LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transitievergoeding twee jaarcontracten

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
jamesm
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2015 11:44

Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door jamesm »

Ik heb twee contracten van 12 maanden gehad, helaas krijg ik geen vast dienstverband.
In mijn ontslagbrief staat:Jouw tijdelijk arbeidsovereenkomst wordt niet opgevolgd door een nieuw arbeids overeenkomst.

Dan kan ik er van uit gaan dat ik in totaal 24 maanden gewerkt heb dus een transitietra nsitievergoeding.

Nu krijg ik ook een mail:
In jouw geval is het zo dat je datum in dienst op 6 januari is geweest en beëindigd wordt op 5 januari.
In de jurisprudentie wordt dit gezien als net geen twee jaar.
Dus zijn we formeel niet verplicht om deze vergoeding uit te keren.

Is dat zo?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Ja dat is zo. Je bent geen 2 jaar of langer in dienst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, 2 jaar is 2 jaar en geen 2 jaar min een dag.

jamesm
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2015 11:44

Re: Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door jamesm »

Wanneer de eerste werkdag op 6 januari 2014 is en de laatste werkdag op 5 januari 2016 is de werknemer 24 maanden in dienst. Wanneer de laatste werkdag is gelegen op 4 januari 2016 dan is de werknemer theoretisch gezien niet 24 maanden in dienst, echter is er nog geen jurisprudentie hierover en kan de werkgever daar ook niet naar verwijzen.

 

Ik hoop uw vraag hiermee te hebben beantwoord.

 

Dit antwoord kreeg ik van een arbeidsjurist, staat dus haaks op vorige reacties.
Een week is ook van maandag tot en met zondag. En niet van maandag tot en met maandag lijkt mij.
Laatst gewijzigd door jamesm op 28 nov 2015 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door tijger1 »

Van 6 januari tot en met 5 januari is echt een heel jaar. Dus die werkgever kletst uit zijn nek.

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door alfatrion »

jamesm schreef:Wanneer de eerste werkdag op 6 januari 2014 is en de laatste werkdag op 5 januari 2016 is de werknemer 24 maanden in dienst. Wanneer de laatste werkdag is gelegen op 4 januari 2016 dan is de werknemer theoretisch gezien niet 24 maanden in dienst, echter is er nog geen jurisprudentie hierover en kan de werkgever daar ook niet naar verwijzen.
De arbeidsperiode is geregeld in de contracten. Er zijn twee contracten van ieder twaalf maanden, dus is de totale arbeidsduur 24 maanden.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door langste adem »

Is het mogelijk om een medewerker tweemaal een arbeidsovereenkomst voor een periode van een jaar aan te bieden, zonder dat er daarna financiële gevolgen optreden?
Door het aanbieden van twee opeenvolgende jaarcontracten bent u verplicht om na afloop van het tweede jaarcontract een transitievergoeding te betalen, indien u daarna besluit afscheid te nemen van de betreffende medewerker.
bron : http://www.aon.com/netherlands/ww-flex- ... grecht.jsp
Voor de ketenregeling is een overgangsregeling opgenomen, zodat wordt voorkomen dat per 1 juli 2015 nog lopende tijdelijke contracten onder de oude regeling ineens worden geconverteerd in contracten voor onbepaalde tijd onder de nieuwe regeling. Voor de transitievergoeding is de overgangsregeling echter niet opgenomen en wordt voor de verschuldigdheid ervan ook tijdelijke dienstverbanden van vóór 1 juli 2015 samengeteld die elkaar door een onderbreking van minder dan 6 maanden opvolgen.
bron : http://www.steentjeswoltersmulder.nl/ke ... kkelingen/


Die vlieger van "In de jurisprudentie wordt dit gezien als net geen twee jaar"gaat niet op. het is WEL (net) 2 jaar, op de dag af.
Dus volgens mij heb je WEL recht op transitievergoeding.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door kweenie »

langste adem schreef: Die vlieger van "In de jurisprudentie wordt dit gezien als net geen twee jaar"gaat niet op. het is WEL (net) 2 jaar, op de dag af.
Dus volgens mij heb je WEL recht op transitievergoeding.
Je hebt gelijk, ik had verkeerd de dagen gelezen. Meestal zijn werkgevers slim genoeg dat ze het tweede contract bijvoorbeeld twee weken voor het einde van die twee jaar laten stoppen. Dit contract lijkt echter wel precies twee jaar te duren.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Transitievergoeding twee jaarcontracten

Ongelezen bericht door Appie83 »

U heeft recht op een transitievergoeding als de einddatum van uw contract 5 januari is. U bent dan immers van 6 januari 2014 tot 5 januari 2016 in dienst geweest en dus 24 maanden.
Let er wel op dat als de werkgever voet bij stuk houdt u binnen 3 maanden, na de dag dat de arbeidsovereenkomst is geëindigd, een verzoekschrift moet indienen bij de kantonrechter om de transitievergoeding te krijgen.
Bent u jonger dan 50 jaar oud, dan zal de vergoeding voor u in beginsel zijn de uitkomst van de volgende berekening: 2/3* maandloon

Betaalt de werkgever meer dan een maand te laat (dus maand na beëindiging arbeidsovereenkomst), dan heeft u ook recht op wettelijke rente over deze vergoeding.

Het is trouwens mogelijk dat u op grond van de op uw van toepassing zijnde CAO iets anders krijgt dan geld.

Gesloten