LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijstand stopgezet/blokkade??

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
VioletPrue

Re: bijstand stopgezet/blokkade??

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Direct bij de Sociale Dienst een ander contactpersoon vragen.
Schrijf rustig een brief met de fouten die 'mevrouw' de afgelopen jaren heeft gemaakt en dat je geen vertrouwen meer hebt in een 'gezonde' samenwerking.
Wel even je excuses aanbieden voor het schelden, daar kun je namelijk een geldboete voor krijgen, de eerste keer zo'n 40% van je hele Bijstand.
Dit percentage kan per gemeente verschillen, hier is het 40%.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

VioletPrue schreef:Direct bij de Sociale Dienst een ander contactpersoon vragen.
Schrijf rustig een brief met de fouten die 'mevrouw' de afgelopen jaren heeft gemaakt en dat je geen vertrouwen meer hebt in een 'gezonde' samenwerking.
Wel even je excuses aanbieden voor het schelden, daar kun je namelijk een geldboete voor krijgen, de eerste keer zo'n 40% van je hele Bijstand.
Oh is dat zo van dat schelden, nog nooit eerder van gehoord maar zal wel waar zijn hoor, nu krijgen mensen die op de sociale dienst werken ook nog weleens wat om hun oren gegooid maar 40% van je uitkering, oeps.

VioletPrue

Chocomelk schreef:
VioletPrue schreef:Direct bij de Sociale Dienst een ander contactpersoon vragen.
Oh is dat zo van dat schelden, nog nooit eerder van gehoord maar zal wel waar zijn hoor, nu krijgen mensen die op de sociale dienst werken ook nog weleens wat om hun oren gegooid maar 40% van je uitkering, oeps.
En da's de eerste keer.
Ga je binnen 2 jaar nóg een keer te ver, is het 60% boete en bij de derde keer in twee jaar 100%!
Aan de ene kant terecht, want een beetje schelden zal wel door de vingers worden gezien (letterlijk uit de mond van ambtenaar SoZa gehoord), je moet het echt bont maken willen ze je beboeten.
Vaak wordt ook gelijk aangifte tegen je gedaan.
Aan de andere kant is 40% natuurlijk een enorm bedrag.
Norm alleenstaande ongeveer € 875,-.
Boete 40% dus ongeveer €350,-!
Oké, schelden hoort écht niet, in geen enkel geval, maar het is wel een pittige boete hoor....
Maar goed, dit doet mijn gemeente, elke gemeente mag hier een eigen beleid in voeren.

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

Vaak wordt ook gelijk aangifte tegen je gedaan.
en waar willen ze dan wel aangifte tegen doen?
voor belediging? hahahaha, de politie ziet ze al aankomen.

ze kunnen aangifte doen van bedreiging, maar beledigen?
ik ben benieuwd welk wetsartikel ze daarvoor willen aangeven.

en een boete opleggen voor zoiets? sinds wanneer mag een niet beëdigd ambtenaar een boete opleggen? en dan nog 40% zelfs.

ik zou dit gelijk aanvechten, je kort iemand namelijk op zijn minimale inkomen vanwege een paar scheldwoorden?
lijkt mij niet dat dit zomaar even mag.
denk ook niet dat een rechter daarmee akkoord gaat.

trouwens, medewerkers van de sozawe hebben toch een olifantenhuid en zijn doof voor kritiek? :lol: :lol:

TS,
doe wat gerinz verteld, dit is de enige goede manier.
ze mogen je absoluut niet zonder uitkering zetten zolang het onderzoek nog loopt.
jij hoeft niets te bewijzen, zij moeten bewijzen dat je daadwerkelijk samenwoont. en dan moeten het ook nog eens onomstotelijke bewijzen zijn.

Chocomelk

renegade66 schreef: sinds wanneer mag een niet beëdigd ambtenaar een boete opleggen? en dan nog 40% zelfs.
Ja dat vraag ik me dus ook af OF dat zomaar mag en kan !?

Chocomelk

@ Jadelynn en al een brief ontvangen ?

jadelynn

Ongelezen bericht door jadelynn »

Ik ben nu ten einde raad!
Nogsteeds GEEN brief!
Wel een advocaat, maar die kan niks zonder een brief!!
Bel de soos word doorverbonden maar word neergelegd!
De woningstichting belde mij,en vroeg waar de huur blijft!
Heb mn advocaat net gemailt maar nog niks gehoord,
Ik heb wel verschillende sites,hyves facebook maar geen kiekjes erop alleen een getekende tekening van mn dochter, en van mn hond maar verder geen andere kiekjes en trouwens al mn sites zijn gesloten voor bezichteraars,Verder heb ik op elke pagina een andere alias en weinig vrienden :? verder zit ik alleen op deze forum net en op een forum voor advies over opvoeding en kletsen met andere moeders.
Als ze een boete opleggen voor schelden en dreigementen dan doe ik ook aangifte voor hoe ze mij behandelen, weet niet of het nut heeft maar ze hebben mij sinds dag 1 respectloos behandelt, nooit een hand gegeven, zelfs een keer genegeert, als ik bel of mail dan pas 2 weken later een reactie en soms helemaal niet, en niet alleen bij mij maar ook bij een begeleidster die ik had of bij het consultatiebureau,
Ik was bezig met mn sociaalraadsvrouw om daar een klacht over te schrijven maar dat is pas de 14e en had die afspraak al staat 3 weken geleden gemaakt en nu komt dit...

Chocomelk

Oh ze staan je dus nog niet eens te woord, hangen gewoon de telefoon op !?
Ik zou blijven bellen, netjes blijven en vragen waar de brief is, ze hebben wel je bijstand stop gezet per 1 mrt maar nu op 30 mrt nog steeds geen brief ontvangen. :twisted:

Inderdaad de advokaat zal weinig kunnen doen als je geen brief hebt waar in aangegeven staat dat je bijstand gestopt is.

jadelynn

Dit kunnen ze toch niet maken!?!
Ik had zaterdag een kaartje gestuurd naar iemand en die had hem maandag al!
Dus al zou ze maandag wanneer ik haar uitschold omdat ze me vertelde dat mn uitkering per 1mrt is beeindigt dan zou ik het al gister of vandaag moeten hebben,
ze nemen me in de maling en ben echt woest!
Nu is mn beltegoed ook op en om nieuwe te halen kan ik liever niet doen want niet hoelang ik zonder geld kom te zitten,
Om persoonlijk langs de soos te gaan heeft ook weinig nut want ik weet niet of ik me kan beheersen en wil absoluut geen boete of ergers...
Ook al zou ik langs willen gaan werkt die tr*t niet op donderdag en vrijdag!!grrrr :evil: Misschien overwegen om bij dr thuis langs te gaan want ze woont toch bij mij in de straat???

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wordt het niet tijd om het maatschappelijk werk in te schakelen, en te vragen of zij een oplossing weten, of dat zij desnoods met je mee kunnen om te bemiddelen?

jadelynn

Ik heb een soort van begeleidster en ik heb een sociaal raadsvrouw,
Maar beide kunnen ze niet zoveel en moet een advocaat alles doen,
en die kan weer niks zonder die beschikking

Chocomelk

Er werd je maandag verteld dat je uitkering gestopt is of al eerder dan maandag ?

Als er maandag een brief op de post was gedaan dan had je die dus al moeten hebben.
Morgen nog even afwachten of de brief komt ja of nee, anders toch maar even langs gaan en netjes vragen waneer die brief komt zodat je er mee naar de advokaat kan gaan. (ivm dat je niet kan bellen wegens geen beltegoed)

Wat ik zowieso al niet begrijp dat het je telefonisch is medegedeeld, normaal zou zoiets toch schriftelijk moeten gebeuren.

Je uitkering is per 1 mrt. stopgezet, waneer zou je anders die uitkering van maart hebben moeten ontvangen ?

renegade66

Ongelezen bericht door renegade66 »

je hebt haar niet bedreigt toch? want dan heb je wel een probleem.

wat ik zou doen is van alles bij elkaar zoeken, zoals papieren, pyama, koffiekan, bekertjes, brood enz.enz. en dan bij de sociale dienst binnen gaan zitten.

als ze dan vragen wat de bedoeling is zeg je gewoon, ik blijf hier overnachten want ik heb geen geld meer, ik word mijn huis uit gezet en mijn gas en licht wordt afgesloten enz enz.

desnoods haal je de plaatselijke krant erbij.

ik denk dat er dan wel iets wordt opgestart om je geld te krijgen.

dit is namelijk niet echt een goede reclame voor de gemeente.

Chocomelk

Wat je ook kan doen is contakt opnemen met de burgemeester van
je gemeente, mischien dat die iets kan betekenen voor je.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

renegade66 schreef:
wat ik zou doen is van alles bij elkaar zoeken, zoals papieren, pyama, koffiekan, bekertjes, brood enz.enz. en dan bij de sociale dienst binnen gaan zitten.

als ze dan vragen wat de bedoeling is zeg je gewoon, ik blijf hier overnachten want ik heb geen geld meer, ik word mijn huis uit gezet en mijn gas en licht wordt afgesloten enz .

Dat kan ze beter niet doen, als ze gratis kost en inwoning wil hebben dan krijgt ze dat, maar dan wel op het politieburo.

ppp333333

Ongelezen bericht door ppp333333 »

je krijgt toch ook alimentatie????

Athoz

Ongelezen bericht door Athoz »

ppp333333 schreef:je krijgt toch ook alimentatie????
In het beste geval 300 euro...

Ik ken niemand die van 300 euro een huis, zorgverzekering, g/w/l en de boodschappen kan onderhouden..

janjr

Ongelezen bericht door janjr »

ik krijg ook geen kinderbijslag of wat dan ook mijn uitkering is ook stopgezet en heb gedeelde zorg voor mijn twee schatten van kinderen ?
mensen zijn zo kort zichtig soms het is niet dat iedereen erom gevraagd heeft om in de bijstand te komen en niet gelijk weer aan de bak komt???

VioletPrue

Chocomelk schreef:
renegade66 schreef: sinds wanneer mag een niet beëdigd ambtenaar een boete opleggen? en dan nog 40% zelfs.
Ja dat vraag ik me dus ook af OF dat zomaar mag en kan !?
Aangezien het door de gemeenteraad goed is gekeurd, zal er wel jurisprudentie in zijn, onze gemeente is vrij grondig in dat soort dingen.
En inderdaad, er kan aangifte worden gedaan van belediging van een ambtenaar.
Of indien van toepassing, inderdaad bedreiging.

Chocomelk

Maar ook de gemeenteraad kan toch zulke dingen niet beslissen ?

Gesloten