LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV keert 2 maanden uit ipv 3, mag dit?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
marceldk

UWV keert 2 maanden uit ipv 3, mag dit?

Ongelezen bericht door marceldk »

Een kennis van mij is ontslagen en heeft recht op 3 maanden WW uitkering. Haar contract is per 6 maart ontbonden, dus per 6 april is ze werkeloos. Nu heeft iemand van UWV gebeld met de mededeling dat ze pas per 1 mei een uitkering krijgt en dat deze uitkering loopt tot 6 juli. Dus 2 maanden en 6 dagen.

De reden: omdat je per de 6e hebt opgezegd 'verlies' je het recht op een uitkering voor de rest van die maand. In dit geval april Ze krijgt dus maar 2 maanden uitkering terwijl ze wel 3 maanden in de WW zit.

Dit is toch onzin en klopt toch niet wat het UVW beweert??

witte angora

Re: UWV keert 2 maanden uit ipv 3, mag dit?

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het klopt niet wat je kennis beweert. Misschien nog maar eens navragen hoe het precies zit? Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als de eerste uitbetaling rond 1 mei gedaan wordt. Dat gaat dan over de periode 6 april tot eind april ergens.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is goed mogelijk dat in de arbeidsovereenkomst stond dat het contract alleen per de eerste/laatste van de maand ontbonden kan worden. Als het contract dan op 6 maart wordt ontbnden, dan moet het contract, rekening houdend met de opzegtermijn, dus nog doorlopen tot 30 april. De ww zal dan dus pas per 1 mei ingaan.

Je kunt welmmet de werkgever afspreken dat het contract eerder stopt, maar daarmee wordt nog niet het recht op ww vervroegd. Dat blijft per 1 mei beginnen.

marceldk

Ongelezen bericht door marceldk »

Ze heeft vandaag een prachtige brief gekregen van het UVW dat dit verhaal bevestigd. Had ze het maar anders moeten afspreken met haar werkgever, want zo zijn de regeltjes. Rare regeltjes als je het mij vraagt. Ik heb nog eens gezocht op de website van het UVW maar ik kan ze nergens vinden. Heel vreemd verhaal allemaal.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Tja...regels zijn lastig....behalve als ze in je voordeel werken...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

dhc schreef:Tja...regels zijn lastig....behalve als ze in je voordeel werken...
Dit dus.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

De reden: omdat je per de 6e hebt opgezegd 'verlies' je het recht op een uitkering voor de rest van die maand
Wat is dat voor onzin?
Moet ontslag altijd op eerste of laatste dag van de maand in gaan?
Het is goed mogelijk dat in de arbeidsovereenkomst stond dat het contract alleen per de eerste/laatste van de maand ontbonden kan worden. Als het contract dan op 6 maart wordt ontbnden, dan moet het contract, rekening houdend met de opzegtermijn, dus nog doorlopen tot 30 april. De ww zal dan dus pas per 1 mei ingaan.
Dan moet je gaan steggelen met werkgever over betaling tot einde maand.
En dan heb je gewoon recht op 3 maanden uitkering (=tot eind juli)
Had ze het maar anders moeten afspreken met haar werkgever
Wat valt er bij ontslag af te spreken dan? Hooguit door welke deur je het pand moet verlaten :)

kweenie

Wat valt er bij ontslag af te spreken dan? Hooguit door welke deur je het pand moet verlaten
De werkgever moet zich houden aan wat is afgesproken in de arbeidsovereenkomst. Als is afgesproken dat ontslag slechts per de eerste van de maand kan, dan moet hij zich daar aan houden.

kweenie

marceldk schreef:Ze heeft vandaag een prachtige brief gekregen van het UVW dat dit verhaal bevestigd. Had ze het maar anders moeten afspreken met haar werkgever, want zo zijn de regeltjes. Rare regeltjes als je het mij vraagt. Ik heb nog eens gezocht op de website van het UVW maar ik kan ze nergens vinden. Heel vreemd verhaal allemaal.
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... rmijn.aspx

Gesloten