LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantiedagen rechten bij ontslag!

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
m28

Vakantiedagen rechten bij ontslag!

Ongelezen bericht door m28 »

Hoi,

Enkele maanden terug heb ik te horen gekregen dat onze afdeling per 1 december naar een andere plaats moet omdat de vestiging waar ik nu zit wordt opgedoekt. Ik heb voor mijzelf besloten om niet mee te gaan en een andere baan te gaan zoeken. Deze heb ik gelukkig gevonden. Nu heb ik dus netjes opgezegd per 1 september en dat is allemaal goed gegaan.
Heb in de brief aangegeven dat ik mijn resterende aantal vakantiedagen (8 stuks) wil opnemen aan het einde vd maand (wat volgens mij vrij logisch is ook). Nu heb ik vandaag aangegeven dat ik die dagen wil opnemen, maar ligt mijn leidinggevende dwars. Hij zit eind augustus met 3 mensen op vakantie, waardoor er nog maar 1 persoon op de afdeling zit.
In eerste instantie gaf hij aan dat ik gewoon tot en met de 31ste augustus moet blijven werken en ik mijn dagen dan maar uit moet laten betalen. Ik ben daar toen tegenin gegaan en heb gezegd dat ik dat niet doe/wil. Uiteindelijk hebben ze overlegd en mij aangeboden om dan maar volgende week al anderhalve week vrij te nemen, en daarna nog anderhalve week te werken. Dit omdat ze mij absoluut geen vrij kunnen geven die laatste anderhalve week, omdat ze anders niet uitkomen met hun planning.

Ik baal hier van, mede doordat ik nu mijn vakantiedagen als het ware krijg opgelegd,en ik nog met een partner zit die dan misschien helemaal geen vakantie kan kijgen. Ik bedoel: het is toch niet mijn verantwoordelijkheid, zijn planning.

Graag wil ik weten wat mijn rechten en plichten zijn en wat jullie adviseren om te doen. Ik heb al diverse dingen op internet gezocht, maar wordt niet echt wijs wat en hoe.

arthur2000

Re: Vakantiedagen rechten bij ontslag!

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Gewoon wegblijven.
Hij kan de dan op staande voet ontslaan wegens werkweigering.
Hetgeen geen probleem is, want ... :lol: :lol: :lol:

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Zomaar wegblijven is geen slim idee, de vakantiedagen plus evt. opgebouwd vakantiegeld ben je kwijt. De werkgever hoeft niet de hele planning om te gooien voor één werknemer. Vakantiedagen gaan altijd in wederzijds overleg.

Ronald.

arthur2000

Ziekmelden :?: :D

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De maand opzegtermijn is dus 1 september en wegens deze al lang bekende periode is weigeren toegestaan...

Maar U kunt wel Uw tempo nu zo aanpassen dat ze U wel moeten betalen en uw werk niets meer opleverde.....

Dus doe eens extra traag, en de kans dat ze U vragen om alsnog deze dagen op te nemen is erg groot.

Niet U maar zij veroorzaken dit probleem, want U was bij niet verhuizen gewoon gebleven.
Dus rustig aan doen en kijken of ze U werkelijk tot die dag willen houden...

Ziekte of zo is vragen om problemen maar langzaam aan is de beste oplossing!
Dat ze in problemen komen hadden ze kunnen verwachten want er zijn altijd een onbekend aantal wat plotseling ander werk vinden dus dit is risico voor baas!

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

M28 is in dit geval wel het haasje. Bij uitbetalen wordt dat aangemerkt als bijzonder loon en dus in de hoogste schijf (scandaalbelasting!) belast.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

@vogels:
ben het wel met je eens dat een werknemer die zich ziek meldt om vakantie te "krijgen" een mentaliteitsprobleem heeft.

Maar waar het hier om gaat is een werkgever die moeilijk doet over de laatste paar verlofdagen voorafgaand aan einde dienstverband. WG zal ongetwijfeld wettelijk gezien in z'n recht staan (daar ga ik m'n vingers niet aan branden) maar als we het over "flutmentaliteit" hebben scoort deze werkgever wat mij betreft bonuspunten!

arthur2000

@vogel: "flutadviezen","fl*pdrol" is een taal die wij niet bezigen in het normale mailverkeer. Dit zegt meer over jouw mentaliteit dan over die van mij. Wil je in het vervolg even dimmen?
Goed, nu inhoudelijk.
Punt 1:
Ok, na spoedcontrole volgt... ontslag, hetgeen ne uno problemo is want er is al een andere baan
Punt 2:
Vakantiedagen+vakantiegeld kunnen NOOIT ontnomen worden! Zelfs niet bij ontslag op staande voet.

Advies:
Wees niet bang!
Ga wanneer je wilt bij je nieuwe werkgever aan de gang!
Succes!

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Tjonge jonge Arthur wat ben jij kortzichtig, wel eens gehoord van contractbreuk??

Ronald.

arthur2000

Scheldpartijen daar houd ik me ver van.

Veel plezier verder.

Gesloten