LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Proef plaatsing UWV
-
Proef plaatsing UWV
Het is een trend geworden dat het UWV mensen op proef plaatst bij een willekeurig bedrijf, met behoud van de uitkering.
Het betreffende bedrijf is geen enkele vergoeding schuldig aan de persoon die op proef komt werken.
De bedoeling is dat mensen na een periode van 3 maanden op proef, een contract krijgen van minimaal een half jaar.
De bedoeling hiervan is goed, maar helaas is de praktijk anders.
Mensen werken de 3 maanden uit, of halen die niet eens, vervolgens kunnen ze vertrekken, en het bedrijf probeert een ander persoon.
Een goedkope manier om werk te verzetten.
Ik zelf had een soortgelijk geval.
Na 24 jaar op een bedrijf gewerkt te hebben, kwam er een nieuwe chef, en die vond me niet goed in zijn straatje passen, dus mocht ik vertrekken.
Via het UWV was ik zoekende naar een nieuwe baan, het UWV deed niets voor mij, en zei ( ik zie je over een maand wel weer ).
Ik ben geen thuis zitter, ik moet kunnen werken, en zocht keihard verder.
Vervolgens vond ik een bedrijf, die wel interesse leek te hebben, en jawel hoor opeens kwam het UWV met het geweldige idee om mij op dat bedrijf te plaatsen op proef basis.
Hier was weinig aan te doen, en er werd geen duidelijk tijdstip aangegeven wanneer de proefperiode voorbij zou zijn.
Op de brief richting UWV stond dus ook, Proef plaatsing duur in overleg, en daar tekende ik voor.
Ik had mijn kont nog niet gedraaid of er werd met deze papieren geknoeid en een datum erop gezet zonder dat ik dat wist (valsheid in geschriften).
Na 2 maanden vroeg ik het UWV wanneer mijn proef plaatsing voorbij zou zijn, en men zei doodleuk dat weet je zelf ook, daar heb je toch voor getekend?
Ik zei dat ik geen datum had gezien, laat staan getekend.
Ik vroeg dus om een kopie van hetgeen dat er naar hun gestuurd was.
Hier kwam ik achter dat men de tekst in overleg even aangepast had met een datum.
Deze wijziging is na het zetten van mijn handtekening gebeurd, dus is er sprake van valsheid in geschriften.
Maar goed, de proeftijd is voorbij, en ik vroeg om mijn contract, deze kreeg ik niet want men wilde dat ik via Pay roll verder zou werken bij hun anders kon ik vertrekken, en na de 6 maanden Pay roll keken we dan wel verder.
Inmiddels zijn we 9 maanden verder en ik kreeg een contract aangeboden die nergens op sloeg.
Ik zou net boven het minimum loon zitten, en minder gaan verdienen als op Pay roll basis, en dat met een gezin met 4 personen.
M.a.w zou ik er fors op achteruit gaan.
Het bedrijf neemt aan de lopende band mensen in dienst met dezelfde voorspiegelingen en ze komen er nog mee weg ook.
Het UWV sluit je dossier na de proefperiode, en sluit je profiel af op hun site, met andere woorden zoek het maar uit, we hebben niets meer met je te doen.
De overheid moet eens heel goed gaan kijken naar dit soort praktijken want dit mag niet zo door blijven gaan!!!
Het betreffende bedrijf is geen enkele vergoeding schuldig aan de persoon die op proef komt werken.
De bedoeling is dat mensen na een periode van 3 maanden op proef, een contract krijgen van minimaal een half jaar.
De bedoeling hiervan is goed, maar helaas is de praktijk anders.
Mensen werken de 3 maanden uit, of halen die niet eens, vervolgens kunnen ze vertrekken, en het bedrijf probeert een ander persoon.
Een goedkope manier om werk te verzetten.
Ik zelf had een soortgelijk geval.
Na 24 jaar op een bedrijf gewerkt te hebben, kwam er een nieuwe chef, en die vond me niet goed in zijn straatje passen, dus mocht ik vertrekken.
Via het UWV was ik zoekende naar een nieuwe baan, het UWV deed niets voor mij, en zei ( ik zie je over een maand wel weer ).
Ik ben geen thuis zitter, ik moet kunnen werken, en zocht keihard verder.
Vervolgens vond ik een bedrijf, die wel interesse leek te hebben, en jawel hoor opeens kwam het UWV met het geweldige idee om mij op dat bedrijf te plaatsen op proef basis.
Hier was weinig aan te doen, en er werd geen duidelijk tijdstip aangegeven wanneer de proefperiode voorbij zou zijn.
Op de brief richting UWV stond dus ook, Proef plaatsing duur in overleg, en daar tekende ik voor.
Ik had mijn kont nog niet gedraaid of er werd met deze papieren geknoeid en een datum erop gezet zonder dat ik dat wist (valsheid in geschriften).
Na 2 maanden vroeg ik het UWV wanneer mijn proef plaatsing voorbij zou zijn, en men zei doodleuk dat weet je zelf ook, daar heb je toch voor getekend?
Hier kwam ik achter dat men de tekst in overleg even aangepast had met een datum.
Deze wijziging is na het zetten van mijn handtekening gebeurd, dus is er sprake van valsheid in geschriften.
Maar goed, de proeftijd is voorbij, en ik vroeg om mijn contract, deze kreeg ik niet want men wilde dat ik via Pay roll verder zou werken bij hun anders kon ik vertrekken, en na de 6 maanden Pay roll keken we dan wel verder.
Inmiddels zijn we 9 maanden verder en ik kreeg een contract aangeboden die nergens op sloeg.
Ik zou net boven het minimum loon zitten, en minder gaan verdienen als op Pay roll basis, en dat met een gezin met 4 personen.
M.a.w zou ik er fors op achteruit gaan.
Het bedrijf neemt aan de lopende band mensen in dienst met dezelfde voorspiegelingen en ze komen er nog mee weg ook.
Het UWV sluit je dossier na de proefperiode, en sluit je profiel af op hun site, met andere woorden zoek het maar uit, we hebben niets meer met je te doen.
De overheid moet eens heel goed gaan kijken naar dit soort praktijken want dit mag niet zo door blijven gaan!!!
Re: Proef plaatsing UWV
Ik ben het niet met je eens. Zelf een medewerker via dit traject aangenomen en deze heeft tot zijn pensioen bij ons gewerkt. Misschien was zijn instelling positiever ?
@EagleOne2002, ik vind het jammer dat dit je overkomen is. Maar om dit gedrag als norm te gaan bestempelen voor alle werkgevers vind ik te ver gaan en ontbreekt nog bewijs voor.
-
Er is voldoende bewijs voor, helaas willen meeste dat niet zien, op het bedrijf waar ik nu nog werk is dit orde aan de dag, en ze komen er nog voor uit ookkuklos schreef:@EagleOne2002, ik vind het jammer dat dit je overkomen is. Maar om dit gedrag als norm te gaan bestempelen voor alle werkgevers vind ik te ver gaan en ontbreekt nog bewijs voor.
-
Jij bent waarschijnlijk een van allen die wel het goed voor had, helaas zijn de meeste tegenwoordig op bezuinigen uit en begrijpelijk, maar dit gaat wel ten kosten van mensencrazyme schreef:Ik ben het niet met je eens. Zelf een medewerker via dit traject aangenomen en deze heeft tot zijn pensioen bij ons gewerkt. Misschien was zijn instelling positiever ?
Mijn instelling is zeer positief anders zou ik het geen 9 maanden aanzien of wel?
Presenteer het bewijs dan maar.EagleOne2002 schreef:Er is voldoende bewijs voor, helaas willen meeste dat niet zien,
Voor de goede orde, ik weet dat er werkgevers zijn die zich zeer niet netjes gedragen. En wat mij betreft mogen deze hard aangepakt worden. Maar dergelijk gedrag als de norm bestempelen gaat mij te ver. En als jij beweert dat dit wel de norm is en er ook bewijs voor is dan wil ik dit graag zien.
Ja, je barst van de positiviteit. Vast familie van emile....EagleOne2002 schreef:Jij bent waarschijnlijk een van allen die wel het goed voor had, helaas zijn de meeste tegenwoordig op bezuinigen uit en begrijpelijk, maar dit gaat wel ten kosten van mensencrazyme schreef:Ik ben het niet met je eens. Zelf een medewerker via dit traject aangenomen en deze heeft tot zijn pensioen bij ons gewerkt. Misschien was zijn instelling positiever ?
Mijn instelling is zeer positief anders zou ik het geen 9 maanden aanzien of wel?
De meesten stel jij. Dat heb je dmv onderzoek vastgesteld ?
En dan nog: je Hebt gewerkt voor je uitkering. Lijkt mij niets mis mee.
@ crazyme, ik hoor het hier helaas ook weleens voorkomen dat mensen 2 of 3 maanden een proefplaatsing krijgen, werken daar voor hun ww dus 70% van hun vorige inkomen en na 2/3 maanden word er gezegd : sorry we hebben voor U geen plaats.
-
Ik neem aan dat je zelf een kopie hebt gekregen direct bij het tekenen van het contract? En wat staat daar op qua duur?EagleOne2002 schreef: Op de brief richting UWV stond dus ook, Proef plaatsing duur in overleg, en daar tekende ik voor.
-
Wat verwacht je dan van het UWV?EagleOne2002 schreef:Het UWV sluit je dossier na de proefperiode, en sluit je profiel af op hun site, met andere woorden zoek het maar uit, we hebben niets meer met je te doen.
Op het moment dat je proefperiode omgezet wordt in een contract, kunnen ze je handje toch niet blijven vasthouden en je dossier openhouden?
Je hebt op dat moment een contract, een baan en zij zijn er voor mensen zonder baan.
Zes jaar geleden zat ik officieel in de WW. Ik had altijd werk, via het uitzendbureau, maar werd voor vaste banen overal afgewezen wegens 'te oud' (was toen al boven de 45). Ik had het gewéldig gevonden, een proefplaatsing! Dan had ik die werkgever kunnen laten zien dat 'oude mensen' net zo goed en hard werken als jonge.
Geinig detail: op een gegeven moment werkte ik via het uitzendbureau bij het UWV zelf, en daar konden ze nog wel iemand gebruiken. Ik zou dus een proefplaatsing krijgen van 3 maanden. Helaas voor hen moesten ze zich aan hun eigen regels houden: ik kreeg óók een langdurige uitzendcontract aangeboden en dat moest ik toen nemen.
Geinig detail: op een gegeven moment werkte ik via het uitzendbureau bij het UWV zelf, en daar konden ze nog wel iemand gebruiken. Ik zou dus een proefplaatsing krijgen van 3 maanden. Helaas voor hen moesten ze zich aan hun eigen regels houden: ik kreeg óók een langdurige uitzendcontract aangeboden en dat moest ik toen nemen.