBAN of andere persoonsgegevens. Ik vroeg na een paar dagen te hebben gewerkt of hij een contract had voor mij, hier had hij een opzetje van maar moesten we nog ff een andere keer regelen vertelde hij. Na mijn periode werken was het nog steeds niet gekomen van het ondertekenen van het contract en hebben we alleen telefonisch afspraken gemaakt (d.m.v. een app op mijn telefoon zijn al deze telefoongesprekken met hem opgenomen, alles over het uurloon etc. staat dus opgeslagen).

Waar ik al bang voor was had ik rond 25 augustus nog steeds niets op mijn bankrekening staan.. Hij zei half augustus dat ik mijn IBAN moest mailen, dit heb ik gedaan. Ongeveer 1 september heb ik hem weer een bericht gestuurd wanneer ik uit zou worden betaald en nog steeds niets ontvangen heb. Hier antwoordde hij op dat hij nog geen uitbetalingsgegevens had doorgekregen van mij (terwijl ik duidelijk een mail had gestuurd met mijn IBAN). Hij zei dat hij voor mij een account zou aanmaken waarop ik voortaan mijn uren zou kunnen bijhouden (ik moest blijkbaar in de periode dat ik werkte mijn uren bijhouden op een bepaald account, dit is mij eerder nooit verteld). Nu tot de dag van vandaag heb ik nog steeds niets ontvangen..

Ik heb hem vandaag weer een bericht gestuurd en paar dagen terug een mail gestuurd met daarin in een excel sheet alle uren + reiskosten die mij betaald moeten worden. Op beiden heb ik geen reacties, maar hij leest het wel..

Wat voor stappen moet en kan ik nu ondernemen? Ik heb namelijk geen contract, maar hij zou me wel wit uitbetalen? Ik heb alleen alle telefoongesprekken als bewijs met de afspraken met hem opgeslagen.

Uw Jurist
Contacteer:

Re: Niet uitbetaald gekregen van werkgever

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Tja, u had dit natuurlijk niet moeten laten gebeuren. Maar dat is achteraf.

U kunt werkgever een aangetekende brief (laten) sturen over het achterstallige brutoloon / vakantiegeld / reiskosten e.d. (en de brief tevens per mail sturen). Hieronder staat een voorbeeld.
Daarin zegt u ook de wettelijke verhoging aan die ingaat vanaf de vijfde dag dat te laat betaald is. Deze kan oplopen van 5 naar 50% (hoe dat berekend wordt kunt u opzoeken in wetsartikel 7:625 van het Burgerlijk Wetboek), u hoeft echter het bedrag nog niet te noemen) en daarnaast de wettelijke rente.
Als een brief nog niet helpt, is een loonvorderingsprocedure in kort geding nodig. Ik raad aan om deze weg alleen in te slaan na overleg met een arbeidsrechtjurist.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Geachte heer/mevrouw …...,

U heeft onterecht een deel van mijn loon niet uitbetaald.

Ik sommeer u dan ook over te gaan tot directe betaling van:
- al het achterstallig salaris inclusief vakantiegeld (onder verstrekking van loonstroken). Noem zoveel mogelijk details, dus periode, bruto bedragen, aantal verlofuren enz.

Verder maak ik aanspraak op de wettelijke verhoging ex artikel 7:625 BW over alle gevorderde loonbedragen, deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag 5 procent per dag en voor elke volgende werkdag 1 procent, met een maximum van 50% van het verschuldigde bedrag).
De wettelijke verhoging kan oplopen tot 50%.

Tevens zeg ik u hierbij de wettelijke rente aan over de som van voornoemde bedragen tot aan de dag van volledige voldoening.

Bij gebreke van betaling van bovenstaande binnen 5 werkdagen na heden moet ik u helaas zonder nadere aankondiging in rechte betrekken middels een in kort geding in te stellen loonvordering, waarvan de kosten voor uw rekening zullen komen.

Om er zeker van te zijn dat deze brief u bereikt zend ik u deze brief per aangetekende post én per gewone post, alsmede per email.

Onder voorbehoud van alle rechten en weren.

Met vriendelijke groet,

k2p

Re: Niet uitbetaald gekregen van werkgever

Ongelezen bericht door k2p »

Op zich hoeft een arbeidsovereenkomst niet schriftelijk. Het is alleen makkelijker in bewijsvoering. Je zegt eea gemaild te hebben en antwoord te hebben gekregen. Is het antwoord ook per mail geweest? In dat geval heb je alsnog schriftelijk bewijs dat je er hebt gewerkt. En je hebt je opnames. Ik snap dan ook niet precies wat Monique bedoelt met dat je het niet moest laten gebeuren.

Dat je het gesprek ook mbt uurloon hebt opgenomen is mooi! Daar ben je dan ook over uit.

Wat betreft gewerkte uren zou je iets van een eigen administratie moeten hebben. Je heb het zelf al over een Excelbestand. Mooi. Wellicht nog te onderbouwen met bijvoorbeeld andere bewijzen voor het geval hij dit betwist. (Getuigen? Heb je in de pauzes daar in de buurt vaak je lunch gepind? Heb je ov-bewijzen?)

Volg wel op wat Monique verder zegt... Stuur een aangetekende brief. En uuh "Proefdraaien"? Laat hem daar ook maar voor "Proefbetalen", als je die dag gewoon productief hebt gewerkt voor hem.

Gesloten