LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen WIA Keuring

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Innuendo2006
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 18:56

Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Innuendo2006 »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen van de keuring zelf bij de arts. Hoe ging het gesprek in zijn werk? Hoe voelde het gesprek? Wat werd er gevraagd? Hoelang duurde het?

Reden hiervoor is dat ik een gesprek met de arts inzake de WIA heb gehad vorige week, ik binnen 12 minuten buitenstond, hij niets gevraagd heeft over bijvoorbeeld mijn dagindeling, wat ik zelf dacht wel of niet te kunnen of wat dan ook. Hij had het alleen over een rapport van de revalidatie waarin stond dat ik 90% van mijn doelen had bereikt. Er stond niet bij wat voor doelen (die weet ik uiteraard wel, het ging om een half uur lopen, weer gaan sporten etc), en hij gaf aan dat ik dus wat hem aanging 100% goedgekeurd zou worden. O ja, hij heeft me nog even laten buigen en ik moest in zijn handen knijpen. 12 minuten later stond ik verbouwereerd buiten.

Ik heb een klacht ingediend tegen deze arts, alleen ben ik wel benieuwd hoe het bij anderen is gegaan. Is dit juist herkenbaar of heb ik echt gewoon een eikel van een verzekeringsarts?

O ja, klap op de vuurpijl : hij gaf aan tegen mijn partner dat ik in beroep moest gaan en dat ik dan wel afgekeurd zou worden, maar dat hij volgens de richtlijnen van de regering iedereen moest goedkeuren... ?!?!?!?!

Innuendo2006
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 18:56

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Innuendo2006 »

En even voor de duidelijkheid.. Het gaat mij er niet om of ik wel of niet goedgekeurd wordt, maar wel dat er rekening gehouden wordt met hetgeen ik wel of niet kan (de functionele mogelijkheden lijst).

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door puma73 »

Dat doet niet de keuringsarts, daar is een arbeidskundige voor bij het UWV. Daar krijgt u een oproep van om uw (on)mogelijkheden te bekijken.

Innuendo2006
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 18:56

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Innuendo2006 »

Wat doet die keuringsarts dan?

En de arbeidsdeskundige doet volgens een kennis het volgende : hij kijkt naar het verslag van de arts, en zoekt aan de hand daarvan functies die je zou kunnen doen. De arbeidsdeskundige gaf bij hem aan dat hij geen functionele mogelijkheden mocht beoordelen, dat de keuringsarts dat doet..

Nu ben ik enigszins verward.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door puma73 »

Innuendo2006 schreef:Wat doet die keuringsarts dan?

En de arbeidsdeskundige doet volgens een kennis het volgende : hij kijkt naar het verslag van de arts, en zoekt aan de hand daarvan functies die je zou kunnen doen. De arbeidsdeskundige gaf bij hem aan dat hij geen functionele mogelijkheden mocht beoordelen, dat de keuringsarts dat doet..

Nu ben ik enigszins verward.
De arbeidskundige zal toch aan de hand van het rapport van de arts moeten uitmaken welke mogelijkheden u heeft bij functioneren. Dus zal hij e.e.a. moeten beoordelen om tot een deugdelijk verhaal te komen wat u functioneel nog wel en niet kunt doen aan werkzaamheden.

Innuendo2006
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 18:56

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Innuendo2006 »

Alleen de keuringsarts heeft dus helemaal niets gecheckt. Niet wat ik kan per dag, niet wat ik doe per dag, mijn dagindeling etc. Dan ben ik benieuwd hoe hij tot een rapport kan komen :wink:

Maar als ik het goed begrijp : keuringsarts doet eerste schifting, ondanks of hij nu wel of niet onderzoek doet, of vragen stelt, maar de arbeidsdeskundige is degene die verantwoordelijk is om de functionele mogelijkheden vast te stellen? Of ben ik nu te kort door de bocht?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoe jou dagindeling etc is dat interesseert die keuringsarts niet, hij/zij kijkt
naar wat jou eventuele beperkingen zijn ook naar aanleidingen van medische informatie
die hij/zij ontvangen/opgevraagd heeft over jou.
Er word eigenlijk niet gekeken naar wat je niet kan maar wat je wel allemaal kan.

De arbeidsdeskundige kijkt naar die eventuele beperkingen en dat komt op de FML lijst,
hij/zij bekijkt naar welke beroepen etc je nog wel allemaal kan.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Innuendo2006 schreef:Wat doet die keuringsarts dan?

En de arbeidsdeskundige doet volgens een kennis het volgende : hij kijkt naar het verslag van de arts, en zoekt aan de hand daarvan functies die je zou kunnen doen. De arbeidsdeskundige gaf bij hem aan dat hij geen functionele mogelijkheden mocht beoordelen, dat de keuringsarts dat doet..

Nu ben ik enigszins verward.
Hallo, als de arts u 100% arbeidsgeschikt acht krijgt u geen oproep om bij een arbeidsdeskundige te verschijnen.
Hebt u al een beschikking ontvangen n.a.v. de keuring? Wat staat daar exact in?

Innuendo2006
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2009 18:56

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Innuendo2006 »

Hallo Klaas-Jan,

Hij gaf aan in het gesprek dat hij mij 100 procent arbeidsgeschikt acht (de arts). beschikking is nog niet binnen, wel door allerlei dingen die zijn gebeurt (of juist niet zijn gebeurt) tijdens het gesprek een officiële klacht ingediend tegen de arts.

Hij gaf wel aan dat hij me met beperkingen goed keurt, ik mag geen zwaar werk doen (duh, dat heb ik ook nooit gedaan, daar ben ik al niet geschikt voor met mijn lengte en kracht die ik nooit heb gehad...), maar verder zag hij geen beperkingen.

Nu ben ik dus nog meer verward :shock: :wink:

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hallo Innuendo2006, dan zou ik de beschikking even afwachten. De tekst geeft vast meer duidelijkheid over hoe de vork in de steel zit. Mocht er daarna nog steeds onvrede zijn dan staat in de beschikking ook hoe en binnen welke termijn u bezwaar aan kunt tekenen. In elk geval sterkte met deze bijzonder vervelende situatie.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door Jolijn »

Innuendo2006 schreef: O ja, klap op de vuurpijl : hij gaf aan tegen mijn partner dat ik in beroep moest gaan en dat ik dan wel afgekeurd zou worden, maar dat hij volgens de richtlijnen van de regering iedereen moest goedkeuren... ?!?!?!?!
Wacht gewoon even af en doe dan evt. het bovenstaande?
( Al zal het niet de bedoeling zijn dat je in je beroep vermeldt dat je van dr. zus en zo dat advies gekregen hebt?)

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Ervaringen WIA Keuring

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik adviseer u dit document goed door te nemen:

http://www.fsufriesland.nl/fileadmin/us ... deling.pdf

Dagindeling is ook belangrijk, aan de hand daarvan kan de medische keuringsarts ook bepalen wat je beperkingen zijn. Lukt het huishouden je niet dan kan dat ook relevant zijn voor je werk immers.

Hierbij instructie van de Functie Mogelijkheden Lijst:

http://www.filedump.net/index.php?pic=c ... 329441.pdf

Gesloten