LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstanduitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
AstriiiDj
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2013 19:37

Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door AstriiiDj »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en ik ben even ten einde raad.
Op dit moment ben ik 30 weken zwanger van mijn vriend en hij woont nog thuis bij zijn moeder en ik woon op mezelf. Wij deden dezelfde opleiding, maar ik ben voortijdig gestopt iv.m. mijn zwangerschap (ik zou dan stoppen in november, en weer beginnen in april/mei en dus zou ik teveel missen en zou ik dat jaar weer opnieuw moeten doen en dat vond ik zonde, vandaar dus eerder gestopt.) Mijn vriend is overigens wel verder gegaan met zijn studie en ontvangt dus stufiefinanciering.

Ik heb een bijstanduitkering aangevraagd en heb deze ook gekregen. Echter een paar dagen voordat ze mijn eerste betaling zouden uitkeren is er iemand van de sociale dienst geweest en mijn vriend deed de deur open. Hij heeft hier al een aantal spullen liggen omdat het wel de bedoeling is om snel samen te gaan wonen (dit heb ik ook aangegeven bij de gemeente toen ik mij voor het eerst inschreef.)

Mijn vriend zijn spullen liggen hier voor een groot gedeelte al, omdat ik straks van een 1 persoonds huishouding naar een 3 persoons huishouding ga. En we wouden weten waar we zijn spullen kwijt konden en of dat uberhaupt al zou kunnen etc etc. Maar de sociale dienst heeft er dus gelijk van gemaakt dat we samenwonen en dus gelijk mijn uitkering stopgezet!!

HELPPPPPPP, ik weet echt niet meer wat ik moet doen!!! Ik krijg in December een kleintje en ik maak me finacieel nu heel erg zorgen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen en me tips kan geven wat ik nu moet doen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Je kunt bezwaar aantekenen, maar ik geef je weinig kans.
Als hij spullen bij jou heeft liggen, de deur open doet alsof hij er woont, tja, dan snap ik wel dat de gemeente denkt dat jullie samenwonen.
Je zult een beschikking hebben gehad waarin je aanvraag werd afgewezen, daarin zal ook staan hoe je bezwaar kunt maken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als het bezwaar wordt afgewezen en het toch al de bedoeling was snel gaan samen te wonen, zou je dat nu kunnen doen.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

@AstriiiDj: ik zou m'n licht ergens anders opsteken. Zoek een instantie op waar je vraag aan deskundigen voor kunt leggen die wel respectvol naar jou blijven. Op een openbaar forum tref je die lang niet altijd.
Laatst gewijzigd door Klaas-Jan op 03 okt 2013 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31111
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Zwanger worden is inderdaad niet het onderwerp van discussie. Onderwerp is hoe mevrouw rond gaat komen nu er geen bijstand toegekend wordt.

De situatie wordt inderdaad redelijk helder geschetst, en ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat de uitkering weer ingetrokken is, op basis van het verhaal zoals het er staat. Bezwaar maken is een mogelijkheid, hoe hoog de kansen op succes ingeschat moeten worden? Niet hoog denk ik.

Financieel zal het dus eventjes krap gaan worden, daar is weinig aan te doen. Je zult je uitgaven dus moeten beperken tot het hoogst noodzakelijke, net als de mensen vroeger deden. Dit zijn nu eenmaal de consequenties van keuzes die jullie eerder gemaakt hebben.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door trail46 »

AstriiiDj schreef:Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en ik ben even ten einde raad.


Ik heb een bijstanduitkering aangevraagd en heb deze ook gekregen. Echter een paar dagen voordat ze mijn eerste betaling zouden uitkeren is er iemand van de sociale dienst geweest en mijn vriend deed de deur open. Hij heeft hier al een aantal spullen liggen omdat het wel de bedoeling is om snel samen te gaan wonen (dit heb ik ook aangegeven bij de gemeente toen ik mij voor het eerst inschreef.)

Mijn vriend zijn spullen liggen hier voor een groot gedeelte al, omdat ik straks van een 1 persoonds huishouding naar een 3 persoons huishouding ga. En we wouden weten waar we zijn spullen kwijt konden en of dat uberhaupt al zou kunnen etc etc.
Maar de sociale dienst heeft er dus gelijk van gemaakt dat we samenwonen en dus gelijk mijn uitkering stopgezet!!



Ik hoop dat iemand me kan helpen en me tips kan geven wat ik nu moet doen.
Met alle respect voor u nare situatie is het natuurlijk zo dat een uitkering er niet inzit. Ze lopen bij de sociale dienst niet met molentjes en het excuus dat jullie even wilde weten of alle spullen in u huis te zetten om te zien of dat ging is zo doorzichtig dat ik dat ik ook niet zou geloven als controleur van de gemeente.Zoals witte angora al melde, het word krap maar als je echt samen wilt zijn kijk je niet alleen naar het geld.Help roepen vind ik overdreven, sorry.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou als het enigszins mogelijk is mijn energie steken in het zsm gaan samenwonen, en niet in het proberen te overtuigen van de sociale dienst dat jullie écht niet samenwonen. Jullie hebben de schijn gewoon tegen, en elke rechtuitgelijnde nieuwe vader wil veel/vaak bij zijn kleine zijn, dus dat zal jullie "zaak" ook niet echt in de goede richting helpen lijkt me.

Radar
Site Admin
Berichten: 5513
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door Radar »

Aantal berichten verwijderd. Reden: off-topic en onnodig kwetsend richting topicstarter.

ktv
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 16:30
Locatie: Zaandam

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door ktv »

Maar waarom is samenwonen een probleem als de vriend slechts studiefinanciering krijgt? Lijkt mij dat het gezinsinkomen dan onder de sociale norm is.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door trail46 »

ktv schreef:Maar waarom is samenwonen een probleem als de vriend slechts studiefinanciering krijgt? Lijkt mij dat het gezinsinkomen dan onder de sociale norm is.
Dat is op zich geen probleem denk ik maar dat word het vanzelf als je de sociale dienst de foute info geeft of de SD constateert dat het anders zit.Je meld bv dat je alleen woont en bij controle word duidelijk dat dit niet zo is. Dan heb je wel degelijk een groot probleem en kan je (zeker nu er strak gecontroleerd word) een uitkering wel vergeten.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

ktv schreef:Maar waarom is samenwonen een probleem als de vriend slechts studiefinanciering krijgt? Lijkt mij dat het gezinsinkomen dan onder de sociale norm is.
Dat is het ook, maar daarvoor moet je niet bij de bijstand zijn, maar bij de studiefinanciering.

http://www.duo.nl/particulieren/studief ... n_kind.asp

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door Jefdus »

ktv schreef:Maar waarom is samenwonen een probleem als de vriend slechts studiefinanciering krijgt? Lijkt mij dat het gezinsinkomen dan onder de sociale norm is.
Dat vroeg ik me ook meteen af. TS geeft aan dat haar vriend bij zijn moeder woont. Een basisbeurs voor thuiswonenden is nog geen 100 euro per maand.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

Jefdus schreef:
ktv schreef:Maar waarom is samenwonen een probleem als de vriend slechts studiefinanciering krijgt? Lijkt mij dat het gezinsinkomen dan onder de sociale norm is.
Dat vroeg ik me ook meteen af. TS geeft aan dat haar vriend bij zijn moeder woont. Een basisbeurs voor thuiswonenden is nog geen 100 euro per maand.
Het voelt een beetje alsof beiden elk hun eigen goedbedoelde plan trekken, terwijl dat gezamenlijk doen veel meer effect heeft.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door thecure »

TROS Radar schreef:Aantal berichten verwijderd. Reden: off-topic en onnodig kwetsend richting topicstarter.
Klopt, maar waarheid is soms hard.
Bovendien reageert ts niet meer...

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door mmichel »

Precies, juist ja! Dus zo wordt je monddood gemaakt. Zal er rekening mee houden. Iemand die bijstand aanvraagt en door eigen toedoen de zaak verprutst is zielig en heeft altijd gelijk bij Tros-radar?

Kan me niet herinneren dat ik foute bewoordingen heb gebruikt, noch kwetsend ben geweest. Dat het waarheidsgehalte als zodanig overkomt is niet mijn verdienste.
Heb alleen gemeld dat het niet handig is om zwanger te raken tijdens een opleiding en dat ik het niet gepast vind om dan maar een opleiding te stoppen en bijstand aan te vragen. De rest van werkend Nederland draait dan weer op voor de keuze van topic starter.

Zoals het beschreven staat is het niet anders dan dat topic starter net zoals vader/vriend ook maar weer thuis gaat wonen. Het enige juiste advies.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik snap het probleem niet. Staat er ergens in de bijstandswet dat je niet mag samenwonen? Aangezien je vriend geen inkomen geniet (ja die paar tientjes studiefinanciering) zit je ook samen onder het toetsingsinkomen en heb je gewoon recht op bijstand.
Eventueel kunnen de ouders van je vriend bewijzen dat hij daar nog woont, en kan ook een uittreksel gba daarbij van dienst zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door Jolijn »

olaf79 schreef:Ik snap het probleem niet. Staat er ergens in de bijstandswet dat je niet mag samenwonen? Aangezien je vriend geen inkomen geniet (ja die paar tientjes studiefinanciering) zit je ook samen onder het toetsingsinkomen en heb je gewoon recht op bijstand.
Eventueel kunnen de ouders van je vriend bewijzen dat hij daar nog woont, en kan ook een uittreksel gba daarbij van dienst zijn.
Aanvraag moet naar waarheid ingevuld worden; TS zal vermeld hebben dat ze alleen woont, geen gezamenlijke huishouding voert, kosten niet kan delen.
Sociale dienst heeft het idee (ongeacht of het waar is) dat er wordt samengewoond.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolijn schreef:
olaf79 schreef:Ik snap het probleem niet. Staat er ergens in de bijstandswet dat je niet mag samenwonen? Aangezien je vriend geen inkomen geniet (ja die paar tientjes studiefinanciering) zit je ook samen onder het toetsingsinkomen en heb je gewoon recht op bijstand.
Eventueel kunnen de ouders van je vriend bewijzen dat hij daar nog woont, en kan ook een uittreksel gba daarbij van dienst zijn.
Aanvraag moet naar waarheid ingevuld worden; TS zal vermeld hebben dat ze alleen woont, geen gezamenlijke huishouding voert, kosten niet kan delen.
Sociale dienst heeft het idee (ongeacht of het waar is) dat er wordt samengewoond.
Bewijslast ligt bij sociale dienst. Zij moet gerede verdenking hebben.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door Jolijn »

AstriiiDj schreef:Echter een paar dagen voordat ze mijn eerste betaling zouden uitkeren is er iemand van de sociale dienst geweest en mijn vriend deed de deur open. Hij heeft hier al een aantal spullen liggen omdat het wel de bedoeling is om snel samen te gaan wonen (dit heb ik ook aangegeven bij de gemeente toen ik mij voor het eerst inschreef.)
Mijn vriend zijn spullen liggen hier voor een groot gedeelte al,
Dit zal de verdenking van de sociale dienst zijn.

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: Bijstanduitkering

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

olaf79 schreef: Bewijslast ligt bij sociale dienst. Zij moet gerede verdenking hebben.
Ja, die hebben ze natuurlijk niet. Dat zijn spullen er liggen en hij de deur opendoet is slechts toeval. Ze is ook zwanger geworden door een onbevlekte ontvangenis.

Ze hebben geen recht op bijstand. In eerste instantie zal die studiebeurs aangepast moeten worden.

Gesloten