LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstandsuitkering en géén sollicitatie verplichting

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
gezondheid

Bijstandsuitkering en géén sollicitatie verplichting

Ongelezen bericht door gezondheid »

Er zijn mensen die bijstandsuitkering krijgen maar géén sollicitatieverplichtingen hebben omdat werken (niet) goed lukt of zij er in vastlopen. Toch hebben zij geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Is dit niet vreemd? Immers wanneer je geen recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan zou je in theorie ook kunnen werken? Is het niet raar dat de gemeente voor kiest iemand dan vrij te laten stellen voor sollicitatieplicht? Ik ken ook iemand waarbij de gemeente de zoveelste re-integratietraject laat starten. In deze tijd zijn er niet veel banen en ik vind het geldverspilling dat iemand dan nogmaals re-integratietraject krijgt aangeboden. Ik heb zelf ook re-integratietraject gehad. Zij kwamen dan om de drie weken langs voor een gesprek. Ik vind dat overbodig, want wat moet je elke keer in een uur bespreken? Wel vond ik handig dat zij voor jouw de sollicitatiebrief gaan controleren op eventuele fouten en tips.

Wat vinden jullie ervan dat iemand geen sollicitatieverplichting heeft en bijstandsuitkering ontvangt? In mijn ogen kun je altijd nuttig zijn voor de maatschappij, indien er geen werk is kun je ook altijd nog vrijwilligerswerk gaan doen?

mankasters

Re: Bijstandsuitkering en géén sollicitatie verplichting

Ongelezen bericht door mankasters »

indien er geen werk is kun je ook altijd nog vrijwilligerswerk gaan doen?
Waarom doe je dat dan niet !

gezondheid

@Mankasters: Ik heb een betaalde baan en doe o.a. thuiswerk. U stelt dat ik dit niet doe, waaruit blijkt dat?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

gezondheid schreef: Wat vinden jullie ervan dat iemand geen sollicitatieverplichting heeft en bijstandsuitkering ontvangt? In mijn ogen kun je altijd nuttig zijn voor de maatschappij, indien er geen werk is kun je ook altijd nog vrijwilligerswerk gaan doen?
Je kan nooit beoordelen OF iemand vrijwilligerswerk KAN doen ja of nee.
Als iemand geen sollicitatieverplichting meer heeft vanuit de bijstand dan hebben die vaak
ook een 'keuring' gehad waaruit duidelijk is geworden dat ze niet kunnen werken.

Vind jij dat iemand vrijwilligerswerk moet doen die geen sollicitatieverplichting heeft ?

Chocomelk

Een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijg je alleen als je werkte toen je 'ziek' werd maar
dat weet je toch zelf wel Gezondheid !?

Chocomelk

gezondheid schreef:@Mankasters: Ik heb een betaalde baan en doe o.a. thuiswerk. U stelt dat ik dit niet doe, waaruit blijkt dat?
Voor hoeveel uur per week heeft u een betaalde baan ?

gezondheid

Dat klopt, je hebt uitzonderingen inderdaad in de situatie. Indien je nooit gewerkt hebt probeert een gemeente soms iemand in de Wajong te krijgen. Echter daaraan zijn ook bepaalde voorwaarden verbonden. Indien de gemeentes echt willen bezuinigen zouden ze die mensen proberen te laten werken, dan heb je wel gewerkt en kun je mogelijk aanspraak maken op die uitkering? Zo is de gemeente Opsterland commercieel, althans dat zeggen zij! Ik heb wisselend aantal uren.

Chocomelk

gezondheid schreef:Dat klopt, je hebt uitzonderingen inderdaad in de situatie. Indien je nooit gewerkt hebt probeert een gemeente soms iemand in de Wajong te krijgen. Echter daaraan zijn ook bepaalde voorwaarden verbonden. Indien de gemeentes echt willen bezuinigen zouden ze die mensen proberen te laten werken, dan heb je wel gewerkt en kun je mogelijk aanspraak maken op die uitkering? Zo is de gemeente Opsterland commercieel, althans dat zeggen zij! Ik heb wisselend aantal uren.
Als men niet kan werken hoe wil de gemeente dan iemand laten werken ?
Het is altijd zo makkelijk oordelen om iemand van de buitenkant te zien en dan bepalen
of een ander wel wat kan of niet kan.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Als men niet kan werken hoe wil de gemeente dan iemand laten werken ?
Het is altijd zo makkelijk oordelen om iemand van de buitenkant te zien en dan bepalen
of een ander wel wat kan of niet kan.
+1 Ik word altijd ibbelig over dit soort onderwerpen. Gezondheid lijkt wel een 'bijna' een obsessie te hebben voor deze onderwerpen. Er zijn veel mensen, Gezondheid, waar je aan de buitenkant niet ziet dat men niet kan werken, en al is het vrijwilligerswerk, als dat niet kan dan houd het gewoon op. Deze mensen hoeven ook niet (meer) te solliciteren. Zeker nooit de verzuchting gehoord van deze mensen: zag men het maar: ze denken gelijk dat je een klaploper bent! (Is dan de verzuchting die ik hoor, begrijpelijk).

gezondheid

Dat is zeer zeker waar wat je aangeeft. Indien je niet hebt gewerkt ben je niet verzekerd en beland je in de bijstand. Dan zou het gunstiger zijn dat je wel probeert te werken (ook al lukt het niet) en als het dan niet lukt, mogelijk WIA uitkering te kunnen krijgen?

Zie deze uitzending van de Rechtbank:

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/fragme ... egen-uwv-1
Rechter Knol moet uitspraak doen in de zaak die mevrouw Van Schijndel heeft aangespannen tegen het UWV. Mevrouw is tijdens een bedrijfsongeval zwaargewond geraakt aan haar been en kan niet meer werken. Het UWV deelt deze mening niet.
Zij heeft ontzettend veel pijn en kan niet meer zitten of staan. Toch krijgt zij géén WIA. Zij is 29% afgekeurd en in een second opinion 27%. Helaas heeft zij niet mee gewerkt om haar psychisch te laten onderzoeken. Uiteindelijk zal ze mogelijk in de WW belanden en dan volgt een bijstandsuitkering. Tenzij je nog veel spaargeld hebt natuurlijk.

@tenormin: U stelt dat ik iedereen wil laten werken ook als het niet kan. Dat is natuurlijk niet het geval, als het echt niet lukt dan houdt het op. Begrijpt u mij alstublieft niet verkeerd! Mijn excuses voor de onduidelijkheid hierin en dat u hierdoor ibbelig door bent geworden.

Er zijn inderdaad situaties waardoor je ziek bent geworden of andere omstandigheden waardoor je geen arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgt. Dat je ziek bent geraakt terwijl je niet werkte? Dan ben je immers niet verzekerd. Wel ben je weer verzekering voor Wajong in deze gevallen:

U bent op uw 17e verjaardag voor minstens 25% arbeidsongeschikt.
U bent jonger dan 30 jaar en u bent tijdens uw studie voor minstens 25% arbeidsongeschikt geworden. Hierdoor is (volledig) werken na uw studie onmogelijk. Verder geldt nog dat u in het jaar voor u arbeidsongeschikt werd, minstens 6 maanden gestudeerd heeft.
Daarnaast geldt:

U herstelt waarschijnlijk niet binnen 1 jaar volledig van uw ziekte of handicap.
U woont in Nederland.
U kunt meer dan 52 weken onafgebroken, minder dan 75% van het minimum(jeugd)loon verdienen. Dit komt door een langdurige ziekte of een handicap.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-aan.html

Tegenwoordig mag je studeren tot je 34e levensjaar. Wanneer je niet studeert dus en ziek bent geworden en je had geen werk dan kom je mogelijk dus in de bijstand terecht en een vrijstelling van sollicitatieplicht, indien werken echt niet kan?

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

gezondheid schreef: Mijn excuses voor de onduidelijkheid hierin en dat u hierdoor ibbelig door bent geworden.
+1

Chocomelk

Zelf heb je toch in zo'n situatie gezeten dat je niet afgekeurd werd, toch ?

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik deel de mening van TS dat het vreemd kan overkomen dat sommige mensen ontheffing krijgen van een sollicitatieplicht omdat ze als "niet inzetbaar" worden bestempeld door de gemeente,

Het is uiteraard wel zo dat je niet altijd aan de buitenkant kan zien of iemand wel of niet zou kunnen werken. Ook al mankeert men niets aan de handen, er kan ook sprake zijn van bijvoorbeeld psychiche problemen. En uiteraard zal er ook een klein percentage zijn die toneel speelt en hiermee misbruik.
Punt is wel dat als je deze laatste groep gaat aanpakken, dat de goeden dan onder de kwaden gaan lijden.

Maar het blijft een beetje grijs gebied.Wie laat je als gemeente wel en wie laat je als gemeente niet in aanmerking komen voor zo'n ontheffing. Iemand met schizofrene klachten kan moeilijk aan een baan komen, geef je die ontheffing ? Iemand van 64 die tevergeefs al honderden sollicitatiebrieven heeft geschreven , geef je die ontheffing ? Waar liggen de grenzen ?

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

En dan is het volgens mij heel goed dat er een grijs gebied(je) is! Ruimte voor nuance en een persoonlijke aanpak. Dat betekent ruimte voor misbruik, maar ook ruimte voor coulance als het écht niet gaat, en volgens mij moeten we dat zeker niet op het spel zetten!

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ben het helemaal eens met annikaatje.

Gezondheid, ik kan je wel een voorbeeld geven van wat ik dagelijks zie:

ik werk op een oncologische afdeling, met andere woorden, elke patient die ik zie heeft kanker, of heeft kanker gehad. Mensen die NU kanker hebben kunnen vaak niet werken, want ze zijn op dit moment eigenlijk te ziek en hebben ook te veel afspraken in het ziekenhuis om feitelijk naar hun werk te kunnen. Als die mensen voordat ze ziek werden een baan hadden dan zijn ze dus gewoon ziekgemeld bij hun baas. Echter als die mensen voor hun baan werkeloos waren maar wel werkzoekend (en dat heb je wel eens in een crisis) zit dat anders. Die mensen worden niet afgekeurd, want kanker is daar in principe geen reden voor. Zo'n traject in het ziekenhuis kan rustig 2-3 jaar duren, en die mensen moeten toch ergens inkomen vandaan halen. Het idee is dan dat die een bijstandsuitkering krijgen (want WIA is niet mogelijk omdat er een redelijke kans op genezing bestaat) maar deze mensen hoeven niet te solliciteren want dat heeft toch geen zin.

Hier zie je dus dat mensen naar alle redelijkheid niet kunnen werken, maar niet in aanmerking komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

isabel

gezondheid

Chocomelk schreef:Zelf heb je toch in zo'n situatie gezeten dat je niet afgekeurd werd, toch ?
Ja dat klopt en terecht. Als je kunt werken dan moet je ook werken vind ik. De WIA verzekerd je loon. Hoe hoger je loon was: De kans is dan groter dat je WIA krijgt. Immers iemand die noem maar een fictief bedrag 100 euro per uur verdiend en opeens door depressie alleen nog maar als tuinman kan functioneren en daarmee 8 euro kan verdienen heb je loonverlies van 92 euro bruto in het uur. Diegene wordt 100% afgekeurd als de depressie ernstig is. Echter wanneer je tuinman was en 8 euro verdiende, dan kan men al snel een andere functie voor je vinden. Het UWV hoeft slechts 3 functies te vinden wat je in theorie nog kan doen. Deze functies hoeven niet daadwerkelijk te zijn, zij kijken volgens mij naar de landelijke vacatures?

Diegene die heel veel geld verdiende en nu nog maar 8 euro bruto kan verdienen in het uur hoeft dan niet meer aan het werk te gaan omdat hij of zij 70% van zijn laatste verdiende loon in vorm van WIA krijgt. Ik vind dat zo iemand nog zou kunnen werken (hoe pijnlijk situatie ook kan zijn begrijp me goed!), zij het met minder loon indien dat nog mogelijk is. Maar dat hoeft niet in Nederland. Je hebt bijvoorbeeld 10 jaar gewerkt en indien je IVA krijgt, dan krijg je die in principe tot je 67e jaar. Dat is best wel raar systeem? 10 jaar verzekerd geweest en dan zo een 60 jaar uitkering? Je verzekerd in wezen je intellectueel vermogen, tenminste als je ook een baan hebt op dat niveau wat je aankan.

Chocomelk

gezondheid schreef:
Chocomelk schreef:Zelf heb je toch in zo'n situatie gezeten dat je niet afgekeurd werd, toch ?
Ja dat klopt en terecht. Als je kunt werken dan moet je ook werken vind ik. De WIA verzekerd je loon. Hoe hoger je loon was: De kans is dan groter dat je WIA krijgt. Immers iemand die noem maar een fictief bedrag 100 euro per uur verdiend en opeens door depressie alleen nog maar als tuinman kan functioneren en daarmee 8 euro kan verdienen heb je loonverlies van 92 euro bruto in het uur. Diegene wordt 100% afgekeurd als de depressie ernstig is. Echter wanneer je tuinman was en 8 euro verdiende, dan kan men al snel een andere functie voor je vinden. Het UWV hoeft slechts 3 functies te vinden wat je in theorie nog kan doen. Deze functies hoeven niet daadwerkelijk te zijn, zij kijken volgens mij naar de landelijke vacatures?

Diegene die heel veel geld verdiende en nu nog maar 8 euro bruto kan verdienen in het uur hoeft dan niet meer aan het werk te gaan omdat hij of zij 70% van zijn laatste verdiende loon in vorm van WIA krijgt. Ik vind dat zo iemand nog zou kunnen werken (hoe pijnlijk situatie ook kan zijn begrijp me goed!), zij het met minder loon indien dat nog mogelijk is. Maar dat hoeft niet in Nederland. Je hebt bijvoorbeeld 10 jaar gewerkt en indien je IVA krijgt, dan krijg je die in principe tot je 67e jaar. Dat is best wel raar systeem? 10 jaar verzekerd geweest en dan zo een 60 jaar uitkering? Je verzekerd in wezen je intellectueel vermogen, tenminste als je ook een baan hebt op dat niveau wat je aankan.
Je schrijft nu : Ja dat klopt en terecht
Was het niet zo dat jij het onterecht vond dat jij niet afgekeurd werd ?

gezondheid

Dat was zo ja. Maar mensen kunnen ook van mening veranderen Chocolademelk?

Chocomelk

vogels schreef: Vlg mij werk je niet of nauwelijks, dus waar leef jij nu van? Bijstand?
gezondheid schreef:Dat klopt, je hebt uitzonderingen inderdaad in de situatie. Indien je nooit gewerkt hebt probeert een gemeente soms iemand in de Wajong te krijgen. Echter daaraan zijn ook bepaalde voorwaarden verbonden. Indien de gemeentes echt willen bezuinigen zouden ze die mensen proberen te laten werken, dan heb je wel gewerkt en kun je mogelijk aanspraak maken op die uitkering? Zo is de gemeente Opsterland commercieel, althans dat zeggen zij! Ik heb wisselend aantal uren.

Chocomelk

Chocomelk schreef: Je schrijft nu : Ja dat klopt en terecht
Was het niet zo dat jij het onterecht vond dat jij niet afgekeurd werd ?
gezondheid schreef:Dat was zo ja. Maar mensen kunnen ook van mening veranderen Chocolademelk?
Ja maar je of wel werken of niet, dat heeft niets te maken
met van mening veranderen te maken.

Gesloten