sinds kort heb ik een ww uitkering.
Tevens krijg ik maandelijks van mijn 60e tot mijn 65 jaar een klein pensioen uitgekeerd wat ik destijds heb afgekocht. Dit pensioen is van vorige werkgevers, dus niet van de werkgever waaruit ik ww heb. Deze uitkering loopt al 3 jaar. Tot mijn grote vetbazing wordt de maandelijkse pensioenuitkering geheel ingehouden op mijn ww. De overheid pikt dus in waarvoor ik 40 jaar heb gewerkt. Ik vind dit schandalig. Reactie van het UWV: dit zijn nu eenmaal de regeltjes.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inhouding pensioen op WW-uitkering
Re: Inhouding pensioen op WW-uitkering
heel cru gezegd zijn dit inderdaad de regels. De vraag voor deze situatie is alleen of hier niet één van de uitzonderingsregels op van toepassing is. U geeft aan dat het pensioen dat u ontvangt niet voortvloeit uit uw werk vanwaaruit u ww ontvangt, dat zou namelijk één van de uitzonderingen zijn.mevdb schreef:sinds kort heb ik een ww uitkering.
Tevens krijg ik maandelijks van mijn 60e tot mijn 65 jaar een klein pensioen uitgekeerd wat ik destijds heb afgekocht. Dit pensioen is van vorige werkgevers, dus niet van de werkgever waaruit ik ww heb. Deze uitkering loopt al 3 jaar. Tot mijn grote vetbazing wordt de maandelijkse pensioenuitkering geheel ingehouden op mijn ww. De overheid pikt dus in waarvoor ik 40 jaar heb gewerkt. Ik vind dit schandalig. Reactie van het UWV: dit zijn nu eenmaal de regeltjes.
De vraag is dan alleen of u dit pensioen al ontving voordat u een dienstverband aanging bij deze werkgever.
https://www.aegon.nl/zakelijk/adfis-nie ... ring-op-wwOuderdomspensioen dat al werd ontvangen voorafgaand aan de dienstbetrekking waaruit de betrokkene werkloos is geworden, hoeft niet gekort te worden op de WW-uitkering. Voor de betrokkene was er dan geen aanleiding om zich uit het arbeidsproces terug te trekken, aldus de toelichting op het AIB.
-
- Contacteer:
Beste MEVDB,
Ik begrijp dat je een WW-uitkering ontvangt en daarnaast ook inkomsten uit pensioen hebt.
Het pensioen wordt altijd van de WW-uitkering afgetrokken, tenzij er sprak is van de volgende situaties.
Had je nog een andere baan, tegelijkertijd met de baan waaruit je werkloos bent geworden? En krijg je van die andere baan een vorm van pensioen? Zoals prepensioen, deeltijdpensioen, flexpensioen, ouderdomspensioen of een VUT-uitkering. Dan worden deze inkomsten niet afgetrokken van de WW-uitkering.
Kreeg je tijdens het dienstverband al prepensioen en werd je werkloos voor de uren die je nog wel werkte, dan worden deze inkomsten niet afgetrokken van de WW-uitkering.
Lees deze informatie ook op onze site: http://www.uwv.nl/particulieren/werkloo ... mspensioen
Is 1 van deze situaties bij jou van toepassing, neem dan contact op met onze klantenservice.
Met vriendelijke groet,
Jeroen
UWV WebcareTeam
Ik begrijp dat je een WW-uitkering ontvangt en daarnaast ook inkomsten uit pensioen hebt.
Het pensioen wordt altijd van de WW-uitkering afgetrokken, tenzij er sprak is van de volgende situaties.
Had je nog een andere baan, tegelijkertijd met de baan waaruit je werkloos bent geworden? En krijg je van die andere baan een vorm van pensioen? Zoals prepensioen, deeltijdpensioen, flexpensioen, ouderdomspensioen of een VUT-uitkering. Dan worden deze inkomsten niet afgetrokken van de WW-uitkering.
Kreeg je tijdens het dienstverband al prepensioen en werd je werkloos voor de uren die je nog wel werkte, dan worden deze inkomsten niet afgetrokken van de WW-uitkering.
Lees deze informatie ook op onze site: http://www.uwv.nl/particulieren/werkloo ... mspensioen
Is 1 van deze situaties bij jou van toepassing, neem dan contact op met onze klantenservice.
Met vriendelijke groet,
Jeroen
UWV WebcareTeam
je hoeft natuurlijk geen ww te ontvangen. in dat geval pikt de overheid helemaal niets in.mevdb schreef:sinds kort heb ik een ww uitkering.
Voor ww moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt voor de uren waarvoor je ww krijgt. Pensioen krijg je juist vaak onder voorwaarde dat je( die uren) niet meer werkt. Het deel waarvoor je pensioen krijg ben je dus niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Het lijkt mij daarom logisch dat je in de regel geen volledige WW krijgt als je ook een pensioenuitkering krijgt.