LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontslag na 2 jaar ziekte
Ontslag na 2 jaar ziekte
ik ben ruim 21 jaar fulltime in dienst van mijn werkgever. Wegens artrose (chronisch pijnklachten) ben ik niet meer in staat mijn functie uit te voeren.
Mijn werkgever zegt geen passend of vervangende werkzaamheden voor mij te hebben, dus ben ik inmiddels bezig met re-integratie bij ander bedrijf. Echter is dit op basis van vrijwilligheid en een eventuele aanstelling bij dit bedrijf zit er voor mij niet in. Het gehele re-integratie proces verloopt erg moeizaam, omdat ik hierbij ook veel stress ervaar, die mijn chronische pijnklachten lijken te verergeren.
Hoewel ik graag wil, lukt het mij lichamelijk ook niet om welke vorm van werk ook uit te voeren, alles is te belastend. Dit alles is zo frustrerend voor mij, waardoor ik geestelijk aardig vast loop, en ik voel mij hierbij erg onder druk staan.
Nu heeft mijn werkgever in een gesprek al aan gegeven dat na 2 jaar ziekte de loon door betaling stopt. Ongeacht of ik nu wel of geen vervangend werk heb gevonden.
Mijn vraag luidt :Stel dat UWV mij een wia/wga uitkering weigert op basis van verdiencapiciteit, en mijn werkgever mijn ontslag aanvraagt bij het zelfde UWV, MOET IK DAN ALSNOG PROTEST AANTEKENEN TEGEN DIT ONTSLAG
Als ik niet protesteer kan mij dan ook verwijtbaarheid verweten worden. Terugkeer lijkt gezien de gehele voorgeschiedenis die ik inmiddels door gemaakt heb bijna onmogelijk. Voor mij staat ook vast dat de werkgever deze weg bewandeld om van zijn personeel af te komen. Hoewel ik dat niet hard kan maken.
Graag advies
Mijn werkgever zegt geen passend of vervangende werkzaamheden voor mij te hebben, dus ben ik inmiddels bezig met re-integratie bij ander bedrijf. Echter is dit op basis van vrijwilligheid en een eventuele aanstelling bij dit bedrijf zit er voor mij niet in. Het gehele re-integratie proces verloopt erg moeizaam, omdat ik hierbij ook veel stress ervaar, die mijn chronische pijnklachten lijken te verergeren.
Hoewel ik graag wil, lukt het mij lichamelijk ook niet om welke vorm van werk ook uit te voeren, alles is te belastend. Dit alles is zo frustrerend voor mij, waardoor ik geestelijk aardig vast loop, en ik voel mij hierbij erg onder druk staan.
Nu heeft mijn werkgever in een gesprek al aan gegeven dat na 2 jaar ziekte de loon door betaling stopt. Ongeacht of ik nu wel of geen vervangend werk heb gevonden.
Mijn vraag luidt :Stel dat UWV mij een wia/wga uitkering weigert op basis van verdiencapiciteit, en mijn werkgever mijn ontslag aanvraagt bij het zelfde UWV, MOET IK DAN ALSNOG PROTEST AANTEKENEN TEGEN DIT ONTSLAG
Als ik niet protesteer kan mij dan ook verwijtbaarheid verweten worden. Terugkeer lijkt gezien de gehele voorgeschiedenis die ik inmiddels door gemaakt heb bijna onmogelijk. Voor mij staat ook vast dat de werkgever deze weg bewandeld om van zijn personeel af te komen. Hoewel ik dat niet hard kan maken.
Graag advies
Re: Ontslag na 2 jaar ziekte
Die regel is 1 of 2 jaar geleden afgeschaft. Voor een WW-uitkering is protest dus niet meer nodig.vogels schreef:Als ik niet protesteer kan mij dan ook verwijtbaarheid verweten worden.
Dit geld inderdaad voor de werkgever, maar kan nergens vinden waaruit blijkt dat het ook voor de werknemer geld.
-
Zover ik weet, en ben zelf pas na 23 jaar bij een bedrijf weg, moet je altijd tegen in beroep gaan.
Laat het bedrijf maar aangeven dat je niet meer bruikbaar bent, en onderbouwen, en de rechter beslissen.
Hoe dan ook als je stopt met werken en geen ontslag papieren hebt word het moeilijk ook bij het uwv.
veel geluk
Laat het bedrijf maar aangeven dat je niet meer bruikbaar bent, en onderbouwen, en de rechter beslissen.
Hoe dan ook als je stopt met werken en geen ontslag papieren hebt word het moeilijk ook bij het uwv.
veel geluk
Scuppy, ben je al officieel gekeurd door een Arbo arts en indien zo voor hoeveel % ben je afgekeurd, want tegenwoordig moet je voor 100% zijn afgekeurd voordat je geen sollicitatie en reintegratie plicht meer hebt.
Arbo-arts heeft mij ongeschikt verklaard voor dit werk wat ik deed, maar de mogelijkheid open gelaten voor passend werk. Van het voorjaar volgt er een wia aanvraag. Dus nog niks van een keuring gehad.
Voor de WW-uitkering maakt het inderdaad niet uit, zolang het ontslag op initiatief van de werkgever is gebeurd, hoef je niet te protesteren. Je werkgever is echter wel verplicht om zich voldoende in te spannen om een andere functie/aangepast werk te vinden. Wanneer hij dit niet heeft gedaan, kan het wellicht verstandig zijn om toch protest aan te tekenen. Voor meer informatie hierover kan het beste advies van een advocaat worden ingewonnen.
-
Ik denk dat je dit het beste bij het CWI kunt navragen hoe het zit. Zij zijn degenen die alle kennis in huis hebben.Mijn vraag luidt :Stel dat UWV mij een wia/wga uitkering weigert op basis van verdiencapiciteit, en mijn werkgever mijn ontslag aanvraagt bij het zelfde UWV, MOET IK DAN ALSNOG PROTEST AANTEKENEN TEGEN DIT ONTSLAG
-
hoi
deze regel is idd afgeschaft maar ik zeg altijd voor de zekerheid gewoon doen.
gewoon een brief opstellen naar je baas,dat je het er niet mee eens bent bla bla en dat je vind of ?er genoeg gedaan is om hem aan het werk te houden in ander werk.....laten blijken dat je het dus oneens bent.aangetekend opsturen en je bent van de vraag af,je weet nooit,ik weet zeker dat hij is afgeschaft!
maar toch ben ik altijd van het zekere voor het onzekere....gewoon doen en alles copie enz bewaren aanteken bewijs...
ik heb het ook allemaal nog van 12 jaar terug
deze regel is idd afgeschaft maar ik zeg altijd voor de zekerheid gewoon doen.
gewoon een brief opstellen naar je baas,dat je het er niet mee eens bent bla bla en dat je vind of ?er genoeg gedaan is om hem aan het werk te houden in ander werk.....laten blijken dat je het dus oneens bent.aangetekend opsturen en je bent van de vraag af,je weet nooit,ik weet zeker dat hij is afgeschaft!
maar toch ben ik altijd van het zekere voor het onzekere....gewoon doen en alles copie enz bewaren aanteken bewijs...
ik heb het ook allemaal nog van 12 jaar terug