LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] UWV keert 2 maanden uit ipv 3, mag dit?
UWV keert 2 maanden uit ipv 3, mag dit?
Een kennis van mij is ontslagen en heeft recht op 3 maanden WW uitkering. Haar contract is per 6 maart ontbonden, dus per 6 april is ze werkeloos. Nu heeft iemand van UWV gebeld met de mededeling dat ze pas per 1 mei een uitkering krijgt en dat deze uitkering loopt tot 6 juli. Dus 2 maanden en 6 dagen.
De reden: omdat je per de 6e hebt opgezegd 'verlies' je het recht op een uitkering voor de rest van die maand. In dit geval april Ze krijgt dus maar 2 maanden uitkering terwijl ze wel 3 maanden in de WW zit.
Dit is toch onzin en klopt toch niet wat het UVW beweert??
De reden: omdat je per de 6e hebt opgezegd 'verlies' je het recht op een uitkering voor de rest van die maand. In dit geval april Ze krijgt dus maar 2 maanden uitkering terwijl ze wel 3 maanden in de WW zit.
Dit is toch onzin en klopt toch niet wat het UVW beweert??
-
Re: UWV keert 2 maanden uit ipv 3, mag dit?
Of het klopt niet wat je kennis beweert. Misschien nog maar eens navragen hoe het precies zit? Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als de eerste uitbetaling rond 1 mei gedaan wordt. Dat gaat dan over de periode 6 april tot eind april ergens.
Het is goed mogelijk dat in de arbeidsovereenkomst stond dat het contract alleen per de eerste/laatste van de maand ontbonden kan worden. Als het contract dan op 6 maart wordt ontbnden, dan moet het contract, rekening houdend met de opzegtermijn, dus nog doorlopen tot 30 april. De ww zal dan dus pas per 1 mei ingaan.
Je kunt welmmet de werkgever afspreken dat het contract eerder stopt, maar daarmee wordt nog niet het recht op ww vervroegd. Dat blijft per 1 mei beginnen.
Je kunt welmmet de werkgever afspreken dat het contract eerder stopt, maar daarmee wordt nog niet het recht op ww vervroegd. Dat blijft per 1 mei beginnen.
Ze heeft vandaag een prachtige brief gekregen van het UVW dat dit verhaal bevestigd. Had ze het maar anders moeten afspreken met haar werkgever, want zo zijn de regeltjes. Rare regeltjes als je het mij vraagt. Ik heb nog eens gezocht op de website van het UVW maar ik kan ze nergens vinden. Heel vreemd verhaal allemaal.
Tja...regels zijn lastig....behalve als ze in je voordeel werken...
Dit dus.dhc schreef:Tja...regels zijn lastig....behalve als ze in je voordeel werken...
Wat is dat voor onzin?De reden: omdat je per de 6e hebt opgezegd 'verlies' je het recht op een uitkering voor de rest van die maand
Moet ontslag altijd op eerste of laatste dag van de maand in gaan?
Dan moet je gaan steggelen met werkgever over betaling tot einde maand.Het is goed mogelijk dat in de arbeidsovereenkomst stond dat het contract alleen per de eerste/laatste van de maand ontbonden kan worden. Als het contract dan op 6 maart wordt ontbnden, dan moet het contract, rekening houdend met de opzegtermijn, dus nog doorlopen tot 30 april. De ww zal dan dus pas per 1 mei ingaan.
En dan heb je gewoon recht op 3 maanden uitkering (=tot eind juli)
Wat valt er bij ontslag af te spreken dan? Hooguit door welke deur je het pand moet verlatenHad ze het maar anders moeten afspreken met haar werkgever
De werkgever moet zich houden aan wat is afgesproken in de arbeidsovereenkomst. Als is afgesproken dat ontslag slechts per de eerste van de maand kan, dan moet hij zich daar aan houden.Wat valt er bij ontslag af te spreken dan? Hooguit door welke deur je het pand moet verlaten
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... rmijn.aspxmarceldk schreef:Ze heeft vandaag een prachtige brief gekregen van het UVW dat dit verhaal bevestigd. Had ze het maar anders moeten afspreken met haar werkgever, want zo zijn de regeltjes. Rare regeltjes als je het mij vraagt. Ik heb nog eens gezocht op de website van het UVW maar ik kan ze nergens vinden. Heel vreemd verhaal allemaal.