LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrije dagen bij ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
madfred

Vrije dagen bij ontslag

Ongelezen bericht door madfred »

Mijn vrouw werkt bij een bedrijf waar een reorganisatie wordt doorgevoerd. Zij zit in de groep die per 31 juli 2013 moet vertrekken.
Zij heeft ruim negen jaar daar gewerkt.
Nu heeft ze te horen gekregen dat ze per 1 juli vrijstelling van werk heeft gekregen, dus ze hoeft niet meer te komen werken, maar wordt nog wel doorbetaald.
Dat lijkt in eerste instantie best wel aardig, maar het blijkt dat dit toch niet zo aardig is. Bijkomende voorwaarde in deze regeling is namelijk dat alle openstaande vrije dagen worden weggestreept. Aangezien mijn vrouw nog ruim zes weken vakantie tegoed heeft, is dit dus niet echt aardig te noemen.
Eigenlijk wordt ze gedwongen haar vrije dagen op te nemen, en de resterende dagen worden niet uitbetaald.
Nu zijn er natuurlijk ook mensen die minder dagen hebben, dus die zullen niet zoveel klagen, al kan ik me voorstellen dat er mensen zullen zijn die liever doorwerken en dan de dagen laten uitbetalen.

Is er iemand met ervaring op dit gebied?

Alvast bedankt voor de hulp.

Leo The Emperor

Re: Vrije dagen bij ontslag

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dit wordt wel vaker gedaan ...

Echter. U hoeft hier niet mee in te stemmen, en kunt gewoon afdwingen om tot 31 juli te blijven werken, en de resterende vakantiedagen uitbetaald te krijgen

Als het bedrijf hieraan niet wil meewerken kunt u bestens via de vakbond of OR ( die hopelijk ook bij reorganisatie zijn ingeschakeld) dit aanhanging maken

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is verstandig om in zo'n situatie een arbeidsrechtadvocaat in de arm te nemen. Niet alleen om te 'onderhandelen' over de vakantiedagen, maar ook over de afkoopsom en andere voorwaarden. In het algemeen weet zo'n advocaat er meer uit te slepen dan je zelf zou doen, onder anderen omdat hij precies weet waar hij de werkgever moet 'pakken'. De kosten van de advocaat worden meestal ook door het bedrijf betaald.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

kweenie schreef:Het is verstandig om in zo'n situatie een arbeidsrechtadvocaat in de arm te nemen. Niet alleen om te 'onderhandelen' over de vakantiedagen, maar ook over de afkoopsom en andere voorwaarden. In het algemeen weet zo'n advocaat er meer uit te slepen dan je zelf zou doen, onder anderen omdat hij precies weet waar hij de werkgever moet 'pakken'. De kosten van de advocaat worden meestal ook door het bedrijf betaald.
Klopt.

Ik ben er even vanuit gegaan dat er een sociaal plan is overeengekomen met de vakbond. In dat geval heeft het individueel inschakelen van een advocaat alleen nog zin in uitzonderings gevallen

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

madfred schreef:Mijn vrouw werkt bij een bedrijf waar een reorganisatie wordt doorgevoerd. Zij zit in de groep die per 31 juli 2013 moet vertrekken.
Nu heeft ze te horen gekregen dat ze per 1 juli vrijstelling van werk heeft gekregen, dus ze hoeft niet meer te komen werken, maar wordt nog wel doorbetaald.
Dat lijkt in eerste instantie best wel aardig, maar het blijkt dat dit toch niet zo aardig is. Bijkomende voorwaarde in deze regeling is namelijk dat alle openstaande vrije dagen worden weggestreept. Aangezien mijn vrouw nog ruim zes weken vakantie tegoed heeft, is dit dus niet echt aardig te noemen.
Eigenlijk wordt ze gedwongen haar vrije dagen op te nemen, en de resterende dagen worden niet uitbetaald.
Nu zijn er natuurlijk ook mensen die minder dagen hebben, dus die zullen niet zoveel klagen, al kan ik me voorstellen dat er mensen zullen zijn die liever doorwerken en dan de dagen laten uitbetalen.

Het is o.a. afhankelijk van de cao van uw vrouw hoeveel vakantiedagen ze mag "opzamelen". Het is namelijk niet zo dat alle vakantiedagen tot in de eeuwigheid blijven staan en opgezameld mogen worden.

Sowieso is het uitkeren van vakantiedagen in geld niet heel voordelig omdat hierover veel belasting verschuldigd is. Netto blijft er niet zoveel over dan. Het wordt namelijk niet gezien als salaris maar als uitkering en die zijn anders belast.

Tevens zou ik inderdaad even goed onderhandelen. Uw vrouw heeft recht op een fikse schadevergoeding omdat ze buiten haar schuld om ontslagen wordt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:[

Sowieso is het uitkeren van vakantiedagen in geld niet heel voordelig omdat hierover veel belasting verschuldigd is. Netto blijft er niet zoveel over dan. Het wordt namelijk niet gezien als salaris maar als uitkering en die zijn anders belast.
Je houdt altijd minimaal 48% over van het brutobedrag (afhankelijk van de hoogte van je inkomen). Verder hangt het erg van de situatie af of je moet laten uitbetalen of opnemen. Als je ontslagen bent is het geld meer waard dan de extra vrije dagen (die krijg je immers nog genoeg als je geen werk meer hebt). En ook als er zoveel werk is dat er praktisch geen tijd is om je vrije dagen op te nemen kan je beter voor het geld kiezen, anders blijf je maar dagen stapelen.

madfred

Allereerst bedankt voor de reacties/adviezen.

Er is wel een sociaal plan, maar deze regeling is daar niet in opgenomen.
De reden dat mijn vrouw nog zoveel dagen heeft is dat ze begin augustus vier weken vakantie zou nemen.
Ze weet dat er netto niet veel overblijft, maar zoals er al is opgemerkt, "vrije dagen" heeft ze daarna toch genoeg.

Daarbij komt dat ze de komende maand veel moet werken ivm vakantie van ander personeel. Ze heeft een contract voor 25 uur, maar ze moet waarschijnlijk de hele maand juni 40 uur per week werken. Deze extra uren worden als vrije tijd uitgekeerd, en dus weggestreept!!!!!!

Er is nu contact geweest met het hoofdkantoor, die hebben beloofd dat ze er op terugkomen.
Dus, wordt vervolgd.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
madfred schreef:Mijn vrouw werkt bij een bedrijf waar een reorganisatie wordt doorgevoerd. Zij zit in de groep die per 31 juli 2013 moet vertrekken.

Het is o.a. afhankelijk van de cao van uw vrouw hoeveel vakantiedagen ze mag "opzamelen". Het is namelijk niet zo dat alle vakantiedagen tot in de eeuwigheid blijven staan en opgezameld mogen worden.

Tevens zou ik inderdaad even goed onderhandelen. Uw vrouw heeft recht op een fikse schadevergoeding omdat ze buiten haar schuld om ontslagen wordt.
Ze worden weliswaar door de werkgever belast met het speciale (hogere) tarief, omdat deze doorgaans ook de loonheffing inhoudt, maar aan het einde van de rit bij de belastingaangifte, valt alles onder 1 tarief (het is immers "verzamelinkomen") dus uiteindelijk kost het uitbetalen van vakantiedagen niks meer aan belasting dan gewerkte uren hoor.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

madfred schreef: Daarbij komt dat ze de komende maand veel moet werken ivm vakantie van ander personeel. Ze heeft een contract voor 25 uur, maar ze moet waarschijnlijk de hele maand juni 40 uur per week werken. Deze extra uren worden als vrije tijd uitgekeerd, en dus weggestreept!!!!!!

Er is nu contact geweest met het hoofdkantoor, die hebben beloofd dat ze er op terugkomen.
Dus, wordt vervolgd.
Dat is helemaal krom dus. :\)

Nu overwerken voor de vakantie van anderen, voor haarzelf:

dat alle openstaande vrije dagen worden weggestreept. Aangezien mijn vrouw nog ruim zes weken vakantie tegoed heeft, is dit dus niet echt aardig te noemen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

als het sociaal contract is afgesproken met de vakbonden, kunt u daar klagen
als het sociaal contract is geregeld met de OR moet u daar klagen
als het contract door de directie is gemaakt moet u niet met de regeling accoord gaan
het stelen van uw vrije dagen is in ieder geval niet toegestaan en daar kunt u in ieder geval mee naar de rechter
of de werkgever u kan dwingen vrij te nemen in een bepaalde periode weet ik niet zeker
het hele contract is trouwens niet sociaal te noemen
wat mij doet vermoeden dat het een opzetje is van de directie

ik zou mij trouwens eerst eens goed informeren OF zij u wel mogen ontslaan per 31-07
zijn de ontslagvergunningen er?
zijn de procedures goed doorlopen?
hebt u mogelijkheden om bezwaar te maken?
waarschijnlijk kan dit het makkelijkste via een vakbond
dan moet u waarschijnlijk wel lid worden

met een beetje geluk slepen de bonden er een aanmerkelijk betere regeling uit met een financieel afscheidscadeautje

en vooral niets tekenen wat het ontslag betreft
en al het andere wat men u wil laten tekenen eigenlijk ook niet

Jolijn

Daarbij komt dat ze de komende maand veel moet werken ivm vakantie van ander personeel. Ze heeft een contract voor 25 uur, maar ze moet waarschijnlijk de hele maand juni 40 uur per week werken. Deze extra uren worden als vrije tijd uitgekeerd, en dus weggestreept!!!!!!

Dat zou je dan kunnen weigeren? Want komt in feite neer op onbetaald werken. Dat is voor een uurtje niet zo erg, maar wel voor 4 x 15.

ruud_a

Jolijn schreef:Daarbij komt dat ze de komende maand veel moet werken ivm vakantie van ander personeel. Ze heeft een contract voor 25 uur, maar ze moet waarschijnlijk de hele maand juni 40 uur per week werken. Deze extra uren worden als vrije tijd uitgekeerd, en dus weggestreept!!!!!!

Dat zou je dan kunnen weigeren? Want komt in feite neer op onbetaald werken. Dat is voor een uurtje niet zo erg, maar wel voor 4 x 15.
daar ben ik verder niet op in gegaan, omdat TS zichzelf tegenspreekt
in de openingspost wordt namelijk gesteld dat ze per 1 juli vrijstelling van werk heeft gekregen

Jolijn

@ruud: ik ging er vanuit dat de vrouw van TS sowieso nu al ruim 6 weken vakantieweken tegoed heeft, zonder die extra uren die ze waarschijnlijk in juni moet werken.
Die ruim 6 weken zijn in juli niet op te maken, de rest wordt weggestreept (ofwel gewoon gejat) en wat ze extra moet werken in juni wordt ook niet vergoed.

Mij optie zou zijn: ruim 6 weken voor 31 juli de vakantie opnemen en niet zonder betaling extra uren werken.

kweenie

Mij optie zou zijn: ruim 6 weken voor 31 juli de vakantie opnemen en niet zonder betaling extra uren werken.
Daar komt de 'vrijstelling' van werkzaamheden in feite ook op neer, dat ze vanaf 1 juli verplicht vakantie moet nemen. De vrijstelling van werkzaamheden is dus in feite een wassen neus, als in die tijd ook de opgebouwde vakantiedagen opgenomen moeten worden.

De overgebleven vakantiedagen mogen overigens niet zomaar vervallen. Er zullen tijdens die maand 'vrijstelling' dus ruim 4 weken worden opgemaakt en de rst zullen ze toch moeten uitkeren. Als er dan ook nog extra vrije uren worden opgebouwd, dan wordt het positieve saldo alleen maar hoger en zou er dus in dit geval juist wel meer worden uitgekeerd.

Ik denk trouwens dat bij de meeste mensen het eerste halfjaar vooral vakantiedagen worden opgebouwd en maar weinig wordt opgenomen, de meeste opnames zijn toch in de zomervakantie na 1 juli en rond kerst. Dus het grootste deel van de mense zal de periode van vrijstelling toch voor een flink deel zelf betalen uit de vakantiedagen. Vreemd als een bond daarmee akkoord zou gaan. Ook vreemd om maar zo'n relatief korte periode vrijgesteld te zijn.

madfred

@ruud_a
Zou je me kunnen uitleggen waar ik mezelf tegenspreek?

Mijn vrouw heeft op DIT moment al ruim zes weken vakantie tegoed. Als ze dus in Juni nog eens extra moet werken, wordt de hoeveelheid vrijde dagen alleen maar groter. Per 1 Juli krijgt ze vrijstelling van werk, maar de vrije dagen, zowel de dagen die ze nu heeft als degene die ze opbouwt in Juni, worden weggestreept. Dus ze gaat in Juni voor Jan met de korte achternaam werken, in ieder geval de extra uren die ze zou moeten werken.

ruud_a

madfred schreef:@ruud_a
Zou je me kunnen uitleggen waar ik mezelf tegenspreek?

Mijn vrouw heeft op DIT moment al ruim zes weken vakantie tegoed. Als ze dus in Juni nog eens extra moet werken, wordt de hoeveelheid vrijde dagen alleen maar groter. Per 1 Juli krijgt ze vrijstelling van werk, maar de vrije dagen, zowel de dagen die ze nu heeft als degene die ze opbouwt in Juni, worden weggestreept. Dus ze gaat in Juni voor Jan met de korte achternaam werken, in ieder geval de extra uren die ze zou moeten werken.
mijn fout
juni en juli lijkt erg op elkaar
zeker omdat de teksten niet naast elkaar staan
het extra werk valt dus in juNi
de vrijstelling van werk in juLi

ik zou toch serieus nadenken over contact met een vakbond, dan wel advies inwinnen bij een wetswinkel
ik denk dat er het nodige niet klopt bij deze reorganisatie
het is ook helemaal niet zeker dat er aan een juiste selectie van het personeel is voldaan
dat mag niet willekeurig worden gekozen, maar moet wat betreft leeftijd een afspiegeling van het personeelsbestand zijn
aangezien de directie ogenschijnlijk dit plan zelf heeft bedacht en er zaken tegen de wet zijn kan er aan die reorganisatie best nog van alles mis zijn
een sociaal plan kent vaak ook een financiele regeling voor de mensen die moeten vertrekken
dus nogmaals het advies om hulp te zoeken bij vakbond of wetswinkel

en nogmaals teken niets

madfred

@ruud_a

Iedereen maakt wel eens een fout :wink:

Er is in dit geval sprake van een collectief ontslag middels een vaststellings overeenkomst. In deze overeenkomst wordt echter niet gesproken over de handelswijze met betrekking tot de vrije dagen, dus is volgens mij de handelswijze niet juist. Mijn vrouw heeft nog niets getekend, maar volgens het bedrijf moet dit binnen 5 werkdagen gebeuren, anders gaat de procedure via de kantonrechter.
Dat zou betekenen dat er andere regelingen (aanvulling WW gedurende één maand per gewerkt jaar, bemiddeling, om- cq bijscholing) ook komen te vervallen.
Het is dus zaak om uit te zoeken wat het beste is. En het beste is niet altijd financieel "gewin" op korte termijn.

Mijn vrouw heeft inmiddels contact gehad met de rechtsbijstands verzekering. Deze gaan een en ander uitzoeken en verder adviseren.

Nogmaals iedereen bedankt voor de adviezen.

ruud_a

madfred schreef:@ruud_a

Iedereen maakt wel eens een fout :wink:

Er is in dit geval sprake van een collectief ontslag middels een vaststellings overeenkomst. In deze overeenkomst wordt echter niet gesproken over de handelswijze met betrekking tot de vrije dagen, dus is volgens mij de handelswijze niet juist. Mijn vrouw heeft nog niets getekend, maar volgens het bedrijf moet dit binnen 5 werkdagen gebeuren, anders gaat de procedure via de kantonrechter.
Dat zou betekenen dat er andere regelingen (aanvulling WW gedurende één maand per gewerkt jaar, bemiddeling, om- cq bijscholing) ook komen te vervallen.
Het is dus zaak om uit te zoeken wat het beste is. En het beste is niet altijd financieel "gewin" op korte termijn.

Mijn vrouw heeft inmiddels contact gehad met de rechtsbijstands verzekering. Deze gaan een en ander uitzoeken en verder adviseren.

Nogmaals iedereen bedankt voor de adviezen.
ik weet niet zeker wat collectief ontslag via een vaststellingsovereenkomst betekent
dit is iets wat meestal op individuele basis plaatsvindt als werkgever en werknemer concluderen dat voortzetting van de arbeidsrelatie ongewenst is
dit moet goed worden verwoord in de overeenkomst, om te zorgen dat de werknemer recht heeft op een uitkering
ik heb nooit gehoord van een collectief vaststellingscontract
maar goed, ik ben geen expert
bij een reorganisatie moet er normaal gesproken een ontslagaanvraag bij het UWV worden ingediend en dit moet worden onderbouwd
als er collectief ontslag wordt aangevraagd middels een vaststellingsovereenkomst lijkt me het risico te bestaan dat het UWV niet tot uitkering van de WW zal overgaan

bij ontslag via de kantonrechter zal vaak 1 maand per gewerkt jaar als ontslagvergoeding worden gegeven
als de WW korter duurt dan dat is het dus voordeliger het naar de kantonrechter te laten gaan
ik heb de indruk dat de werkgever zo goedkoop mogelijk van zijn personeel af wil

ik ben overigens benieuwd naar de uitkomst
als u die bij gelegenheid nog zou willen posten zou ik dat zeer op prijs stellen

madfred

ik ben overigens benieuwd naar de uitkomst
als u die bij gelegenheid nog zou willen posten zou ik dat zeer op prijs stellen
Zal ik zeker doen, maar het kan wel een poosje duren voordat er iets duidelijk wordt.

kweenie

Ik ben ook niet onder de indruk van die vergoeding. Een maand per gewerkt jaar is iha al de vergoeding als beiden het eens zijn met het ontslag, of er evenveel 'schuldig' aan. Ermee dreigen als niet binnen korte tijd met het ontslag wordt ingestemd is vaak een zwaktebod als ze zelf al weten dat ze te weinig bieden.

Ik zou in elk geval snel hulpmvan een advocaat inroepen. Die kan vrij snel zien of een en ander realistisch is. En of alles al helemaal zit dichtgetimmerd of dat er nog ruimte voor onderhandelingen is.

Als je aangeeft dat in het sociaal plan niets over de vrije dagen staat, is daar dus ruimte voor onderhandelingen. Zeker als ze nog afhankelijk zijn van je wil om in juni over te werken.

Gesloten