LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziektewet: van 100% naar 70% in circa tien weken?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
CRX
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 20:58

Ziektewet: van 100% naar 70% in circa tien weken?

Ongelezen bericht door CRX »

Hallo,

Ik heb net een account aangemaakt omdat ik met een belangrijk vraagstuk zit, hopende dat de gebruikers van dit forum antwoord kunnen bieden.

Ongeveer een week of tien geleden werd mijn vriendin overvallen door een ernstige ziekte. Totaal onverwacht, ons leven werd behoorlijk op z'n kop gezet; per direct ging ze de ziektewet in. Ondertussen hebben we de situatie geleerd te accepteren en kijken we met hoop naar de toekomst, echter werden we recentelijk overvallen met het nieuws dat ze binnenkort al wordt gekort op haar loon.

Het bedrijf waar ze voor werkt is Amerikaans, maar gevestigd hier in Nederland. Wij zelf zijn ook Nederlands. Bij mijn weten hoort het loon pas in de dertiende maand van ziekte naar 70% te dalen volgens de Nederlandse wet- en regelgeving; heeft dit bedrijf een maas in de wet gevonden?

Graag zou ik hier meer over te weten komen. Als het bedrijf in haar recht staat om het loon nu al te korten, dan moeten we daar maar vrede mee hebben - maar het voelt op dit moment nog erg krom. Alvast enorm bedankt voor reacties en inzichten!


Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Ziektewet: van 100% naar 70% in circa tien weken?

Ongelezen bericht door Brainless »

Als er niets in haar CAO staat mag een werkgever direct 70% uitbetalen bij ziekte.
De eerste 2 jaar van uw ziekte, is uw werkgever verplicht om uw loon door te betalen. Hij moet per jaar minstens 70% van uw loon betalen. In de meeste cao’s staat dat een zieke werknemer 170% van het loon over 2 jaar krijgt betaald. Vaak is dit in het eerste jaar 100% en het tweede jaar 70%.
http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/zi ... ens-ziekte

Denk er aan dat extra onkostenvergoedingen zoals bv reiskosten ook niet meer betaald (hoeven) worden.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Ziektewet: van 100% naar 70% in circa tien weken?

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste CRX,

Het klopt wat Brainless zegt, hoeveel loon je vriendin precies krijgt staat in de cao. Is er geen cao, dan kan de werkgever aangeven wat de regels zijn. Je vriendin krijgt in elk geval in het eerste jaar nooit minder dan het minimumloon.

Actuele informatie over loondoorbetaling tijdens ziekte vind je hier: http://bit.ly/1G2RKrq.

Veel sterkte voor je vriendin.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Gesloten