LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV-uitkering ná bapo (bevordering arbeidsparticipatie)

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Aad 't Hart

UWV-uitkering ná bapo (bevordering arbeidsparticipatie)

Ongelezen bericht door Aad 't Hart »

UWV-uitkering ná bapo (bevordering arbeidsparticipatie Ouderen) in onderwijs

Nu ik in een afkeuringstraject ben beland, constateer ik tot mijn grote schrik het volgende: de volledige bapo die ik nam toen ik 60 jaar werd (3 november 2016, één jaar geleden), bepaalt mijn arbeidsbelasting.
Destijds wist ik dat ik de Ziekte van Parkinson had en niet tot mijn pensioen zou werken. Ik ging ervanuit dat elke uitkering net als mijn pensioen zou worden gerelateerd aan mijn (volledige) aanstelling. Mijn leidinggevende heeft me hiervoor niet gewaarschuwd. Bij navraag blijkt niemand in mijn school die de volledige bapo heeft, zich van deze consequentie bewust.
Zadkine heeft geen last van deze CAO-afspraak, tijdens het afkeuringstraject betaalt ze het salaris dat ze toch al kwijt is volgens de Wet Poortwachter.
Het verraderlijke gebeurt in de situatie na afkeuring bij de UWV: die gaat uit van de werktijdfactor verminderd met het bapoverlof: zowel
a voor de hoogte van het afkeuringspercentage, als
b voor de hoogte van de te verstrekken uitkering.
Ik ben de pineut. :?:

kweenie

Re: UWV-uitkering ná bapo (bevordering arbeidsparticipatie)

Ongelezen bericht door kweenie »

Aad 't Hart schreef:Ik ging ervanuit dat elke uitkering net als mijn pensioen zou worden gerelateerd aan mijn (volledige) aanstelling.
Daar geef je het eigenlijk zelf al aan. Je ging zomaar ergens vanuit zonder na te gaan of dit werkelijk wel zo zou zijn. Terwijl het blijven opbouwen van pensioen over de 'opgenomen' uren juist eerder een uitzondering zijn in plaats van de regel.

Zo zijn er trouwens wel meer 'leuke' regelingen die ook zijn keerzijde hebben. Bijvoorbeeld ook als iemand extra vakantiedagen koopt en daarna werkloos wordt, dan wordt de WW ook niet gebaseerd op de aanstellingsuren maar op het lagere inkomen na aankoop van de vakantiedagen. En dat geldt ook voor veel andere 'voordelige' bruto-netto regelingen (bv deel brutosalaris inleveren voor netto reiskostenvergoeding).

Zeker als je al een ziekte hebt en er een redelijke kans op gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid is, was het verstandig geweest als je vooraf goed had geïnformeerd wat de gevolgen zouden zijn. Nu is dat voor jou te laat, maar hopelijk is het een goede waarschuwing voor anderen.

stofzuigertje

Re: UWV-uitkering ná bapo (bevordering arbeidsparticipatie)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je bent gezond of ziek.

Als je halve dagen ging werken loop je daarmee een risico.
Hoe dit zit in onderwijs weet ik niet maar half ziek/half werk is groot risico.

Gewoon ziek of gezond en kies nooit zomaar zonder vakbond vragen een tussenweg.
Zij weten vaak beter hoe je dit moet doen.

Gesloten