martine81 schreef:Dank jullie voor het reageren,
het zit als volgt: ik krijg anw, dat is netto rond de 920 euro, daarbij krijg ik nog nabestaande uitkering (dat is 50% van wat mijn man opgebouwd zou hebben als hij tot zijn 67 gewerkt zou hebben). Met die twee samen zou ik het net kunnen redden met het huis wat we hebben.
Nu zou je denken: zorg dat je van dat huis afkomt en ga goedkoper wonen, maar ik wil niet dat mijn kinderen ook nog hun huis kwijt raken, en ik wil liever zelf ook niet weg, ik voel me fijn in dat huis. Het is een koophuis en omdat wij wel een goede orv hadden is er een groot deel van het huis nu afbetaald. De bank is bereid de maandlasten van het huis flink te verlagen omdat er simpelweg veel minder hypotheek nu opstaat, waardoor ik op papier het huis kan betalen, en er dus niet uit hoef als ik dat niet wil. Maar heeft dat nog niet gedaan, en daar komt eigenlijk de financiele krapte vandaan, alles start heel moeilijk op, het was niet zo dat ik meteen dat nabestaande pensioen en die anw kreeg, dat duurde echt een hele tijd, en daar is al het spaargeld min of meer een beetje opgegaan.
Omdat dit een koophuis is en omdat ik dus al anw krijg kan ik dus niet zomaar de bijstand in, en eigenlijk wil ik dat ook niet, om drie redenen: 1. ik wil dit huis dus niet uit, de kinderen hebben hier vriendjes, mijn ouders en schoonouders wonen in de buurt, en ik wil eigenlijk gewoon rust en niet verhuizen. 2. als ik in de bijstand zit dan moet ik elk werk aannemen, de baan die mij nu is aangeboden vind ik leuk, heeft handige tijden ivm de kinderen en kan 24 uur en ben ik ook voor opgeleid. 3. ik ben 34 jaar, wat moet ik dan in de bijstand gaan doen? ik ben gezond en wil iets van mijn leven maken en niet (en dat kost even nog wat moeite) gewoon bij de pakken neer gaan zitten.
Daarnaast, over 13 jaar is mijn jongste 18, dan vervalt mijn recht op anw, je kunt natuurlijk zeggen: dat zie je dan wel. Maar ik wil toch graag een beetje toekomst visie en als ik over 13 jaar pas ga werken dan heb ik in de tussentijd helemaal niets opgebouwd, wie zegt dat ik er dan nog tussenkom?
De sector waar de baan in zit is de zorg, dus ik hoop dat ze willen betalen, als dat niet zo is kan ik het geld overigens wel lenen van mijn schoonouders maar dat doe ik liever niet.
Aller eerst,weet niet hoelang het geleden is,maar nog sterkte met het verlies op zo,n jonge leeftijd,met kindjes,gecondoleerd....
Heb diep diep diep respect voor hoe je alles aanpakt.
Tuurlijk het zou mooi zijn thuis te zijn voor de kindjes,maar jij gebruikt je verstand en kijkt verder naar de toekomst! En 24 uur ,dan ben je nog veel thuis voor ze,waarin je leuke dingen kunt doen met ze.
Tja helaas is het zo als partner overlijd duurt alles even...( mijn kenis ook gehad)
Maar geloof dat je het ergste achter de rug hebt...
Denk wel dat ze de op.eiding betaln,is voor hun aftrekbaar en omdat je zelf zegt opfriscursus,is voor hun ogen alleen maar positief( lijkt mij)
Vaak wel maar aan,stel je krijgt opleiding zit je voor paar jr aan bedrijf vast,ga je na jr eigen iniatoef ergens anders werken,moet je vaak terug betalen,bij ontslag niet!
Denk dat het goed komt,denk dat ze blij zijn met iemand die zo in het leven staat!
En groot gelijk 34 ,nog lekker werken,sociale contacten,je centjes verdienen,uit huis,etc is goed voor je en voor je kids ook!
Laat je weten hoe het afloopt ben wel benieuwd,nogmaal super!!!! Mag trots op jezelf zijn