LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overspannen,werkgever wil dat ik ontslag neem

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
sydney2012

Overspannen,werkgever wil dat ik ontslag neem

Ongelezen bericht door sydney2012 »

Hallo mensen!

Graag jullie advies.

Ik hou het heel erg algemeen omdat ik echt bang dat dadelijk iemand mijn verhaal herkent.

Ik heb een 6 maanden contract waarvan 1 maanden proeftijd, ben er netjes doorheen. Alleen zijn er inmiddels allemaal dingen gebeurt op mijn werk. Waardoor ik momenteel overspannen thuis ben, ik slaap niet, ben echt emotioneel helemaal kapot nu wil dat mijn werkgever dat ik ontslag neem dat had ie al voordat ik ziek werd aangegeven. Ik heb na 2,5 maand nog steeds geen contract, zo ver ik dus ook weet heb ik geen tussentijd beeindigsovereenkomst in mijn contract want anders had ie( neem ik aan) wel mijn kunnen ontslagen en had ik 1 maand de tijd om een andere baan te zoeken.
Lijkt mij! In ieder geval, ik ben dus echt ziek thuis en heb nog steeds geen bedrijf arts gezien heb er wel 1000 keer omgevraagd maar mijn werkgever vind het raar dat ik er om vraag?!!! Ik heb ook aangegeven dat ik geen gesprek meer aan kan en dat ik echt graag bedrijf arts wil zien. Het is heel erg momenteel voor mij door wat er op werk is gebeurd dat ik er echt niet naar toe wil., dat ik ook echt geen gesprek meer wil.

Ben wel als een gek aan het solliciteren, heb sollicitaties gesprekken dat geeft me wel hoop. Alleen ben ik nu aan het nadenken, om dit te laten eindigen en ik zelf echt aan onderga om te gaan hebben over beeindigsovereenkomst met ontslag vergoeding en het recht dat ik hou dat ik een ww uitkering kan aanvragen.

Maar is het voor mij uperhaubt wel mogelijk een beeindigsovereenkomst omdat ik geen tussentijd beeindigsovereenkomst in mijn contract heb, zo ver ik weet want ik heb nog steeds mijn contract niet.

Graag jullie adviezen. Excuses dat ik niet hele verhaal kan noteren.

Groet

crazyme

Re: Overspannen,werkgever wil dat ik ontslag neem

Ongelezen bericht door crazyme »

Je bedoelt een vaststellingsovereenkomst. Dat kan ook bij een contract voor bepaalde tijd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

6 Maanden contract en na 2,5 maanden al overspannen thuis ben toch heel benieuwd wat dat voor werk is. "Emotioneel helemaal kapot" ik weet niet hoe oud je bent maar dat beloofd een hoop voor de toekomst.
De bedrijfsarts kun je ook zelf contact mee opnemen en een afspraak maken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou niet weten waarom je zou moeten doen wat de werkgever wilt. Je doet er goed aan om voor je eigen belangen op te komen. Daarom doe je er goed aan om geen ontslag te nemen. Als je ziek bent dan meldt je je ziek. Dat de werkgever er niet op zich te wachten om 70% van je loon door te betalen doch minimaal het minimumloon snap ik wel, maar dat is niet jouw probleem.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:6 Maanden contract en na 2,5 maanden al overspannen thuis ben toch heel benieuwd wat dat voor werk is. "Emotioneel helemaal kapot" ik weet niet hoe oud je bent maar dat beloofd een hoop voor de toekomst.
De bedrijfsarts kun je ook zelf contact mee opnemen en een afspraak maken.
Even niet te snel graag, iemand in mijn vriendenkring was een paar jaar terug net begonnen aan een opleiding voor treinmachinist. Een van de eerste ritten dat hij meemocht om te kijken en instructie te krijgen.... nahja ik hoef het vast niet uit te leggen. Enfin hij heeft er in het begin ook erg mee gezeten en is een poos ziek geweest. Hij heeft goede begeleiding gehad en kan er beter mee dealen maar vergeten zal hij het niet.

Maar goed TS kan inderdaad zelf contact opnemen met de bedrijfsarts. TS hoeft zeker niet akkoord te gaan met het nemen van ontslag omdat daarmee ook mogelijke uitkeringen op het spel komen te staan.

sydney2012

@Prbosman, graag niet te snel conclusie nemen.

@ de rest dank jullie wel. Ik heb gevraagd naar de bedrijf arts en dat was volgens hen al te bijdehand. Ik had aangegeven dat ik zelf ook wel wilden bellen maar heb nog steeds geen gegevens gekregen ik krijg het idee dat hen geen bedrijf arts hebben.

Sorry vraagje maar het kan dus wel vaststellingsovereenkomst ook al heb ik een tijdelijk contract, ik weet dus niet of er wel tussentijds opgezegd kan worden heb het idee van niet.
Trouwens het maakt niet uit in welk sector je werkt?

sydney2012

Trouwens kan ik zelf ook initiatief nemen voor een mediator en waar zou dat eventueel kunnen?
Of kan de bedrijf arts ( als ik die ooit te spreken krijg) als mediator gelden daarvoor want werken is niet meer mogelijk voor mij.

bprosman

@Emmy,
Treinmachinist dan hebben we het over een groot bedrijf waar zaken als arbeidscontract, bedrijfsarts, poortwachter etc. goed geregeld zijn.
We hebben het hier over een klein bedrijf , (TS vraagt zich af of ze ueberhaupt wel een bedrijfsarts hebben) , en noem me achterdochtig , maar dit laat me toch wel even fronsen :
om te gaan hebben over beeindigsovereenkomst met ontslag vergoeding en het recht dat ik hou dat ik een ww uitkering kan aanvragen.
Als je het over onstslagvergoeding gaat hebben neem ik aan dat je werkgever iets verkeerd gedaan heeft en geen externe omstandigheid zoals een "springer".

sydney2012

Ik snap je reactie maar ik vind wel dat je geen conclusie kan trekken/ Je weet niet wat er speelt. Ik ga er echt aan onderdoor en ik vind dat alleen maar zonde en totaal niet verdient.
Daarom als hen van mij willen dat ik ontslag neem dat ik wel recht heb op een ontslag vergoeding en al is het maar om 1 maand extra salaris. Ik hoef geen tonnen of iets dergelijks.

sydney2012

Klopt mijn werkgever heeft iets mis gedaan, sorry wat is een springer?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Iemand die voor de trein springt, denk ik.

sydney2012

alfatrion schreef:Iemand die voor de trein springt, denk ik.
OHW SORRY ik dacht hij had over mijn situatie, ik begreep het al niet. Sorry hoor!!!

bprosman

Ik snap je reactie maar ik vind wel dat je geen conclusie kan trekken/ Je weet niet wat er speelt. Ik ga er echt aan onderdoor en ik vind dat alleen maar zonde en totaal niet verdient.
Inderdaad weet ik niet wat er speelt, maar mi is deze arbeidsovereenkomst zowiezo einde oefening.
Als je denkt dat je recht hebt op een ontslagvergoeding dan kan ik niet anders concluderen dan dat je werkgever ergens over de schreef is gegaan. Je zou dit bij het UWV aan kunnen kaarten, zelf ontslag nemen hoeft niet altijd 'verwijtbaar' te zijn, praat eens met het UWV.

"Springer" was inderdaad niet als reactie op jouw situatie maar mijn inschatting wat er gebeurd is in het voorbeeld van Emmy75

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:@Emmy,
Treinmachinist dan hebben we het over een groot bedrijf waar zaken als arbeidscontract, bedrijfsarts, poortwachter etc. goed geregeld zijn.
We hebben het hier over een klein bedrijf , (TS vraagt zich af of ze ueberhaupt wel een bedrijfsarts hebben) , en noem me achterdochtig , maar dit laat me toch wel even fronsen :
om te gaan hebben over beeindigsovereenkomst met ontslag vergoeding en het recht dat ik hou dat ik een ww uitkering kan aanvragen.
Als je het over onstslagvergoeding gaat hebben neem ik aan dat je werkgever iets verkeerd gedaan heeft en geen externe omstandigheid zoals een "springer".
Ik begrijp het punt, ik haalde het voorbeeld aan om aan te geven dat er wel behoorlijk wat situaties kunnen zijn die traumatisch kunnen zijn. Inderdaad ging het in mijn voorbeeld om een groot bedrijf (maar niet NS) en ja het was een springer. Bij een klein winkeltje zou bijvoorbeeld ook een overval iets dergelijks kunnen veroorzaken. Inderdaad wel externe oorzaken.

Dus ik ben het wel met u eens dat er iets gebeurd moet zijn binnen de invloedssfeer van werkgever omdat deze niet wil dat TS met de arboarts gaat praten of misschien is er inderdaad geen. In dat geval is het misschien niet vreemd dat TS eens advies inwint via het UWV.

Ontslagvergoeding bij een vaststellingsovk om eerder de ovk te beëindigen lijkt me niet echt aan de orde. De oude gemiddelde kantonrechtersformule was 1 maand per gewerkt jaar. Dat zou een vergoeding van 2 of 3 dagen zijn. TS zou dan beter af zijn de zaak gewoon nog even te rekken. Er zijn nog maar 3,5 maandjes te gaan.

Als werkgever daadwerkelijk zo iets verkeerds heeft gedaan / nagelaten is het verstandig dat TS eens met UWV gaat praten of zich juridisch laat bijstaan. Desnoods eerst advies inwinnen bij een juridisch loket alwaar een eerste advies meestal gratis is.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Ik vind het een warrig en ongeloofwaardig verhaal. Overspannen thuis, maar wel gewoon kunnen solliciteren en op sollicitatiegesprek kunnen gaan? :shock:

En dan nog een contract van 6 maanden en menen dat je recht hebt op een ontslagvergoeding? Waar je recht op hebt is dat dat contract na 6 maanden niet meer verlengd wordt

sydney2012

Ben overspannen door mijn werk. Na deze tijd wil ik verder gaan met mijn leven hele tijd dan thuis blijven, uitkering nemen lijkt mij niet echt motiverend voor mij zelf. Vind dus ook werkelijk BELACHELIJK als men hier aangeeft, dat raar is dat ik wel verder solliciteer. Ik ben niet overspannen door mijn persoonlijk leven, nee door mijn huidige werkgever. Ja mijn proeftijd ben ik door heen maar jullie weten niet wat er allemaal daarna is afgespeeld.
Als ik alles probeer, gesprekken, initiatief neem om juist weer tegen aan te gaan en allemaal word dat kinderachtig gevonden dan is er duidelijk iets mis met mijn werkgever en niet met mij. Wat overigens zelfs begin van dit gedoe niet eens mijn schuld was maar echt iets van mijn werkgever wat niet door de bocht kan.Maar goed, heb hier geen zin in dus ik wil de mensen bedanken voor de adviezen en ik ga verder informatie winnen bedankt.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

sydney2012 schreef:Ben overspannen door mijn werk. Na deze tijd wil ik verder gaan met mijn leven hele tijd dan thuis blijven, uitkering nemen lijkt mij niet echt motiverend voor mij zelf. Vind dus ook werkelijk BELACHELIJK als men hier aangeeft, dat raar is dat ik wel verder solliciteer. Ik ben niet overspannen door mijn persoonlijk leven, nee door mijn huidige werkgever. Ja mijn proeftijd ben ik door heen maar jullie weten niet wat er allemaal daarna is afgespeeld.
Als ik alles probeer, gesprekken, initiatief neem om juist weer tegen aan te gaan en allemaal word dat kinderachtig gevonden dan is er duidelijk iets mis met mijn werkgever en niet met mij. Wat overigens zelfs begin van dit gedoe niet eens mijn schuld was maar echt iets van mijn werkgever wat niet door de bocht kan.Maar goed, heb hier geen zin in dus ik wil de mensen bedanken voor de adviezen en ik ga verder informatie winnen bedankt.
Je kunt beter eens goed in de spiegel kijken. Je wijst uitsluitend naar de andere partij en je meent dat jou helemaal niets te verwijten valt.

Met zo'n houding ben je bij een volgende werkgever direct weer aan de beurt.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

sydney2012 schreef: Wat overigens zelfs begin van dit gedoe niet eens mijn schuld was maar echt iets van mijn werkgever wat niet door de bocht kan.Maar goed, heb hier geen zin in dus ik wil de mensen bedanken voor de adviezen en ik ga verder informatie winnen bedankt.
Daar zou je melding van of navraag hoe te handelen kunnen doen, bij wie heb je je ziek gemeld? Rechtstreeks bij je baas of bij een instantie?

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

sydney2012 schreef:Ben overspannen door mijn werk. Na deze tijd wil ik verder gaan met mijn leven hele tijd dan thuis blijven, uitkering nemen lijkt mij niet echt motiverend voor mij zelf. Vind dus ook werkelijk BELACHELIJK als men hier aangeeft, dat raar is dat ik wel verder solliciteer. Ik ben niet overspannen door mijn persoonlijk leven, nee door mijn huidige werkgever. Ja mijn proeftijd ben ik door heen maar jullie weten niet wat er allemaal daarna is afgespeeld.
Je bent overspannen door je werk, maar hebt geen enkel probleem met alvast te plannen wat je daarna gaat doen. En dat allemaal in overspannen toestand. Gewoon nu even ziek blijven, een oprotpremie incasseren en dan beginnen aan de nieuwe baan.
Jij hebt gewoon een conflict met je werkgever en houd je nu ziek.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ja dat is wel een beetje merkwaardig.. je ben overspannen of niet. het is vreemd als je thuis niet overspannen ben maar op je werk wel.
Ik denk dat je inderdaad beter af ben door gewoon op zoek te gaan naar een baan die je wel leuk vind, en waar ze jou ook leuk vinden.
Proeftijd is niet alleen om te zien of jij wel goed functioneerd, het is ook bedoeld voor jou om te kijken of deze baan echt wel bij je past. Een ontslag vergoeding zit er niet is. Hou er wel rekening mee dat ook dit forum openbaar is, dus als ze dit verhaal terug kunnen linken naar jou dan zouden ze zelfs wel eens kunnen proberen om je salaris tijdens je 'overspannen' periode van je terug te vorderen.

Gesloten