LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betermelding via telefoon door arbo

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Subzero

Betermelding via telefoon door arbo

Ongelezen bericht door Subzero »

had al eerder 'n topic gemaakt maar die had ik weer ff verwijderd
omdat ik ff wat regels had bekeken in m'n cao
het bedrijf waar ik werk gebruikt nu het mitex sport en mode cao, voor mij is het maar rommelig ze blijven steeds maar veranderen van cao bij ons bedrijf

ik vind iedergeval de gang van zaken bij m'n werkgever niet echt door de beugel kunnen

ik krijg 2 dagen niet betaald van m'n ziektewet dat is nietzo heel groot probleem maar het gaat om de manier waarop
ik moet als ik ziek ben bellen naar verzuimreductie en die verwachten van mij dat ik elke dag bel om 10.00 uur om dan elke keer maar weer de klachten door te nemen. maar ik was al 3 dagen ziek, dag 4 vonden ze dat de klachten niet meer zo erg waren dat ik gewoon moest werken van hun zonder ook maar 'n controlerende arts langs te sturen melden ze mij gewoon beter.
ik heb ook laten weten dat ik niet ga werken als ik zelf nog niet vind dat ik beter ben. heb dan ook afgesproken dat ik na het weekend weer zou gaan beginnen teminste ik dacht dat het goed zat, achteraf beginnen dat ik ongeoorloofd verzuim heb gedaan terwijl ik gewoon ziek was :o
ik weet wel dat ik 't kinderachtige spelletje van m'n baas beu ben en dat ik volgende keer voor elk klein dingetje zodra ik ziek ben m'n huisarts moet lastig vallen zodat die bevestigd dat ik gewoon niet mag werken :x
gelukkig voor m'n huisarts ben ik nietzo vaak ziek het was nu ook weer 'n jaar of 2 terug dat ik voor het laatst ziek was en daarom ben ik ook boos dat ze mij zo lopen te naaien bij de arbo en m'n werkgever heeft natuurlijk ook invloed op ze

maar mijn vraag is eigenlijk mogen zij van de verzuimreductie of arbo of zoiets jou zonder jou toestemming telefonisch beter melden zonder ook maar naar je gekeken te hebben ? want ik ga de deur niet uit als ik vind dat ik ziek ben
anders ga ik misschien hogere stappen ondernemen
Laatst gewijzigd door Subzero op 01 feb 2009 18:22, 4 keer totaal gewijzigd.

gravedigger

Re: Betermelding via telefoon door arbo

Ongelezen bericht door gravedigger »

het mitex cao voor mij is het maar rommelig
Dat is jouw verhaal ook!!

Subzero

hoe kan ik mijn verhaal dan duidelijker maken ?
ik heb 't 'n klein beetje aangepast
komt er kort op neer als ik ziek ben dat ik elke dag moet bellen naar 'n bedrijf dat ze bij ons verzuimreductie noemen maar zodra hun van mening zijn dat m'n klachten niet erg genoeg meer zijn dan sturen ze mij gewoon te werk :shock: dat terwijl ik zelf vond dat ik helemaal nog niet beter was
op basis van wat jij verteld door de telefoon gaan hun verzinnen of jij Arbeids ongeschikt bent of niet
ik had gewoon griep
ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen wat ik hiermee moet
alvast bedankt

ron1

Ongelezen bericht door ron1 »

Nee,mag niet.Hier wordt direct een medisch oordeel geveld over jouw ziekzijn.Daar is een arbodienst voor,en geen baasblaaskaak !

Even verplaatsen naar jou persoon.Mondeling of schritelijk volgende keer mededelen dat je hier niet van gediend bent,en als je ziek bent best wil bellen,maar juridisch mag jou directe baas geen medisch oordeel vellen,en al zeker niet door een telefoon !

Is ie er niet mee eens,niet jou probleem,maar de zijne.Al zou dit in een getekend arbeidscontract staan dan nog vraag ik me af of dit juridisch waterdicht is.

Subzero

bedankt voor je antwoord
maar sorry als ik niet helemaal duidelijk was
ik ben eigenlijk nog ff van plan om 'n brief te sturen naar m'n werkgever
maar het gaat erom dat ik 'n ander bedrijf moet bellen ik denk dat het wel arbo mensen zijn en ik moet hun elke dag bellen zodra ik ziek word en als je te laat gaat bellen naar die mensen (verzuimreductie) dan krijg ik al meteen geen geld meer op die dag. Dan maakt het niet uit of ik ziek ben of niet. Alleen in mijn geval heb ik wel op tijd aan de telefoon gezeten alleen waren ze van mening dat ik ziek kan werken zonder rekening te houden met m'n werkomstandigheden

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

Het lijkt me dat elke dag bellen een onnodige en kleinerende verplichting is.

Bij de meeste ziektebeelden is er prognose wanneer iemand weer beter is. Als je bijvoorbeeld longontsteking hebt duurt het zeker enkele weken voordat je weer in staat bent om te werken. Het heeft dan
uberhaupt geen zin om elke dag te bellen.

Het zou kunnen zijn dat ze dit alleen doen voor ziekte meldingen waar ze twijfelen aan de echtheid, maar dan nog blijft het een verkeerde methode.

Alleen als je ermee instemt om de volgende dag te beginnen, kunnen ze je beter melden, let er dus goed op wat je toezegt.

Verder is het inderdaad zo dat alleen een dokter tegen jouw wil in kan aangeven dat je weer moet kunnen werken. Daarvoor moet hij je natuurlijk wel onderzoeken en dat kan niet per telefoon.
In zo een geval kun je trouwens nog een second opinion bij het UWV aanvragen.

Enfin, het lijkt me dat het bedrijf geen serieuze zaak heeft om jouw loon in te houden wegens ongeoorloofde afwezigheid.

Subzero

bedankt voor je antwoord
hier kan ik wat mee :wink:

luciel

Ongelezen bericht door luciel »

Inderdaad een rare manier van ziekmelden, elke dag bellen is volgens mij niet nodig.
Dat een chef tussendoor een keer belt hoe het met je gaat en of je al een idee hebt wanneer je weer komt werken, vind ik niet zo heel gek.
Ook is dit beter omdat je dan het idee krijgt dat ze je op het werk niet zijn vergeten.

Waar ik gewerkt heb, kreeg je na een paar dagen een kaartje met van harte beterschap namens alle collega's, ondertekend door de chef met de vraag of je even wilt bellen.
Dan vroegen ze gewoon even hoe het met me ging en evt. of ik naar de dokter was geweest en wat die zei.
Ook werd gestimuleerd dat collega's onderling acties ondernamen, zoals langsgaan of een kaartje sturen.

In het algemeen: Als ze het niet vertrouwen, sturen ze maar controle van de arbodienst of nodigen ze je uit voor een gesprek/onderzoek door de arboarts. Daar kun je ook zelf om vragen, als je van mening verschilt tussen je chef en jou over het wel of niet kunnen werken.

Een second opinion van het UWV kost je 50 euro.

Subzero

het blijft bij 1 dag onbetaald verlof
in mijn ogen nog steeds diefstal van mij
kan ik dit alleen nog maar oplossen met 'n rechtzaak met 'n rechtswinkel of is er nog 'n betere manier ?
want bij m'n werkgever kan ik het niet op 'n normale manier oplossen

luciel

Ongelezen bericht door luciel »

Subzero,

Ik ben van mening dat het toch tijd voor je wordt om:

- een afspraak te maken/aan te vragen met je bedrijfsarts en vragen hoe hij of zij over de situatie denkt. Vraag daarbij ook gelijk een brief waarop zijn of haar bevindingen staan. Ook over die 'vrije dag' die ze volgens jou van je hebben afgepikt.

- Wanneer dit niet lukt/kan of niets uithaalt, kun je het beste een onderzoek aanvragen bij het UWV, zoals al eerder gezegd: kost je 50 euro, maar je hebt dan wel iets op papier staan dat je je baas onder zijn of haar neus kunt schuiven. (let op: de uitslag is niet bindend, maar slechts een advies. Maar je wordt er wel een stuk wijzer van).

- Wil of kun je die 50 euro niet betalen, dan kun je het er ook op aan laten komen dat je werkgever dit onderzoek laat doen. Je krijgt dan ook de gelegenheid om je verhaal bij het UWV te doen en kopieën van alle brieven hierover die je baas krijgt in deze kwestie. Nu betaalt je baas 50 euro.

Kijk hoe het precies in zijn werk gaat en voor een aanvraagformulier op www.uwv.nl of bel 0900-9294 (lokaal tarief).

Veel succes!

glith

Ongelezen bericht door glith »

Hoe is dit verlopen

Gesloten