LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werkgever kan salaris niet betalen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
jesbja

werkgever kan salaris niet betalen

Ongelezen bericht door jesbja »

Ik heb mijn niet salaris niet ontvangen. Mijn werkgever kan deze niet meer betalen. Er is nog geen faillisement aangevraagd en de werkgever stelt dit uit. Dit geldt overigens niet alleen voor mij, maar voor al mijn collega's. Collega's hebben al contact gehad met vakbond en deze zegt niets te kunnen doen voordat er een definitief faillisement is.
Ik heb het UWV gebeld en deze verwijst ons weer naar de vakbonden.
Wat kan ik doen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

__oi__

Re: werkgever kan salaris niet betalen

Ongelezen bericht door __oi__ »

Jij en minimaal 1 collega moeten de werkgever in gebreke stellen. Stuur hem een brief waarin je hem bv 2 weken geeft om al het achterstallige salaris te voldoen. Zo niet dat je dan faillisement zult aanvragen ( ook daarvoor heb je minimaal 2 schuldeisers nodig).
Zodra hij niet binnen de aangegeven termijn heeft betaald kan je samen met een jurist het faillisement aanvragen. Voordeel daarvan is , is dat de uitkeringsinstantie dan langs kan komen om de boel af te wikkelen.
Eerste wat je nu even moet doen is je rechtsbijstandsverzekering bellen, en die zullen je met jurist in contact brengen.

greenfrog

Ongelezen bericht door greenfrog »

ik heb dat nu ook, je kunt dan uwv uitkering krijgen of die periode.

corsonja

Ongelezen bericht door corsonja »

zolang het faillissement niet is uitgesproken doet het uwv niets voor je.
Je kunt met veel pijn en moeite misschien een bijstandsuitkering krijgen, meer niet.
Weet dit uit ervaring nadat xxx van Jobs Agency zogenaamd failliet is gegaan.
Dat is echter een leugen hij betaald alleen zijn werknemers niet meer en werkt nu vanuit een andere locatie .
Ik en nig minimaal 5 andere werknemers hebben al 3 maanden geen salaris meer gekregen en kunnen nergens terecht.
Niet bij het UWV niet bij xxx, die neemt zijn mobiel niet meer op.

Waterlelie

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Wat __oi__ al eerder zei, werkgever sommeren om binnen 10 werkdagen om de achterstallige salaris te voldoen. Dit dien je per gewone post en aangetekend te doen, heb je dan bewijs voor wanneer je verdere stappen onderneemt. Indien deze niet binnen de gestelde termijn reageer, zaak uit handen geven aan een advocaat.

Voorbeeldbrief om te versturen, deze moet je wel aan je eigen situatie aanpassen.
AANTEKENEN
Aan: De heer Mevrouw
Adres
Postcode en plaats

Onderwerp: Loonvordering na einde dienstverband
Bijlage: 0
Datum: Roermond, 8 oktober 2008

Geachte heer, mevrouw,

Ik ben bij u in dienst geweest als ……. De arbeidsovereenkomst is op ….. geëindigd.
U bent uw verplichtingen niet volledig nagekomen. Ik heb nog aanspraak op betaling van:

Naar keuze:

a) restant salaris maand(en)
b) niet opgenomen vakantiedagen
c) vakantietoeslag
d) diversen

Ik verzoek u dan ook -en zonodig sommeer ik u- om binnen tien werkdagen na heden al hetgeen mij toekomt uit te betalen alsmede een deugdelijke eindspecificatie te verstrekken.

Bij gebreke van tijdige betaling van bovengenoemde bedragen zeg ik u hierbij de wettelijke verhoging aan wegens vertraagde betaling ex art. 7:625 BW (die oploopt tot 50%) en de wettelijke rente. Voorts zal ik u zonodig in rechte te betrekken. De kosten van deze procedure kunnen eveneens voor uw rekening komen.

Indien u meent wel voldaan te hebben aan uw verplichtingen, dan wel de ingestelde vorderingen betwist, gelieve u mij uw standpunt schriftelijk binnen tien werkdagen na heden kenbaar te maken onder overlegging van bewijsstukken.

Deze brief wordt u eveneens per gewone post toegezonden.

Hoogachtend,

……….

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wat altijd werkt is de sleutels van de auto van de baas afpakken. Zeg dat je weet waar ze liggen maar dat je dat zegt wanneer hij eerst even je salaris overmaakt. S'avonds wil hij ook naar huis.

Borus

Ongelezen bericht door Borus »

Moet je baas er wl zijn Sjoegel ...
Ik zit in hetzelfde pakket en mijn baas is verdwenen ... heel relaxed maar niet heus
Ik heb inderdaad via mijn rechtsbijstand verzekering mijn salaris geeist (vanaf april niets meer gehad) en anders vraag ik zelf failliesement aan.
Maar ondertussen verstrijken de weken en heb ik geen centjes en al helemaal geen vakantie geld.
Heel erg vervelend!

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

@ Sjoegel, :D

Ik denk dat de baas wel even de politie belt en jou beticht op diefstal!, :lol:

Zeker weten dat de baas de auto weer snel terug heeft, en jij mag even brommen!, en een flinke boete aftikken door de rechter!, :oops:

Sjoegel!, :lol: je moet niet praten over dingen waar je geen sjoege van hebt!, :lol:

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

geenwerk

Ongelezen bericht door geenwerk »

corsonja spelen braaftse jongetje van klas. ik zal binnenkort wat dingen hierop plaatsen van jullie.

Juul80

Ongelezen bericht door Juul80 »

Wat je het beste kan doen is inderdaad een brief sturen aan je werkgever, aangetekend, ook al is hij niet te vinden. Deze brief bewaar je als bewijs dat je hem hebt aangespoord om te betalen.

Ook daarna direct contact opnemen met het uwv om daar betalingsonmacht te melden van de werkgever. De medewerker van het contactcentrum daar is verplicht om hier een melding van te maken. De afdeling faillisementen houdt je melding bij.. zodra er een curator is aangesteld word de zaak alsnog in behandeling genomen. Maar, hoe meer mensen van deze werkgever een betalingsonmacht melden, hoe beter... spoor alle collega's aan om dit te doen.

Door uwv word er dan onderzocht of er echt sprake is van betalingsonmacht, zo ja.. word het als een faillisement afgehandeld. En heb je alsnog recht op je misgelopen geld.

alles wat de werkgever normaal vergoed word door het uwv overgenomen. Dus salaris, 13e maand, vakantiegeld, reiskosten etc. DIt zijn dingen die je ook in de brief aan je werkgever moet vermelden.

HOop dat je hier wat aan hebt.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Collega's hebben al contact gehad met vakbond en deze zegt niets te kunnen doen voordat er een definitief faillisement is.
Onzin.
De vakbonden kunnen wel wat doen.
Ik heb ook zo'n situatie meegemaakt en toen hebben de vakbonden uit naam van het personeel faillissement aangevraagd.
De directie was daarvan op de hoogte en hebben net voor de vakbonden het faillissement aangevraagd.

Dus het kan wel.

In ieder geval sterkte in deze moeilijke tijden.

Gesloten