LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vast contract en dan extra uren?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door martine81 »

Hallo allemaal,

Vorig jaar hebben jullie hier mij heel goed geholpen en nu ik dus weer een vraag had dacht ik: ik post hem maar weer eens. Ik lees zelf geregeld mee, maar post weinig want heb eigenlijk gewoon geen verstand van consumenten recht.

Ik krijg van mijn werkgever een vast contract (Jippie!!!) voor de uren waarop ik nu werk, dat zijn er 24. Met mijn leidinggevende heb ik overlegd dat ik in de toekomst eigenlijk graag meer zou willen werken, en mijn werkgever gaf aan dat ook te zien zitten. Zodra een collega van mij stopt (en dat gaat ergens volgend jaar gebeuren) mag ik haar uren ook hebben. Dat zijn er 8 dus kom ik op 32.
Dit is me allemaal mondeling gezegd en hangt natuurlijk af van een groot aantal dingen (collega moet dan ook wel echt stoppen etc). Ik beschouw dit ook niet zo zeer als een echte toezegging, maar meer als belofte van '' als alles loopt zoals gepland zonder rare dingen dan krijg ik die uren".

Wat ik me nu dus afvraag: als ik nu een vast contract krijg voor mijn 24 uur, kan ik dan later wel die 8 uur erbij krijgen? Of is dat onmogelijk en krijg ik daar dan een tijdelijk contract voor?

Het logische antwoord is natuurlijk: ga naar personeelszaken en vraag het daar, maar die zijn met vakantie, dus daar moet ik op wachten, en ik vraag het me toch wel af.

(voor de mensen die denken: wie was die Martine nou???, het is natuurlijk altijd mogelijk om terug te lezen, maar om het makkelijk te maken: ik ben die vrouw met die drie jonge kinderen waarvan de vader was overleden, en ben dus weer gaan werken, dat leidde vorig jaar tot een flinke discussie over of ik wel zou moeten gaan werken)

Martine

stofzuigertje

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U heeft en houd recht op die 24 uren.

Wat ze straks met de 32 doen is afhankelijk wat werkgever wil.
Meer werken mag maar ze hoeven het niet aan te passen..

Wel zul je als je ooit ontslag kreeg een uitkering op gewerkte uren krijgen.
Maar bij een ontslag vergoeding is deze dan weer op 24 uren basis....

Lastig maar je bent afhankelijk werkgever helaas.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Wet flexibel werken, die de Wet aanpassing vervangt, geeft u o.a. het recht om uw werkgever ieder jaar te vragen om uw arbeidsuur aan te passen. Uw werkgever moet dan wel tenminste 10 mensen in diens hebben. U moet uw verzoek schriftelijk indienen en uw werkgever moet dit schriftelijk beantwoorden. In het geval van een afwijzing moet dit ook schriftelijk worden gemotiveerd.

Als uw werknemer minder mensen in dienst heeft dan kun je nog altijd contractueel afspreken om meer of minder te gaan werken.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Voor die extra uren mag een tijdelijk contract worden afgesloten.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Martine,

Leuk te zien dat je nog steeds rondhangt, en erg fijn om te zien dat het goed met je gaat. :)

Het antwoord op je vraag is simpel: Ja.
Je contract kan worden aangepast naar wens, zolang beide partijen akkoord gaan. Wanneer die andere collega vertrekt kunnen ze gewoon je normuren ophogen in je contract en dan heb je een vast contract voor 32 uur in plaats van 24, waardoor je ook gelijk recht hebt op minimaal 32 uur.
Uw Jurist schreef:Voor die extra uren mag een tijdelijk contract worden afgesloten.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat is wel heel summier.

Als Martine een langere periode dan 32 uur werkt terwijl ze een contract heeft voor 24, kan zij op basis van de wet op structureel overwerken een contractverhoging eisen naar het aantal dat ze structureel werkt.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Julie4444 schreef:
Uw Jurist schreef:Voor die extra uren mag een tijdelijk contract worden afgesloten.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Dat is wel heel summier.

Als Martine een langere periode dan 32 uur werkt terwijl ze een contract heeft voor 24, kan zij op basis van de wet op structureel overwerken een contractverhoging eisen naar het aantal dat ze structureel werkt.
Dat is iets anders (opbouwen van rechten n.a.v. structureel een aantal uren werken zonder dat daarover iets is vastgelegd. En dat vroeg ze niet. Ze vroeg of die 8 uur die er volgend jaar eventueel bijkrijgt vast zijn of niet ('of krijg ik daar dan een tijdelijk contract voor?').
En dat hangt die van de werkgever af. Die mag een tijdelijk contract geven; en dus ook een vast contract; of niets regelen en dan wordt het voor die extra uren uiteindelijk vanzelf een vast contract.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

En nu is ons gezamelijk antwoord compleet, stukken beter. :)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

martine81 schreef: Wat ik me nu dus afvraag: als ik nu een vast contract krijg voor mijn 24 uur, kan ik dan later wel die 8 uur erbij krijgen? Of is dat onmogelijk en krijg ik daar dan een tijdelijk contract voor?

Het logische antwoord is natuurlijk: ga naar personeelszaken en vraag het daar, maar die zijn met vakantie, dus daar moet ik op wachten, en ik vraag het me toch wel af.
Ik vraag me af of je daar personeelszaken voor nodig hebt. De afdeling heeft normaal gesproken het budget. HR voert alleen maar het afgesproken beleid uit. Oftewel: vraag het morgen gewoon aan je manager.

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door martine81 »

Dank allen, ik wacht het dus even af. Ik wil die uren natuurlijk het liefst op mijn vast contract, maar als het in eerste instantie anders gaat is dat ook geen probleem.

Ik had het al aan mijn leidinggevende gevraagd, maar die wist het niet, dus vandaar dat ik hr afwacht

Martine

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door martine81 »

@GJvdZ: nu snap ik pas wat je bedoelt (duurde even). Ja klopt, het budget is er gewoon, die 8 uren (als mijn collega stopt) moeten gewoon ingevuld worden, maar mijn leidinggevende wist niet zeker hoe ze dat 'op papier' zouden aanpakken. Of dat dus in eerste instantie tijdelijk zou zijn of meteen vast.

@de rest: ik snap het verhaal van het overwerk wat na een tijdje een soort van recht wordt. Mijn leidinggevende heeft me wel laten weten dat dat niet gaat gebeuren, zij willen die 8 uur contractueel vastleggen meteen, alleen of dat dus vast of tijdelijk wordt is onduidelijk

@ Julie4444: ja het gaat heel goed gelukkig, zo snel weer gaan werken was echt het beste wat ik had kunnen doen, en hoewel ik in het begin best zenuwachtig was, ik was er immers al 5 jaar uit, ben ik echt super blij dat ik het gedaan heb want ik heb het enorm naar mijn zin en de kinderen kunnen er prima mee omgaan.

Martine

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door martine81 »

Beste allen,

Het duurde even, maar ik heb inmiddels antwoord hoe we het gaan doen. Ik heb nu gewoon mijn 24 uur vast. Die 8 uur extra krijg ik een tijdelijk contract voor van een half jaar, en daarna, als beide partijen (de werkgever en ik) er gelukkig mee zijn kunnen die 8 uren bij mijn vast contract opgenomen wordt (dus uitbreiding van mijn vaste contract) en als dat niet zo is (waar ik even niet vanuit ga) dan houdt het tijdelijke contract van die 8 uur gewoon op, en blijf ik op 24 uur.

dank voor het meedenken in elk geval!

Martine

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Top. Dank voor de terugkoppeling.
Succes en veel plezier Martine! :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: vast contract en dan extra uren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoi Martine,

compliment voor je attitude! En fijn dat je het zo netjes terugkoppelt !
Hou je goed en ik wens je een goed en gelukkig leven!
Jij komt er wel.. :wink:

Gesloten