LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
witte angora
Berichten: 30910
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef: Het enigste advies dat ik kan geven en zinvol is, ga eens naar een goede psycholoog. U heeft chronische GG klachten en negeert deze al 15 jaar lang. De psycholoog kan u ook arbeidsongeschikt verklaren en daarmee heeft u mogelijk recht op bijstandsuitkering.
.
Dat advies gaat de topicstarter niet ter hand nemen, zie een eerdere reactie op mijn vraag. Maar... een GGZ-psycholoog bepaalt niet of iemand arbeidsongeschikt is. Dat wordt bepaald door een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige van het UWV. In de bijstand werkt het nog een beetje anders. Zie de link.

Maar in geval van de bijstand krijgt de topicstarter dus geen uitkering omdat het inkomen van de partner toereikend is.

https://uitkering-gestopt.nl/bijstandsu ... chiktheid/

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Hallo rened80,

Wat een pittige situatie voor je, begrijpelijk dat je wilt weten waar je op terug kunt vallen.

In je verhaal lees ik dat je de afgelopen jaren niet meer in loondienst hebt gewerkt. Dan heb je meestal ook geen premies afgedragen voor arbeidsongeschiktheid. Hierdoor bouw je geen recht op voor een uitkering via UWV.

De volgende stap is dan inderdaad kijken of je via de gemeente een (aanvullende) uitkering kunt krijgen.
Goed in ieder geval dat je advies vraagt bij je rechtsbijstandsverzekering over de mogelijkheden voor een aanvullend inkomen.

Ik wens je veel sterkte!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door chrisd1 »

uwv_webcare schreef:Goed in ieder geval dat je advies vraagt bij je rechtsbijstandsverzekering over de mogelijkheden voor een aanvullend inkomen
??; althans die van Achmea is daar niet van; zie b.v. viewtopic.php?f=31&t=165165&p=2288137&h ... e#p2288137

Zeker ook b.v. de uitzending van Radar betreffende z.g. rechtsbijstandverzekeringen en het annex topic van Radar op dit forum met 55 reakties gemist; en b.v. deze post.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gedeeltelijk arbeidsongeschikt door angststoornis

Ongelezen bericht door sjohie »

Als je niet in loondienst meer werkt, en ook al zolang niet meer hebt gedaan dat het UWV hierboven op basis van je summiere info, concludeert dat zij niks voor je kunnen betekenen, en je hebt als ZZP-er nooit een AOV afgesloten, dan rest er weinig meer dan naar de gemeente gaan voor iets van bijstand oid, maar daarvoor wordt gekeken naar het gezinsinkomen.

Gesloten