LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opzegging contract bepaalde tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
miranda1987

opzegging contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door miranda1987 »

Hallo allemaal,

Ik wil ontslag nemen bij mijn huidige werkgever omdat ik een nieuwe baan aangeboden heb gekregen.

Ik heb een 0 uren contract met een uurgarantie van 900 per kalenderjaar.

In mijn opzeg termijn staat;

Voor de beeindiging van een dienstverband gelden de bepalingen uit de horeca-cao.
De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege door het verstrijken van de tijd waarvoor ze is aangegaan, zonder dat enige opzegging nodig is. Voor de beeindiging van een dienstverband voor onbepaalde tijd gelden de bepalingen van het burgerlijk wetboek. Tussentijdse opzegging bij een contract voor bepaalde tijd is niet mogelijk, tenzij er wederzijdse overeenstemming tussen werkgever en werknemer om het contract tussentijds te beeindigen. Bij geen overeenstemming behoudt de werkgever zich hte recht voor de werknemer schadeloos te stellen voor de resterende periode.

Persoonlijk kom ik niet echt uit dit verhaal. Kan ik nu ontslag nemen of niet? Mijn contract loopt af op 31-10-2011 en ik wil heel graag weg bij dit bedrijf. Ik hoop dat iemand mij zo snel mogelijk hier mee wil helpen.

Met vriendelijke groet,

Miranda

Pindakaaspotje

Re: opzegging contract bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 07 jan 2012 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Je hebt een contract voor bepaalde tijd.
Dat houdt kort gezegd in dat je tot aan einddatum contract niet op kan zeggen. Echter, mochten je werkgever en jij beiden accoord gaan met voortijdige beëindiging dan kun je per direct weg.
Je mag zonder toestemming van je werkgever niet eenzijdig het contract beëindigen.
Je kan niet weg, je werkgever kan zelfs schadevergoeding claimen als je zonder zijn toestemming wegblijft.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

dhc schreef:Je hebt een contract voor bepaalde tijd.
Dat houdt kort gezegd in dat je tot aan einddatum contract niet op kan zeggen. Echter, mochten je werkgever en jij beiden accoord gaan met voortijdige beëindiging dan kun je per direct weg.
Je mag zonder toestemming van je werkgever niet eenzijdig het contract beëindigen.
Je kan niet weg, je werkgever kan zelfs schadevergoeding claimen als je zonder zijn toestemming wegblijft.
Hoe zit het dan als je bijvoorbeeld een half jaar contract hebt kun je dan ook niet weg als je dat zou willen ?

miranda1987

Wat vervelend om dat zo even te lezen, dat ik niet zomaar weg kan. Ik ga het morgen gewoon maar even proberen. Ik ben in ieder gavl niet van plan om zomaar weg te gaan. Ik wil het wel netjes afhandelen.
Mijn werkgever is niet de gemakkelijkste. Ik ga liever niet naar haar toe als het niet nodig is. Er hebben zich in anderhalf jaar tijd al diverse problemen voorgedaan waar ik niet van gediend ben. Ik hoop echt dat ze met mij akkoord gaat. Alvast bedankt voor jullie hulp. ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes Miran

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij geen overeenstemming behoudt de werkgever zich hte recht voor de werknemer schadeloos te stellen voor de resterende periode.
Klopt dit wel wat er staat? Deze zin komt er op neer dat, als de werkgever je ontslaat, hij het recht heeft jou schadeloos te stellen. Ik denk niet dat dit helemaal klopt, logischerwijze is het andersom. Persoonlijk denk ik dat je het beste even bij een juridisch loket kunt informeren.

Openheid, zoals dhc al zegt, is inderdaad het beste in dit soort situaties, maar, nu komt het, we gaan de zomer tegemoet, precies de tijd dat de horeca het hardste mensen nodig heeft. Zowel jouw huidige, als je nieuwe baas, kunnen je bijzonder goed gebruiken. En in het najaar hebben ze je geen van beiden meer nodig, dan wordt het weer een stuk rustiger.

Geen riante uitgangssituatie, als ik eerlijk mag zijn. Maar beslist niet onmogelijk. Probeer twee of drie heel goede argumenten te bedenken waarom je bij de andere werkgever beter op je plaats zit dan bij je huidige. Dan moet het (denk ik) niet om salaris gaan of aantal uren, maar meer iets als bijvoorbeeld doorgroeimogelijkheden, een meer passende functie/werk dat je beter ligt, dat soort dingen. Doe je best!

witte angora

Er hebben zich in anderhalf jaar tijd al diverse problemen voorgedaan waar ik niet van gediend ben
Dit schreef je terwijl ik met mijn vorige post bezig was... Geen idee waar het om gaat, maar misschien kun je het er op gooien dat de arbeidsverhoudingen toch wel wat verstoord zijn, dat dit voor niemand prettig werkt, dan het de sfeer onderling niet ten goede komt, dat je niet het vertrouwen hebt dat een en ander verbeterd, en dat dat vervolgens uitstraalt naar de klanten?

Dat het mede om die reden voor beide partijen het beste is uit elkaar te gaan?

miranda1987

Het huidige bedrijf is van een groot hotelketen, tevens is het ook een congresscentrum, er is in feite tot eind november veel werk, de maanden december en januari zijn over het algemeen erg rustig. daarna begint het werk weer.
Het nieuwe bedrijf waar ik wil gaan werken is een cafetaria. Hier heb ik de garantie gekregen dat ik in de wintermaanden ook kan blijven werken.
Dus dit ligt in beide gevallen voor mij gunstig.
Het huidige bedrijf waar ik nu werk houd weinig rekening met het priveleven, ik heb een zoon van 5 en er is al meerdere malen voorgekomen dat ik niet naar huis toe mocht terwijl ik mijn gewerkte uren al had voltooid. Uiteraard ben ik toch gegaan want ik kan hem niet alleen thuis laten. verder is het lastig om een dag vrij te vragen, er word vaak erg moeilijk over gedaan. Dat is ook een paar van de redenen dat ik daar weg wil.
jullie horen morgen meer.
Goedenacht alvast

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Chocomelk schreef:
dhc schreef:Je hebt een contract voor bepaalde tijd.
Hoe zit het dan als je bijvoorbeeld een half jaar contract hebt kun je dan ook niet weg als je dat zou willen ?
Klopt! Je hebt een contract getekend en dan moet je uitdienen,. Doe je dat niet dan kan werkgever scahdevergoeding eisen.

miranda1987

Nog bedankt voor alle reacties en tips.
Heb ontslag genomen, hij is aanvaard maar dan met een andere datum die ik in gedachten had. dus mijn nieuwe werkgever zal even iets langer moeten wachten.

Groetjes

witte angora

Ok, dat is dan toch een felicitatie waard. Een opzegtermijn is niet onredelijk, want je oude werkgever zal toch ook voor vervanging moeten zorgen, terwijl het werk gewoon doorgaat.

Voor je nieuwe werkgever is het niet zo'n bezwaar, om nog even te moeten wachten?

In ieder geval succes!

Gesloten