LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opleidingskosten terugbetalen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
stm3

opleidingskosten terugbetalen

Ongelezen bericht door stm3 »

Ik heb een vraag en hoop dat iemand kan goed advies geven.
Het gaat om opleidingskosten terugbetaling.

Ik had een bepaalde tijd contract met de einddatum 1 maart 2012.

Van 1 maart ben ik bij een andere werkgever werken begonnen (ik heb niet mijn contract opgezegd, contract is gewoon verlopen).

Ex werkgever vroeg mij om opleiding kosten terug te betalen.

Deze zijn artikelen van mijn contract :
Artikel Opleiding & Training
Indien door toedoen van de medewerker het dienstverband wordt beëindigd, gedurende de opleiding of binnen drie jaar na de officiële datum van beëindiging van de opleiding (al dan niet met diploma of getuigschrift), dan heeft werkgever het recht (een deel van) de opleidingskosten op medewerker te verhalen, met inachtneming van de volgende bepalingen, tenzij in het arbeidscontract voor een bepaalde opleiding of training een andere afspraak is gemaakt:
· Bij beëindiging van het dienstverband gedurende de opleiding, de volledige tot op dat moment gemaakte opleidingskosten alsmede de met het volgen van de opleiding verband houdende kosten.
· Bij beëindiging van het dienstverband binnen drie jaar na de officiële beëindiging van de opleiding, de volledige opleidingskosten alsmede de met het volgen van de opleiding verband houdende kosten, minus 1/36 van de opleidingskosten, voor elke maand dat medewerker na de officiële beëindigingdatum in dienst is geweest.

Artikel Beëindiging
Bij beëindiging behoudt werknemer en de werkgever twee maanden opzegtermijn in acht. De beëindiging moet schriftelijk worden aangevraagd voor het einde van de voorgaande maand en wordt eerst bij schriftelijke bevestiging goedgekeurd.

Moet ik mijn opleidingskosten betalen of niet ?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door stm3 op 08 apr 2012 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: opleidingskosten terugbetalen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

stm3

Zoals ik het lees, moet je de studiekosten gewoon (ten dele?) terug betalen. Er is immers geen andere afspraak gemaakt.

Maxiem.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Moet ik mijn opleidingskosten betalen of niet ?
Ja, je bent bij tekenen van het contract akkoord gegaan met de opleidingsvoorwaardenen daarmee samenhangede boete's bij vroegtijdig vertrek.
De oude werkgever heeft in je geinvesteerd zonder veel vruchten ervan te plukken.
Je gaat weg uit eigen beweging er werd ook bij de huidige werkgever een contract aangeboden.
Je had het dus moeten weten,en het had handig geweest om met deze wetenschap bij de nieuwe werkgever dit aan te kaarten.Vaak zijn de nieuwe werkgevers wel bereid om indien de opleiding voor hun ook nuttig is de kosten te dragen.
Spreek uit ervaring.

gr Henk

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het ligt iets genuanceerder,

De hoge raad heeft zich in 1983 en 1987 uitgesproken over het studiekostenbeding :
Voorwaarden
De Hoge Raad heeft hierover geoordeeld dat het systeem van de wet zich “niet zonder meer” tegen een financiële regeling tussen werkgever en werknemer verzet, mits het gaat om een regeling die:
1.de tijdspanne vaststelt gedurende welke de werkgever geacht wordt baat te hebben van de door de werknemer tijdens diens studie verworven kennis en vaardigheden;
2.bepaalt dat de werknemer, indien de dienstbetrekking tijdens of onmiddellijk na afloop van de studieperiode eindigt, de studiekosten over die periode aan de werkgever zal moeten terugbetalen; en
3.deze terugbetalingsverplichting vermindert naar evenredigheid van het voortduren van de dienstbetrekking gedurende de onder 1 bedoelde tijdspanne.

Drie andere eisen
Daarnaast heeft de Hoge Raad in dit arrest nog een drietal nadere eisen gesteld. Ten eerste mag er geen strijd bestaan tussen het studiekostenbeding en (bijzondere) wettelijke bepalingen zoals de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WMM). Ten tweede moet de voor de werknemer ernstige consequenties van de verplichting tot terugbetaling duidelijk aan hem zijn uiteengezet vóór het tot stand komen van de regeling. Ten derde kunnen de redelijkheid en billijkheid onder omstandigheden met zich meebrengen dat de werkgever geen studiekosten kan terugvorderen indien hij zelf het initiatief tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst heeft genomen.

Aanvullende bepaling studiekostenbeding
In het arrest Muller Zeesleepdienst/Van Opzeeland II heeft de Hoge Raad daarnaast nog aanvullend bepaald dat indien het studiekostenbeding aan de door haar in het arrest uit 1983 geformuleerde kenmerken en nadere eisen voldoet, de werkgever onder bepaalde omstandigheden toch nog in strijd met de redelijkheid en billijkheid kan handelen door de werknemer aan de terugbetalingsverplichting van de studiekosten te houden.

Tip
Bij het opstellen van een studiekostenbeding moeten aan voornoemde drie kenmerken en drie nadere eisen zijn voldaan. Het is daarbij raadzaam per opleiding een op maat gesneden studiekostenbeding overeen te komen.
Aangezien het hier een algemene bepaling betreft uit het contract lijkt me dat er toch mogelijkheden zijn om dit aan te vechten.
Reken ook eens uit of je door deze terugbetaling niet alsnog onder het minimumloon uitkomt

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

@ stm3:
Hier staat het:
Bij beëindiging van het dienstverband binnen drie jaar na de officiële beëindiging van de opleiding, de volledige opleidingskosten alsmede de met het volgen van de opleiding verband houdende kosten, minus 1/36 van de opleidingskosten, voor elke maand dat medewerker na de officiële beëindigingdatum in dienst is geweest.
Wat de reden van beëindiging van het dienstverband is, doet blijkbaar niet ter zake. Het advies van Henk51 vindt ik eigenlijk een hele goede, om het met de nieuwe werkgever te bespreken, hoewel dat beter was geweest als het bij de sollicitatieprocedure was gebeurd. Misschien dat hier nog een oplossing ligt.

Maar ook het advies van Leo, dat je door het terugbetalen gemiddeld niet onder het minimum gedurende de tijd van het contract mag komen, is een hele goede.

Heeft je oude werkgever je eigenlijk een nieuw contract aangeboden, of niet?

stm3

witte angora schreef:@ stm3:
Hier staat het:
Bij beëindiging van het dienstverband binnen drie jaar na de officiële beëindiging van de opleiding, de volledige opleidingskosten alsmede de met het volgen van de opleiding verband houdende kosten, minus 1/36 van de opleidingskosten, voor elke maand dat medewerker na de officiële beëindigingdatum in dienst is geweest.
Wat de reden van beëindiging van het dienstverband is, doet blijkbaar niet ter zake. Het advies van Henk51 vindt ik eigenlijk een hele goede, om het met de nieuwe werkgever te bespreken, hoewel dat beter was geweest als het bij de sollicitatieprocedure was gebeurd. Misschien dat hier nog een oplossing ligt.

Maar ook het advies van Leo, dat je door het terugbetalen gemiddeld niet onder het minimum gedurende de tijd van het contract mag komen, is een hele goede.

Heeft je oude werkgever je eigenlijk een nieuw contract aangeboden, of niet?
Ik kreeg een nieuwe aanbod maar dat was slecht aanbod.

Verder, vraag ik me af, is nieuwe contract (vervolgcontract) een nieuw dienstverband of niet.

Leo The Emperor

Let even op deze voorwaarde van de hoge raad.
Ten tweede moet de voor de werknemer ernstige consequenties van de verplichting tot terugbetaling duidelijk aan hem zijn uiteengezet vóór het tot stand komen van de regeling.
Een standaard bepaling in het arbeidscontract is hierbij onvoldoende. Je dient uitdrukkelijk erop gewezen te zijn dat je de studiekosten dient terug te betalen als je vroegtijdig het bedrijf verlaat. ( voor welke reden dan ook)

(vandaar dat vaak een extra en persoonlijke studieovereenkomst wordt opgesteld, die je dient te ondertekenen)

stm3

Leo The Emperor schreef:Let even op deze voorwaarde van de hoge raad.
Ten tweede moet de voor de werknemer ernstige consequenties van de verplichting tot terugbetaling duidelijk aan hem zijn uiteengezet vóór het tot stand komen van de regeling.
Een standaard bepaling in het arbeidscontract is hierbij onvoldoende. Je dient uitdrukkelijk erop gewezen te zijn dat je de studiekosten dient terug te betalen als je vroegtijdig het bedrijf verlaat. ( voor welke reden dan ook)

(vandaar dat vaak een extra en persoonlijke studieovereenkomst wordt opgesteld, die je dient te ondertekenen)
Ik heb niet studieovereenkomst getekend.

Verder, heb ik nog een vraag.

Wat is "vroegtijdig het bedrijf verlaat" ?

Is dat binnen 3 jaar ?

Leo The Emperor

Is dat binnen 3 jaar ?
Ja

Elke maand eerder dan 3 jaar na de voltooing van je studie dien je 1/36 ste deel van de studiekosten te betalen.
Dus als je na 1 jaar het bedrijf verlaat dien je 2/3 terug te betalen en na 2 jaar 1/3 etc.

Over welk bedrag gaat het eigenlijk en hoe lang heb je totaal bij het bedrijf gewerkt, en waaneer was de studie eigenijk afgerond?

Suzanne 326

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Wat er nou in een contract staat of niet de studiekosten dienen terug betaald te worden. U kunt zicht nu verbeteren bij een nieuwe werkgeven en dit is waarschijnlijk mede dankzij de opleiding die uw oud werkgever heeft betaald. De opleiding heeft u een betere positie op de arbeidsmarkt gegeven en de oude werkgever heeft daar alleen maar de lasten van gehad en niet de lusten, netjes terugbetalen. Het is geven en nemen in het leven, en dus niet alleen maar nemen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

stm3

Leo The Emperor schreef:
Is dat binnen 3 jaar ?
Ja

Elke maand eerder dan 3 jaar na de voltooing van je studie dien je 1/36 ste deel van de studiekosten te betalen.
Dus als je na 1 jaar het bedrijf verlaat dien je 2/3 terug te betalen en na 2 jaar 1/3 etc.

Over welk bedrag gaat het eigenlijk en hoe lang heb je totaal bij het bedrijf gewerkt, en waaneer was de studie eigenijk afgerond?
Ik heb 4 jaar gewerkt en ik heb drie cursussen gevolgd (November 2010, December 2010 en Februari 2011).
Bedrag is iets over 2000 euro.

Miss Tascha

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Heb je de cursussen op eigen verzoek gevolgd, of waren ze verplicht door je (ex-)baas?

stm3

Miss Tascha schreef:Heb je de cursussen op eigen verzoek gevolgd, of waren ze verplicht door je (ex-)baas?
Ik heb de cursussen op verzoek van mijn ex-baas gevolgd (was niet mijn verzoek).

Leo The Emperor

Ik ga evanuit dat jouw oude baas de opleidingskosten in mindering brengt of heeft gebracht op de eindafrekening.

Ik zou ze een brief schrijven waarin je aangeeft dat je je nooit begrepen hebt dat je deze kosten ook na uitdienen van het jaarcontract nog zou moeten terug betalen.

Verwijs daarbij naar de uitspraak van de hoge raad zoals ik heb aangehaald, waarbij in dit soort gevallen voor de werkgever een uitdrukkelijke mededelingsplicht geldt. Een standaardvoorwaarde in het arbeidscontract is daarom onvoldoende.

Stel daarom dat je alsnog de volledige opleidingskosten vergoed wilt zien,

(maak ook eventueel melding dat je bij te late betaling recht hebt op de wettelijke verhoging)

Enfin, als ze daar niet op ingaan moet je beslissen of je een advocaat wilt inschakelen. Jouw zaak is voor het kantongerecht zeker niet kansloos.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 09 apr 2012 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Wat er nou in een contract staat of niet de studiekosten dienen terug betaald te worden.
Lijkt me toch wel handig als bij een overeenkomst beide partijen zich daar aan houden. Wat is nou het hele idee van een contract als later de werkgever zegt: "ach joh, contract maakt niet uit, we doen het toch anders". Als er in het contract zou staan dat er niet betaald hoeft te worden, dan hoeft er niet betaald te worden. Je kunt dan niet zomaar op eerder gemaakte afspraken terugkomen. Zou mooi zijn als een werkgever of werknemer op elk contract zomaar mocht terugkomen dan is geen enkele situatie meer werkbaar.

Isabel

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Indien door toedoen van de medewerker het dienstverband wordt beëindigd, gedurende de opleiding of binnen drie jaar na de officiële datum van beëindiging van de opleiding
Ik zou toch eens juridisch advies inwinnen (juridisch loket?) , TS had een contract voor bepaalde tijd. Als dat verloopt (ondanks dat er een nieuw aanbod lag) is dat volgens mij niet "door toedoen van de mederwerker".

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

stm3

Als je het toch "hogerop" zou zoeken, dan zou je ook kontakt kunnen opnemen met Jurofoon (daar zijn overigens wél kosten aan verbonden).

Sukses, Maxiem.

stm3

Leo The Emperor schreef:Ik ga evanuit dat jouw oude baas de opleidingskosten in mindering brengt of heeft gebracht op de eindafrekening.
Jij hebt gelijk.

Mijn laatste salaris was verminderd (met mijn opleidingskosten).

stm3

bprosman schreef:
Indien door toedoen van de medewerker het dienstverband wordt beëindigd, gedurende de opleiding of binnen drie jaar na de officiële datum van beëindiging van de opleiding
Ik zou toch eens juridisch advies inwinnen (juridisch loket?) , TS had een contract voor bepaalde tijd. Als dat verloopt (ondanks dat er een nieuw aanbod lag) is dat volgens mij niet "door toedoen van de mederwerker".
Dit is het belangrijkste punt.

Als de contract verloopt, is dat dan "door toedoen van de mederwerker" of niet.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Je hebt een nieuw contract aangeboden gekregen. En dat geweigerd. Dat lijkt mij "door toedoen van de medewerker".

Gesloten