LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag binnen proeftijd genomen werkgever betaald niet.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Dimidanger

Ontslag binnen proeftijd genomen werkgever betaald niet.

Ongelezen bericht door Dimidanger »

Hoi,
ik heb een vraag of onduidelijkheid en misschien zijn hier experts die mij kunnen verder helpen.
Afgelopen maand heb ik een restaurant een functie in de service begonnen, heb er naar 2 weken werken een contract getekend waarin de proeftijd op 2 maanden is gedefinieerd en waarin staat dat zowel werknemer als ook werkgever het contract tijdens deze proeftijd iedere dag kan beëindigen.
Nu was het zo dat ik er heel ontevreden was en uit meerdere redenen wilde stoppen, onder andere wilde de baas dat hij mij een grote som salaris betaald (diegene die in het contract staat) en hij mij wel minder per uur betaald en ik de differentie moet pinnen en contant aan hem geven, wat in dit restaurant blijkbaar vaker gebeurd..
Ik heb dus een week geleden, naar een maand werk, ontslag genomen, via email en via post. Nu reageert hij niet op mijn verzoek mij mijn salaris voor deze ene maand uit te betalen. Ik zou het zelfs ok vinden als hij mij dat bedrag dat wij inofficieel hadden afgesproken zou betalen, vooral omdat duidelijk minder uren heb gewerkt dan in het contract als minimum staat.
Mijn vraag is nu, wat kan ik doen als hij verder niet wil betalen? Het gaat maar om een klein bedrag, rond de 200€, maar voor mij als student is het wel nog geld. Het is gewoon een te klein bedrag om een advocaat in te schakelen vanwege de hoge kosten ervoor.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Ps.: ik ben Duits en maak zeker nog taalfouten, sorry ervoor ;)

langste adem

Re: Ontslag binnen proeftijd genomen werkgever betaald niet.

Ongelezen bericht door langste adem »

Het klinkt niet helemaal koosjer.
Dus je krijgt "op papier" een hoger salaris dan is afgesproken, en het verschil moet je cash terugbetalen ?
Dat lijken wel witwaspraktijken van de werkgever. Bovendien wordt jij hierdoor benadeeld, want je moet wel belasting betalen over het hoge salaris, en je loopt het risico om toeslagen mis te lopen omdat je salaris te hoog is.
Ik weet niet precies hoe je contract er uitziet, en of je onder de Nederlandse wetgeving valt of onder de Duitse. Maar in Nederland kun je alleen een proeftijd hebben van 2 maanden als je in vaste dienst bent, en tegenwoordig krijg je niet zo snel een vaste baan meer. Zeker niet als je student bent. Het is niet onmogelijk maar het klinkt wel allemaal verdacht.
Ik denk dus dat je de juiste beslissing hebt genomen door je baan daar op te zeggen.

Feit blijft wel dat de gewerkte uren gewoon uitbetaald moeten worden. Dat je eventueel bereid bent om genoegen te nemen met het lagere loon (omdat je dat mondeling afgesproken hebt) kan wel zo zijn, maar wacht nog even af.
Weigert de werkgever jou helemaal uit te betalen zou ik toch een advocaat in de arm nemen, want dit ga je geheid winnen. En mocht het zover komen, neem dan alleen genoegen met het salaris wat contractueel schriftelijk is vastgelegd. En vergeet ook niet je 8% vakantiegeld over die ene maand.
Aangezien je student bent kom je waarschijnlijk wel in aanmerking voor een pro-deo advocaat.

Dimidanger

Ongelezen bericht door Dimidanger »

Bedankt voor het antwoord!
Het was inderdaad de bedoeling dat hij mij op papier bijna 10€ per uur moet betalen en ik meer dan 50 uur als werkuren per maand in het contract vast had staan. De afspraak die hij wilde maken was dan dat ik een duidelijk lager uurloon zou krijgen en dan als ik bijvoorbeeld 20 uur in de maand zou gewerkt hebben dan moet ik hem dat wat hij mij overmaakt min het mondeling afgesproken salaris in cash betalen. In eerste instantie heb ik tegen hem gezegd dat ik dit ook zou doen, omdat ik toen niet helemaal besefte wat hij van mij vroeg. Dus heb ik besloten om ontslag te nemen omdat ook andere dingen heel raar zijn geweest, bijvoorbeeld was er een soort lijst met regels voor medewerkers dat jij alles moet doen wat de baas wil en discussiëren verboden is.
langste adem schreef: in Nederland kun je alleen een proeftijd hebben van 2 maanden als je in vaste dienst bent,
Betekend dat, dat ik geen recht had om ontslag te nemen? Was een aantal dagen langer dan een maand in dienst. Ben trouwens in Nederland werkzaam geweest en betaal ook hier belasting en ben hier verzekert, dus valt het vrij zeker onder de Nederlands wetgeving.

Ik ga even nog afwachten en mijn salaris nog schriftelijk vorderen. Zou er verder niets gebeuren dan vraag ik hier nog een keer om advies of ga jou tip volgen en een pro-deo advocaat opzoeken.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Er vanuitgaande dat het een tijdelijk contract betreft (dat weet ik niet), is de maximum proeftijd 1 maand. De bepaling in jouw contract is in dat geval onrechtmatig. Officieel zou je na die 1 maand niet meer kunnen opzeggen totdat je je contract hebt uitgediend, of als je de baan voortijdig opzegt "met wederzijds goedvinden". Dus in goed overleg met je baas. (Om heel eerlijk te zijn vind ik het ook niet echt netjes om je baan per email en post op te zeggen zonder dat je dat ook persoonlijk tegen je werkgever/leidinggevende zegt)
Maar ik zou me er niet te druk over maken, je staat erg sterk in deze zaak, en ik kan me niet voorstellen dat de ex-werkgever (of de rechter desnoods) daar een punt van maakt.
Het gaat erom dat je betaald wordt voor de uren die je gewerkt hebt. Ook al ben je binnen de proeftijd het werk na 1 uur al zat, moet dat ene uurtje gewoon uitbetaald worden.

Het kan overigens best zo zijn dat je je centjes wel krijgt, maar dan pas tegen het einde van de maand als de salarissen worden uitbetaald. Je geeft immers aan dat je pas een week geleden je ontslag hebt ingediend. Waarom bel je niet even met de ex-werkgever ? Dan kom je meer te weten over het hoe en wat, en welke je stappen je dan eventueel nog moet nemen. Maar wellicht is het helemaal niet nodig.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dit zaakje stinkt aan alle kanten. Dit riekt gewoon naar illegale praktijken.

Gesloten