LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag vragen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Willy-NL

Ontslag vragen

Ongelezen bericht door Willy-NL »

Hallo,

Mijn baas wil mij ontslaan wegens economische redenen. Dit kan ze doen op twee manieren. Namelijk via het UWV of via wederzijds goedkeuren. In het eerste geval lig ik eruit in augustus/september. In het tweede geval in oktober en dan nog een bedrag wat ik mee krijg. Het laatste klinkt aanlokkelijk maar is dit ook zo?

Mijn vragen zijn dan ook als volgt als in ik ga op wederzijds goedkeuren:

Heb ik recht op een uitkering?

Als het toch weer aantrekt in oktober is het dan geen verwijtbaar ontslag omdat ik al in mei getekend heb?

Er zijn ook nog inval contracten denk op basis van 0 uur per week, mogen deze nog verlengt worden?

Wederzijds opzeggen klinkt goed maar twijfel heel erg want ben bang dat ik geen uitkering krijg.

Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt.

tenormin

Re: Ontslag vragen

Ongelezen bericht door tenormin »

Verkeerd gelezen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door tenormin op 11 mei 2014 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Willy-NL

tenormin schreef:Laat je dan maar ontslaan; in tweede geval krijg je, m.i. geen uitkering. Dus laat zij het maar aanvragen bij het UWV.
Hallo,

Waar bezeer je het op dat ik dan geen uitkering krijg?

Alvast bedankt.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Oeps Willy-NL, had je bericht niet correct gelezen dus vergeet wat ik schreef. Jij krijgt, ook bij wederzijds goedvinden wel een uitkering. Het beste kan je morgen even bellen, of, indien mogelijk, langsgaan bij http://www.juridischloket.nl Daar krijg je gratis advies over welke wegen te bewandelen en kan je de voorwaarden vertellen die je baas je heeft voorgesteld. Op de site kan je zoeken naar een dicht bij zijnde bureau voor jou of, zoals gezegd: even bellen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tweede optie is in het algemeen de beste. Houd je gewoon recht op ww.
Let er wel op dat de ontslagvergoeding niet te laag is. Zoek maar even op kantonrechtersformule.
Zeker als het ontslag niet aan jou te wijten is, moet die vergoeding een stuk hoger liggen dan de neutrale vergoeding.

Ik weet niet hoe lang je bij deze werkgever hebt gewerkt, maar als je meer dan een paar jaar hebt gewerkt, dan is het vaak wel slim om een arbeidsrechtadvocaat te vragen. In elk geval niet zomaar iets tekenen, wat ze je ook te tekenen geven!

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Willy-NL schreef:Hallo,

Mijn baas wil mij ontslaan wegens economische redenen. Dit kan ze doen op twee manieren. Namelijk via het UWV of via wederzijds goedkeuren. In het eerste geval lig ik eruit in augustus/september. In het tweede geval in oktober en dan nog een bedrag wat ik mee krijg. Het laatste klinkt aanlokkelijk maar is dit ook zo?

Mijn vragen zijn dan ook als volgt als in ik ga op wederzijds goedkeuren:

Heb ik recht op een uitkering?

Als het toch weer aantrekt in oktober is het dan geen verwijtbaar ontslag omdat ik al in mei getekend heb?

Er zijn ook nog inval contracten denk op basis van 0 uur per week, mogen deze nog verlengt worden?

Wederzijds opzeggen klinkt goed maar twijfel heel erg want ben bang dat ik geen uitkering krijg.

Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt.
Je moet een vaststellingsovereenkomst laten opstellen. Hierin moet staan dat ontslag op initiatief van werkgever plaats vindt. Dat werknemer eervol wordt ontslagen en geen enkele blaam treft bij het tot stand komen van het ontslag. Tevens moet er in staan dat werkgever een eventueel concurrentiebeding nietig verklaart.

Willy-NL

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Erg zinvol. Er is een concept verklaring opgesteld waar in staat dat het om economische reden is en dat met wederzijds goedkeuring is. Concept staat op UWV site.

Alvast bedankt

Gesloten