LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekker bijbeunen in de bijstand..

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Julie4444

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ciske schreef:niemand wordt er slechter van. Ja Prem......
Dat vraag ik me dus af. Het is nu gewoon illegaal om zwart te werken/zwartwerkers aan te nemen. Ik vraag me af hoe dat zou ontwikkelen en ben toch bang dat het zeker wel oneerlijk is tegenover mensen die 1 fte voor (iets meer dan) minimumloon werken. Dat is gewoon niet goed te praten, vind ik.

Dan liever gewoon andere maatregelen als je het mij vraagt.. Pak de arbeidsmigratie aan, de misstanden waaronder veel Oost-Europeanen werken (die krijgen vaak minder dan minimumloon of leven in een half soort van slavernij), en maak zodoende ruimte voor bijstandsontvangers. Schaf het jeugdloon af om volwassenen een eerlijkere kans te geven voor on of laaggeschoold werk, etc.

prem

Ongelezen bericht door prem »

ciske schreef:
prem schreef: Jawel, ik betaal bakken met geld belasting in Nederland, het treft mij dus ook.

Ja hoor, jij wordt nogal getroffen!! Man je discriminatie is overweldigend. Dat soort mensen als jou die houden totaal geen rekening met mensen die onverwachts hun baan kwijt raken. Jij wilt gewoon elk mens wat nu zonder zit door de shi/t halen , want ja.....jij bent zo geweldig!!

Troost je het feit dat jij en ik en anderen een baan hebben , zegt niks.
Waar zeg ik nou dat ik geweldig ben?
Ik heb geen baan dus zet me niet op een lijn met jou s.v.p.
Het punt is dat dit soort plannetjes worden bekokstoofd met het belastinggeld wat ik betaal en waar ik , of voor heb gewerkt of mijn verstand voor heb gebruikt.
Dat mag dus niet verspild worden, ik heb het volste recht daar tegen te strijden aangezien het mijn geld betreft. Die bijstandtrekkers zijn geen familie van me en uiteindelijk staat iedereen voor zich.

prem

Julie4444 schreef:
Dat Maakt je dan niet uit?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ohw en waar leef jij dan van? bijstand?

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Voor degene die de plannen van Groen Links eens echt en helemaal willen lezen: https://groenlinks.nl/sites/default/fil ... jstand.pdf

Misschien leidt het lezen tot wat meer nuance.

Alvast één citaat uit het voorstel:
Wilt u afhankelijk zijn van de overheid en thuis nutteloos op de bank hangen? Wilt u frauderen en zoveel mogelijk belastinggeld binnenhalen? Moeten anderen voor u bepalen wat goed is voor u? Als bovenstaande allemaal niet op u van toepassing is, waarom denken we dat dan wel van anderen? Want op dat mensbeeld is de huidige bijstand gebaseerd.

prem

ciske schreef:
Ohw en waar leef jij dan van? bijstand?
Niet van bijstand want dat krijg je niet als je in Belgie woont. Geen baan, geen bijstand, geen pensioen...,raden maar dus.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

prem schreef: Niet van bijstand want dat krijg je niet als je in Belgie woont. Geen baan, geen bijstand, geen pensioen...,raden maar dus.

Geen behoefte aan, trouwens in Belgie hebben ze ook bijstand. Heb daar bekenden. Zal daar wel anders heten, maar in armoe hoef je niet te leven.

prem

ciske schreef:
prem schreef: Niet van bijstand want dat krijg je niet als je in Belgie woont. Geen baan, geen bijstand, geen pensioen...,raden maar dus.

Geen behoefte aan, .
Waarom vraag je het dan?

johan1966

Ongelezen bericht door johan1966 »

Ik lees een heleboel uit de lucht gegrepen antwoorden.
Als een vrijgezelle man werkloos word dan krijgt hij maar 695,00 pmnd en geen cent meer .
dus niets geen 800 of 900 pmd wat ik menig keer hier op de site lees.En dan nog de vergelijking , als je 1 dag per week werkt + bijstand is 1500 euro pmnd . Wat een flauwe kul. De meeste mensen waar het om gaat zijn minimumloon mensen die verdienen per uur tussen de 8 a 10 euro per uur dat is dus max. 80 per dag en geen 150 euro wat ik veelvuldig lees hier op de site . De meeste mensen die reageren hebben de kerk klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Julie4444

prem schreef:
Julie4444 schreef:
Dat Maakt je dan niet uit?
Had je het nou tegen mij?

prem

Nee Ciske

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef: Lijkt mij dat het een beter idee is om bijv. het jeugdloon af te schaffen zodat al die bedrijven stoppen met leeftijdsdiscriminatie.
Niet alleen het jeugdloon maar dat zou je over het hele loongebouw moeten uitbreiden. Je moet een salaris krijgen dat bij je functie en competenties past. Niet een salaris door laten groeien als je maar lang genoeg blijf zitten. Ik heb het vaak genoeg gezien dat een twintiger het werk net zo goed of beter deed dan collega's van in de 40 of 50 maar er een fors lager salaris voor kreeg.

Er wordt vaak geroepen dat ouderen meer ervaring hebben, maar dat is voor heel veel banen niet relevant. Een verkoper van 50 verkoopt niet 2x zoveel als eentje van 25. Een Cobol programmeur met veel ervaring op oude mainframes is niet meer waard dan een twintiger als hij gedistribueerde webapplicaties moet maken, etc, etc.

hermelot

Ongelezen bericht door hermelot »

GJvdZ schreef:
Julie4444 schreef: Lijkt mij dat het een beter idee is om bijv. het jeugdloon af te schaffen zodat al die bedrijven stoppen met leeftijdsdiscriminatie.
Niet alleen het jeugdloon maar dat zou je over het hele loongebouw moeten uitbreiden. Je moet een salaris krijgen dat bij je functie en competenties past. Niet een salaris door laten groeien als je maar lang genoeg blijf zitten. Ik heb het vaak genoeg gezien dat een twintiger het werk net zo goed of beter deed dan collega's van in de 40 of 50 maar er een fors lager salaris voor kreeg.

Er wordt vaak geroepen dat ouderen meer ervaring hebben, maar dat is voor heel veel banen niet relevant. Een verkoper van 50 verkoopt niet 2x zoveel als eentje van 25. Een Cobol programmeur met veel ervaring op oude mainframes is niet meer waard dan een twintiger als hij gedistribueerde webapplicaties moet maken, etc, etc.
Een verkoper van 50 verkoopt niet 2x zoveel als eentje van 25. Een Cobol programmeur met veel ervaring op oude mainframes is niet meer waard dan een twintiger als hij gedistribueerde webapplicaties moet maken, etc, etc.
Oudere verkopers zijn niet opgegroeid met PC's maar een product verkopen kan een oudere beter dan een jongere. Toen ik met 60 in de VUT ging werd ik gevraagd om jonge verkopers te begeleiden om producten te verkopen. Eerst leerde ik ze netjes gekleed te gaan en neutrale kleding te dragen en beleefdheid bij te brengen. Waar het op neerkwam was dat de jongeren die luisterden in progressieve vorm producten verkochten. Die niet luisterden stonden na een maand op straat !

Ik werkte voor een multinational !

Julie4444

GJvdZ schreef:

Mee eens. Mensen zouden naar hun functie/capaciteit betaald moeten krijgen.

prem

hermelot schreef:
GJvdZ schreef:

Een verkoper van 50 verkoopt niet 2x zoveel als eentje van 25. Een Cobol programmeur met veel ervaring op oude mainframes is niet meer waard dan een twintiger als hij gedistribueerde webapplicaties moet maken, etc, etc.
Oudere verkopers zijn niet opgegroeid met PC's maar een product verkopen kan een oudere beter dan een jongere. Toen ik met 60 in de VUT ging werd ik gevraagd om jonge verkopers te begeleiden om producten te verkopen. Eerst leerde ik ze netjes gekleed te gaan en neutrale kleding te dragen en beleefdheid bij te brengen. Waar het op neerkwam was dat de jongeren die luisterden in progressieve vorm producten verkochten. Die niet luisterden stonden na een maand op straat !

Ik werkte voor een multinational !
Verkoper is een ruim begrip. Bij V&D hebben ze verkopers. Bij de Hema ook.
BTB verkoop is weer anders, offerttetjes schrijven.
Echte verkoop, time-share, keukens, kozijnen enz. heeft niks met leeftijd noch met pakken of spijkerbroek te maken. Dat is charme, psychologisch inzicht en commercieel denken.
Bovenal....kunnen afsluiten! Dus het krabbeltje.

hermelot

Ongelezen bericht door hermelot »

Retail is iets anders kun je ook geld mee verdienen maar provisie ontvangen over een verkoop met een x aantal nullen is weer anders :wink:

prem

20.000 per maand in time-share ;) ?
Dat is niet ook geld mee verdienen dacht ik. Tenzij je provisie in de banken sector bedoelt.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

johan1966 schreef:Ik lees een heleboel uit de lucht gegrepen antwoorden.
Als een vrijgezelle man werkloos word dan krijgt hij maar 695,00 pmnd en geen cent meer .
dus niets geen 800 of 900 pmd wat ik menig keer hier op de site lees.En dan nog de vergelijking , als je 1 dag per week werkt + bijstand is 1500 euro pmnd . Wat een flauwe kul. De meeste mensen waar het om gaat zijn minimumloon mensen die verdienen per uur tussen de 8 a 10 euro per uur dat is dus max. 80 per dag en geen 150 euro wat ik veelvuldig lees hier op de site . De meeste mensen die reageren hebben de kerk klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.
Klopt niet Johan, ik zit in de bijstand en ontvang als alleenstaande echt iets meer dan € 900,-.
Jouw norm klopt dus niet, ik weet niet of je gekort wordt of een andere uitkering hebt, maar je bedrag klopt niet.

Overigens lijkt het wel alsof veel mensen hier vergeten zijn dat we nu een Participatiewet hebben en geen bijstand meer.
De regels van "het spel" zijn drastisch veranderd.
Ik zag reacties over je verplicht voor de samenleving inzetten.
Dat is er dus nu, de Tegenprestatie.
Ook mag je nu mensen met een uitkering 40 uur per week bij bedrijven laten werken tegen 70% van het minimumloon, zonder pensioenopbouw en zonder dat zij onder een CAO vallen.
Is dat dan oké?
Waarom zouden de mensen die zich wél inzetten niet wat extra mogen hebben als zij niet aan een baan komen ondertussen?
Iemand die inderdaad lekker op de bank hangt kiest daar dan nog bewuster voor en zal het in de portemonnee voelen.
Lijkt me prima!
Dat is toch juist wat "we" met zijn allen willen?
Mensen in beweging naar werk en kom je niet aan het werk en word je verplicht om te werken, dan mag er toch wel iets tegenover staan?
Stel je komt door een beperking nooit meer aan het werk en zit nu in de Pwet.
Maar je werkt er wel nog een paar uurtjes bij, zoveel als je kunt.
Dan mag daar niet een beloning (omdat je niet op je reet op de bank gaat zitten) tegenover staan?
Kom nou mensen, participatie komt van twee kanten he!

Julie4444

VioletPrue schreef:Dat is er dus nu, de Tegenprestatie.
Goede zaak, maar:
VioletPrue schreef:Ook mag je nu mensen met een uitkering 40 uur per week bij bedrijven laten werken tegen 70% van het minimumloon, zonder pensioenopbouw en zonder dat zij onder een CAO vallen.
Is dat dan oké?
Dit vind ik niet kunnen. Als je iemand 1 fte inzet, moet deze minimaal 1 fte aan minimumloon ontvangen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zwartwerk?

Ik weet dat vele betrapt worden en dan hier komen klagen.

Zowel je mobiel als je auto laat sporen na en is te traceren!
Dus als je voor slechts enkele uurtjes en een beetje extra geld je totale uitkering kwijt raakte en
dan mag je bewijzen dat het maar enkele uurtjes waren.....

Het lijkt leuk maar mensen die 40 uren hard werken kunnen je verraden!
Tijdens verkiezingen roepen ze maar wat en daarna weer verder slapen...

Maar vergeet je verraders niet als je in de bijstand een beetje wilt bij klussen!

Gesloten