LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervoer naar werk bij ziekte

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Gedoezeg

Vervoer naar werk bij ziekte

Ongelezen bericht door Gedoezeg »

Mijn vriendin kan al enkele maanden niet tot nauwelijks lopen. Ze is dus niet in staat om naar haar werk te gaan, maar kan wel gewoon werken. Momenteel breng ik haar naar haar werk en haal ik haar ook weer op, vijf dagen in de week. Openbaar vervoer is geen optie.
Ik deed dit standaard voordat ik zelf naar mijn werk ging en nadat ik klaar was met werken. Haar werkgever was blij dat ze nu toch naar haar werk kon, al was het wat onregelmatig, ze kwam wel aan haar uren. Sinds twee weken zeuren ze echter over haar werktijden dat ze die niet zelf in kan delen. Best begrijpelijk, maar met het gevolg dat ik haar op gezette tijden moet brengen en halen. Ik kan daar niet aan voldoen en weiger extra uren op mijn eigen werk te blijven hangen (neuspeuterend) omdat ik haar nog niet mag ophalen. Ik weet ook nooit precies hoe laat ik klaar ben met werken, dus ik kan geen vaste tijden afspreken voor de hele week.

Ik ben op haar werk wezen praten en ze geven aan dat het de verantwoordelijkheid van mijn vriendin is dat ze op afgesproken tijden op haar werk is. Ook begrijpelijk, maar ik ben daar de pineut van. Ik heb aangegeven dat dit onmogelijkheid op mijn bord geschoven kan worden. Ik besteed al 10 uur in de week aan brengen en halen, nu willen ze dat ik ook nog eens enkele uren in de week ga wachten voordat ik haar ophaal. Volgens mij zijn ze niet helemaal lekker in hun hoofd. Dat kunnen ze toch niet van mij vragen?

Ik zorg er nu voor dat mijn vriendin niet de hele week thuis zit, dat ze daar geen geld aan verliezen, etc.. mogen ze best wat dankbaarder voor zijn in mijn ogen. Ik heb al aangegeven dat ik best op door hen vastgestelde tijden wil rijden mits ze me als chauffeur in dienst nemen voor 10 uur in de week. Daar konden ze niet om lachen :)

Is er geen verplichting bij de werkgever om voor vervoer te zorgen?

aaten

Re: Vervoer naar werk bij ziekte

Ongelezen bericht door aaten »

nee het is geen verplichting voor de werkgever om voor vervoer te zorgen maar ja als je door ziekte niet op je werk kan komen betekend het simpelweg dat je ziek bent.
De werkgever heeft dus de keuze, of een medewerker de ziektewet in of zich ook wat aan te passen zoals jullie ook doen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ken de regels niet exact, maar volgens mij is ook een werkgever verplicht om bij (tijdelijke) gedeeltelijke invaliditeit redelijke aanpassingen te doen zodat ze het werk kan blijven doen. Vaak zullen die aanpassingen bestaan uit bijvoorbeeld een speciale bureaustoel of bijvoorbeeld het voor rolstoelen toegankelijk maken van het werk, of uit het niet meer hoeven doen van bepaalde werkzaamheden. Maar volgens mij kunnen die aanpassingen ook bestaan uit het anders inrichten van het werk, zoals de werktijden. Mits dit een redelijke aanpassing inhoudt, natuurlijk. En van de werknemer kan dan ook enige aanpassing worden verwacht, mits dit redelijk is.

Ik zou denken dat er toch wel veel meer mensen minder flexibel zijn in het indelen van de tijd. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de schooltijden (kind moeten wegbrengen of ophalen) of van de openingstijden van de kinderopvang. Andere mensen zijn afhankelijk van het OV, als je op een plek woont waar maar eens per uur een bus rijdt, dan zul je ook minder geneigd zijn om even 5 minuten langer te blijven, omdat je dan een uur later thuis komt. Dus inflexibiliteit komt ook (vaak) voor bij mensen die geen ziekte hebben. Even negatief gezien klinkt het mij daarom in de oren alsof het een eerste stap is om haar er uit te gaan werken. Langzaam maar zeker steeds meer eisen gaan stellen, die voor haar onredelijk zijn, zodat ze uiteindelijk eieren voor haar geld kiest. Ik zou daarom goed advies inwinnen bij bijvoorbeeld de bond, of bij een rechtswinkel oid, om te zien wat de plichten en rechten van werkgever en werknemer zijn in zo'n geval.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou als werkgever zouik in mijn handen knijpen met zo'n werkgever zoals je vriendin!
ze had zich ook gewoon de hele tijd ziek kunnen melden..
nou als ze dan zeuren,dan moet ze voorstellen,nou okee,of ik ga de ziektewet in of laat me elke dag maar door een collega ohalen of door een taxi.

bij mijn man op het werk,als iemand aangeeft dat hij graag wilt werken,been gebroken dat soort dingen,dan zorgen ze voor taxivervoer...ze waarderen het juist!
zouden zei ook moeten doen!

even nog een aanpassing was ik vergeten...petje af voor jullie!! kunnen wat mensen van leren!!top!

uwv_webcare
Contacteer:

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Gedoezeg schreef:Mijn vriendin kan al enkele maanden niet tot nauwelijks lopen. Ze is dus niet in staat om naar haar werk te gaan, maar kan wel gewoon werken. Momenteel breng ik haar naar haar werk en haal ik haar ook weer op, vijf dagen in de week. Openbaar vervoer is geen optie.
Ik deed dit standaard voordat ik zelf naar mijn werk ging en nadat ik klaar was met werken. Haar werkgever was blij dat ze nu toch naar haar werk kon, al was het wat onregelmatig, ze kwam wel aan haar uren. Sinds twee weken zeuren ze echter over haar werktijden dat ze die niet zelf in kan delen. Best begrijpelijk, maar met het gevolg dat ik haar op gezette tijden moet brengen en halen. Ik kan daar niet aan voldoen en weiger extra uren op mijn eigen werk te blijven hangen (neuspeuterend) omdat ik haar nog niet mag ophalen. Ik weet ook nooit precies hoe laat ik klaar ben met werken, dus ik kan geen vaste tijden afspreken voor de hele week.

Ik ben op haar werk wezen praten en ze geven aan dat het de verantwoordelijkheid van mijn vriendin is dat ze op afgesproken tijden op haar werk is. Ook begrijpelijk, maar ik ben daar de pineut van. Ik heb aangegeven dat dit onmogelijkheid op mijn bord geschoven kan worden. Ik besteed al 10 uur in de week aan brengen en halen, nu willen ze dat ik ook nog eens enkele uren in de week ga wachten voordat ik haar ophaal. Volgens mij zijn ze niet helemaal lekker in hun hoofd. Dat kunnen ze toch niet van mij vragen?

Ik zorg er nu voor dat mijn vriendin niet de hele week thuis zit, dat ze daar geen geld aan verliezen, etc.. mogen ze best wat dankbaarder voor zijn in mijn ogen. Ik heb al aangegeven dat ik best op door hen vastgestelde tijden wil rijden mits ze me als chauffeur in dienst nemen voor 10 uur in de week. Daar konden ze niet om lachen :)

Is er geen verplichting bij de werkgever om voor vervoer te zorgen?
Beste Gedoezeg,

De vraag of de werkgever verplicht is om voor vervoer te zorgen kan ik niet beantwoorden.
Je kunt voor meer informatie en advies contact opnemen met de vakbond of het juridisch loket (0900-8020).

Ik wil je wel graag het volgende meegeven:

Je kunt bij UWV een vergoeding vervoer aanvragen als de verwachting is dat de reisproblemen vanwege de ziekte van je vriendin langer dan een jaar gaan duren.

Actuele informatie over voorzieningen en vergoedingen vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team

http://www.uwv.nl/webcare

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

nee het is geen verplichting voor de werkgever om voor vervoer te zorgen maar ja als je door ziekte niet op je werk kan komen betekend het simpelweg dat je ziek bent.
De werkgever heeft dus de keuze, of een medewerker de ziektewet in of zich ook wat aan te passen zoals jullie ook doen.
Het zorgdragen voor vervoer naar het werk is een verantwoordelijkheid van de werknemer en niet van de werkgever.

Als je dus niet op het werk kan komen, maar wel gewoon kunt werken, ben je dus niet ziek. De werkgever hoeft dus helemaal niks te kiezen
Je dient dan kennissen, openbaar vervoer of anders een taxi in te schakelen om op het werk te komen.
Formeel kun je in deze situatie dus ongeoorloofd afwezig zijn als je er niet bent, en hiervoor zelfs ontslagen worden

Zo is de regelgeving. In de praktijk gaan werkgevers hier gelukkig wat soepeler mee om en proberen een werkzaam compromis te vinden

Athoz

Ongelezen bericht door Athoz »

Leo The Emperor schreef:Het zorgdragen voor vervoer naar het werk is een verantwoordelijkheid van de werknemer en niet van de werkgever.

Als je dus niet op het werk kan komen, maar wel gewoon kunt werken, ben je dus niet ziek. De werkgever hoeft dus helemaal niks te kiezen
Was dit niet aangepast met de wet poortwachter? Serieuze vraag, want ik meen me te herinneren dat woon/werk verkeer tegenwoordig wel de verantwoordelijkheid van de werkgever is?

edit: laat me dat ff anders verwoorden.. In dit geval zou het betekenen dat TS in de ziektewet zit, of via regelingen zoals taxi of collega's, toch op het werk zou kunnen komen. Arbeidstijden en regelingen zoals vervoer in geval van ziektewet zijn toch WEL verantwoordelijkheden van de werkgever?
Laatst gewijzigd door Athoz op 05 mei 2011 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

taxi in te schakelen
Taxi inschakelen is eigenlijk ook geen optie voor deze case. Een taxi komt zelden of nooit exact op het afgesproken tijdstip. Die busjes voor gehandicapten/ouderenvervoer al helemaal niet. Dus dan is ze ofwel veel te vroeg op haar werk, ofwel alsnog te laat, en als ze klaar is met werken, is de taxi er te vroeg, of ze kan een tijdje duimendraaien tot die taxi er is.

Het is in een kerkdienst wel eens gebeurd dat de taxi er vóór het eind van de dienst was, en aangezien de klant niet naar buiten kwam, de taxi er weer vandoor ging. Die vrouw heeft toen tijdenlang buiten op een taxi staan wachten die al weg was, zonder te weten wat er aan de hand was.

Feitelijk verandert er met taxivervoer voor TS nauwelijks iets aan de situatie.

Gedoezeg

Ongelezen bericht door Gedoezeg »

Ok, iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben natuurlijk even naar die wet poortwachter op zoek gegaan en vond zojuist het volgende:

Wet Verbetering Poortwachter
Posted on juni 13, 2010
by redactie| Een reactie plaatsen
Sinds de Wet Verbetering Poortwachter ligt de verantwoordelijkheid voor gezondheid, welzijn en veiligheid bij de werkgever en de werknemer samen. De werkgever moet samen met de werknemer een plan ontwikkelen om zo snel als mogelijk weer terug te keren op de werkplek. Van de werknemer wordt verwacht dat hij zich meewerkend opstelt en er alles aan doet om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan.

Van de werkgever wordt verwacht dat hij voorwaarden schept om de werknemer goed en veilig te laten werken. De werkgever moet bijvoorbeeld zorgen voor een aangepaste stoel, een aangepaste telefoon, spraakherkenningssoftware, indien nodig. Daarnaast heeft de werkgever de verplichting de werknemer de gelegenheid te bieden om op het werk aanwezig te zijn. Als de werknemer zelf als gevolg van – bijvoorbeeld – een gebroken been niet kan autorijden, noch met het openbaar vervoer kan reizen, moet de werkgever voor passend (taxi)vervoer zorgen. De meeste bedrijven hebben hiervoor een ‘Presentverzekering’ afgesloten, die taxikosten van en naar het werk dekt.

Wanneer iemand niet zo’n hoog salaris heeft, kan bij het UWV een taxivergoeding (vervoersvergoeding) worden aangevraagd. Verdient de werknemer samen met de partner meer dan 34.100 euro (gegevens 2010) dan zal de werkgever de kosten moeten dragen.
bron: http://aanhetwerk.wordpress.com/2010/06 ... rtwachter/

lijkt me dus dat die werkgever vervoer moet regelen voor me vriendin...

Athoz

Wanneer iemand niet zo’n hoog salaris heeft, kan bij het UWV een taxivergoeding (vervoersvergoeding) worden aangevraagd. Verdient de werknemer samen met de partner meer dan 34.100 euro (gegevens 2010) dan zal de werkgever de kosten moeten dragen.
Zou dat dan niet meer dan 34.100 moeten zijn? Lijkt mij een beetje krom als je boven modaal verdient, zelf niet meer voor de kosten hoeft op te draaien.. Anyway, verder lijkt het me dus wel duidelijk eens na te vragen of dit niet ook voor je vriendin op gaat?

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

[***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 07 jan 2012 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor

Wat Gedoezeg hier quote komt van een openbaar forum af en is door een ander forumlid gepost. Het is dus geen quote uit de verbeterde wet poortwachter of een quote van een website van de overheid, en ik ben ook niet zeker van of dit wel klopt.

Graag een quote uit de wet zelf waarin staat dat werkgever passend vervoer moet regelen. Ik heb het nog niet gevonden

Athoz

Ik heb dit op m'n werk bij afdeling HR nagevraagd, en het antwoord was dat dit soort dingen wel geregeld zijn, maar ze kon me geen antwoord geven of dit bij wet, bij CAO of vanuit het bedrijf geregeld was.. Daar krijg ik nog antwoord op.

Het is bij ons zo dat als wij wel in staat zijn te werken (aangepast of niet) maar geen kans zien op het werk te komen, er vervoer geregeld moet worden in de vorm van een taxi of anders.. Dit om onnodig (langdurig) ziektewet te voorkomen.

Leo The Emperor

Ik heb dit op m'n werk bij afdeling HR nagevraagd, en het antwoord was dat dit soort dingen wel geregeld zijn, maar ze kon me geen antwoord geven of dit bij wet, bij CAO of vanuit het bedrijf geregeld was.. Daar krijg ik nog antwoord op.

Het is bij ons zo dat als wij wel in staat zijn te werken (aangepast of niet) maar geen kans zien op het werk te komen, er vervoer geregeld moet worden in de vorm van een taxi of anders.. Dit om onnodig (langdurig) ziektewet te voorkomen.
Zo doen wij het ook. Je komt anders in een hele moeilijke discussie met de werknemer terecht. Echter zover als ik weet is het onverplicht.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Taxi inschakelen is eigenlijk ook geen optie voor deze case. Een taxi komt zelden of nooit exact op het afgesproken tijdstip. Die busjes voor gehandicapten/ouderenvervoer al helemaal niet. Dus dan is ze ofwel veel te vroeg op haar werk, ofwel alsnog te laat, en als ze klaar is met werken, is de taxi er te vroeg, of ze kan een tijdje duimendraaien tot die taxi er is.
Een werkgever moet zich als een goedwerkgever gedragen. Hij zal zich ook aan de situatie moeten aanpassen.

rozemarijntje

@WA
een taxi van een normaal bedrijf is wel op tijd...mits er geen file staat maar daar hebebn we allemaal last van..het ziekenvervoer is een drama maar daar heeft zei niks mee van doen,gewoon een taxi.
ik heb het ook al een paar keer gedaan als ik net een belangrijke afspraak had ,heb staatkt het ov...grrrrr en het zijn kleine stukjes....nou neem ik een taxi,
kost niet veel anders had i khet niet gedaan...
maar goed bij de les,....of het nu wel of niet verplicht is,..het gaat om het feit,dat die vrouw goodwill toont...en nou niet echt gewaardeerd wordt door haar werkgever..
wat ik al zei bij mijn man net als bij Athoz...bij mijn man vragen ze hoe gaat het,niks druk erop en als JIJ aangeeft ik wil graag werken maa rik weet niet hoe ik op de zaak moet komen(kantoor)nou dan zeggen ze dat kunnen we regelen zeg maar welke tijden je wilt werken...maar ja helaas zulke werkgevers heb je niet overal en nee geen kleinschalig bedrijf...500 man werken er...

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR ***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 07 jan 2012 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje

nou ja ts doet haar best,alleen de tijden dat ze komt bevalt hun niet...nou ga haar dan halen?
de man /vriend brengt haar,ondanks zijn eigen werk!..hoeveel van die mensen zie je nog...
sommige zijn liever lui als moe...ik zou een werknemer koesteren...

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Waarom zou een baas moeten zorgen dat zijn/haar werknemer op zijn/haar werk kan komen?
Dat lijkt mij de omgekeerde wereld.
Het lijkt mij toch echt een zaak van de werknemer om, als je gewoon kunt werken, te zorgen dat je op tijd op je werkt bent.
Stel, je bent op je werk gebracht door je man/vrouw/partner, en je hebt een doktersafspraak.
Je hebt dus zelf geen vervoer.
Dan verwacht je toch ook niet dat je baas vervoer gaat regelen?

rozemarijntje

@violet

maar ze kan zich ook ziekmelden,maar ze toont van ik wil wel werken?
dat lijkt me voor de werkgever goedkoper,dan toon je toch goede wil, en nu gaat de werkgever klagen dat zus en zo...
de man brengt haar,maar komt ook met zijn werk in de problemen....
door haar naar haar werk te brengen,stel hoe kan je met een gebroken been,naar je werk?als je amper kan lopen op krukken?

dan vind ik..persoonlijk hoor...nou ze doet haar best,gaat niet de ziektewet in wat al heel wat is,want bij mijn man op de zaak gaat er al eentje in de ziektewet als ze een loop neus heeft! echt! nu weer en 6 wk terg ook al,het is nog een kennis van ons ook...

dan denk ik..dit soort mensen moet je koesteren...
is mijn mening hoor :oops:

ik weet nog dat ik probeerde te werken en op de zaak komen was voor mij al een uitputting maar ik wilde wel...mijn baas zorgde dat ik gehaald en gebracht werd,gewoon door een werknemer van kantoor...?ja die waardeerde het ook,ook al wist hij dat het en aflopende zaak was,maar wilde me toch alles gunnen om voor mij alles op een rijtje te krijgen...
maar goed dat is wat anders,maar ik bedoel maar....snap je wat ik bedoel,er zijn mensen die willen en dan kan de werkgever toch ook waardering tonen ipv van dat het hem geld kost,meestal zijn de eerste weken ziektewet voor de werkgever,althans vroeger,nu weet ik het niet meer?hoor,dus??

Gesloten