| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zwangerschap en contract
Zwangerschap en contract
Dit is de situatie en heb geprobeerd eea op te zoeken maar niet kunnen vinden wat ik zoek.
Ik ben uitzendzendkracht, ik werk nu 1,5 jaar bij de overheid en nu bijna 3 maanden zwanger.
Nu is het zo dat er over ongeveer 2 weken, 3 mensen een vast contract krijgen aangeboden. Ik heb mijn baas nog niet verteld dat ik zwanger ben. Dit wou ik volgende week doen, maar nu twijfel ik of dat wel verstandig is.
Stel ik ben degene die dat vaste contract krijgt aangeboden dan heb ik dus 2 keuzes:
1. Mijn baas vertellen dat ik zwanger ben en de kans op een vast contract dus mislopen.
2. Niks zeggen, tekenen en dan vertellen dat ik 3,5 maand zwanger ben.
Ik weet dus niet of ik verplicht ben het te vertellen voordat ik teken en of ik het wettelijk wel mag verzwijgen!
Weet iemand hier een duidelijk antwoord op?
Dit is voor mij wel een mooie kans op een leuke goede baan bij de overheid, waar ik met heel veel plezier werk.
Ik ben uitzendzendkracht, ik werk nu 1,5 jaar bij de overheid en nu bijna 3 maanden zwanger.
Nu is het zo dat er over ongeveer 2 weken, 3 mensen een vast contract krijgen aangeboden. Ik heb mijn baas nog niet verteld dat ik zwanger ben. Dit wou ik volgende week doen, maar nu twijfel ik of dat wel verstandig is.
Stel ik ben degene die dat vaste contract krijgt aangeboden dan heb ik dus 2 keuzes:
1. Mijn baas vertellen dat ik zwanger ben en de kans op een vast contract dus mislopen.
2. Niks zeggen, tekenen en dan vertellen dat ik 3,5 maand zwanger ben.
Ik weet dus niet of ik verplicht ben het te vertellen voordat ik teken en of ik het wettelijk wel mag verzwijgen!
Weet iemand hier een duidelijk antwoord op?
Dit is voor mij wel een mooie kans op een leuke goede baan bij de overheid, waar ik met heel veel plezier werk.
-
Leo The Emperor
Re: Zwangerschap en contract
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... r-ben.html
Als uw werkgever u een contract aanbied kunt u dus gerust vertellen dat u zwanger bent, daarop mag het aanbod immers niet meer worden ingetrokkenHeeft u een tijdelijk contract dat afloopt tijdens uw zwangerschap, dan hoeft uw werkgever uw contract niet te verlengen. De zwangerschap mag echter niet de reden zijn om dat contract niet te verlengen. Doet uw werkgever dit wel, dan maakt hij een direct onderscheid tussen mannen en vrouwen. Op grond van de Wet Gelijke Behandeling is dit niet toegestaan
Vanuit de werkgever gezien natuurlijk wel een lekkere binnenkomer
, net een vast contract en de werkgeven moet al op zoek om vervanging te regelen ivm zwangerschapsverlof.
Ok is duidelijk..
Ik was namelijk wel van plan het te vertellen, zodra ik 3 maand zwanger ben,
dus aanstaande maandag. Nu werd deze week verteld dat er 3 mensen een contract aangeboden krijgen. Wie is nog onduidelijk. Dus voor de werkgever inderdaad zuur, maar voor mij op het nippertje het juiste moment.!!
Ik was namelijk wel van plan het te vertellen, zodra ik 3 maand zwanger ben,
dus aanstaande maandag. Nu werd deze week verteld dat er 3 mensen een contract aangeboden krijgen. Wie is nog onduidelijk. Dus voor de werkgever inderdaad zuur, maar voor mij op het nippertje het juiste moment.!!
van de site van de fnv:
Wanneer vertel ik het mijn werkgever uiterlijk?
Je bent wettelijk verplicht om uiterlijk 3 maanden voor de uitgerekende bevallingsdatum aan je werkgever te melden dat je zwanger bent. Je werkgever heeft dan nog voldoende tijd om een uitkering en vervanging te regelen tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof.
Bij je huisarts of de verloskundige kun je een zwangerschapsverklaring halen. Daarop staat de vermoedelijke datum van de bevalling. Geef je werkgever hiervan een kopie.
-----------------------------------------
Je hoeft het dus nog niet meteen te vertellen, je kunt nog even wachten. 3 maanden van te voren vind ik wel wat kort, maar je zou nog een maandje kunnen wachten met het vertellen.
Ze mogen je dan officieel wel geen contract weigeren OMDAT je zwanger bent, maar ja, dan is er altijd wel een andere reden te vinden.
Niet bij alle werkgevers gaat het zo hoor, er zijn ook nog wel keurige werkgevers die dit niet mee laten wegen, en ook een zwangere gewoon een contract aanbieden.
gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!
Wanneer vertel ik het mijn werkgever uiterlijk?
Je bent wettelijk verplicht om uiterlijk 3 maanden voor de uitgerekende bevallingsdatum aan je werkgever te melden dat je zwanger bent. Je werkgever heeft dan nog voldoende tijd om een uitkering en vervanging te regelen tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof.
Bij je huisarts of de verloskundige kun je een zwangerschapsverklaring halen. Daarop staat de vermoedelijke datum van de bevalling. Geef je werkgever hiervan een kopie.
-----------------------------------------
Je hoeft het dus nog niet meteen te vertellen, je kunt nog even wachten. 3 maanden van te voren vind ik wel wat kort, maar je zou nog een maandje kunnen wachten met het vertellen.
Ze mogen je dan officieel wel geen contract weigeren OMDAT je zwanger bent, maar ja, dan is er altijd wel een andere reden te vinden.
Niet bij alle werkgevers gaat het zo hoor, er zijn ook nog wel keurige werkgevers die dit niet mee laten wegen, en ook een zwangere gewoon een contract aanbieden.
gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!
Keurige werkgever of keurige werkNEMER ? Ook bij mij op het werk zie ik dit regelmatig voorbijkomen, een tijdelijk contract lijkt de beste anticonceptie die er is. Is dat namelijk voorbij volgt er vaak een "spontane" zwangerschap.er zijn ook nog wel keurige werkgevers die dit niet mee laten wegen
Tja, het werkt 2 kanten op he
Ik begrijp dat het voor een werkgever ook vervelend is om een medewerker te missen, maar zwangerschapsverlof wordt wel vergoed door het UWV.
Het verlies voor de werkgever die een medewerker 16 weken moet missen is minder groot voor hem (want het kost ook hem wel geld natuurlijk; vervanging vinden en inwerken etc), dan het verlies aan inkomsten voor een zwangere vrouw die geen baan meer heeft, die komt niet weer aan de slag tot na de bevalling.
Ik begrijp dat het voor een werkgever ook vervelend is om een medewerker te missen, maar zwangerschapsverlof wordt wel vergoed door het UWV.
Het verlies voor de werkgever die een medewerker 16 weken moet missen is minder groot voor hem (want het kost ook hem wel geld natuurlijk; vervanging vinden en inwerken etc), dan het verlies aan inkomsten voor een zwangere vrouw die geen baan meer heeft, die komt niet weer aan de slag tot na de bevalling.
Ik ben voor de optie gewoon zeggen, eerlijk duurt nog altijd het langst, en je besodemieterd wel de boel anders.
gefeliciteerd trouwens.
gefeliciteerd trouwens.
Wat een onzin. De zwangerschap heeft nog geen enkele invloed op haar huidige werkzaamheden, en het mag wettelijk geen rol spelen bij de beslissing van de werkgever over een vast contract. Dus hoezo zou TS de boel besodemieteren?ciske schreef:... en je besodemieterd wel de boel anders.
CSM schreef:Wat een onzin. De zwangerschap heeft nog geen enkele invloed op haar huidige werkzaamheden, en het mag wettelijk geen rol spelen bij de beslissing van de werkgever over een vast contract. Dus hoezo zou TS de boel besodemieteren?ciske schreef:... en je besodemieterd wel de boel anders.
is dat zo? je ken ook met de waarheid komen, wie zegt dat TS dan niet gekozen wordt?
Hoi Sabine,
Ik weet hoe je voelt. Altijd gewoon eerlijk zijn en zo, maar daar koop je nu echt niets voor. Gewoon wachten tot je dat contract hebt, dan nog ongeveer 2-3weken wachten en dan pas zeggen. Gewoon doen of je het niet wist dat je zwanger was. Je kan namelijk ook zwanger zijn en nog gewoon menstrueren. Misschien allemaal niet eerlijk voor je gevoel, maar je hebt er een groter probleem aan als je de baan niet krijgt. Geen enkele werkgever is te vertrouwen en zie in deze economische tijd maar eens een baan te krijgen. Neem het risico niet!! Werkgevers proberen in deze tijd iedereen om de meest pietluttige redenen te lozen. Ze zeggen gewoon je paste toch niet helemaal in het team of de andere pasten beter, maar eigenlijk zeggen ze gewoon we hebben geen zin om een paar weken iemand niet te hebben en laten we eerlijk zijn op de meest simpele baan reageren meer dan 200mensen. Zo ben ik zelf als HBO-er afgewezen op een simpele koerier baan of een callcenter functie ja echt, en ik had ook nog de gevraagde ervaring en was jaren beschikbaar. Dus nogmaals oneerlijk duurt in deze het langst. Je eigen belang gaat voor, doet de werkgever ook. Wij vrouwen zijn meestal veel eerlijker en denken er meer over na dan menig man. Wees loyaal aan een werkgever en werk hard, maar er is een grens.
Ik weet hoe je voelt. Altijd gewoon eerlijk zijn en zo, maar daar koop je nu echt niets voor. Gewoon wachten tot je dat contract hebt, dan nog ongeveer 2-3weken wachten en dan pas zeggen. Gewoon doen of je het niet wist dat je zwanger was. Je kan namelijk ook zwanger zijn en nog gewoon menstrueren. Misschien allemaal niet eerlijk voor je gevoel, maar je hebt er een groter probleem aan als je de baan niet krijgt. Geen enkele werkgever is te vertrouwen en zie in deze economische tijd maar eens een baan te krijgen. Neem het risico niet!! Werkgevers proberen in deze tijd iedereen om de meest pietluttige redenen te lozen. Ze zeggen gewoon je paste toch niet helemaal in het team of de andere pasten beter, maar eigenlijk zeggen ze gewoon we hebben geen zin om een paar weken iemand niet te hebben en laten we eerlijk zijn op de meest simpele baan reageren meer dan 200mensen. Zo ben ik zelf als HBO-er afgewezen op een simpele koerier baan of een callcenter functie ja echt, en ik had ook nog de gevraagde ervaring en was jaren beschikbaar. Dus nogmaals oneerlijk duurt in deze het langst. Je eigen belang gaat voor, doet de werkgever ook. Wij vrouwen zijn meestal veel eerlijker en denken er meer over na dan menig man. Wees loyaal aan een werkgever en werk hard, maar er is een grens.
Ja, zo gaan die dingen.bprosman schreef:Vanuit de werkgever gezien natuurlijk wel een lekkere binnenkomer, net een vast contract en de werkgeven moet al op zoek om vervanging te regelen ivm zwangerschapsverlof.
Als de zwangerschap toch niet uitmaakt, is het geen toegevoegde waarde het te vertellen. Als je zeker zou weten dat het helemaal niets uit maakt (maar zo gaat het dus juist niet altijd !) zou je het best, omdat je er zelf gewoon hartstikke blij mee bent, GEFELICITEERD
Allereerst gefeliciteerd, ik weet niet hoe groot de kans is dat jij een vast contract krijgt, maar mijn vraag is eigenlijk het volgende.
Een ieder vindt dat het niet uit mag maken dat vind ik ook, echter heb je er al over nagedacht wat je na de zwangerschap gaat doen. ja ik weet het is nog ver weg, maar wil je dan nog net zoveel gaan werken als nu. Of wil je na je zwangerschap minder uren gaan werken.
Is het laatste het geval, dan maakt het dus wel uit of je het meldt of niet
Een ieder vindt dat het niet uit mag maken dat vind ik ook, echter heb je er al over nagedacht wat je na de zwangerschap gaat doen. ja ik weet het is nog ver weg, maar wil je dan nog net zoveel gaan werken als nu. Of wil je na je zwangerschap minder uren gaan werken.
Is het laatste het geval, dan maakt het dus wel uit of je het meldt of niet
Gezien het antwoord van Brieziet, gewoon lekker je mond houden, geen slapende honden wakker maken.
Kunt u dit onderbouwen, of is het gewoon een seksistische one-liner?kathy1978 schreef:Wij vrouwen zijn meestal veel eerlijker en denken er meer over na dan menig man.