LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantie dagen opnemen na ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Lisaxmichelle
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2020 13:20

Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door Lisaxmichelle »

Goedendag lezers,

In mei heb ik mijn ontslag ingediend(30 juni zal dan mijn laatste werkdag op papier zijn), na het indienen van mijn ontslag ben ik direct gebeld door mijn baas en heb ik mijn wens over vakantie dagen uitgesproken (de 2 laatste weken van juni). Mijn baas wou dit graag in een mail en zou het bespreken met een collega. 30 mei heb ik deze mail verzonden en 4 juni heb ik per telefoon(whatsapp) gevraagd of dit al was besproken/duidelijk was(met verwijzing naar de mail van 30 mei). Haar antwoord was hetzelfde namelijk: ze moest het nog bespreekbaar maken. Nu zijn we 2 weken verder en heb ik nog steeds geen antwoord gehad, ik sta op het punt nogmaals te vragen of ze al een antwoord heeft.

Ik herinner me nog wel vanuit de wet dat een baas 2 weken de tijd heeft om een geldig antwoord te geven en ik er anders vanuit mag gaan dat het een akkoord is. Maar is dat daadwerkelijk ook zo? En moet de afwijzing schriftelijk gegeven worden of mag dit ook per telefoon(gesprek).

Bedankt voor het lezen en eventueel ook alvast bedankt voor het antwoorden.


alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 7:638 lid 2 BW
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Je vakantie is nu dus vastgesteld.
Artikel 7:638 lid 5 BW
De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
De werkgever kan de vakantie nog wel intrekken, maar moet dan je schade vergoeden.
Artikel 7:645 BW
Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.

sake1987

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door sake1987 »

Je vraagt niet meer maar geeft aan wanneer je voor het laatst bent. Je staat in je recht zoals Alfa al aangeeft. Wat willen ze doen, je ontslaan

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
13 jun 2020 18:41
Artikel 7:638 lid 2 BW
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Je vakantie is nu dus vastgesteld.
Zeker weten? Wat als vandaag, 13 juni, schriftelijk (met verwijzing naar gewichtige reden natuurlijk) de vakantie wordt afgewezen? Waarom is dat volgens jou te laat?
sake1987 schreef:
13 jun 2020 19:08
Je vraagt niet meer maar geeft aan wanneer je voor het laatst bent. Je staat in je recht zoals Alfa al aangeeft. Wat willen ze doen, je ontslaan
Wat ze willen doen? Misschien het verlof intrekken? (een mogelijkheid. zoals alfatrion al aangeeft).

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door crazyme »

sake1987 schreef:
13 jun 2020 19:08
Je vraagt niet meer maar geeft aan wanneer je voor het laatst bent. Je staat in je recht zoals Alfa al aangeeft. Wat willen ze doen, je ontslaan
Het salaris aanpassen bijvoorbeeld. Een bedrag inhouden wat net de moeite van procederen niet waard is. Rot klussen opdragen....

Ik adviseer ts om er op een normale manier mee om te gaan. Dit verzoek kan wegens de vakantietijd of om andere redenen lastiger zijn om te realiseren. Wanneer je nooit strijd hebt gehad, ga dan niet met strijd weg. Je hebt meer aan goede relaties dan aan slechte relaties.

sake1987

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door sake1987 »

TS heeft het vroeg genoeg aangegeven dus verlof is goedgekeurd. Salaris aanpassen op welke basis?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door tttlocke »

sake1987 schreef:
13 jun 2020 20:05
TS heeft het vroeg genoeg aangegeven dus verlof is goedgekeurd. Salaris aanpassen op welke basis?
Het gaat niet om 'aangeven'.
Zoals staat in de door alfatrion geciteerde artikelen gaat het om een termijn van twee weken die gekoppeld is aan het moment waarop de 'werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt'.
De werknemer heeft op 30 mei de wensen schriftelijk kenbaar gemaakt.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
13 jun 2020 19:47
Wat ze willen doen? Misschien het verlof intrekken? (een mogelijkheid. zoals alfatrion al aangeeft).
Daar zijn wel zwaarwegende redenen voor nodig.
crazyme schreef:
13 jun 2020 19:59
Ik adviseer ts om er op een normale manier mee om te gaan. Dit verzoek kan wegens de vakantietijd of om andere redenen lastiger zijn om te realiseren.
Je moet wel open staan voor de argumenten van de werkgever. Dat doet er alleen niets aan af dat TS plannen kan gaan maken.

Moneyman
Berichten: 30139
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

En dat “zwaarwegend” is ook écht zwaarwegend. In de jurisprudentie wordt dat zelden toegewezen.

k2p
Berichten: 1192
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door k2p »

Je geeft niet aan of je perse ook die vakantie wilt krijgen. Neem je ook genoegen met het uitbetaald krijgen van de vakantiedagen?

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Im dat geval heb je recht op onbetaald verlof bij je nieuwe werkgever.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door tttlocke »

Alfatrion, je beweerde, met de wet in de hand, dat de vakantie was 'vastgesteld'.
Waarom negeer je onderstaand punt?
tttlocke schreef:
13 jun 2020 19:47
alfatrion schreef:
13 jun 2020 18:41
[...]
Je vakantie is nu dus vastgesteld.
Zeker weten? Wat als vandaag, 13 juni, schriftelijk (met verwijzing naar gewichtige reden natuurlijk) de vakantie wordt afgewezen? Waarom is dat volgens jou te laat?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
13 jun 2020 23:54
Im dat geval heb je recht op onbetaald verlof bij je nieuwe werkgever.
Klopt.
Artikel 7:641 lid 2 BW
De werkgever is verplicht aan de werknemer een verklaring uit te reiken waaruit blijkt over welk tijdvak de werknemer bij het einde van de arbeidsovereenkomst nog aanspraak op vakantie heeft.
Artikel 7:641 lid 3 BW
Indien de werknemer een nieuwe arbeidsovereenkomst aangaat, heeft hij tegenover de nieuwe werkgever aanspraak op vakantie zonder behoud van loon gedurende het tijdvak waarover hij blijkens de in lid 2 bedoelde verklaring nog aanspraak op vakantie had.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zaterdag 30 mei word dan maandag 1 Juni dat ze deze mail kunnen verwerken.
Dat betekende dat ze op of voor 15 Juni dit moesten afwijzen!

Maar wat is je eerste vrije dag? Ik zie geen opgave hier staan!
Bij 12 dagen zou dit morgen thuis blijven worden of ietsje minder?
Elke dag meer word alsnog uitbetalen.

Alleen voor nieuwe inwerken en overdragen werk mogen ze iets eisen mits dit niet op andere manier kan.
Als je als enige dit werk hebt gedaan is dat hun fout.

Ik verwacht dat je bij een weigering ziek gaat melden en dan is alle dagen uitbetalen nog duurdere en mag je ook gewoon weg!

Lisaxmichelle
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2020 13:20

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door Lisaxmichelle »

Goede dag allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik heb een goede bodem aan informatie die ik kan gebruiken voor het gesprek. Maandag zal ik mijn baas hierover bellen om het te bespreken. Dinsdag zou de vakantie dus al in moeten gaan, maar mijn rooster laat iets anders zien.

Ik ben tijdens het gesprek bereid om de dinsdag en woensdag te werken. Verder wil ik geen contact meer met het bedrijf (De reden van ontslag is het altijd te laat ontvangen van het salaris en de plotselinge veranderingen in mijn rooster)

Ziekmelden: het is zo in ons bedrijf geregeld dat we zelf vervanging zoeken/regelen. Pas als je in het ziekenhuis ligt wordt dit voor je gedaan. Zelfs als je aangeeft koorts te hebben ben je verplicht vervanging te regelen of zelf te gaan. En ik kan helaas uit ervaring spreken dat ondanks de corona tijd het voor is gekomen dat ik gewoon moest werken.

Lisaxmichelle
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2020 13:20

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door Lisaxmichelle »

Goede dag allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik heb een goede bodem aan informatie die ik kan gebruiken voor het gesprek. Maandag zal ik mijn baas hierover bellen om het te bespreken. Dinsdag zou de vakantie dus al in moeten gaan, maar mijn rooster laat iets anders zien.

Ik ben tijdens het gesprek bereid om de dinsdag en woensdag te werken. Verder wil ik geen contact meer met het bedrijf (De reden van ontslag is het altijd te laat ontvangen van het salaris en de plotselinge veranderingen in mijn rooster)

Ziekmelden: het is zo in ons bedrijf geregeld dat we zelf vervanging zoeken/regelen. Pas als je in het ziekenhuis ligt wordt dit voor je gedaan. Zelfs als je aangeeft koorts te hebben ben je verplicht vervanging te regelen of zelf te gaan. En ik kan helaas uit ervaring spreken dat ondanks de corona tijd het voor is gekomen dat ik gewoon moest werken.

Lisaxmichelle
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2020 13:20

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door Lisaxmichelle »

Ik heb trouwens nog wel wat vragen:

Wat als de aanvraag alsnog wordt afgekeurd?

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoals al eerder opgemerkt, afwijzen kan alleen om zwaarwegende redenen. Uiteindelijk bepaalt de rechter wat zwaarwegend is, en de eisen zijn streng. In de afgelopen twee weken had uw baas best vervanging kunnen regelen. Maar als uw baas zegt niet gewerkt is geen salaris, dan moet u dus naar de rechter om betaling af te dwingen. Dat lukt natuurlijk wel, maar het kost u weer tijd, moeite en stress.

Als te late salarisbetaling al regelmatig voorkwam, dan moet u er rekening mee houden dat de laatste salarisbetaling ook te laat gaat komen als u tegen de zin van uw baas vakantiedagen opneemt.

U heeft het recht aan uw zijde, maar een slechte werkgever die moeilijkbwil doen, heeft mogelijkheden genoeg. Uiteindelijk komt dat geld wel, maar ik hoop dat u een buffer van een maand hebt.

alfatrion
Berichten: 21918
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie dagen opnemen na ontslag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als het verlof wordt ingetrokken dan moet de werkgever daarbij concreet aangeven wat de gewichtige redenen daarvoor zijn. De werkgever moet deze redenen schriftelijk communiceren. Van gewichtige redenen zal bijvoorbeeld sprake zijn als de door de werknemer gewenste vakantie de gang van zaken in het bedrijf zo zou ontwrichten dat het belang van de werknemer daar niet tegen opweegt. Wanneer daar sprake van is en de werkgever de vakantie intrekt dan moet hij je kosten vergoeden. Als je een pakketreis hebt geboekt en er annuleringskosten in rekening worden gebracht dan moeten deze dus door de werkgever worden vergoed.
Erthanax schreef:
14 jun 2020 10:31
Maar als uw baas zegt niet gewerkt is geen salaris, dan moet u dus naar de rechter om betaling af te dwingen.
In dat geval heb je recht op de wettelijke verhoging van maximaal 50% en de wettelijke rente.

Gesloten