LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetalingen na ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Mikkie145

Uitbetalingen na ontslag

Ongelezen bericht door Mikkie145 »

Door bezuinigingen heb ik per 1 mei mijn ontslag gekregen.
Ik heb mijn loon en vakantiegeld gewoon netjes uitbetaald gekregen.
Maar de vakantie uren die ik van 1 januari tot 1 mei opgespaard heb, en nog over heb, heb ik nog steeds niet uitbetaald gekregen.
Ik kan ook niet na gaan hoeveel dit zal zijn, omdat dit nooit ergens op een loonstrook o.i.d bijgehouden is.
Nu krijg ik van mijn oud werkgever te horen dat ze mijn dit voorlopig nog niet uit kunnen betalen omdat het nog steeds slecht gaat.
Ik ben het hier niet mee eens. Als je mensen ontslaat handel je dát toch eerst af en daarna de rest van je schulden?
Nu heb ik gehoord dat het ook wettelijk vast staat dat binnen een maand na ontslag zulke zaken afgehandeld moeten zijn. Kunnen ze mij dit niet betalen, moeten ze een betalingsregeling met mij treffen. Bijvoorbeeld iedere maand een bepaald bedrag tot dit betaald is.
Kan iemand mij zeggen of dit klopt? Want ik probeer dit op internet op te zoeken, maar zie door de bomen het bos niet meer.. en wil graag iets op papier hebben zodat ik 'bewijs' heb.

kimmie ten voorde

Re: Uitbetalingen na ontslag

Ongelezen bericht door kimmie ten voorde »

Je hebt gelijk, dit moet direct afgehandeld worden.

Die werkgever ontslaat je en nu moet je ook nog medelijden met hem heb zeker. Echt niet. Kom op voor je rechten en stap naar de bond!

Kimmie

alfatrion

Re: Uitbetalingen na ontslag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt recht om je vakantiegeld in geld uitgekeerd te krijgen (art. 7:641 lid 1 BW). Daarnaast heb je recht op een verklaring van de werkgever waarin staat hoeveel vakantiedagen er nog opstonden (art. 7:641 lid 2 BW). Dit moet gespecificeerd worden naar de vakantiedagen voor 1 januari 2012, de wettelijke vakantiedagen en de bovenwettelijke vakantiedagen van daarna of daarop. Bij een nieuwe werkgever heb je recht om dat aantal dagen als onbetaald verlof op te nemen (art. 7:641 lid 3 BW). Van dit laatste kan worden afgeweken, maar met niet meer dan vier weken per jaar (art. 7:641 lid 4 BW). Verder mag er alleen in jouw voordeel van worden afgeweken (art. 7:645 BW).

Ik vermoed dat je de uitkering van de vakantiedagen in geld kunt zien als loon. Maar ik heb daarvoor zo snel even geen bron gevonden. In dat geval geld het volgende hiervoor:

De werkgever is verplicht het geld te betalen na afloop van de periode waarover het loon berekent wordt; deze periode mag niet korter zijn dan één week en niet langer zijn dan één maand (art. 7:623 lid 1 BW). De werkgever mag in de schriftelijke overeenkomst bedingen dat hij uitstel van betaling krijgt van één maand wanneer de periode één week betrof en 13 weken wanneer de periode één maand betrof (art. 7:623 lid 2 BW). Wanneer je per vier weken uitbetaald krijgt dan mag de werkgever strikt gezien geen uitstel van betaling bedingen.

Als dit verstreken is heb je vanaf de vierde werkdag recht op een wettelijke verhoging van 5% per dag; vanaf de negende werkdag is dit één procent en er geld een maximum van 50% (art. 7:625 BW). Daarnaast heb je van de eerste dag recht op vertragingsschade in de vorm van de wettelijke rente.

Als de uitkering van vakantiedagen geen loon betreft dan kun je een ingebrekestelling versturen. Hierin zou ik de woorden "in gebreke" gebruiken, en de werkgever dan viertien dagen de tijd geven om te betalen. Als deze termijn is afgelopen heb je recht op de wettelijke rente.

Gesloten