LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand vrijstelling arbeidsplicht

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
SabineR84

Bijstand vrijstelling arbeidsplicht

Ongelezen bericht door SabineR84 »

Ik ben een moeder van 29 en heb een dochter van 16 maanden, ik woonde samen met de vader van mijn dochter. Ik werkte niet hij onderhield ons. Nu zijn wij uit elkaar en is hij dus niet meer onderhoudsplichtig naar mij toe en moet ik dus een bijstandsuitkering aanvragen. Nu zag ik dat je ontheffing (vrijstelling) van de arbeidsplicht kan aanvragen als je alleenstaande ouder bent en de volledige zorg hebt van een kind tot 5 jaar. Nu is dit dus mijn situatie. Ik vraag me dus af of ik daar recht op heb, of dat er weer allerlei haken en ogen aanzitten. Ik heb geen inkomen en de aanvraag bijstand loopt. maar heb ondertussen weldezorg van mijn kind, verder geen familie of vrienden die kunnen oppassen. Dus een opvang kan ik niet betalen. Ik weet dat je overal aan moet meewerken enzo dat heb ik allemaal gelezen en begrepen. Ik weet ook dat ik dan verplicht ben scholing te volgen wat alleen maar super zou zijn.

Maar heb ik hier dus recht op volgens de wet of mogen zij ook vinden van niet,
want neem aan dat de bijstand liever ziet dat ik ga werken. En mij dus daarom niet op de hoogte bracht van deze mogelijkheid. Ze doen nogal lastig en vinden maar dat ik gewoon moet werken.
Maar dit moet natuurlijk wel mogelijk zijn.

Dit vond ik zelf op rechtopbijstand.nl

U heeft kinderen
Bent u een alleenstaande ouder met één of meer kinderen jonger dan vijf jaar? U hoeft dan niet te solliciteren als u dit niet wilt. U kunt dan een ontheffing (vrijstelling) van de arbeidsplicht aanvragen bij uw gemeente. Deze ontheffing duurt maximaal vijf jaar en in deze periode moet u wel verplicht scholing volgen zodat u na de ontheffing van de arbeidsplicht weer snel een betaalde baan kunt vinden. Krijgt u deze ontheffing van de arbeidsplicht niet, dan geldt voor u hetzelfde als voor (alleenstaande) ouders met een of meer kinderen tussen de 5 en 12 jaar.

Graag wat antwoorden want heb het idee dat ze me gwn iets niet willen geven waar ik mss gwn recht op heb.

Jolijn

Re: Bijstand vrijstelling arbeidsplicht

Ongelezen bericht door Jolijn »

Op die site kun je de gemeente waar je woont invullen, dan zie je wat er uit rolt.
Je gemeente zal zelf ook wel een site hebben waarop 1 en ander over bijstandsuitkering staat.
Je kunt het ook persoonlijk navragen, hoe dat in jouw gemeente geregeld is. Je zult bij de aanvraag ( en in elk geval bij het toekennen) wel de nodige papieren met rechten en plichten krijgen.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Je kan allebei doen. Je bent pas 29 dus ik neem aan dat je ooit wel iets geleerd hebt? Probeer, al is het maar parttime, werk te vinden. Voor je het weet ben je anders te lang uit het arbeidsproces en zit je de rest van je leven in de bijstand. Geen leuk vooruitzicht! En ook niet goed voor je kind.

SabineR84

Ongelezen bericht door SabineR84 »

Dat snap ik maar al te goed en zeg niet dat ik niet wil werken
aangezien ik eerst ww heb gehad en dus geen werk heb gevonden.!
Geen familie etc die kan oppassen. En dat geen antw op mijn vraag is.
Als ik recht op vrijstelling heb en daardoor zelf voor mijn dochter kan zorgen
en tevens geholpen word door scholing en opvang zou dat natuurlijk beter zijn.!
Aangezien je van bijstand geen opvang kan betalen. En ik daarna betere arbeidskansen
heb. Mijn vraag is wanneer heb je er recht op.! Wie weet hier alles van? Mss iemand in
dezelfde situatie die hier tips of raad voor heeft?

Gesloten