LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten bij beeindiging contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Bente2008

Rechten bij beeindiging contract

Ongelezen bericht door Bente2008 »

Tijdens mijn zwangerschapverlof heeft mijn baas mij medegedeeld(op kraambezoek) dat mijn contract niet verlengd gaat worden. Ik heb 3 x een jaarcontract gehad en zou nu een vast contract moeten krijgen. Dit kan hij mij niet bieden ivm bezuinigingen (vreemd verhaal, want ik moet wél vervangen worden). Nu heeft hij aangeboden dat ik tot juli met betaald verlof mag, en dus niet hoef terug te komen na mijn zwangerschapsverlof (klinkt heel nobel, maar ik heb mijn eigen vervanging ingewerkt, en hij wil haar nu niet kwijt, dus is puur eigenbelang). Gisteren kreeg ik een mail van hem met wat we besproken hadden. Daarin stond een nieuwe noot: namelijk dat ik mijn resterende vakantieuren niet uitbetaald ga krijgen, maar dat hij deze in het betaald verlof verwerkt. Ik ben het hier niet mee eens. Ik wil de 1,8 week die ik nog over had van vorig jaar (die ik niet kon opnemen ivm personeelstekort) + de 2.5 week van dit jaar gewoon laten uitbetalen. Sta ik in mijn recht? En heb ik ook recht op uitbetaling van eindejaarsuitkering (van januari tot juli) en vakantiegeld (van mei t/m juli, neem aan dat ik in mei gewoon mijn vakantiegeld krijg van afgelopen werkjaar)?

witte angora

Re: Rechten bij beeindiging contract

Ongelezen bericht door witte angora »

Je hebt recht op uitbetaling van je loon tot aan de datum van het einde van het contract. Ook het vakantiegeld over deze periode hoor je gewoon te krijgen.

Wat de vrije dagen betreft: als je ziek bent tot aan het einde van de contractdatum, dan zal hij dat uit moeten betalen. Echter, als je zou kunnen werken, en niet hoeft te komen, dan kun je deze tijd als snipper/vakantiedagen beschouwen. Dan hoeven deze dagen niet uitbetaald te worden.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste,
eindejaarsuitkering (van januari tot juli)
eindejaarsuitkering wordt meestal alleen betaald als je op dat moment nog in dienst bent
vakantiegeld
je hebt recht op het evenredige gedeelte van het opgebouwde vakantiegeld

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik heb 3 x een jaarcontract gehad en zou nu een vast contract moeten krijgen.
Volgens mij is drie keer scheepsrecht en heb je met je derde contract al van rechtswege een contract voor onbepaalde termijn.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Bente2008 schreef:Nu heeft hij aangeboden dat ik tot juli met betaald verlof mag, en dus niet hoef terug te komen na mijn zwangerschapsverlof.

<knip>

Gisteren kreeg ik een mail van hem met wat we besproken hadden. Daarin stond een nieuwe noot: namelijk dat ik mijn resterende vakantieuren niet uitbetaald ga krijgen, maar dat hij deze in het betaald verlof verwerkt. Ik ben het hier niet mee eens. Ik wil de 1,8 week die ik nog over had van vorig jaar (die ik niet kon opnemen ivm personeelstekort) + de 2.5 week van dit jaar gewoon laten uitbetalen. Sta ik in mijn recht?
Het is gebruikelijk (logisch) dat vakantieuren komen te vervallen wanneer je geen arbeid meer hoeft te verrichten terwijl je er nog wel voor betaalt krijgt. Er vanuit gaande dat de periode van de opgebouwde vakantieuren korter is dan de periode waarover het salaris wordt doorbetaald. Wanneer jij hier een punt van maakt, zal de werkgever waarschijnlijk zeggen: "Nou dan kom je toch gewoon lekker werken tot juli".

Het is bijvoorbeeld ook zo dat wanneer iemand langer dan 6 maanden ziek thuis is (met doorbetaling van salaris), er enkel vakantieuren worden opgebouwd over de laatste 6 maanden van dat ziekteverzuim. Begrijp mij niet verkeerd hoor. Ik snap wel dat, in combinatie met de 'rest van de ellende', dit niet prettig overkomt.
En heb ik ook recht op uitbetaling van eindejaarsuitkering (van januari tot juli) en vakantiegeld (van mei t/m juli, neem aan dat ik in mei gewoon mijn vakantiegeld krijg van afgelopen werkjaar)?
Zoals hier al eerder geschreven, worden eindejaarsuitkeringen meestal alleen betaalt als je op dat moment nog in dienst bent. Maar dat is afhankelijk van wat erover afgesproken is, wat er in de arbeidsovereenkomst over staat.

Het opgebouwde vakantiegeld (ook over de periode tot juli) dient gewoon uitbetaald te worden. Dat zijn opgebouwde rechten, onderdeel van je salaris. Waarschijnlijk staat het opgebouwde bruto vakantiegeld vermeld op je salarisspecificaties.

Bor Komorovski schreef:Volgens mij is drie keer scheepsrecht en heb je met je derde contract al van rechtswege een contract voor onbepaalde termijn.
Helaas klopt dat niet. Een tijdelijke arbeidsovereenkomst mag 2 keer verlengd worden. Dat zijn dan in totaal 3 tijdelijke contracten. Samen mogen deze 3 contracten niet langer duren dan 36 maanden. Aan deze voorwaarden is in dit geval voldaan. Sorry, kan er niks anders van maken. De werkgever volgt netjes de wet. Wat niet wegneemt dat moreel gezien deze werkgever 'nogal' tekort schiet. Alleen al vanwege het feit dat TS al drie jaar aan het 'lijntje gehouden is'.

P.S. @Bente2008,

Dat je werkgever je vervanger nu niet kwijt wil heeft niets met jouw kwaliteiten te maken. Hij zal hoogstwaarschijnlijk deze vervanger ook weer 3 jaar aan het lijntje houden met tijdelijke arbeidsovereenkomsten en daarna ontslaan. Net zoals er nu met jou gebeurt.

Gesloten