LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Recht op ww of niet?
-
Recht op ww of niet?
De situatie:
Ik ben uitzendkracht en volgende week vrijdag is mijn laatste werkdag als uitzendkracht.
Maar ik heb intern gereageerd op een vacature waarmee ik een half jaar contract zou krijgen bij het bedrijf zelf.
Dat contract is mij ook aangeboden.
Toch ben ik bang dat ik de functie niet aan kan en wil van het half jaar contract afzien.
Nu is mijn vraag: heb ik straks wel recht op een WW uitkering of ben ik verwijtbaar werkloos?
Ik ben uitzendkracht en volgende week vrijdag is mijn laatste werkdag als uitzendkracht.
Maar ik heb intern gereageerd op een vacature waarmee ik een half jaar contract zou krijgen bij het bedrijf zelf.
Toch ben ik bang dat ik de functie niet aan kan en wil van het half jaar contract afzien.
Nu is mijn vraag: heb ik straks wel recht op een WW uitkering of ben ik verwijtbaar werkloos?
-
Re: Recht op ww of niet?
Heb je goede redenen om aan te nemen dat je het project niet aan kan? Het bedrijf kent je, en heeft kennelijk vertrouwen in je.
-
Het gaat om een incassofunctie. In de functie zoals ik die nu bekleed heb ik totaal geen telefonisch klantcontact en reken ik ook niets uit.
Gisteren ben ik bij iemand gezet, die dus de klanten aan de telefoon kreeg. Ik werd enorm zenuwachtig en ben niet het type dat heel hard kan zijn richting een klant.
Gisteren ben ik bij iemand gezet, die dus de klanten aan de telefoon kreeg. Ik werd enorm zenuwachtig en ben niet het type dat heel hard kan zijn richting een klant.
-
Bespreek het met het bedrijf? Het maakt nogal een verschil of je er zelf de brui aan geeft, of dat je samen tot de conclusie komt dat dit toch niets is.
En wie weet kun je het wel aan, al heb je het zelf nog niet door. Ik denk ook niet dat het een kwestie is van hard zijn; het is een kwestie van duidelijk zijn op een rustige, beheerste manier, en vast houden aan je boodschap. Duidelijk ben je wel, gezien je korte, kernachtige zinnen die helemaal to-the-point zijn. Zonder iets van je te weten of je te kennen, denk ik daarom dat jij de functie beter aan kan dan je nu denkt, je moet alleen een drempel over.
Op het forum is iemand die hier wat meer ervaring mee heeft, wellicht dat hij je een hart onder de riem kan steken.
En wie weet kun je het wel aan, al heb je het zelf nog niet door. Ik denk ook niet dat het een kwestie is van hard zijn; het is een kwestie van duidelijk zijn op een rustige, beheerste manier, en vast houden aan je boodschap. Duidelijk ben je wel, gezien je korte, kernachtige zinnen die helemaal to-the-point zijn. Zonder iets van je te weten of je te kennen, denk ik daarom dat jij de functie beter aan kan dan je nu denkt, je moet alleen een drempel over.
Op het forum is iemand die hier wat meer ervaring mee heeft, wellicht dat hij je een hart onder de riem kan steken.
-
@PieterScholten1985 , angst is een slechte raadgever, je werd zenuwachtig toen je bij een meer ervaren kracht werd gezet , misschien was hij wel " hard " in jouw optiek ....ik denk dat die zenuwen wel minder zullen worden op den duur , je hoeft niet hard te zijn , wat empathie tonen ne klant is altijd goed , totdat........er echt een punt moet worden gezet en je daar aan moet vasthouden. Het is fijn om een betrokken medewerker met wat empathie ad lijn te krijgen , geen botterik , maar toch.......waarschijnlijk ga je hier in zo.n job ook juist groeien en kun je wel ietsje " harder " worden , duidelijk , zonder direct lomp te worden en het zou voor je zelfvertrouwen goed zijn, denk ik . Kennelijk zien zij in jou meer potentie dan jij zelf , dus ik zou zeggen , probeer het gewoon , zie het als een leermoment , een uitdaging...
Geef hen en zeker jezelf een kans , probeer het een maand en dan eens evalueren. ...
Geef hen en zeker jezelf een kans , probeer het een maand en dan eens evalueren. ...
Het lijkt mij verstandig om je twijfels bij de werkgever aan te geven. Misschien dat er wel een goede cursus oid is waarmee je je beter op de functie kunt voorbereiden. Of kan er in een introductietraject rekening mee worden gehouden. En als het echt niet bij je blijkt te passen, dan zal de werkgever waarschijnlijk juist blij zijn dat je daar zelf, tijdig, mee komt. Dat maakt het voor de werkgever waarschijnlijk juist een reden om naar een geschikte andere functie te zoeken, of om je in het 'achterhoofd' te houden voor de toekomst.
Ik zou het gewoon proberen. Ik weet uit eigen ervaring dat het best lastig kan zijn om een goed telefoongesprek te voeren, maar je leert het snel hoor En je zal ook ingewerkt worden op de functie lijkt mij. Ik zou zeggen: beter een betaald leertraject, waarbij je uiteindelijk uit ervaring weet of het je ligt of niet, dan een WW-uitkering.
Enne, harder is niet altijd beter hoor... ik heb heel wat collega's die met zachte hand véél verder komen dan hun harde collega's...
Enne, harder is niet altijd beter hoor... ik heb heel wat collega's die met zachte hand véél verder komen dan hun harde collega's...
Na een paar keer gaat het vanzelf. Gewoon doen. Dan zien we binnenkort de klachten wel op dit forum van mensen die zo hard zijn aangepakt door een leverancier nadat ze hun rekeningen niet hadden betaaldPieterScholten1985 schreef:Het gaat om een incassofunctie. In de functie zoals ik die nu bekleed heb ik totaal geen telefonisch klantcontact en reken ik ook niets uit.
-
Goed, dan zal ik je vraag maar beantwoorden als niemand er op in gaat. Je bent niet verwijtbaar werkloos, maar weigert wel een aangeboden baan en daar kan je op afgerekend worden.PieterScholten1985 schreef:De situatie:
Net zoals mijn voorganger heeft geschreven, ben je werkeloos en je weigert een baan, dus ....Nu is mijn vraag: heb ik straks wel recht op een WW uitkering of ben ik verwijtbaar werkloos?
Sorry, maar er word nogal luchtig geschreven over de functie die TS moet gaan bekleden. Incasso en al wat daar bij komt kijken is niet zo van: volg even een cursusje, of je word wel harder. Dit is echt werk voor iemand die behoorlijk koel kan reageren en eventuele "smeekbeden" van mensen aankan. Denk dat de meesten van u dit onderschatten. Ik zou zelf dit "vak" niet kunnen uitoefenen. Ik denk niet dan je dan in aanmerking kan komen voor een WW; daar heeft men schijt aan morele problemen met welk werk iemand moet doen. Dus, clean antwoord: aannemen en proberen je staande te houden (en in de tussentijd iets zoeken wat je wel ligt), om zoveel mogelijk uit de tentakels van een uitkering te blijven. Succes gewenst.
Aanpakken gewoon, een beetje eelt op je ziel komt vanzelf.PieterScholten1985 schreef:Het gaat om een incassofunctie. In de functie zoals ik die nu bekleed heb ik totaal geen telefonisch klantcontact en reken ik ook niets uit.
Tenormin, volgens mij ontkent ook niemand dat incasso een vak apart is. Maar dat weet de werkgever ook. Dat die het wel ziet zitten dat TS die functie gaat doen, geeft volgens mij wel aan dat TS er waarschijnlijk niet totaal ongeschikt voor is. Dat je dan misschien even terugschrikt als je naast iemand met jaren ervaring zit, lijkt mij niet zo heel gek. Reden temeer om alert te zijn op een goede introductie maar, nogmaals, als TS het niet in zich had, dan was de functie vast niet aangeboden
Werken is veel beter dan WW. Maar ik snap best dat je er als een berg tegenop ziet. Wel beginnen en je ogen openhouden voor een andere functie. Als je het echt niet kan, komen ze daar vanzelf achter en dan ga je er alsnog uit. Weer een probleem minder
Ik heb in de kleine 20 jaar dat ik in het vak zit, al heel wat mensen binnen zien komen die dachten "dat kan ik niet". De realiteit blijkt te zijn dat mensen meer kunnen dan ze denken, als ze het maar proberen....tenormin schreef:Sorry, maar er word nogal luchtig geschreven over de functie die TS moet gaan bekleden. Incasso en al wat daar bij komt kijken is niet zo van: volg even een cursusje, of je word wel harder. Dit is echt werk voor iemand die behoorlijk koel kan reageren en eventuele "smeekbeden" van mensen aankan. Denk dat de meesten van u dit onderschatten. Ik zou zelf dit "vak" niet kunnen uitoefenen.
En, heb je al een beslissing genomen?
't Zou fijn zijn als je nog even terugkoppelt of je wat aan onze adviezen hebt gehad (en dat mag ook nog in dit eerdere topic)
't Zou fijn zijn als je nog even terugkoppelt of je wat aan onze adviezen hebt gehad (en dat mag ook nog in dit eerdere topic)
Nou, als TS terugkoppelt, laat hij het dan hier doen! De rest van ons heeft op eerder topic geen reactie gegeven.Moneyman schreef:En, heb je al een beslissing genomen?
Enkele offtopic bijdragen verwijderd.
-
Ik heb besloten toch te blijven, maar zoek gewoon verder. Echter de situatie is verandert. Waarschijnlijk blijf ik uitzendkracht omdat ze wegens omstandigheden geen half jaar contract bij het bedrijf zelf kunnen aanbieden.
Goede beslissing. Vanuit werkende positie is (aangetoond) meer kans om ander werk te krijgen, beter van vanuit de WW, dat is ook zeker. Succes ermee.PieterScholten1985 schreef:Ik heb besloten toch te blijven, maar zoek gewoon verder. Echter de situatie is verandert. Waarschijnlijk blijf ik uitzendkracht omdat ze wegens omstandigheden geen half jaar contract bij het bedrijf zelf kunnen aanbieden.