LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken moet... maar liever niet. Wat is uw verhaal?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
eleven

Re: Werken moet... maar liever niet. Wat is uw verhaal?

Ongelezen bericht door eleven »

langste adem schreef:
Ik lees het anders.
Hij is de superwerker en de collega heeft het verprutst.
Die collega was misschien inderdaad minder bekwaam. Of hij was gewoon niet op zijn plek daar in die fabriek en liep ie de kantjes er expres vanaf in de hoop een uitkering te krijgen. Of had ie gewoon problemen thuis.
Wat de een een klotebaan vind, vind de ander weer een prachtbaan.
Zo is het overigens ook met die uitkering. IK zou me totaal ongemakkelijk voelen als ik doelbewust ga teren op de gemeenschap. TS lijkt zoiets heerlijk. En dat is het misschien ook in vergelijking met het werk wat ie nu doet.
Maar of het op de lange duur verstandig is voor TS zelf durf ik sterk te betwijfelen.

Jij bent aan gissen, wat de collega voor problemen had.
In een Friki Fabriek de machines schoonmaken is geen prachtbaan.
Waarom, dan iemand een superwerker is, die het werk zoals gevraagd doet, kan ik niet begrijpen.
Helaas heeft superwerker het niet lang volgehouden, om in dienst van de maatschappij zijn kunnen laten zien.
Inderdaad ik zou mij ook ongemakkelijk voelen, om te gaan teren op de maatschappij.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Teren op de maatschappij is natuurlijk ook betrekkelijk.
Als je niet KUNT werken is het natuurlijk een heel ander verhaal. Of als je onvrijwillig ontslagen wordt is er uiteraard niets mis mee om zo'n vangnet als WW te hebben.

Dat jij of ik schoonmaken in een fabriek geen prachtbaan vinden is tot daar aan toe, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.
Ik zou er bijvoorbeeld persoonlijk ook niet tegen kunnen om dagelijks met geestelijk gehandicapten te moeten werken, of met doodzieke mensen die terminaal zijn. Maar ik heb heel, heel veel respect voor degenen die dat wel doen. En die mensen verdienen vermoedelijk ook geen topsalaris, maar krijgen wel voldoening als ze een lach op iemands gezicht kunnen toveren, of uit het feit dat de familie dankbaarheid toont.
Maar ik dwaal een beetje af.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

arthur2000 schreef:Wie heeft het over bijstand?
Als er bijstand komt ga ik wel weer aan het werk :wink:
De bijstand is je voorland als je langere tijd de ww als bron voor een sabatical gebruikt. Als je een tijd uit het werkritme bent, dan wordt het steeds lastiger om bedrijven ervan te overtuigen dat jij bij hen moet werken.

Het is inmiddels wel duidelijk dat je totaalniet op je plaats bent, in de baan die je nu hebt. Dat betekent nog niet dat het enige alternatief dan is om maar thuis te gaan zitten. Je blijft de focus maar daar op houden, terwijl er zo veel anders te doen is.

Het is dan natuurlijk wel de vraag wát je zou willen en kunnen doen. Daar zou je goed over kunnen nadenken.

Wat je ook zou kunnen bedenken is dat een callcenter dat het minimum betaalt, waarschijnlijk niet is 'ingericht' op het lang behouden van mensen. Dus zowel in de beloning als in de manier van leidinggeven zullen ze puur gericht zijn op goedkoop en voor jou tien anderen. Daar zal waarschijnlijk iedereen die er langer dan een jaar zit gek worden. Maar zo zijn lang niet alle bedrijven. En lang niet alle baantjes. Zelfs bij het telefoonwerk is er een grote diversiteit aan werk en waardering.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
Wat je ook zou kunnen bedenken is dat een callcenter dat het minimum betaalt, waarschijnlijk niet is 'ingericht' op het lang behouden van mensen. Dus zowel in de beloning als in de manier van leidinggeven zullen ze puur gericht zijn op goedkoop en voor jou tien anderen. Daar zal waarschijnlijk iedereen die er langer dan een jaar zit gek worden. Maar zo zijn lang niet alle bedrijven. En lang niet alle baantjes. Zelfs bij het telefoonwerk is er een grote diversiteit aan werk en waardering.
Joh, callcenter... Ik heb ooit bij Univé gezeten. Voor MBO-banen op het callcentre zochten ze toen HBO-mensen. Waarom? Omdat die lekker snel zijn ingewerkt. Dat het ver onder hun nivo is maakte Univé niet uit, als ze na een paar maanden weer weg zijn levert het uitzendburo wel weer nieuwe. En met al die sollicitatiegesprekken zorgden het hoofd van de afdeling en het hoofd PZ dat ze zelf ook aan het werk bleven.

Lang leve de hoge werkloosheidscijfers.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Daarom...

Ik maak me niet meer druk :wink:

prem

Ongelezen bericht door prem »

arthur2000 schreef:Daarom...

Ik maak me niet meer druk :wink:
Hoe match je dat met je religie...
Je wilt duidelijk niet meer werken maar:
“Wie niet wil werken die zal niet eten” (2 Thess. 3:10)
Stop je dan met het "ter kerke gaan"?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Niet alleen met de religie. Sowieso met leven in het algemeen. Lijkt me toch ook voor je eigen zingeving beter om iets aan de maatschappij bij te dragen in plaats van alleen op je luie reet te wachten tot je het aardse voor het hemelse vervangt.

Even zonder te veel te willen generaliseren, het valt mij op dat als er bijvoorbeeld voor activiteiten op school hulp van ouders nodig is, het heel vaak werkende ouders zijn die zich dan maar weer aanbieden. Er zijn ook werkloze ouders of huismoeders (huisvader komt toch weinig voor), maar die vertikken het vaak blijkbaar om een beetje mee te helpen. Of die vinden dat maar moeilijk er ook nog bij te doen (waarbij??). Worden ze actief door de school benaderd en werken ze een middagje mee bij een project, dan zijn ze de hele week van streek, want dat was wel weer erg inspannend. Duh, alsof het voor iemand die het naast zijn werk op zijn vrije middag moet doen niets is.

Zelfde met de verenigingen hier in de buurt. Wie moeten de boel draaiend houden? Niet de mensen die thuis zitten en zich zo nog nuttig voor de maatschappij kunnen maken, maar bijna altijd werkenden. Stel je voor dat je als thuiszitter eens actief zou worden...

Natuurlijk is dit niet bij iedereen zo. Ik wil ook niet iedereen over één kam scheren, maar als ik zo om mij heen kijk gebeurt het wel heel vaak zo. Tot zover mijn gal/frustratie... Waarom schrijf ik dit hier? Je zult misschien denken dat je, na een tijdje thuis te hebben gezeten, ook op heel andere manieren nuttig kunt zijn voor de samenleving. Of na een jaartje (of twee...) weer moeiteloos 40 uur kunt gaan werken. De praktijk is dat het voor veel mensen lastig is om dan weer meteen op volle kracht te gaan werken. Zelfs halve kracht wordt al moeilijk... Het zal je dus best wel eens tegen kunnen vallen als je een tijd thuis hebt gezeten.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

@Prem
Goed punt. Ik blijf zeker ter kerke gaan.
En ''werken'' is ook het zorgen voor kinderen :wink:
En inderdaad is het de klassieke uitdaging van ''het braafste jongetje zijn''. Je aan de regels houden terwijl anderen die met voeten treden.
Dat lukt met genade, maar tot een bepaald punt. Want op aarde zijn wij geen van allen volmaakt :D
Bottom line: als werken een foltering wordt kies ik voor mezelf. Simpel.

@kweenie
Algemeen bekend verschijnsel.
Ik was 15 jaar geleden ook langere tijd werkloos. En inderdaad, op een gegeven moment is 10 uur per week werken teveel. Dus... klopt! Je kan het die werklozen echt niet aanwrijven.
Plus nog de verwachte spot als: o je bent toch werkloos je hebt genoeg tijd, kan je wat langer blijven? En alle varianten daarom. Ja, ik kan me dat voorstellen.

@witte angora
Het punt collega's. Dat was mijn ervaring in de fabriek. Werk is wel leuk maar de collega's kunnen een pain in the ass zijn! LOM achtigen, niet erg, maar denken dat ze de baas zijn als jij een uitzendkracht bent. Commanderen enzo of dat proberen. Maar er zaten ook hele leuke tussen!
Maar ach, nu zijn dat allemaal Oost Europeanen. Niets blijft hetzelfde.

Zit toch weer in een uptrend de laatste dagen. Dus het werk zal nog wel even duren. Minstens tot volgend jaar! En dan heb ik weer een arbeidsjaar = 1 extra volle maand ww erbij. Die zeer welkom is!
En inderdaad, het UWV heeft targets. Naarmate je langer in de ww zit en bijstand worden die steeds knellender. Terwijl je er ook ''uit'' geraakt. Alleen: de mensen met bonussen kunnen sparen voor hun ''sabbatical''. Mensen als ik die voor het minimum ploegen houden niets over. Tja, dan haal je je sabbatical anders.
Grote kans dat ik zomer volgend jaar zing. "Lazing in a sunny afternooooon, in the summer time".
8) 8) 8)

Ik betaalde voorgaande jaren voor anderen.
Mag ik ook een keertje? :)

prem

@Arthur, ik krijg het vermoeden dat je een apart soort leven leidt. Hoe kun je nou dit in het reine brengen met je strenge geloof. Je weet heel goed hoe de apostel Paulus dit bedoelde. Het ging over het onderhouden van je familie. Zoek dan je heil in de Heere, en vraag om een uitkomst of draag je juk als een man.
Of stop met je geloof en word een heiden.
Ik heb weinig respect voor je houding, maar dat interesseert je ook niks dat weet ik nu al.
Spijtig maar het is jouw leven natuurlijk.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als we nu alle werkeloosheidsuitkeringen afschaffen of op zijn minst halveren zijn we dit gezever ook kwijt. De eerste partij die dit voorstelt krijgt mijn stem

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Leo The Emperor schreef:Als we nu alle werkeloosheidsuitkeringen afschaffen of op zijn minst halveren zijn we dit gezever ook kwijt. De eerste partij die dit voorstelt krijgt mijn stem
Gewoon op d66 stemmen, die breken alles af.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Leo The Emperor schreef:Als we nu alle werkeloosheidsuitkeringen afschaffen of op zijn minst halveren zijn we dit gezever ook kwijt. De eerste partij die dit voorstelt krijgt mijn stem
Dan zijn we inderdaad van het probleempje af dat voor mensen met een bescheiden inkomen het weinig lonend is en daardoor onaantrekelijk is om te werken.
Maar overzie je wel de grote problemen die jouw voorstel gaat veroorzaken??

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

16again schreef:
Dan zijn we inderdaad van het probleempje af dat voor mensen met een bescheiden inkomen het weinig lonend is en daardoor onaantrekelijk is om te werken.
Maar overzie je wel de grote problemen die jouw voorstel gaat veroorzaken??
Het is maar wat je zelf een "probleempje" noemt en wat je "grote problemen" vindt.

Ik vind jouw "probleempje" een groot probleem omdat het de zelfredbaarheid en het initatief van gezonde mensen ondermijnt. Dit kan uiteindelijk een maatschappij ten gronde richten, als we de rekening niet meer kunnen betalen en velen van ons achterover geleund hun basisinkomen of uitkering zitten te verteren.

Het " probleempje" dat werkeloosheidsuitkeringen veel lager zijn dan inkomen uit werk geldt voor veel van de ons omringende landen. Dat heeft ook zijn keerzijden, maar geeft tevens nieuwe impulsen voor werkgelegenheid en initatief.

prem

En zo is het.

witte angora

Je ziet dan ook dat de overheid begonnen is het verschil tussen niet-werken en wel-werken te vergroten. Door middel van een hogere arbeidskorting bijvoorbeeld. Het zal geen emmer op een borrel schelen, hooguit een nipje op die borrel, maar er is, denk ik, toch een duidelijke kentering.

http://financieel.infonu.nl/belasting/1 ... -2015.html

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Leo The Emperor schreef:Het is maar wat je zelf een "probleempje" noemt en wat je "grote problemen" vindt.
Bij halveren van uitkeringen belanden grote groepen mensen onder het bestaansminimum.
Huren worden onbetaalbaar, uitzettingen en leegstand volgen (het wordt druk onder de brug)
Criminaliteit zal toenemen....
Denk je nu echt dat het in Amerika beter geregeld is dan hier?

Is het niet juist toe te juichen om aardgasbaten aan de inwoners van het land ten goede te laten komen? Dat is juist wat mbv uitkeringen gebeurd!

witte angora

Eigenlijk denk ik dat er een discussie op gang zou moeten komen wat 'behoeften' en 'wensen' zijn. En dan eens kijken wat er financieel nodig is. Als een uitkering en werken tegen het minimum beiden nauwelijks toereikend zijn om in de 'behoeften' te voorzien, sja. Maar als werken er toe leidt dat ook 'wensen' vervuld kunnen worden vanwege een hoger inkomen, dan wordt werken een stuk aantrekkelijker. Immers, je weet waarvoor je werkt.

Een 'behoefte' kan zijn: één tv als noodzakelijk informatiekanaal. Een 'wens' kan zijn: een tv op iedere kamer.
Een 'behoefte' kan zijn: één pc/laptop voor het gezin om zaken via internet te regelen. Een 'wens' kan zijn: meerdere pc's, mobiel internet en noem maar op.

Enzodoor.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

MichielFRL schreef:Waarom wordt er toch zo slecht gedacht over niet werken / basisinkomen?
Neehee, er wordt slecht gedacht over niet willen werken. En er is bij sommigen nog steeds de illusie dat zij die niet werken het ook niet willen. Helaas. Want de meesten die nu geen werk hebben willen niets liever.
Het basisinkomen is vooral theoretisch een leuk idee, net zoals het communisme eigenlijk, waarbij de voorstanders de nadelen onder het tapijt vegen.
MichielFRL schreef:Als gevolg van automatisering en mechanisatie is er gewoon steeds minder werk voor mensen van vlees en bloed.
Die trend is al meer dan een eeuw gaande. Het nettoresultaat blijkt echter een welvaartsexplosie te zijn geweest. De belangrijkste vraag mijns inziens is of het nu anders zal zijn. Indien ja, waarom zou het dan nu anders zijn?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MichielFRL schreef: Als gevolg van automatisering en mechanisatie is er gewoon steeds minder werk voor mensen van vlees en bloed.
Dat wordt als decennia lang geroepen, maar het feit is dat er momenteel meer banen zijn dan voor de automatisering en mechanisatie (zelfs als je de bevolkingsgroei meeneemt, zijn er procentueel meer banen).

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:Denk je nu echt dat het in Amerika beter geregeld is dan hier?
Zegt Leo dat dan? Of haal jij maar gewoon een voorbeeld aan en wijs je iemand vervolgens gedachten die deze persoon misschien zelf helemaal niet heeft?

Gesloten