LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ontslag vanwege sluiten bedrijf

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
daika
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 jun 2005 20:15

ontslag vanwege sluiten bedrijf

Ongelezen bericht door daika »

Hoi allemaal,
gisteren heeft mijn man gehoord dat het bedrijf waar hij werkt gaat sluiten per half Februari 2009.
In 1ste instantie was onze reactie :hij gaat zo snel mogelijk op zoek naar een andere baan maar volgens iemand in dat bedrijf is het het beste om te wachten tot de datum waarop het bedrijf werkelijk sluit, je zou nl anders je recht op je ontslagpremie kwijt raken, hij werkt er bijna 9 jaar
Maar een ander zei weer : als je niet sollicteert vanaf het moment dat je weet dat je ontslagen gaat worden, wordt je gekort op je eventuele ww-uitkering,
wie weet hier wt nu het juiste is ??
alvast hartelijk dan voor jullie aandacht,
groetjes van Karin.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: ontslag vanwege sluiten bedrijf

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Over ontslagpremie kan ik weinig zeggen, maar niet solliciteren terwijl je in redelijkheid ontslag kan verwachten zal je inderdaad bij toekenning van je WW zwaar worden aangerekend. Daarbij duurt het meestal wel een tijdje voor je daadwerkelijk aan de slag kan (bij mij zitten er als ik word aangenomen tussen eerste sollicitatie en eerste werkdag gemiddeld 4 maanden). Al krijgt hij misschien veel geld mee, het zal snel opzijn als je geen WW dus geen inkomen meer hebt.

Verder is het veel prettiger te solliciteren terwijl hij nog een baan heeft, dan wanneer hij vanuit werkloosheid solliciteert. Hoe langer het duurt, hoe wanhopiger hij wordt, hoe slechter je presentatie is en hoe kleiner de kans dat hij wordt aangenomen in een nieuwe baan.

Bovendien, wil hij wel een paar maanden thuiszitten? Niet werken klinkt aantrekkelijker dan het is, en na twee, drie weken ga je je al snel vervelen. Ik zou er zelf knap chagrijnig van worden.

Bovendien wordt ook de onderhandelingspositie van je man slechter naarmate hij langer wacht. Als hij nu tijdig solliciteert heb je wellicht nog wat te kiezen, bijvoorbeeld qua reisafstand, oplieidingsniveau, salaris, carrièremogelijkheden, omgeving, werktijden en collega’s. Als je eenmaal werkloos bent zal je veel minder te kiezen hebben. De kans is dan groter dat je dan in een baan terechtkomt die je niet bevalt.

Kortom, ik zou toch maar vast solliciteren als ik hem was. Die premie weegt daar niet tegenop.

daika
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 jun 2005 20:15

Re: ontslag vanwege sluiten bedrijf

Ongelezen bericht door daika »

hoi,
tsja, Jan is idd wel van plan om meteen te gaan solliciteren, we zitten alleen nog ff met de vraag, wat gebeurt er dan als je proeftijd voorbij is en je wordt niet aangenomen bij je nieuwe baan ?
Ze zeggen dat je dan zelf ontslag hebt genomen. We hebben nu alleen mondeling gehoord dat het bedrijf stopt per half Februari. Misschien is het beter om eerst de ontslagbrief af te wachten ?Had al gekeken of ik het UWV of het CWI kan mailen om deze vraag te stellen, maar helaas die kan je alleen maar bellen.
Groetjes van Karin.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: ontslag vanwege sluiten bedrijf

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Hoi Karin,

Wellicht kan je andere (schriftelijke) bewijzen verzamelen waaruit blijkt dat je man zijn baan waarschijnlijk zal kwijtraken. Normaal gesproken wordt het je inderdaad aangerekend als je in je proeftijd wordt ontslagen terwijl je een baan met een vast contract opzegde, maar dit zijn bijzondere omstandigheden.

Verder moet je je ook rekenschap geven dat ook bazen en directeuren meestal redelijke mensen zijn zoals jij en ik. Een proeftijd is vervelend, maar meestal krijg je echt wel een waarschuwing voor je er zomaar uitvliegt, en zal je niet ontslagen worden als je gewoon je werk goed probeert te doen zoals altijd. Bedenk dat het ook vervelend is voor een bedrijf om iemand in proeftijd te ontslaan, want dan moeten ze wéér iemand anders zoeken en hebben ze een of twee maanden salaris voor niks betaald.

In het land waar ik woon duurt de proeftijd zes maanden en ik ben daar nu zonder probleem doorheen, en heb nooit gehoord over iemand die zomaar is ontslagen.

In ieder geval veel sterkte en succes!

Gesloten