LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ervaring met leaseauto voordat je in de WAO kwam
-
Ervaring met leaseauto voordat je in de WAO kwam
Ik had een lease auto voordat ik in de WAO kwam, heb daar enige aanvaringen met het UWV over gehad (of dat meegerekend werd voor het dagloon). Zijn er meer mensen die een leaseauto hadden voordat ze (via de ziektewet) in de WAO terecht kwamen?
Re: Ervaring met leaseauto voordat je in de WAO kwam
Niet de ziektewet/WAO, wel de WW.
Voor de vaststelling van beide uitkeringen gelden dezelfde regels om het dagloon vast te stellen.
Voor een lease-auto moet je een percentage van de aanschafprijs van de auto bij je inkomen tellen. Dat bedrag krijg je niet, het wordt alleen bij je loon opgeteld omdat je belasting verschuldigd bent i.v.m. het voordeel dat je hebt van een lease-auto (privégebruik).
Dit is geen loon en wordt dus niet meegeteld bij de berekening van het dagloon.
Voor de vaststelling van beide uitkeringen gelden dezelfde regels om het dagloon vast te stellen.
Voor een lease-auto moet je een percentage van de aanschafprijs van de auto bij je inkomen tellen. Dat bedrag krijg je niet, het wordt alleen bij je loon opgeteld omdat je belasting verschuldigd bent i.v.m. het voordeel dat je hebt van een lease-auto (privégebruik).
Dit is geen loon en wordt dus niet meegeteld bij de berekening van het dagloon.
-
Dat wist ik, maar er wordt onderscheid gemaakt bij de bepaling van het dagloon. Bij de WAO wordt de auto wel meegeteld. Vandaar dat ik zoek naar mensen die deze situatie hadden toen ze in de WAO kwamen.
Maar bedankt voor je reactie!
Maar bedankt voor je reactie!
misschien heb je hier wat aan...
Kern van het verhaal is en blijft dat de bijtelling voor je auto geen SV-loon is en daarom niet meetelt voor de vaststelling van het dagloon.
Kern van het verhaal is en blijft dat de bijtelling voor je auto geen SV-loon is en daarom niet meetelt voor de vaststelling van het dagloon.
-
Ik heb een andere uitspraak van het UWV, dus zoek mensen die of een leaseauto hadden voordat ze in de WAO kwamen, of die gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn, weer werken en dan een leaseauto hebben.
Maar bedankt voor je reactie. Ik heb daar even contact gehad met "Marcel", ik begrijp van hem dat er ergens in 2008 een wijziging is geweest waardoor de situatie is zoals jij schets, en daarvoor zoals ik het schets. Maar ik ben het nog aan het uitzoeken verder. Bij mij was het in het begin fout gegaan blijkbaar, vandaar dat ik mede ervaringgenoten zoek
Maar bedankt voor je reactie. Ik heb daar even contact gehad met "Marcel", ik begrijp van hem dat er ergens in 2008 een wijziging is geweest waardoor de situatie is zoals jij schets, en daarvoor zoals ik het schets. Maar ik ben het nog aan het uitzoeken verder. Bij mij was het in het begin fout gegaan blijkbaar, vandaar dat ik mede ervaringgenoten zoek